april 28, 2024, 14:04:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 68 69 [70] 71 72 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 726130 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2070 på: mars 07, 2013, 08:25:33 am »

Nå som det meste i motoren er sjekket ut, så tenker jeg igjen på dysene. Gir meg ikke helt på det.
Har alltid trodd at det er forholdet mellom bensin og luft dyse som bestemmer blandingen og hvor høyt/lavt på nummerskalaen man går bestemmer  mengden bensin motoren får (sammen med vakum skapt av halsringene). Vil det ikke da være sånn at en frisk motor som skaper mye vakum og har effektiv forbrenning muligens vil ha mindre mengde bensin?

Eivind skrev:
I følge JPM så skal 40 mm halsringene ha følgende dyser
Air: 170-180
Main: 150-170

Jeg foreslår at det gjøres en test med 170 air og 150 main (kanskje til og med enda et hakk lavere) for å se hvordan den oppfører seg da, evnt jobbe seg i stepp oppover.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2071 på: mars 07, 2013, 08:29:35 am »

Nå som det meste i motoren er sjekket ut, så tenker jeg igjen på dysene. Gir meg ikke helt på det.
Har alltid trodd at det er forholdet mellom bensin og luft dyse som bestemmer blandingen og hvor høyt/lavt på nummerskalaen man går bestemmer  mengden bensin motoren får (sammen med vakum skapt av halsringene). Vil det ikke da være sånn at en frisk motor som skaper mye vakum og har effektiv forbrenning muligens vil ha mindre mengde bensin?

Eivind skrev:
I følge JPM så skal 40 mm halsringene ha følgende dyser
Air: 170-180
Main: 150-170

Jeg foreslår at det gjøres en test med 170 air og 150 main (kanskje til og med enda et hakk lavere) for å se hvordan den oppfører seg da, evnt jobbe seg i stepp oppover.

Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2072 på: mars 07, 2013, 09:47:44 am »

Nei.. Luft og bensindysene har ikke noe med selve blandingen å gjøre. Begge Styrer bensinmengden. Main jet'n får all bensin opp igjennom seg.. og luftdysene blir på en måte en blø ventil på emulsjonsrøret for fintuning.

Selve blandingen skjer når bensin forlater sprederen.. hvor også vakumet oppstår så den tar til seg bensin. Mange tror at bensintrykket sprøyter bensin gjennom en gasser. Men den gang ei.

Føler jeg har vært innom det meste av dyser. Og gå noe lavere enn 150 main ser jeg bare på som en risiko på ping og varme.
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2073 på: mars 07, 2013, 09:50:36 am »

Rart å se at de er så og si identiske men så veldig forskjellige.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2074 på: mars 07, 2013, 09:52:08 am »

Rart å se at de er så og si identiske men så veldig forskjellige.

Litt som toegget tvillinger.
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2075 på: mars 07, 2013, 10:08:53 am »

Mine forslag:

- Bytt bensin
- Test en annen LM-2 eller tilsvarende for kontroll av blanding

Mvh
Tom R
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #2076 på: mars 07, 2013, 12:19:11 pm »

Nei.. Luft og bensindysene har ikke noe med selve blandingen å gjøre. Begge Styrer bensinmengden. Main jet'n får all bensin opp igjennom seg.. og luftdysene blir på en måte en blø ventil på emulsjonsrøret for fintuning.

Selve blandingen skjer når bensin forlater sprederen.. hvor også vakumet oppstår så den tar til seg bensin. Mange tror at bensintrykket sprøyter bensin gjennom en gasser. Men den gang ei.

Føler jeg har vært innom det meste av dyser. Og gå noe lavere enn 150 main ser jeg bare på som en risiko på ping og varme.



Hvilkene luft dyser har du forsøkt med?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2077 på: mars 07, 2013, 12:32:51 pm »

Nei.. Luft og bensindysene har ikke noe med selve blandingen å gjøre. Begge Styrer bensinmengden. Main jet'n får all bensin opp igjennom seg.. og luftdysene blir på en måte en blø ventil på emulsjonsrøret for fintuning.

Selve blandingen skjer når bensin forlater sprederen.. hvor også vakumet oppstår så den tar til seg bensin. Mange tror at bensintrykket sprøyter bensin gjennom en gasser. Men den gang ei.

Føler jeg har vært innom det meste av dyser. Og gå noe lavere enn 150 main ser jeg bare på som en risiko på ping og varme.

Sjekk denne karen her snakke om emulsjonsrør. I henhold til det han sier skal Puttes motor ha rør med mange hull nære hoveddysa.

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2078 på: mars 07, 2013, 12:47:29 pm »

Står endel bra her også

http://www.clubcobra.com/forums/weber-tuning/74594-interesting-weber-jetting-2.html

"Basically the changes going up the rpm scale are influenced in this order:
idle jet - idle air corrector - emulsion tube outer and inner diameter - holes on top - holes at the bottom - main jet - main air corrector , while the emulsion tube and main jet overlap in its influence and are the ones affecting the transition the most."


Slik jeg forstår det, betyr det i Puttes tilfelle at på full fart, når det er bare hoveddysa som bestemmer, får den for mye (den feter ut på 6000), mens under det kompenserer luftdysa slik at det funker. Ved å gå ned på begge og ha emulsjonsrør med hull nære hoveddysa kan man korrigere problemet.
« Siste redigering: mars 07, 2013, 12:52:10 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2079 på: mars 07, 2013, 12:56:45 pm »

Står endel bra her også

http://www.clubcobra.com/forums/weber-tuning/74594-interesting-weber-jetting-2.html

"Basically the changes going up the rpm scale are influenced in this order:
idle jet - idle air corrector - emulsion tube outer and inner diameter - holes on top - holes at the bottom - main jet - main air corrector , while the emulsion tube and main jet overlap in its influence and are the ones affecting the transition the most."


Slik jeg forstår det, betyr det i Puttes tilfelle at på full fart, når det er bare hoveddysa som bestemmer, får den for mye (den feter ut på 6000), mens under det kompenserer luftdysa slik at det funker. Ved å gå ned på begge og ha emulsjonsrør med hull nære hoveddysa kan man korrigere problemet.

Noen som har slikt blandingsdyser?
Evt. hvilke bør man kjøpe inn?

De dysene vi har prøvd er F2 og F20.
« Siste redigering: mars 07, 2013, 13:05:58 pm av Eivind (Putte) » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2080 på: mars 07, 2013, 13:08:40 pm »

Her er noen indikasjoner. F2 ser ut til å være motsatt av hva vi ønsker. F20 som Johannes anbefaler finner jeg ikke noe bilde av.



Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2081 på: mars 07, 2013, 13:16:12 pm »

Fant et bilde du hadde postet tidligere Eivind. Disse to er vel de vi har brukt. F20 og F7

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2082 på: mars 07, 2013, 13:17:15 pm »

Fant et bilde du hadde postet tidligere Eivind. Disse to er vel de vi har brukt. F20 og F7



Har bare brukt F2 og F20. F7 har jeg ikke tror jeg
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2083 på: mars 07, 2013, 13:19:10 pm »

Det bildet er av dine rør Eivind, og det står da F7 på den ene? Blunker

Side 4 i denne tråden.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2084 på: mars 07, 2013, 13:21:43 pm »

Det bildet er av dine rør Eivind, og det står da F7 på den ene? Blunker

Ok.

Ble plutselig usikker. Men Erik vet i alle fall hva som ligger i dyseskrinet i garasjen.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2085 på: mars 07, 2013, 13:23:21 pm »

Begynner å skjønne litt mer etter å ha lest litt. Hvis den er mager på vei opp i turtallet er det bedre å gå ned på luft enn opp på bensin. Hvis den er fet på maks turtall, må man ned på bensin hoveddyse og tjune mid range med emulsjonsrør og luft dyse. I følge teorien i alle fall... Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #2086 på: mars 07, 2013, 13:24:07 pm »

Rakettforskning på høyt nivå. Begynner å bli litt redd forgassere kjenner jeg. :-)

Stå på, håper dere finner ut av det.
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #2087 på: mars 07, 2013, 13:30:07 pm »

Begynner å skjønne litt mer etter å ha lest litt. Hvis den er mager på vei opp i turtallet er det bedre å gå ned på luft enn opp på bensin. Hvis den er fet på maks turtall, må man ned på bensin hoveddyse og tjune mid range med emulsjonsrør og luft dyse. I følge teorien i alle fall... Blunker

Noen tips til hvilke blandingsdyser man kan teste med?
Her er et lite utvalg Berger  Glad
http://www.dellorto.co.uk/merchandise/products_details.asp?PartNo=a61450&CategoryID=3&PartsectionID=100
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2088 på: mars 07, 2013, 13:42:26 pm »

Begynner å skjønne litt mer etter å ha lest litt. Hvis den er mager på vei opp i turtallet er det bedre å gå ned på luft enn opp på bensin. Hvis den er fet på maks turtall, må man ned på bensin hoveddyse og tjune mid range med emulsjonsrør og luft dyse. I følge teorien i alle fall... Blunker

Noen tips til hvilke blandingsdyser man kan teste med?
Her er et lite utvalg Berger  Glad
http://www.dellorto.co.uk/merchandise/products_details.asp?PartNo=a61450&CategoryID=3&PartsectionID=100

Usikker. Virker som det er viktig å finne rett hoveddyse for bensin først, dvs den som fungerer/gir rett AF på full pupp. Deretter se på blandingen mot turttallskurven og finne et rør som korrigerer slik at det blir rett blanding hele veien.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2089 på: mars 07, 2013, 13:52:41 pm »

kjente jeg ble litt fornøyd med at jeg har datasprut  Blunker
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #2090 på: mars 07, 2013, 15:39:35 pm »

her er en tråd som mange kan lære noe fra når det gjelder dysing av gassere....
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=293837&highlight=lambda
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2091 på: mars 07, 2013, 16:59:21 pm »

Har også prøvd F11 og F16

Om dere vil stå og bytte flere dyser er det bare å komme  Osteaktig
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2092 på: mars 07, 2013, 17:01:09 pm »

Har også prøvd F11 og F16

Om dere vil stå og bytte flere dyser er det bare å komme  Osteaktig

Men hvor langt ned i størrelse på bensin dysa har du vært med fullt drag?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2093 på: mars 07, 2013, 17:06:07 pm »

150..
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2094 på: mars 07, 2013, 17:11:46 pm »

Gikk den fortsatt fett på topp da?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #2095 på: mars 07, 2013, 19:14:04 pm »

Gikk den fortsatt fett på topp da?

Det er luftdysen som styrer blandingen på toppen, mindre luft dyse=mer bensin.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2096 på: mars 07, 2013, 19:45:27 pm »

Gikk den fortsatt fett på topp da?

Det er luftdysen som styrer blandingen på toppen, mindre luft dyse=mer bensin.

Slik jeg har fortstått det etter å ha lest meg litt opp på det er at på topp er det kun bensin dysen som spiller inn. Mulig jeg har missforstått.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2097 på: mars 07, 2013, 19:52:48 pm »

Nei. Da gikk den ikke fett på topp. Men magert lenger ned. Men fortsatt ikke noe toppeffekt. Og håpløs på 3-3500. Står og sperrer ved den minste belastning. F20, F11 og F16 rørene som ble prøvd sammen med disse dysene ga omtrent samme oppførsel.  F20 rørene er de i samlingen med lavest hullborring og skal derfor også gi mer bensin lenger nede.

Jeg vet dette er forsøk på å hjelpe. Men det høres jo nesten ut som jeg aldri har dyset en motor før...  Om en er 20 off på main og luft går motoren som normalt for det. Med ca samme effekt. Men soter og vasker sylindervegger om den er fet. Og blir varm med fare for bank om den er for mager. Det er en grunn til at halvparten av motorene våre med doble gassere går med kun monterte gassere. Og det funker greit fortsatt. Men levetiden kan fort bli drastisk redusert.

Motorer med mye durasjon på kam blir ofte litt funky på lavt turtall. Og får ofte snåle avgassmålinger på visse turtall. Dette vil jeg tro kommer av at kammene rett og slett ikke er lagd for å virke på disse turtallene. Og siden ventilene blir åpne lenge samtidig kan "rare" luftstrømmer oppstå. Som gir store endringer i fyllingsgrad. Her vil nok også innsug og eksos kanaler ha en stor innvirkning. Så selv om ting teoretisk sett skal spille på lag. Kan det være at det ikke spiller i det hele tatt.
Denne motoren har momentet der utregningene sier de skal være. Men effekten er for lav. Og "luftpumpa" slutter å pumpe på ett alt for lavt turtall.

Jeg skal varmkjøre den engang til bare formen blir bedre. For å gjøre noen siste forsøk. Men bl.a fresh fuel. Om noen da har noen teorier de vil få prøvd ut. Eller rett og slett vil oppleve dette selv er det bare å stikke innom. Om det ikke blir en bedring. Blir motoren åpnet for feilsøking. Og kammen blir sent til Sverige. Om det ikke er feil på den... går vi Old school med en alltid fungerende og utprøvd FK-89.
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2098 på: mars 07, 2013, 20:23:58 pm »



Slik jeg har fortstått det etter å ha lest meg litt opp på det er at på topp er det kun bensin dysen som spiller inn. Mulig jeg har missforstått.

Da vil jeg tro du har missforstått. Hvordan gasserne våre oppfører seg på en V8 med mye større luftflytting skal jeg ikke uttale meg om.

Men slik vi holder på så hjelper luftdysa til ved høyt vakum gjennom sprederne. Dvs på høyt turtall. Prøver med ett eksempel. Du har ett T-rør som står med Tverr røret (toppen av T'en) vertikalt. Den ene enden nedi ei bøtte og den andre rett opp i friluft. Du suger så på det vannrette røret (stammen på T'en). Jo mindre dyse (hull) en setter i røret som står i friluft. Jo lettere kan du suge opp væske. Der har du enkelt forklart main og luft. Men så kommer også emulsjonsrøret inn i bildet. Om dette hadde vært uten hull på øvdre del. Ville ikke luftdysen hatt noen innvirkning. Rett og slett fordi den hadde vært tett. Om det blir veldig mye huller og stor luftdyse. Vil den kun suge luft. Da det er lettere og suge til seg enn væske. Så her kommer det en balansegang med riktige emulsjonsrør, bensindyser og luftdyser inn i bildet.

Det er viktig og huske at det eneste stedet en gasser "pumper" bensin er gjennom akspumpene. Alt annet går på vakum.

Håper det var forståelig.
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2099 på: mars 07, 2013, 20:38:01 pm »

Jo takk, forstålig og fint forklart Glad
Prøver bare å tenke til hva som kan være feil.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: 1 ... 68 69 [70] 71 72 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!