april 27, 2024, 16:25:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 81 82 [83] 84 85 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 725867 ganger)
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2460 på: april 26, 2013, 05:53:05 am »

Når det gjelder stabilitet og styrke på tenning er nok MSD type tenning bedre enn magnet, verden har gått videre som Erik sier. Spørsmålet er bare hvor mye bedre.

Når det gjelder alle som mener at komponentene i Putte sin motor ikke fungerer på grunn av at den er designet feil, er det ikke rart at det står en 2276 i Sverige med samme gassere, innsugslengde, kam, topper, eksos mm som presterer veldig gode tall?
Loggført
Elnef
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Aalborg


Vis profil

« Svar #2461 på: april 26, 2013, 06:45:21 am »

Hej Igen

Vil lige sige at grunden til at jeg hænger mig lidt i tænding eller ventilflyt er at jeg har oplevet begge dele

Min egen type4 skulle updates lidt og på dyno ville den intet bagefter præcis som denne motor vi prøvede alt (2dage på dyno)
Jeg var siker på longblokken var okay (tog også komp prøve) så det måtte være enten tænding eller benzin
jeg endte med at bytte mit normale bosh tændingsanlæg ud som ellers har virket i mere end 10år uden problem med et msd jeg havde på hylden og så virkede den som den skulle
om mit bosh ikke havde power nok eller om det var gået halv død af at lægge nogle måneder på hylden ved jeg ikke

Ventilflyt så jeg på dyno sidste uge også med jpm fjedre og 48mm stål ventiler motoren havde kørt 2år så ikke nye grejer

Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2462 på: april 26, 2013, 06:52:44 am »



Når det gjelder alle som mener at komponentene i Putte sin motor ikke fungerer på grunn av at den er designet feil, er det ikke rart at det står en 2276 i Sverige med samme gassere, innsugslengde, kam, topper, eksos mm som presterer veldig gode tall?

Det er det som er rart... Men til gjengjeld er de ikke helt like. Andre innsug, halsringer og 2275 vs 2332.

Elnef. Det er ikke bare på høyt turtall denne motoren har problemer. Derfor prøver vi ikke noe mer nå. I forrige dynorunde ble MSD brukt, Og 7000 rpm oppnådd uten tekniske problemer.
Loggført

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #2463 på: april 26, 2013, 08:14:10 am »

Har vert nyskjerrig på denne gode tråden, men jeg er jo bare "en mygg som sitter på veggen å ser" å vil vel ikke blande meg inn iblant alle proffene her, men har begynt å tenke på noe jeg leste at på motorer som går med lave turtall (f.eks Stock) kan avstanden mellon camlobe/knast og løfter vere "mindre" mens på motorer som skal ha høgt turtall må denne avstanden være minst over en mm. (pga sentrifugalkrefter???) ( å som selvfølgelig bør målest før toppene blir montert) Har ikke sett noen mål på dette her i tråden, å skulle vert artig å få lest litt om hvordan dette blir sjekket opp mot de forskjellige cammene.

ps: Fant igjen dette bildet og de som ønsker å se nærmere på dette kan lese mer i; Motorbooks Workshop     Aircooled Engine Interchange Manual
av Keith Seume


* klaring til lifter....jpg (38.82 KB, 800x451 - vist 293 ganger.)
« Siste redigering: april 28, 2013, 12:05:16 pm av ovalt » Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2464 på: april 26, 2013, 17:43:08 pm »

Sitat fra Jee : "Jærva.. Vær så snill. Ikke legg noen som helst tvil til disse toppene. MS toppene er de beste toppene en får over disk uten customarbeide!! Dermed basta. Det er ikke åpent for diskusjon! Og de har bevist dette på utallige motorer både turbo og NA. Dette er the shit åkke som. Enkelte betviler de ved første øyekast. Men burde nå forlengst ha fått med seg at Johannes faktisk har gjort et mestertykke med å designe disse aluklumpene"


Jee, jeg tror du misforstår meg grundig!  Jeg er ikke i den minste tvil om at disse toppene er helt konge, ja faktisk kanskje de beste du får til T1. Det som jeg er litt tvilende til er 48mm innsugsventil på 94mm borring. Med skråstillte ventiler ja, men her er klaringen så bitteliten mot sylindervegg at flow på den siden må da bli rimelig begrenset.. Hadde ikke vært i det minste tvil om at disse toppene hadde vært optimale på feks 100mm borring +. Var absolutt ikke ment som noen som helst kritikk til toppene, de er helt rå´ , men bare en tanke om at de 48mm innsugsventilene praktisk talt blir litt overkill.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2465 på: april 26, 2013, 19:21:44 pm »

Ok. Beklager missforståelsen.
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2466 på: april 26, 2013, 23:16:03 pm »



Når det gjelder alle som mener at komponentene i Putte sin motor ikke fungerer på grunn av at den er designet feil, er det ikke rart at det står en 2276 i Sverige med samme gassere, innsugslengde, kam, topper, eksos mm som presterer veldig gode tall?

Det er det som er rart... Men til gjengjeld er de ikke helt like. Andre innsug, halsringer og 2275 vs 2332.

Elnef. Det er ikke bare på høyt turtall denne motoren har problemer. Derfor prøver vi ikke noe mer nå. I forrige dynorunde ble MSD brukt, Og 7000 rpm oppnådd uten tekniske problemer.


Jeg ser poengene dine Erik, men innerst inne tror vel egentlig ikke du heller at minimale forskjeller på innsugslengde og sylindervolum alene gjør at en motors oppførsel går fra "glimrende" til "umulig"?
Og du har vel selv prøvd mange forskjellige halsringstørrelser på samme motor uten at det har provosert frem enorme forskjeller, så lenge dysingen ellers er i orden?
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2467 på: april 27, 2013, 08:55:57 am »

Vet ikke hva jeg skal tro eller ikke. Det høres jo såklart urimelig ut. Men samtidig er det fullt mulig. Johannes har bredere erfaring enn meg, og kan lettere sette fingeren på problemet.
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2468 på: april 27, 2013, 09:08:05 am »

Er der lagt et indlæg på callook loungen for at få indspil fra det store udland og nogen af de tunge drenge, eller er det ikke videre interessant?

Der må jo være nogen i verden der har haft en lignende problem/udfordring  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2469 på: april 27, 2013, 09:20:04 am »

Lignende problemer finnes i alle bilmiljøer uansett om de driver med nissan, porsche, toyota, folkevågn osv... de har alle firetaktsmotorer...
Problemet med hardt tunede motorer er at de er veldig følsomme hvis ikke alt er 100% riktig.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #2470 på: april 29, 2013, 23:01:55 pm »

Ved å prøve kaldere plugger blir det jo bare sot på dem om de er for kalde.


Stemmer det Erik, sølvplugger er for gokart og crosser i godvær. En så varm vw bokser har det ikke godt. Da ville det vært bytte av sylindre stempler og topper ofte.

Skjønner at det ikke er fristende å prøve alt mulig hele tiden, men det er jo billig og lettvnt å prøve.  Glad

Føler med deg "Putte"
Og lykke til videre. Hestene er jo der det gjelder brare å finne måten å få lurt dem hjem fra beite på..

« Siste redigering: april 29, 2013, 23:05:39 pm av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2471 på: april 30, 2013, 05:59:55 am »

Takk Gunnar

Ordner seg nok til slutt. Så lenge jeg rekker SCC2013 er det ok for meg.
Vi drar ned til JPM på torsdag. Da er vi nok nærmere en løsning enn noen gang.
Loggført
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #2472 på: april 30, 2013, 07:35:37 am »

Vi drar ned til JPM på torsdag.

God tur!
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2473 på: april 30, 2013, 07:36:54 am »

Vi drar ned til JPM på torsdag.

God tur!

Blir en bra roadtrip Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2474 på: april 30, 2013, 22:48:25 pm »

lykke til.
tipper han finner noe muffens i kombinasjonen gassere/tenning.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2475 på: mai 01, 2013, 08:00:18 am »

lykke til.
tipper han finner noe muffens i kombinasjonen gassere/tenning.

Takk takk Knasten!
Hadde vært flott om løsningen er så enkel  Osteaktig
Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #2476 på: mai 01, 2013, 08:59:24 am »

Spennende og lærerik tråd!

Håper dere finner feilen i god tid før SCC Glad

Etter å ha lest igjennom tråden skikkelig endrer jeg HK estimatet mitt til 257,6(om det mulig da)

Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2477 på: mai 01, 2013, 09:17:30 am »

Da er lista oppdatert Blunker
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2478 på: mai 01, 2013, 10:00:44 am »

Jeg gjetter på 227 svenske hester.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2479 på: mai 01, 2013, 10:53:47 am »

Da er lista oppdatert Blunker

X2
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #2480 på: mai 01, 2013, 11:45:32 am »

Holder på mine 208,,,,lykke til
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2481 på: mai 01, 2013, 12:32:15 pm »

Holder på mine 208,,,,lykke til

Det holder til å kjøre fra den Orange Bussen.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2482 på: mai 02, 2013, 05:55:02 am »

Da er det avreise om noen få timer.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2483 på: mai 02, 2013, 06:40:19 am »

God tur og så krysser vi alle fingre Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2484 på: mai 02, 2013, 06:43:44 am »

God tur og så krysser vi alle fingre Glad

Takk Berger.

Det blir nok en lang og fin dag. Vi skal også innom Tollen på vei ut av landet, slik at jeg slipper å tolle motoren inn på vei tilbake om noen uker, mnd.
Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2485 på: mai 02, 2013, 08:24:33 am »

Lykke til, og la oss håpe svensken er såpass nysgjerrig at han tar en titt snarest mulig . .
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2486 på: mai 02, 2013, 08:49:54 am »

Lykke til, og la oss håpe svensken er såpass nysgjerrig at han tar en titt snarest mulig . .

Eller så rå at han drar frem pekefingeren og sier "DER er feilen" Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #2487 på: mai 02, 2013, 21:14:16 pm »

Hei
Jeg tror at når ikke Jee har funnet feil så skal det vel litt til at dette er bare Plankekjøring for Jpm og husk rulla til Jpm er jo snill i forhold til benken til Jee
men jeg håper dette ordner seg for Eivind det har han fortjent


Mvh Kåre
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2488 på: mai 03, 2013, 06:40:47 am »

Takker for alle lykkeønsker!

Turen gikk fint nedover i går. Flott vær hadde vi også  Kult
Velkomsten var hyggelig som alltid, og vi fikk skravlet litt før toppene til Folke ble flowet. Deretter fikk jeg en kjøretur i den blå bobla til Johannes. Denne har så og si identisk motor som den jeg har bygd. Dæven å den gikk godt. Så jeg håper min blir like frisk om noen uker.

Planen er som følger: Johannes skal måle over alle deler, inspisere disse, så skal motor tilbake inn i Putte (Putte blir fraktet ned på henger, eller på lastebil ned til Helsingborg), så på dyno for så å bli friskmeldt i god tid før SCC 2013.

Takk til Svein Sander og Jee for en hyggelig tur!

Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #2489 på: mai 03, 2013, 07:15:09 am »

synd og ikke få kjørt noe med denne på tur før det plutselig er høsten igjen. men du har jo bugrent da.   Gliser GUDD LØKK Eivind.
Loggført
Sider: 1 ... 81 82 [83] 84 85 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!