april 28, 2024, 11:45:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 80 81 [82] 83 84 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 726053 ganger)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2430 på: april 25, 2013, 08:54:05 am »

En greit sak å sjekke fjørtrykk da.
Hadde og vurdert å putta motoren i bilen for å eliminere benken og.
Systematisk utelukking er nok veien å gå når alt blir så "uforstålig" som med denne motoren.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2431 på: april 25, 2013, 08:55:35 am »

Det er vel lite sannsynlig at det er feil på ventilfjærene om de viste riktig trykk i forrige uke?
Selv hadde ikke jeg vært redd for å ha litt mer fjærtrykk enn doktoren ba om...

Har selv opplevd at nye Berg fjærer takker for seg på rullene... Så jeg har begynnt å lure på om bremsing er spesielt tøft for fjærer?

Du er nærmere nå enn noengang Eivind, det er bare siste kneika nå... Stå på!
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2432 på: april 25, 2013, 08:59:55 am »

Tenning tenning tenning...
Kast på en magnet. Lettere enn å demontere igjen ;-)

En og en endring er tingen. Nå har man testet ubalanse og det var ikke løsningen. Suppe får den og pluggen ser bra ut. Ventilflyt? Lite trolig, da en motor ikke oppfører seg sånn ved flyt.

Hvordan oppfører en motor med flyt seg da?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #2433 på: april 25, 2013, 09:38:53 am »

Hvorfor tar du ikke og sender ett av video klippa på email
til jpm så han for høre hvordan motoren oppfører seg?
så kanskje kan han gi deg tips på hva som er galt
Loggført

Vw 1302
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2434 på: april 25, 2013, 09:41:13 am »

Hvorfor tar du ikke og sender ett av video klippa på email
til jpm så han for høre hvordan motoren oppfører seg?
så kanskje kan han gi deg tips på hva som er galt

JPM vil bli informert så snart som mulig. Jee tar dette med han direkte.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2435 på: april 25, 2013, 09:45:21 am »

Ingen effekt manglet denne runden kontra den forrige. Men Bosch fordeleren, med petronix innmat og coil klarer ikke å henge med noe særlig over 5300. Om dette skyldes dårlig opplining mellom hal og fordeler lokk, eller dwelltid. Som igjen gir cross-spark pga rotor/fordelerlokk. Eller rett og slett for liten gnist til å antenne skal jeg ikke gjette på.
Og siden Hk/Hp er en direkte utregning mellom Nm og rpm sier det seg selv at at toppeffekten manglet kontra oldschool MSD og 1500 rpm mer.

Angående blanding og lambda, så forteller pluggene det samme som Innovate'n etter ett 10 sekunders pull på 4500rpm på WOT med brutal avslag av tenning uten tomgangskjøring.

Noe av dilemmaet med denne motoren synes godt på denne videoen (26 sekunder ut og 1,02 ut). http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HJjHKZqdzgs

Mellom 3000-4000 rpm skjer det noe med pulsene ned i innsugene på WOT. Med 75% throttle eller lengre innsug er problemet så og si borte. Det høres ut den som den går på en turtallssperre og vil ikke øke i turtall. Når dette intreffer kan jeg gå av all motstand. Og motoren blir stående og sperre på samme turtall. (Gasserne er kontrollert for over-åpning av spjell, dvs at de begynner å lukke motsatt vei). Noe sier meg at dette kan bli litt leit å kjøre med i bil  Glad. Når dette skjer pulser bensinspruten opp av gasserne uansett dysing. Har ingen utregning, og heller ingen høyere kunnskap om innsugslengder kontra durasjon/lobeseperasjon på kam. Men ved førstehånds obervasjon konkluderer jeg med at det rett og slett ikke fungerer sammen som Berger sier. Det oppstår resonans/pulser som ikke sender luft ned i motoren. Noe som forsvinner så fort noe blir endret i innsugene (les lengde eller spjell).

Ellers blir videoene litt missvisende da de kun viser en motor som økes og reduseres i turtall, og ikke hvordan jeg må lure den over de forskjellige turtallsområdene med throttle og motstand.

Og for de som bare henger seg opp i effekt og bremsetall, så er jeg også opphengt i at motoren skal fungere i bil, da denne skal kjøres langs vei. Ett moment register på bare 2000 rpm er ikke så veldig lett å kjøre med, spesielt ikke om den må lures med stepgassing  Osteaktig

Min mening om ventilflyt.. er at den ikke flyter. Dette er jeg ganske sikker på ut ifra tidligere erfaringer med ventilflyt. Og at vi tidligere har vært over 7000 rpm uten fusk og feil. Men såklart med fraværende ønsket moment.

Vi har nå prøvd mye forskjellig, og det er på tide at konstruktøren får observere og gi sin mening. For kanskje finne en løsning. Som jeg ble fortalt på telefon i går ville normalt Eivind blitt sent hjem, etter endt dynosession, med motoren i bagasjen. Med kommentaren "det er noe feil med motoren din, fiks det!". At vi når har fått prøvd ut forskjellige tenningsanlegg, gassere og eksos kan vi takke et godt vw samfunn for.

Håper virkelig historien får en lykkelig slutt. Selv om mitt bidrag dessverre er over uten ønsket resultat.
« Siste redigering: april 25, 2013, 09:48:23 am av Jee » Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2436 på: april 25, 2013, 14:44:58 pm »

Har avtalt med JPM å få levert motoren ned til han i løpet av neste uke.
Han for nok ikke gjort stort før etter Bug Run (7-9 juni) da han er temmelig opptatt med andre motorer.
Loggført
sandvik996tt
Gjest
« Svar #2437 på: april 25, 2013, 14:50:24 pm »

Har avtalt med JPM å få levert motoren ned til han i løpet av neste uke.
Han for nok ikke gjort stort før etter Bug Run (7-9 juni) da han er temmelig opptatt med andre motorer.

Dårlig instilling , hadde jeg vært han ville jeg funnet ut av dette umiddelbart .... " Alle " som driver med luftkjølt trimmet motor leser denne tråden.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #2438 på: april 25, 2013, 15:08:30 pm »

er dette eneste motoren til putte? er dette kun blitt stripe bil? sola skinner og våren er her, og det er luftkjølt som gjelder om dagen.... lykke til videre med motorprosjekt.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2439 på: april 25, 2013, 16:13:29 pm »

Har avtalt med JPM å få levert motoren ned til han i løpet av neste uke.
Han for nok ikke gjort stort før etter Bug Run (7-9 juni) da han er temmelig opptatt med andre motorer.

Dårlig instilling , hadde jeg vært han ville jeg funnet ut av dette umiddelbart .... " Alle " som driver med luftkjølt trimmet motor leser denne tråden.
Så mange kroner som ligger i denne motoren nå av gromme deler så mangler det viktigste, tenning...
Sorry ass, ta deg sammen.
Det er ikke noe nytt at man sliter med å få en motor med så mye trøkk til å spille pent.

Sier det igjen, bank på en magnet. Hvis det ikke funker så skal jeg sponse deg med en tusing i fuel så du får frakta motorn til Sverige.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2440 på: april 25, 2013, 16:22:18 pm »

Har avtalt med JPM å få levert motoren ned til han i løpet av neste uke.
Han for nok ikke gjort stort før etter Bug Run (7-9 juni) da han er temmelig opptatt med andre motorer.

Dårlig instilling , hadde jeg vært han ville jeg funnet ut av dette umiddelbart .... " Alle " som driver med luftkjølt trimmet motor leser denne tråden.
Så mange kroner som ligger i denne motoren nå av gromme deler så mangler det viktigste, tenning...
Sorry ass, ta deg sammen.
Det er ikke noe nytt at man sliter med å få en motor med så mye trøkk til å spille pent.

Sier det igjen, bank på en magnet. Hvis det ikke funker så skal jeg sponse deg med en tusing i fuel så du får frakta motorn til Sverige.

Har snakket med Johannes i dag. Han bruker selv 009 med Pertronix innmat og Bosch blå coil. Så jeg tviler på at løsningen er magnet tenning. Men hvis Jee vil så er det bare å prøve med magneten til JS.
Jeg er åpent for alt  Kult
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2441 på: april 25, 2013, 16:23:16 pm »

er dette eneste motoren til putte? er dette kun blitt stripe bil? sola skinner og våren er her, og det er luftkjølt som gjelder om dagen.... lykke til videre med motorprosjekt.

Putte er ikke en stripe bil. Men en bil som skal kunne brukes til det meste. Cruise, kjøre på svingete og rett fort rett frem.
Har dessverre en motor. Det holder med denne Blunker
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2442 på: april 25, 2013, 16:24:08 pm »

Har avtalt med JPM å få levert motoren ned til han i løpet av neste uke.
Han for nok ikke gjort stort før etter Bug Run (7-9 juni) da han er temmelig opptatt med andre motorer.

Dårlig instilling , hadde jeg vært han ville jeg funnet ut av dette umiddelbart .... " Alle " som driver med luftkjølt trimmet motor leser denne tråden.
Så mange kroner som ligger i denne motoren nå av gromme deler så mangler det viktigste, tenning...
Sorry ass, ta deg sammen.
Det er ikke noe nytt at man sliter med å få en motor med så mye trøkk til å spille pent.

Sier det igjen, bank på en magnet. Hvis det ikke funker så skal jeg sponse deg med en tusing i fuel så du får frakta motorn til Sverige.

Har ikke noe tro på at det hjelper nevneverdig Anders.
Hvorfor:
1.Samme tenningsoppsett fungerte fint på forrige motor, 200HK
2.Denne motoren har vært prøvet med MSD, minimale forskjeller
3.Andre motorer, deriblant JPM sine (også den med samme oppsett som Eivind sin) bremser godt over 200HK med simpel 009 og lignende.

Ja, så klart det er fint med et dyrt og fint tenningsanlegg. Gir mange muligheter og full kontroll. Magnet er fint det også.
Men det er noe annet som er galt her, garantert...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2443 på: april 25, 2013, 16:29:31 pm »

Utolig kjip lesning etter så mye jobb. Du skal ha for at du ikke gir opp.
Litt dårlig sammenligning, men kjørte en passlig trimma Audi S2 med RS2 motor en gang hvor de senere fant ut at tilførselspenninga på tenninga var dårlig, den motoren oppførte seg akkurat som en turtallsperre den og. Ved ca. 6000 o/min når den skulle "levere varene" var det full stopp akkurat som turtallsperre. Ikke bra nok gnist på plugg så nytter det ikke hvor bra flow eller hvor mye suppe du fyller motor med.

Med såpass mye penger som du har investert i motor så hadde jeg prøvd med et skikkelig direct-hit tenningsanlegg med programerbar kurve.Det har du igjen for uansett.
Jeg hadde som jeg har sagt før putta en FK87 / 89 i motoren og prøvd. De kammene er kanskje ikke det aller aller beste , men et rimelig sikkert kort.

En ting som taler for at det IKKE er fordeler er vel at det er mange andre motorer som har bremset mere hk med vanlig bosch-fordeler, men igjen så flower denne motoren såpass godt at det kan hende at fyllingsgraden i motor er så god at den rett og slett krever god tenning for å klare å få full forbrenning.

Ergo : Bedre tenning eller kam.

Denne motoren svikter akkurat da den er i ferd med å virkelig "levere" noe som får meg til å tenke miss-match-kam...

Leverer du denne motoren hos JPM så tipper jeg at kammen uansett ikke er synderen  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2444 på: april 25, 2013, 16:48:23 pm »

Takk for innspill Jærva.

Motoren blir levert til JPM på torsdag eller fredag neste uke.
Om kammen er synderen eller ikke er ikke så viktig. Det samme gjelder Bosch 010 og coilen. Det viktigste er å få delene til å spille sammen.

Er ingen vei tilbake Jærva. Har satt alt for mye tid, penger, fustrasjon på spill for å gi meg rett før målstreken. Alt kan fikses!
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2445 på: april 25, 2013, 16:58:56 pm »

Har avtalt med JPM å få levert motoren ned til han i løpet av neste uke.
Han for nok ikke gjort stort før etter Bug Run (7-9 juni) da han er temmelig opptatt med andre motorer.

Dårlig instilling , hadde jeg vært han ville jeg funnet ut av dette umiddelbart .... " Alle " som driver med luftkjølt trimmet motor leser denne tråden.

Hvorfor det? Det er jo ikke JPM som har bygd motoren, og har som sådan null ansvar i dette her.
Ja, han står for produksjon av mange av delene i motoren, men han kan jo ikke gå god for sammensetningen eller byggingen når andre har gjort det. Er han ansvarlig for at alle motorer med hans deler i seg fungerer optimalt?
Han har heller ingen ansvar i dette som tilsier han skal droppe andre betalte oppdrag for å fikse et problem andre har skapt.
Jeg tviler vel på at de som leser denne tråden legger skylda på JPM for at motoren ikke leverer det noen håper.
Det finnes nok av andre motorer med JPM deler som leverer som forventet så at en motor ikke funker optimalt kan da ikke klandres JPM såfremt det ikke fremkommer at det er produksjonsfeil eller lignende på delene, noe jeg ikke har sett frem til nå hvertfall.
Dette er det ene uheldige tilfellet som ikke funker optimalt før man finner ut hvorfor... thats it...

Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2446 på: april 25, 2013, 17:46:57 pm »

Har avtalt med JPM å få levert motoren ned til han i løpet av neste uke.
Han for nok ikke gjort stort før etter Bug Run (7-9 juni) da han er temmelig opptatt med andre motorer.

Dårlig instilling , hadde jeg vært han ville jeg funnet ut av dette umiddelbart .... " Alle " som driver med luftkjølt trimmet motor leser denne tråden.
Så mange kroner som ligger i denne motoren nå av gromme deler så mangler det viktigste, tenning...
Sorry ass, ta deg sammen.
Det er ikke noe nytt at man sliter med å få en motor med så mye trøkk til å spille pent.

Sier det igjen, bank på en magnet. Hvis det ikke funker så skal jeg sponse deg med en tusing i fuel så du får frakta motorn til Sverige.

Har ikke noe tro på at det hjelper nevneverdig Anders.
Hvorfor:
1.Samme tenningsoppsett fungerte fint på forrige motor, 200HK
2.Denne motoren har vært prøvet med MSD, minimale forskjeller
3.Andre motorer, deriblant JPM sine (også den med samme oppsett som Eivind sin) bremser godt over 200HK med simpel 009 og lignende.

Ja, så klart det er fint med et dyrt og fint tenningsanlegg. Gir mange muligheter og full kontroll. Magnet er fint det også.
Men det er noe annet som er galt her, garantert...
Greit nok. Men husk at nytt kan gå i stykker det også.

Feilen ligger alltid i det punktet man glemmer å lete ;-)
Tenk om feilen viser seg å være tenning? Da er det no dritt at motorn har ligget i sverige i 2 mnd...

Ingenting skal være uprøvd.

@Jærva, samme problemer har jeg opplevd på flere biler.
Selv om det er en Audi 5'er så er det fremdeles like sammenlignbart på en luftkjølt. 4taktsmotor er og blir akkurat det.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2447 på: april 25, 2013, 17:50:37 pm »

Har avtalt med JPM å få levert motoren ned til han i løpet av neste uke.
Han for nok ikke gjort stort før etter Bug Run (7-9 juni) da han er temmelig opptatt med andre motorer.

Dårlig instilling , hadde jeg vært han ville jeg funnet ut av dette umiddelbart .... " Alle " som driver med luftkjølt trimmet motor leser denne tråden.
Så mange kroner som ligger i denne motoren nå av gromme deler så mangler det viktigste, tenning...
Sorry ass, ta deg sammen.
Det er ikke noe nytt at man sliter med å få en motor med så mye trøkk til å spille pent.

Sier det igjen, bank på en magnet. Hvis det ikke funker så skal jeg sponse deg med en tusing i fuel så du får frakta motorn til Sverige.

Har ikke noe tro på at det hjelper nevneverdig Anders.
Hvorfor:
1.Samme tenningsoppsett fungerte fint på forrige motor, 200HK
2.Denne motoren har vært prøvet med MSD, minimale forskjeller
3.Andre motorer, deriblant JPM sine (også den med samme oppsett som Eivind sin) bremser godt over 200HK med simpel 009 og lignende.

Ja, så klart det er fint med et dyrt og fint tenningsanlegg. Gir mange muligheter og full kontroll. Magnet er fint det også.
Men det er noe annet som er galt her, garantert...
Greit nok. Men husk at nytt kan gå i stykker det også.

Feilen ligger alltid i det punktet man glemmer å lete ;-)
Tenk om feilen viser seg å være tenning? Da er det no dritt at motorn har ligget i sverige i 2 mnd...

Ingenting skal være uprøvd.

@Jærva, samme problemer har jeg opplevd på flere biler.
Selv om det er en Audi 5'er så er det fremdeles like sammenlignbart på en luftkjølt. 4taktsmotor er og blir akkurat det.


Men Anders. Vi har jo prøvd med annen tenning. Full MSD pakke, med coil og tenningsboks.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2448 på: april 25, 2013, 18:38:15 pm »

Der er akkurat det jeg snakker om.
Skal slutte å mase om magnettenning så fort dere har motbevist meg og jeg er en tusing fattigere.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2449 på: april 25, 2013, 18:44:01 pm »

Ikke mas på meg. Men på Jee. Motoren min er i garasjen hans Blunker
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2450 på: april 25, 2013, 19:07:10 pm »

Hvordan en magneto skal endre sperring og pulser i innsug på lavt turtall er for meg helt uforståelig.

Jeg prøver ikke noe magnettenning! Men om andre har lyst er det bare å hente.

Har hørt denne motoren nok til å vite at det ikke gir noen andre utslag enn hva tidligere tenning har gjort. En magneto er ingen vidundermedisin for noen motor. Men at de virker er sikkert...
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2451 på: april 25, 2013, 19:20:34 pm »

Ok. Da sparte jeg den høvdingen. Gliser
Får håpe problemet ikke viser seg å være så enkelt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2452 på: april 25, 2013, 19:58:06 pm »

Men når vi er inne på temaet. Hva er egentlig fordelene og ulempene med en magneto? Jeg har aldri prøvd en. Men vet jo at JS har hatt stort hell med en Joe Hunt modifisert en.

Fordeler:
-At den ikke trekker strøm. Bilen kan kjøres uten lading.
-At det gir mer gnist enn orginalt system på høyt turtall. (selv om jeg stusser på at enkelte skriver at de må ned på plugg-gap).
-Ser kul ut for noen.
-De bruker det i top fuel (men er ikke dette pga regelverk).
-Enkle og installere, og lite ledningsdragning.

Ulemper:
-At de er 40 år gamle.
-Vanskeligere å få på turtallssperrer.
-For tung.
-Ser gammeldags ut for noen.
-Vrient å vite hvor mye spark de egentlig gir i forhold til ett up-to-date system med tenningsforsterkere.

Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2453 på: april 25, 2013, 21:04:44 pm »

Men når vi er inne på temaet. Hva er egentlig fordelene og ulempene med en magneto? Jeg har aldri prøvd en. Men vet jo at JS har hatt stort hell med en Joe Hunt modifisert en.

Fordeler:
-At den ikke trekker strøm. Bilen kan kjøres uten lading.
-At det gir mer gnist enn orginalt system på høyt turtall. (selv om jeg stusser på at enkelte skriver at de må ned på plugg-gap).
-Ser kul ut for noen.
-De bruker det i top fuel (men er ikke dette pga regelverk).
-Enkle og installere, og lite ledningsdragning.

Ulemper:
-At de er 40 år gamle.
-Vanskeligere å få på turtallssperrer.
-For tung.
-Ser gammeldags ut for noen.
-Vrient å vite hvor mye spark de egentlig gir i forhold til ett up-to-date system med tenningsforsterkere.



Hadde en slik Joe Hunt magneto i "Dødsvogna" for de som husker den. Har blitt fortalt at de gir en gnist som varer lenger, antagelig pga mengden strøm tilgjengelig pr utladning. Dette ser man hvis man prøver å stille tenningen med strobelampe, lyset flyr opp og ned. Derfor kan de kun stilles statisk.
Min funket supert, og hadde justerbar turtallsperre med en sånn boks fra Autometer.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2454 på: april 25, 2013, 21:07:54 pm »

Eivind... , har du et bilde som er tatt gjennom sylindere som viser klaring med innsugsventil i forhold til sylinderveggen din? Hvor mye flow har du mellom innsugventil og sylindervegg med 94mm borring og en 48mm innsugsventil?
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2455 på: april 25, 2013, 21:10:04 pm »

JEE oppsummerer det greit etter min mening.
Turtallssperre er ikke noe problem, men mindre tilgjengelige enn til konvensjonell tenning.
Jeg synes det er værre med turtellere, Autometer lagde før, men har sluttet. Converterboksen fungerer sånn passe.
Noen tenningslamper fungerer helt ok med magnet, gjerne rimelige varianter. Vet ikke hvorfor.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2456 på: april 25, 2013, 21:19:12 pm »

Fant bildet etterhvert.....

Ville en 44 eller 46mm ventil gir bedre flow med "bare" 94mm borring?

Formel 1 -motorer har kort slaglengde og stor borring pga. særlig to ting: Lavere stempelhastighet og for å få plass til (flere) større ventiler og har da i tillegg skråstillte ventiler slik at dem ikke "kysser" sylinderveggen, men får god flow rundt hele ventilen.

Bare en tanke...


* 48mm.jpg (61.24 KB, 800x600 - vist 302 ganger.)
« Siste redigering: april 25, 2013, 21:36:54 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2457 på: april 25, 2013, 21:19:35 pm »

Loben til stiften er større (kan varve mer før flyt)
Gir lengre gnist
Gir en større gnist
Turtallsperre har den innebygget, kan justeres. evt leverer joe hunt en liten boks.
Fordelerlokket er større og gir bedre beskyttelse for overslag.
Også ligger det litt i navnet Industri, da det ofte gjenspeiler god kvalitet. Men dårlig vedlikeholdte enheter kan ofte ha problemer med kortslutning pga tørre coiler.

Vekten er en ulempe da de kan banke et større hull ned til fordelerakselen. De skal egentlig spennes fast, da det ofte følger en klemme som skrues fast i originalt innsug som aldri blir brukt.

Jeg vil si at disse enhetene er det beste alternativet hvis man fremdeles skal kjøre stifttenning.
Skal man kjøre noe annet så er det EDIS eller COP med hallgivere som gjelder.

Mange fordeler mange ulemper. Kunne vært artig om noen hadde hatt verktøy til å måle egenskapene på en magnetfordeler, spesielt spenningen og hvor lenge den leverer.

Finn-Erik har jo også fått hjelp av en sånn til å herpe en motor.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #2458 på: april 25, 2013, 23:19:44 pm »

Ikke for at jeg ikke tror at dere har rett men hvorfor ikke prøve kaldere plugger? Det er jo så enkelt?
Jeg har ikke vært nødt til å prøve dette på 4takter og det er vel sikkert akkurat derfor jeg ikke har trengt det også.
Men på totakter er det samme oppførsel hvertfall. Full kraft opp til ett visst turtall og så er det ikke mer, samtidig som gassen kan justeres mer eller mindre uten endring av kraft og turtall.
Har noen vært borti slike plugg problemer på 4takter?

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2459 på: april 25, 2013, 23:52:32 pm »

Har aldri hatt noen form for problemer med plugger på bokserne våre. Bortsett fra noe svindyre sølvbelagte greier jeg ble lurt på en gang for lenge siden. De kortsluttet ved feit blanding, og måtte glassblåses for å få liv i de igjen. Ellers er pluggene ganske så lette å lese når det kommer til varme. Spesiellt i bremsen hvor turtallet kan holdes konstant med WOT. Ngk pluggen vi her har brukt viser fin varmeovergang midt i svingen på elektroden.

Jærva.. Vær så snill. Ikke legg noen som helst tvil til disse toppene. MS toppene er de beste toppene en får over disk uten customarbeide!! Dermed basta. Det er ikke åpent for diskusjon! Og de har bevist dette på utallige motorer både turbo og NA. Dette er the shit åkke som. Enkelte betviler de ved første øyekast. Men burde nå forlengst ha fått med seg at Johannes faktisk har gjort et mestertykke med å designe disse aluklumpene.

Går det ann å teste lengden og gnist på en magneto i en eldre type fordelertest stasjon mon tro. Står jo en slik ett steinkast herfra. Må forhøre meg om det  Osteaktig   
Jeg har liksom ikke helt troen på de, siden de er avlegs i all normal form for motorsport. Men vil gjerne overbevises. Kult om noe som ble designet på 30 tallet, og som så og si ikke har blitt utviklet siden, fortsatt skal være konkuransedyktig når det kommer til lysbue og brennlengde Sjokkert
Og hvorfor bruker ingen dette på turbomotorer. Spesiellt i USA hvor de fortsatt kjører med forgasser og fast tenning  Hæ

Loggført

Sider: 1 ... 80 81 [82] 83 84 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!