mars 28, 2024, 16:37:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 713918 ganger)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1050 på: september 06, 2012, 16:03:25 pm »

nei var as41 blokk som jeg prata på og 2165cc

Det var da godt!
Interessant den oljemodden som er gjort på Auto Linea blokka.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1051 på: september 06, 2012, 16:35:16 pm »

Driver å tenker mye på oljekjøling. Har aldri hatt helt sansen for mine to oljekjølere under bilen. (Disse er også uten elektrisk vifte og termostat)
Har lest at flere dropper ekstern kjøler, å heller kjører med f.eks 3,5-4 qt dyp oljesump. Som denne f.eks: http://www.piersideparts.net/MB9143.html
Evt. å bruke type4 kjøler i viftehuset i tillegg.
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #1052 på: september 06, 2012, 17:58:19 pm »

oljemodden som jeg har gjort på den blokka er
etter rallybugs sine instruksjoner,som han, sa att en trimma motor har ikke godt
av lavt oljetrykk og med den modden så ligger motoren på ca2kg på lav turtall og max ca 4kg
modden kan tas bort med og fjerne plugga i oljekjøler utløpa og en plugg på det bakre oljestempelet
da blir den som en orginal motor igjen!

Loggført

Vw 1302
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1053 på: september 06, 2012, 17:59:58 pm »

oljemodden som jeg har gjort på den blokka er
etter rallybugs sine instruksjoner,som han, sa att en trimma motor har ikke godt
av lavt oljetrykk og med den modden så ligger motoren på ca2kg på lav turtall og max ca 4kg
modden kan tas bort med og fjerne plugga i oljekjøler utløpa og en plugg på det bakre oljestempelet
da blir den som en orginal motor igjen!

Virker veldig bra!
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1054 på: september 06, 2012, 19:34:15 pm »

Modden til Rallybugs går ut på å fjerne stempelet ved reimhjulet, som skal fungere som en termostat i utgangspunktet. Der må man også tette et dreneringshull som ellers vil slippe ut olje direkte i sumpen. Deretter fjerner han originalkjøleren og tetter oljekanalene til denne. I tillegg kjører han normal fullflow med filter, termostat og ekstern kjøler. Noenganger bruker han originalkjøleren som ekstern og stikker den ned i doghousen fra toppen. Da får man en kompakt motor og viftekjøling av fullflow kjøleren.

Har selv kjørt med denne modden på to motorer og kan ikke se noen ulemper. Jeg har i tillegg justerbart fjærtrykk på trykkstempelet ved svinghjulet, og kan derfor bestemme litt hva trykket skal være.

Nå har Csp kommet med en fitting som fjerner stempelet og "plugger" hullet ved reimhjulet i en go.. Lettere blir det ikke.

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=68663330960&rub1=Engine&rub2=Oil%20System%2COil%20Filtering&artnr=22198a&pn=0&sort=&all=
Loggført

Speed is no substitute for direction
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1055 på: september 07, 2012, 20:54:52 pm »

Har stor tro på at denne modden vil fungere utmerket på Puttemotoren.
"Ulempen" er at man må bruke ekstern kjøler med termostat og vifte.
Noen som har tips vedr. valg av oljekjøler med vifte og termostat som får plass over girkassen.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1056 på: september 07, 2012, 20:56:55 pm »

Atomic fra CB Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #1057 på: september 07, 2012, 21:16:21 pm »

Hei
tror også Bas har noen spesial kjølere som passer foran dette er vist du har front plate med kjøleriller som på 03
ved å bruke type 4 kjøler så får du 2 rader mer men da må kjølehuset modes litt men ikke noe problem
jeg har et baklokk fra en 1300 automat som har kjølehull under skiltlyset dette åpner seg ved hjelp av vakum men kunne sikkert fikses så det kan åpnes ved hjelp av el motor
du skal få se det når du er på disse kanter

Mvh Kåre
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1058 på: september 07, 2012, 22:18:55 pm »

Har stor tro på at denne modden vil fungere utmerket på Puttemotoren.
"Ulempen" er at man må bruke ekstern kjøler med termostat og vifte.
Noen som har tips vedr. valg av oljekjøler med vifte og termostat som får plass over girkassen.


Orginal, orginal og orginal. Nå har ikke jeg MS230, men Finn-Erik kjører samme oppsett uten problemer.
Loggført
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #1059 på: september 08, 2012, 12:05:32 pm »

For å pense litt tilbake til utgangspunktet. Pålitelig sporty orginalutstyrt bil, eller  mest mulig stripe hk?
Legger merke til at flere av rådgiverne er sekundjegere?  Til drøfting.....
 Blunker
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1060 på: september 08, 2012, 13:00:49 pm »

For å pense litt tilbake til utgangspunktet. Pålitelig sporty orginalutstyrt bil, eller  mest mulig stripe hk?
Legger merke til at flere av rådgiverne er sekundjegere?  Til drøfting.....
 Blunker

-Veien blir til mens du går.
Jeg har endret mening, og retning mange ganger. Men det jeg har lært er at det er utrolig givende å bygge motor, å teste det ut på gata, stripa og banen.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1061 på: september 08, 2012, 14:28:36 pm »

Hei
tror også Bas har noen spesial kjølere som passer foran dette er vist du har front plate med kjøleriller som på 03
ved å bruke type 4 kjøler så får du 2 rader mer men da må kjølehuset modes litt men ikke noe problem
jeg har et baklokk fra en 1300 automat som har kjølehull under skiltlyset dette åpner seg ved hjelp av vakum men kunne sikkert fikses så det kan åpnes ved hjelp av el motor
du skal få se det når du er på disse kanter

Mvh Kåre


Ønsker ikke å strekke så lange oljeslanger. Så en frontmontert oljekjøler er uaktuelt dessverre.
Må bli en oljekjøler med vifte og termostat montert over girkassen. Har sett på setrab sine. Noen som har erfaring med disse på en luftkjølt vw?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1062 på: september 08, 2012, 19:29:35 pm »

Hvorfor ikke dra'n helt ut med en gang? Tørrsump og frontmontert oljekjøler via Heltrukne aluminiumsrør. Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1063 på: september 08, 2012, 19:32:05 pm »

Hvorfor ikke dra'n helt ut med en gang? Tørrsump og frontmontert oljekjøler via Heltrukne aluminiumsrør. Gliser

Ja si det Anders.
Tørrsump er helt genialt for oss som liker å kjøre svinger.
Men jeg ønsker at "Putte" skal se noenlunde orginal ut.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1064 på: september 08, 2012, 19:34:46 pm »

Man kan klare å beholde originalt utseende selv om man bygger reserbil
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1065 på: september 08, 2012, 19:36:05 pm »

Man kan klare å beholde originalt utseende selv om man bygger reserbil

Jeg vet at man kan gjemme tørrsumpen bak baksete  Kult
Men ikke få meg sporet av igjen Anders!!!!!

BTW: Blir du med til JPM på dyno Day!
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #1066 på: september 08, 2012, 19:39:29 pm »

kan jo som jhu sier,sette oljekjølern på orginal plassen med slanger inn til den
og la den bli avkjølt av kjølevifta!
glemte att en kunne gjøre det ellers så hadde det vert løsningen jeg hadde brukt i steden for ekstern kjøler ved girkassa!
Loggført

Vw 1302
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1067 på: september 08, 2012, 19:41:37 pm »

kan jo som jhu sier,sette oljekjølern på orginal plassen med slanger inn til den
og la den bli avkjølt av kjølevifta!
glemte att en kunne gjøre det ellers så hadde det vert løsningen jeg hadde brukt i steden for ekstern kjøler ved girkassa!

Men det spørs om den kjøler godt nok mtp. med det oppsettet jeg skal ha (MS230 topper). Tror veien er å gå for en ekstern oljekjøler med vifte og termostat.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1068 på: september 08, 2012, 19:43:38 pm »

For å pense litt tilbake til utgangspunktet. Pålitelig sporty orginalutstyrt bil, eller  mest mulig stripe hk?
Legger merke til at flere av rådgiverne er sekundjegere?  Til drøfting.....
 Blunker

Har selv prøvd denne løsningen fra CSP som JHU nevner over her og den fungerte fint sammen med en oljekjøler med termostatstyrt vifte liggende over girkassa. Mener at denne kjøleren kom fra Aircooled.net. Setrab er jo bra kvalitet, men kanskje litt "unødvendig" dyr i forhold til andre.

THT : Dette ser jeg faktisk mere på som nødvendig på en gatebil enn på en sekund-bil til drag-bruk. Spesiellt aktuellt til banekjøring, men også fint til den trimma motoren ,dette vil gi motor jevnere oljetemp som igjen gir lengre holdbarhet på motor, særlig hvis du legger til et skikkelig oljefilter. HP1-filteret er vel mye brukt på luftkjølt generellt. Har du ren olje med jevn temperatur på en luftkjølt så har du kommet ett stykke på vei hva anngår holdbarhet på (særlig)luftkjølt.
« Siste redigering: september 08, 2012, 19:45:23 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1069 på: september 08, 2012, 20:34:08 pm »


Men det spørs om den kjøler godt nok mtp. med det oppsettet jeg skal ha (MS230 topper). Tror veien er å gå for en ekstern oljekjøler med vifte og termostat.

hvorfor blir det varmere  med de toppene? Trodde de var bra mtp kjøling jeg. Er vel mange andre ting som spiller inn når det kommer til temperatur, bl.a. komp, blandingsforhold, tenning etc, etc
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1070 på: september 08, 2012, 20:36:05 pm »


Men det spørs om den kjøler godt nok mtp. med det oppsettet jeg skal ha (MS230 topper). Tror veien er å gå for en ekstern oljekjøler med vifte og termostat.

hvorfor blir det varmere  med de toppene? Trodde de var bra mtp kjøling jeg. Er vel mange andre ting som spiller inn når det kommer til temperatur, bl.a. komp, blandingsforhold, tenning etc, etc


Vet ikke om det blir varmere enn med CB toppene jeg har brukt til nå.
Men jeg har da også to eksterne oljekjølere uten vifte over girkassa pluss den som er i viftehuset.
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #1071 på: september 08, 2012, 21:30:11 pm »

enkleste er vel og få råd av jpm om kjøling av motoren du bygger tror jeg!
Loggført

Vw 1302
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1072 på: september 08, 2012, 21:40:06 pm »

Kjørte med Valvoline VR1 20w50 olje.

Skal ikke være gæli olje det.
Kode:
20w50
API SM/SN
KV @ 100 = 20.0
KV @ 40 = 147
VI = 154
TBN = 8.5
Flash = 230 C
Pour = -36 C
CCS = 5000cP @ -30 C
MRV = 11000cP @ -35 C
NOACK = <15%
Zinc = 1400ppm
Phosphorous = 1300ppm
Calcium = 2100ppm
Sodium = 490ppm
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1073 på: september 09, 2012, 08:09:44 am »

enkleste er vel og få råd av jpm om kjøling av motoren du bygger tror jeg!

Skal ta opp dette med Johannes under dynodagen.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1074 på: september 09, 2012, 08:27:58 am »

Kjørte med Valvoline VR1 20w50 olje.

Skal ikke være gæli olje det.
Kode:
20w50
API SM/SN
KV @ 100 = 20.0
KV @ 40 = 147
VI = 154
TBN = 8.5
Flash = 230 C
Pour = -36 C
CCS = 5000cP @ -30 C
MRV = 11000cP @ -35 C
NOACK = <15%
Zinc = 1400ppm
Phosphorous = 1300ppm
Calcium = 2100ppm
Sodium = 490ppm

Tror den skal være mer enn bra nok.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1075 på: september 09, 2012, 09:15:56 am »

Jeg har stor tro på disse veivene fra Scat. Det eneste dumme er at de ikke er "cross-drilled" i oljegalleriet på rådene. Så det er kun ett smørepunkt pr råde. Selv om det virker som om det funker det også  Osteaktig

Dette sa Jee under oppbyggningen av motoren.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1076 på: september 09, 2012, 09:20:40 am »

kan "littebitt for tighte" klaringer på rådene sammen med "littebitt for store" klaringer på veivlager bidra med for liten smøring til rådetappene?
lagerklaringer blir vel som kraner i ett oljesystem, når noen kraner er mindre en andre så flower de mindre.siden oljen tar letteste veiv(store kraner)
+ dette som JHU og JEE  nevner med
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1077 på: september 09, 2012, 09:20:55 am »

Jeg har stor tro på disse veivene fra Scat. Det eneste dumme er at de ikke er "cross-drilled" i oljegalleriet på rådene. Så det er kun ett smørepunkt pr råde. Selv om det virker som om det funker det også  Osteaktig

Dette sa Jee under oppbyggningen av motoren.

Nei. Det var da som bare!
Skulle tru at Jee er en spåmann!
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1078 på: september 09, 2012, 09:49:06 am »

har du vurdert tørrsump da?
riv av deepsumpen , kjøp en pumpe fra Piper og bygg deg en 10-12 liters tank.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1079 på: september 09, 2012, 09:53:48 am »

har du vurdert tørrsump da?
riv av deepsumpen , kjøp en pumpe fra Piper og bygg deg en 10-12 liters tank.

Ikke vurdert det seriøst enda. Men det er en fristende løsning.
Loggført
Sider: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!