desember 06, 2024, 22:36:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Min 1969 Ghia convertible  (Lest 37918 ganger)
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« på: desember 26, 2011, 01:12:50 am »

Hei.

Har vært medlem av tråden en stund, og var med i Vw2you tidligere. Skrudde mye boble i gamle dager da jeg var 17-20 år, men det var på slutten av 80-tallet. Interessen har aldri vært borte, men med studier og familiestifting i ettertid har satt en ganske effektiv brems på prioriteringen.

Men nå har jeg bestem meg for å ta opp igjen tråden, og har kjøpt meg en ny bil. Dvs en gammel bil, en 1969 Karmann Ghia Convertible. Den er på vei over dammen en gang på nyåret, og jeg gleder meg ganske mye.

Legger ved bilde av bilen.

Kommentarer er velkomne, gjerne også fra andre KG-eiere.

Mvh,
Espen

* 1969 ghia.jpg (99.11 KB. 605x361 - vist 1159 ganger.)

« Siste redigering: desember 29, 2011, 23:30:20 pm av ghia69 » Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #1 på: desember 26, 2011, 23:50:51 pm »

Hei igjen.

Legger ved et bilde av interiør på bilen.

* Copy of interior 26 (Medium).JPG (101.2 KB. 1024x768 - vist 1212 ganger.)


Mvh,
Espen

Loggført

Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #2 på: desember 27, 2011, 00:05:46 am »

Toppers  ! 69-ja ... gikk akkurat klar av store trygge baklys, og smekre frontblinkers da.
Ser jo lekker ut

Hvis du kjøpte "kun via nettet" - uten å sett på selv/lokalmann -- så kunne det vært artig å fått noen stikkord om fremgangsmåten. no details ... bare de grove erfaringene

Kul kjerre !
Loggført

Shift Happens !
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #3 på: desember 27, 2011, 00:12:41 am »

Takker:)

Har brukt mange år på å finne den bilen jeg ønsket meg. Internett er helt fantastisk i sånn henseende, spesielt på hvordan man kunne finne tak i biler i gamle dager.
Søkte etter en 69, har som du sier ikke store baklykter, har glass bakvindu, har IRS.

Den ble totalrenovert for noen år siden, med frame off, sandblåst og fikset. Stort sett alt som kunne byttes ut ble byttet ut. Var ikke interessert i å finne meg et oppussingsobjekt, det har jeg ikke tid til.


* Copy of 108-0836_IMG (Medium).JPG (130.33 KB. 1024x768 - vist 1212 ganger.)

Mvh,
Espen

« Siste redigering: desember 27, 2011, 00:23:32 am av ghia69 » Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: desember 27, 2011, 00:17:35 am »

Flott bil!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #5 på: desember 27, 2011, 00:29:06 am »

Flott bil!


Takker!!
Loggført

moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« Svar #6 på: desember 27, 2011, 01:15:06 am »

Gratulere med en nydelig bil :-)
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #7 på: desember 27, 2011, 01:19:14 am »

Tekker.

Skal legge ut flere bilder etterhvert, med litt histore om hvordan jeg fant den, og om hva som skal gjøres med den.

Fortsatt god jul til alle lesere!

Mvh,
Espen
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 27, 2011, 09:36:45 am »

Gratulerer med flott bil!! Flere KG cab`r til landet er aldri feil.
Gleder meg til å se flere bilder av bilen og få detlajer om hva som er gjort med den Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #9 på: desember 27, 2011, 09:46:00 am »

Oii lekker bil , gratulerer Glad
Loggført

Seaside VW Klubb
MortenN
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: desember 27, 2011, 10:51:30 am »

Gratulerer med finfin bil!  Glad Kjør på med bilder  Glad
Loggført

1967 Karmann Ghia Cab
x - 1974 1303s "Greenbug"
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 27, 2011, 13:49:12 pm »

Gratulere med fin Ghia Cab Espen
skal bli morro å få brukt denne til sommeren da

Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #12 på: desember 27, 2011, 17:06:55 pm »

Hei igjen.

Legger til et bilde av interiøret. Det er laget nytt interiør i skinn.


Mvh,
Espen


* CIMG4745 (Medium).JPG (130.07 KB, 1024x768 - vist 1071 ganger.)
Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #13 på: desember 28, 2011, 06:55:05 am »

I min 1303 har jeg en type 4 motor, og dette er en motortype jeg har likt lenge. Derfor var det bare på sin plass at også nybilen skulle ha en type 4 motor på plass.

Her er motoren:


* engine (Small).JPG (73.65 KB. 640x480 - vist 1264 ganger.)

Mvh,
Espen

Loggført

Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #14 på: desember 28, 2011, 11:47:36 am »

Hvordan gikk du frem for å importere bilen?
Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #15 på: desember 29, 2011, 00:15:53 am »

Hvordan gikk du frem for å importere bilen?

Brukte selvsagt lang tid på å finne bilen på nett. Når bilen ble funnet (i Canada), var det selvsagt ikke lett å vite om dette er katta i sekken. Tok selvsagt kontakt med selger, fikk mailet en god del bilder. Han tok video av bilen, og etter noen samtaler og ringte noen refereanser, fikk jeg etterhvert et meget godt inntrykk av både selgerne og bilen. De la med bilder fra restaureringen, samt viste endel kvitteringer på hvilket arbeid som var gjort.

Når jeg bestemte meg for å kjøpe bilen, gjenstod selvføgelig et oppgjør. Vi vurderte om de skulle legge bilen ut på ebay og så kunne jeg kjøpe den der. Da ville man som kjøper være beskyttet mot svindel, og selger ville være sikret sitt oppgjør. Det viste seg at ebay tok ganske store gebyr for å få gjennomført dette, og det samme gjorde paypal.

Vi var innom diskusjonen om å la en advokat i Canada stå for oppgjøret (jeg betaler inn til advokaten, og han betaler til selger først når bilen er sendt). Men vi endte opp med en løsning som fungerte veldig bra, og det var en løsning selgers bank foreslo. Jeg betalte inn til et firma i Canada, som fungerte som betalingsformidler. Selskapet heter "Payline by Ice"
http://paylinebyice.com/corporate-clients/international-payments
De utbetalte kjøpesummen til selger når bilen var bekreftet sendt.

Jeg fikk selger til å ta en mengde bilder da bilen ble hentet og lastet på henger som skulle ta den fra selgers hus til transportsentralen. Dette for å dokumentere tilstanden til bilen da risiko gikk over på transportfirmaet (ihht forsikring). Men det fungerte også som en forsikring for meg for å kunne dokumentere at bilen var den vi avtalte og at det var den som ble sendt.

Men det var like viktig selve inntrykket jeg fikk av selgerne. Jeg forstod tidlig at de ikke var ute etter å lure meg, i allefall var det et inntrykk jeg fikk.

Bilen har jo ikke kommet til Norge ennå, så jeg vet jo fremdeles ikke helt om jeg er lurt eller ikke......
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7321
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #16 på: desember 29, 2011, 00:21:23 am »

Flere Ghiaer til Norge er konge. Den ser jo veldig bra ut på bildene da Glad

Gleder meg til å se den live
Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #17 på: desember 29, 2011, 23:30:02 pm »

I min søken etter bilen, ville jeg gjerne ha en litt kraftigere motor enn originalt. Jeg synes tross alt at en KG ser ut som en litt mer sportslig bil enn den ordinære bobla.

Siden jeg har type 4 motor i min 1303S-74, ville jeg gjerne ha litt kraftigere motor. Jeg brukte lang tid på nettet for å lese mer om forskjellig motorbyggere, og man får jo forståelse av at en motor ikke bare er en motor. En fyr/firma jeg leste mye om på amerikanske nettsider og forum på, var Jake Raby. Han har i en årrekke vært en foregangsmann i det med type 4 motor. Derfor ble gleden ekstra stor når jeg da fant en Karmann Ghia som hadde en 2270 Jake Raby type 4 motor på ca 160 hk i hekken.


* CIMG4748 (Small).JPG (104.84 KB. 640x480 - vist 1105 ganger.)


Mvh,
Espen

« Siste redigering: juni 26, 2012, 23:39:55 pm av ghia69 » Loggført

holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #18 på: desember 29, 2011, 23:43:28 pm »

Helt utrolig lekker  Sjokkert Gratulerer
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #19 på: januar 02, 2012, 02:00:35 am »

Skal selvsagt gjøre noe med bremsene. Har kjøpt inn diverse 944/968/928 bremser som skal monteres.

Bakbremsene er intet problem. Det er selvsagt bremsene foran det er litt arbeid med. Noen som har noe erfaring med ventilerte bremser foran fra Porsche på balljoint?
Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #20 på: januar 08, 2012, 03:00:56 am »

Kjører alle her inne med originale bremser?

Ingen som har montert på 944/968/924-bremser?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7321
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #21 på: januar 08, 2012, 03:05:30 am »

jeg kjører med Kerscher frambremser og originale tromler bak (med 19.05mm sylindre. Funker helt fint, og er godkjent opp til 136 hk.

Har planer om å bytte bakbremsene med Kerscher sine når neste motor er ferdig, da får jeg godkjent 160 hk.

dette er i en '62 Ghia coupe.

Eneste grunnen til at jeg ikke bruker Porsche bremser, er at det var enkelt å godkjenne bilen med Kerscher sine. Går man gjennom jobben med å overbevise og dokumentere Porsche bremser, er det et minst like godt valg.
Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #22 på: januar 08, 2012, 03:18:59 am »

For å få godkjent over 160hk? Noen ideer?
Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #23 på: januar 18, 2012, 09:57:10 am »

Har nå kontaktet MBT for å høre om prisene på deres TÜV-godkjente bremser.
Noen som har erfaringer?
Loggført

Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #24 på: januar 18, 2012, 10:06:14 am »

Jeg har originale Vw skiver foran (tromler originalt) Funker men ikke all verden av bremser hvis det går veldig unna (Kjører pent hele tiden  Blunker) Bremser er viktig
Flott bil gratulerer
Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #25 på: januar 18, 2012, 10:10:39 am »

Takk d samme.
Ghia er digg!!
Loggført

Pål.H
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Nord for Oslo


(o\ /o) og (o= =o) og [o*o]


Vis profil
« Svar #26 på: januar 18, 2012, 11:49:15 am »

Jeg har CSP sine i front på min, stor forskjell i forhold til trommel.
Og som Paasan kjører jeg leg alltid pent Glad

Pål
Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #27 på: januar 18, 2012, 14:25:33 pm »

Jeg har CSP sine i front på min, stor forskjell i forhold til trommel.
Og som Paasan kjører jeg leg alltid pent Glad

Pål

CSP solide, ventilerte, eller med 4-pots caliper?

Espen
Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #28 på: januar 18, 2012, 14:38:32 pm »

jeg kjører med Kerscher frambremser og originale tromler bak (med 19.05mm sylindre. Funker helt fint, og er godkjent opp til 136 hk.

Har planer om å bytte bakbremsene med Kerscher sine når neste motor er ferdig, da får jeg godkjent 160 hk.

dette er i en '62 Ghia coupe.

Eneste grunnen til at jeg ikke bruker Porsche bremser, er at det var enkelt å godkjenne bilen med Kerscher sine. Går man gjennom jobben med å overbevise og dokumentere Porsche bremser, er det et minst like godt valg.

Hvilket kit fra kerscher er det du bruker? 4-pots eller vanlig?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7321
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #29 på: januar 18, 2012, 19:22:02 pm »

Vanlig. Skal se om jeg finner linken.
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!