april 29, 2024, 01:18:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bensintank behandling...  (Lest 7036 ganger)
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« på: april 27, 2008, 22:51:53 pm »

Noen som har en god fremgangsmåte for innvendig behandling av bensintank som har vært ubrukt i endel år? Hva gjør dere og hva bruker dere?
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #1 på: april 27, 2008, 22:59:29 pm »

Bensin og nytt filter  Gliser
Ellers finnes det mye fancy "gas tank sealers", usikker på hvor bra de er.
Her er en http://cgi.ebay.com/ebaymotors/KBS-CAR-GAS-TANK-SEALER-KIT-1-FUEL-TANK-REPAIR-KIT_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ63703QQihZ012QQitemZ220228120691QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 28, 2008, 06:58:24 am »

he he Hadde garasjebesøk av Anders L i går kveld, spurte han om det samme og fikk samme svar: Bensin...  Øyerulling

 Osteaktig
Loggført

manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: april 28, 2008, 07:33:34 am »

Har rensa forgasseren på den gule kule i helga. Hun har stått parkert i 19 år, og er henta fram nå. For å si det sånn...at hun i hele tatt klarte å komme opp Lierbakken er en bragd i seg selv, for den gasseren var TETT.
Vurderer et filter, men hørt litt av hvert om det, at det kan være en brannbombe....og det har jeg jo allerede i bagasjerommet - eber - trenger ikke en til. Bør jeg ha bensinfilter?
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: april 28, 2008, 07:51:55 am »

Filtere brannbomber? Jaha... Jeg har filtere etter tanken før pumpene (jeg har to pumper) og deretter nye filtere før forgasserne. Aldri ofret brannfaren så mye som en tanke.

Angående gammel tank, dette gjorde jeg;

- Tømte tanken for gammelt innhold
- Skrudde av uttaket og renset filteret som sitter der. Tape igjen eller sett en vinkork i uttaket.
- Sprøytet en hel del WD40 i tanken
- Tredde inn en meter kjetting

             SHAKE, RATTLE`N ROLL


Tøm ut og gjenta etter behov. Deretter skylte jeg tanken med bensin til jeg var fornøyd. Har funger plettfritt siden.

Mvh
BB
« Siste redigering: april 28, 2008, 07:57:00 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #5 på: april 28, 2008, 08:54:21 am »

http://www.skinnlaaven.no/ny/ her er produktet du kan bruke.Brukes  på mc
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: april 28, 2008, 09:21:28 am »

Dette med invendig behandling av bensintank har vi drevet med lenge på veteranbil.
Før ble en kjemikalie sterk og egnet to komponent maling brukt. På grunn av miljø, prøver myndighetene å fjerne disse produktene.

Men jeg har sett to komponent tankmaling annonsert i vel assorterte veteran - tilbehør blader ganske nylig. Den er trolig Amerikansk.
Her i Norge lager Jotun den malingen som brukes invendig i tanker og tankanlegg og den funker til evig tid. Desverre har ikke butikkene lov til å selge den, men kjenner du noen i bransjen så er det vel en mulighet her.

Malte en gammel og rusten VW tank i 1968 med tankmalig etter en tid med bare problemer. Den fungerer perfekt og er like fin i dag. Ellers har jeg brukt metoden på MG, Willys og en del andre veterankjøretøyer med topp resultat.

Opskriften er enkel., tøm ut løsrusket fra tanken. Hell oppi ca. 1 lt. maling. Teip i gjen åpnigene, rist grundig rundt. Sett tanken opp ned, la malinga renne ut i gjennom påfyllingshullet. Resultat, rustfri tank uten problemer.
Med denne behandlingen blir tanken 100% og den er tatt vare på til fremtiden. Lykkke til.
« Siste redigering: juni 20, 2008, 14:18:18 pm av svenole » Loggført
FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #7 på: april 28, 2008, 09:36:09 am »

Hør med dem som lakka felgene dine Bjørnar....de har en fyr der nede som ikke vet ut-inn på noen ting...som gjør at du får lakkert den innvendig, og tanken er så god som ny.
Loggført

SCREWDRIVER #1
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: april 28, 2008, 12:12:34 pm »

Jeg vet ikke hvor bra det har fungert enda, men jeg brukte iallefall det her:

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=32

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=31


Loggført

1957 Type 2
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 28, 2008, 17:52:26 pm »

Vel, dette er måten, sleng inn sand og trykk på start Blunker


* tankmischmaschineaug04.jpg (113.75 KB, 501x587 - vist 314 ganger.)
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: april 28, 2008, 18:20:09 pm »

Sand i bensintanken Rekker tunge

Er du fan av rusk-i-forgassaren ? Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #11 på: april 29, 2008, 17:09:54 pm »

det med sementblanderen er ikke dumt men ikke for store stein Tvilende
bill hirsh sine produkter er bra men det krever litt nøysomhet har en motorsykkeltank som ikke er tett pga att det ikke ble gjort ordentlig grunnarbeid der tanksealeren helst ikke skal sitte sitter det bra er mesten umulig å få bort. Bensin løser det hvertfall ikke Øyerulling
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: juni 20, 2008, 12:31:18 pm »

Noen flere erfaringer?

Min tank er nesten helt fin innvendig, kun noen flekker med løsrust. Er det vits i det hele tatt? Virker som bensinen i seg selv har preservert det innvendige meget godt gjnnom de siste 40 årene, og den løsrusten har trolig kommet mens tanken har ligget og luftet.

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: juni 20, 2008, 15:19:53 pm »

Plastkuler (softgun??) inni tanken og rist til handa detter av Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #14 på: juni 20, 2008, 18:42:11 pm »

På pappas 68 citroën var det mye rust i tanken.
Vi gjorde følgende:

1: Tøm tanken og la den tørke, bruk gjerne trykkluft.
2: Ha i noen never med grus.
3: Rist godt.
4. Tøm ut grusen og bruk trykkluft og blås den skikkelig ren.
5: Hel på tanksealer.

Nå er det to år siden og tanken er like fin.
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #15 på: juni 20, 2008, 18:43:08 pm »

Plastkuler (softgun??) inni tanken og rist til handa detter av Osteaktig

Plastkuler til soft gun veier vel 0,02 gram...... alt for lett.
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: juni 22, 2008, 20:06:48 pm »

Luftgever-kuler Blunker
Klinke-kuler Blunker
Stein Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: juni 22, 2008, 20:16:41 pm »

Hvorfor sjanse på at det skulle være en plastkule, geværkule eller steiner igjen i tanken? Bruk en kjetting og vær sikker på at du får alt ut.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #18 på: juni 23, 2008, 12:01:14 pm »

Den kjettingen syns jeg hørte fornuftig ut  Glad

Får se om jeg skal gjøre dette litt uti sommeren Blunker
Jeghar foresten montert på bensinfilter på min, da et lite stykke før forgasseren  Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #19 på: juni 23, 2008, 15:20:10 pm »

Kjetting eller grus, gjør som du vil resultatet blir uansett bra.

Ps: har ikke hatt problemer med å få ut all grusen..... med vanlig hørsel så går det fint.
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!