april 17, 2024, 00:20:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvem tig-sveiser chromoly rør?  (Lest 6162 ganger)
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: februar 13, 2012, 12:38:43 pm »

Trenger tips om dyktige folk som kan hjelpe meg å tig-sveise bur/bøyle av chromoly rør.

Østlandet.
« Siste redigering: februar 15, 2012, 22:04:22 pm av California Blue » Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
(oVo)
Juniormedlem
**
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: februar 18, 2012, 16:54:59 pm »

Kun sveising? Kjøpt eller laget buret ferdig bøyd?  Hva er fordelen med chromoly egentlig? Kan ikke tenke meg det er no spesielt å sveise.
Loggført
Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #2 på: februar 18, 2012, 17:55:49 pm »

Skal buret brukes som et NBF-godkjent bur ?

I så fall kan det nok ikke bygges i chromoly .....
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 18, 2012, 18:29:13 pm »

Thomas Tivoli aka Hammerworks Blunker
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: februar 18, 2012, 18:55:02 pm »

Skal buret brukes som et NBF-godkjent bur ?

I så fall kan det nok ikke bygges i chromoly .....

Hvorfor ikke? NBF (Norsk Bilsport Forbund) kopierer reglene til NHRA og chromoly er fullt lovlig. Alle bilene i de store klassene har chromoly chassis.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: februar 18, 2012, 19:40:12 pm »

Ja hvorfor skulle det ikke kunne brukes?

Har snakket med Stian "Tekken" og han har ikke muligheten nå.
Han skal sjekke opp med en annen han kjenner og gi meg tilbakemelding om dette.

Men er det kun Hammerworks!
De er "hotte" om dagen men er det ikke andre plasser som kan dette?
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 18, 2012, 19:52:03 pm »

Hva med å ringe Gundersen Motorsport AS på Røa og høre med de? Om ikke de kan, så kjenner de sikkert noen Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #7 på: februar 18, 2012, 20:42:08 pm »

Litt av problemet er at det er veldig få i Norge som vet hva Cromoly er. Prøv å kjøp sveisetråd hos din lokale leverandør.... Ingen skjønner hva du snakker om ( egen erfaring) faktisk.
 
Loggført
(oVo)
Juniormedlem
**
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: februar 18, 2012, 21:07:48 pm »

Chromoly er jo ikke så mye brukt i industrien,så det er ikke så rart at det ikke er no hyllevare eller at folk kan mye om det.
Hvis du forteller hvor mye jobb det er,kanskje jeg kan hjelpe deg...
Loggført
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #9 på: februar 18, 2012, 22:35:46 pm »

Hvis man finleser industrispec. på Chromoly ( som egentlig er et materiale tatt frem til militærfly) skal det ikke sveises, men slagloddes for optimal fleksibel styrke.
Når det er sagt, har dragracing-"crash" erfaringen i USA vist at sveisbarheten er god nok ved riktig utført TIG sveis og riktig tilsatsmateriale, og dermed et godkjent materiale i bilsport hvor man vil ha lavest mulig vekt og fullgod styrke. "Alle" proffene bruker chromolly til bur osv. i dag p.g.a vektbesparelse, men det kreves kyndige konstruktører og sveisere...

Loggført
Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #10 på: februar 19, 2012, 00:37:07 am »

Skal buret brukes som et NBF-godkjent bur ?

I så fall kan det nok ikke bygges i chromoly .....

Hvorfor ikke? NBF (Norsk Bilsport Forbund) kopierer reglene til NHRA og chromoly er fullt lovlig. Alle bilene i de store klassene har chromoly chassis.

-BB-

Gir meg på det at en kan bruke Chromoly i drag , men så er det den eneste grenen også .
Ellers er det kalddragne sømløst som gjelder ... og hvorfor bygge for kun ett formål ?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: februar 19, 2012, 08:39:46 am »

Interessant tråd. Drag racing har de absolutt strengeste kravene til sikkerhet og så er det jo også den raskeste motorsporten av alle. Bur reglene er omfattende og endres etter hvor fort man kjører. Kommer man med et gatebur eller et rallybur så kan man se langt etter å få kjørt på en stripe i de raskere klassene.

Fritte har en bøyle (ikke fullbur) med dørstrever og bakoverstrevere. Det må da være flere som klarer å sveise dette riktig?

Herbie, hvem sveiste bøylen din?

-BB-


Skal buret brukes som et NBF-godkjent bur ?

I så fall kan det nok ikke bygges i chromoly .....

Hvorfor ikke? NBF (Norsk Bilsport Forbund) kopierer reglene til NHRA og chromoly er fullt lovlig. Alle bilene i de store klassene har chromoly chassis.

-BB-

Gir meg på det at en kan bruke Chromoly i drag , men så er det den eneste grenen også .
Ellers er det kalddragne sømløst som gjelder ... og hvorfor bygge for kun ett formål ?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #12 på: februar 19, 2012, 15:16:50 pm »

Føler jeg er på litt tynn is her , siden jeg ikke kjenner spes godt til Drag .
Men når det gjelder bur er det ant ikke mye som slår Formula Offroad ang sikkerhet .
Og mange av oss som bygger trial-biler fra bunnen av har begynt å bygge etter dette regelverket.
Dette fordi at da kan jeg kjøre både Biltrial , Formula Offroad, Speedtrial og Monsterrace med samme bilen ,
Og får et bur som tåler å gå kast-i-kast ned feks en fjellskrent.Om det er uskadd etter en slik tur er noe annet , men
det har da hvertfall gjort jobben sin !
I Formula Offroad er det nesten heller regelen enn unntaket at dem har en slik tur ned sandtak 20-100m høydeforskjell , utan at bur blir deformert.
Jeg spurte NBF hvorfor vi ikke kan gjøre som våre venner i US som kjører Rockracing med Chromoly-bur , og bygge
våre bur også i dette materiale hvis ønskelig.
Fikk et ganske svevende svar på dette , men største ankepunktet deres var at det kreves mye mer kunnskap, evner og utstyr
for å sveise et bur av Chromoly .....
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #13 på: februar 19, 2012, 15:41:10 pm »

hva slags tilsattstråd og volfram brukes? og er det noen annen gass?
Loggført
grandi
Medlem
***
Innlegg: 107
Bosted: Hundvåg


Vis profil

« Svar #14 på: februar 19, 2012, 16:58:40 pm »

Tror du bør finne en sertifisert sveiser, og ikke en selvlært garasjesveiser.
Skal sjekke på jobb i morgen om vi har sveiseprosedyre på AISI 4130.
Loggført

56  T1 - Ragtop og airride
64  T3 1500 Notchback L1964
05  Volvo V70
96  Corolla
92  Fiat Fendt
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: februar 19, 2012, 17:17:08 pm »

Vil selvfølgelig ha sertifiserte folk som skal gjøre dette for meg.
Dette krever kunnskap og erfaring.

Lurer bare på om det er flere steder som kan gjøre dette, eller må jeg bruke Hammerworks.
Har selvfølgelig ikke noe i mot det og de er jo dyktige.

Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: februar 19, 2012, 17:27:37 pm »

Hva med å ringe Gundersen Motorsport AS på Røa og høre med de? Om ikke de kan, så kjenner de sikkert noen Glad

Får sjekke ut det på mandag.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: februar 19, 2012, 19:05:34 pm »

Du kan jo Høre med Martin Schanke i Drøbak da Fritte Blunker
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #18 på: februar 20, 2012, 14:15:50 pm »

Da er det bestilt time hos Hammerworks.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #19 på: mars 27, 2012, 10:19:36 am »

En stor takk til Thomas på Hammerworks.

Veldig fornøyd med resultatet.

Kommer bilder om ikke lenge.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #20 på: mars 29, 2012, 21:21:28 pm »

Hadde forresten en interessant dialog med en tech inspektør fra NDRG her om dagen ang. bur og chassis i ChroMo. Det viser seg at de sliter litt med
fagekspertise på dette feltet selv faktisk. Anbefalingen fra bilsportforbundet er å konstruere i  vanlig stål for over 7.5 sek biler for godkjenning i Norge. De under 7.5 sek må ha ChroMo, men må FIA godkjenne sine chassis utenfor Norge på grunn av manglende sveiseteknisk kompetanse hos inspektørene her ble jeg fortalt. Litt pussig egentlig. Chromolly er helt lovlig i alle klasser, men usikkerhetsmomentet rundt sveisingen eksisterer her altså.

Jeg lærte å sveise ChroMo i USA, og ser ikke helt problemet. Men slik er ståa her hjemme pr. idag tydeligvis.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #21 på: mars 29, 2012, 21:55:29 pm »

Så dessverre denne tråden først i dag. Var i kontakt med en i Sandefjord (Atle, kjent i amcar-kretser) som kunne sveise chromoly rør, for endel år siden.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #22 på: mars 29, 2012, 22:51:27 pm »

Rart dette med chromoly, hvorfor skal di ikke la biler over 7,5 sek også bli anbefalt dette?
Det bilr brukt i utlandet og der er motorsport og dragrace STORT iforhold til i norge.

Men det virker jo som bilsportforbundet vil gjøre det meste for at det ikke skal være en interesse for dragrace i norge.

Jeg kommer vel aldrig til å kjøre i en bestemt klasse. Og det kan jo virke som om street-legal dragrace ikke vil bli satset så veldig mye på i fremtiden heller.

Får vel ta bilem med til sverige å kjøre der.

Eller bare la den stå race-ready i garasjen...

Uansett. Veldig fornøyd med resultatet Glad
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
(oVo)
Juniormedlem
**
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #23 på: mars 30, 2012, 08:44:42 am »

Hadde forresten en interessant dialog med en tech inspektør fra NDRG her om dagen ang. bur og chassis i ChroMo. Det viser seg at de sliter litt med
fagekspertise på dette feltet selv faktisk. Anbefalingen fra bilsportforbundet er å konstruere i  vanlig stål for over 7.5 sek biler for godkjenning i Norge. De under 7.5 sek må ha ChroMo, men må FIA godkjenne sine chassis utenfor Norge på grunn av manglende sveiseteknisk kompetanse hos inspektørene her ble jeg fortalt. Litt pussig egentlig. Chromolly er helt lovlig i alle klasser, men usikkerhetsmomentet rundt sveisingen eksisterer her altså.

Jeg lærte å sveise ChroMo i USA, og ser ikke helt problemet. Men slik er ståa her hjemme pr. idag tydeligvis.

Når du lærte dette.... Hva er spesielt? Det har jeg ikke plukka opp ennå.  Jeg sveiser alt annet,så du trenger ikke komme med noe avhandlig. Kjenner til forvarming og ettervarming som ChroMo krever i andre sammenhenger. Virker som folk mener dette er kjempe spesielt.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: mars 30, 2012, 10:02:38 am »

På Nittitallet når Wheels bygde turbin bil, så sendte de inn prøver av sveiser til Svensk teknologisk institutt, både av ettervarmende sveiser og ikke... de fant ingen forskjell.

Men riktig så enkelt er det heller ikke så enkelt heller, saken er tilpassingen... lookie lookie:
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #25 på: mars 30, 2012, 10:53:35 am »

Denne var informativ:
 http://www.netwelding.com/welding%204130.htm
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #26 på: mars 30, 2012, 10:55:44 am »

fresh video JHU. det var et heftig bur
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
(oVo)
Juniormedlem
**
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #27 på: mars 30, 2012, 13:03:42 pm »

OK, da fikk jeg svar på det vettu  Blunker   Er som du sier.... tilpasning...
Viktigere en andre metaller,men nøye bør du være med vanlig stål også.
Ellers var filmen "TIG-welding for dummies"
Er du god på å sveise TIG,er det ikke noe spesielt å sveise CroMo hvis du gjør en ordentlig jobb.
Jobben ligger i forbredelsene.
Loggført
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #28 på: april 04, 2012, 14:47:45 pm »

Riktig svar, men feil konklusjon vil jeg si... God tilpassning er viktig og korrekt, men egentlig underforstått. Hovedpoenget er å bruke minst mulig varme for å unngå sprøhet i materialet rundt sveisen. Sveis så kaldt som overhode mulig, dog med penetrering og korrekt tilsatsmiddel i passe doser, er det vesentlige her...(Og ikke nødvendigvis absolutt minste mulige "perfekte små perler på en snor" tig-smelting)----  Men vanskelig for en god tig-sveiser er det ikke. Bare veldig viktig å være klar over begrensninger, muligheter og ellers relevant kunnskap rundt det spesifikke materialet man arbeider med....
« Siste redigering: april 04, 2012, 18:20:28 pm av THT » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!