mars 28, 2024, 19:53:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forskjell på alle slags looks?  (Lest 9815 ganger)
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« på: desember 07, 2007, 17:32:39 pm »

Hallå.
Altså, vi har cal-look, rat-look, osv osv..
Kan noen liste opp de forskjellige lookene og fortelle meg hva som er særegent med hver av dem?
Rat-look er jo biler med varierende grad av rust og slitasje, altså "rotte"-looken.

Men hva med de andre? Hm... Confused.
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: desember 07, 2007, 17:57:20 pm »

Gå inn på Smak og behag,se på bilder,les og lær:)
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #2 på: desember 07, 2007, 18:54:50 pm »

Restolook kan også kalles restelook. Man tar alskens juggel og skrot som er til overs fra loftet hos bestefar og monterer på bilen. Ekstrapoeng hvis det er blankt og skinner.  Kult Hæ Øyerulling Rekker tunge Gliser Gliser Gliser Osteaktig

Haha, greit! Osteaktig
Det høres jo logisk ut.

Lundby: Ja, det går jo ann. Men det er ikke alltid det er så lett å se forskjell. Derfor er det artig å høre det rett fra folk som vet 100% hva som er riktig. Hehe...
Dette er egentlig research til fremtidlig bobleprosjekt, så jeg ikke driter meg ut og sier at jeg jobber med et "restolook" og kommer med en "cal-look" eller hva det skal være. Rekker tunge
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #3 på: desember 07, 2007, 19:24:56 pm »

Restolook kan også kalles restelook. Man tar alskens juggel og skrot som er til overs fra loftet hos bestefar og monterer på bilen. Ekstrapoeng hvis det er blankt og skinner.  Kult Hæ Øyerulling Rekker tunge Gliser Gliser Gliser Osteaktig

Haha, greit! Osteaktig
Det høres jo logisk ut.

Lundby: Ja, det går jo ann. Men det er ikke alltid det er så lett å se forskjell. Derfor er det artig å høre det rett fra folk som vet 100% hva som er riktig. Hehe...
Dette er egentlig research til fremtidlig bobleprosjekt, så jeg ikke driter meg ut og sier at jeg jobber med et "restolook" og kommer med en "cal-look" eller hva det skal være. Rekker tunge

Eller Fiske-look(t)...  Gliser
Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 07, 2007, 19:39:02 pm »

Det viktigste er vel at du liker din egen bil? Om den da ender opp som mormors smykkeskrin (Resto), som morfars gamle verktøyskasse (Rat) eller som en Cal spiller vel liten rolle? Osteaktig
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #5 på: desember 07, 2007, 20:19:18 pm »

Synes alle betegnelsene kan være forvirrende selv jeg. Ikke at det er viktig å sette biler i bås, men det er greit å skjønne hva folk snakker om når de snakker om cal-look, resto-look etc. Jeg har bare vært i VW-miljøet et halvt års tid, men jeg har prøvd å skrive ned noen detaljer som ofte er typisk for den enkelte looken. 

(Er mulig jeg har misforstått noe her, så alle tilhengere av sin look får ha meg tilgitt og korrigere der det er nødvendig. Trekkene nedenfor er bare ting man ofte ser, ikke at alle bilene må ha alle disse trekkene. Har lånt bilder fra andre på forumet, håper det tilgis også.)

- Resto look - masse ekstrautstyr og krom, ofte senket

Roberts resto-boble:

- Cal look - Fete bakdekk, stor motor, senket foran (stuk), utgangspunktet er drag-racere på 60/70-tallet. Har ofte fjernet kromlister (gummilister rundt vinduer istedet), sidevindu er ofte one-piece og støtfangere byttet ut med T-bars. Felger er ofte gamle Porsche-felger.

Eksempel:

Tidlige cal lookere (pre cal, early lookere) har ofte listverket inntakt, kromfangere og original høyde på bilen.

Eksempel:



- German look - ofte stående lykter, stor motor, moderne utstyrt - gjerne moderne porsche-felger, laget for autobahn-kjøring/stor fart

Eksempel: Boblebaards bil:

- Rat-look - Rust, ofte (blod-senka) og gjerne bling bling-felger i kontrast til resten.

Eksempel:

Min erfaring etter sommerens treff er forresten at veldig mange har biler som er en mellomting, for eksempel bobler som har trekk fra cal-look og i tillegg utstyr som er mer i resto-kategorien. Og det er jo det herlige med VW-miljøet, at alle har sin egen smak og mikser og matcher ting de synes er fint så alle biler er unike.
« Siste redigering: desember 08, 2007, 01:38:27 am av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #6 på: desember 07, 2007, 20:50:04 pm »

Når jeg først er i gang, det er tre ord jeg ikke skjønte når jeg kom inn i miljøet i sommer, her er hjelp til alle fremtidige newbies som måtte lure på det samme:

Stuk: forholdet mellom for- og bakhjul, brukes om senkede biler, gjerne når biler har "ass up, nose down", men det ikke være ekstreme høydeforskjeller for at en bil har "bra stuk". Er en smaksak, her et eksempel av Bergers Ghia som ikke er blodsenka, men har et nydelig stuk (stance)



Stuk brukes også i betydningen "utseende", rally-stuk, drag-stuk, en bil med rally-utseende kan sies "å ha rally stuk"... hvor stuk da betyr "Har rally-greia gående"


Så to ord jeg gikk rundt i månedsvis uten å skjønne hva betød.

Sika: Forkortelse for singel-kabiner, brukes om Transportere av pickup-typen med kun forsete-rad og resten lasteplan.

Doka: Forkortelse for dobbelt-kabiner, kalles også crew-cab, brukes om Transportere av pickup-typen med bakseterad.

Eks:
« Siste redigering: desember 07, 2007, 21:04:54 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 07, 2007, 21:34:28 pm »

Flott tråd :)Dukker opp ord og ting som eg ikkje heilt har fått med meg.Kjempegøy.Rekner med det er fleire som har ting på lager.Kom med det. Glad
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: desember 07, 2007, 23:05:48 pm »

Og NOS betyr New original stock. Fant det ut for noen uker siden Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #9 på: desember 08, 2007, 00:19:06 am »

Ah, her var det mye gode svar! Glad

EspenX: Takk for flott guide! Der lærte jeg mye, bl. a om Sika/Doka. Veldig bra! Denne burde neste vært sticky på toppen av et av delforumene, så andre nybegynnere (og veteraner!) også kan slå opp og se.

SvenS: Haha, ja du sier noe der. Kanskje det blir den nye moten, om jeg får meg boble i min egen stil? ;P

Lasse: Du sier noe der, grunnen til at jeg spør er jo hovedsaklig nysgjerrighet. Jeg liker å gjøre ting på min måte, men det er gøy å ha noe å gå etter da. Glad

Se forresten ut som om det er German-look som appelerer til meg for tiden... Hmhm! Kult
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: desember 08, 2007, 00:56:56 am »

EspenX, jeg synes du har laget en veldig bra oversikt... Straight to the point!

Nicolai: http://en.wikipedia.org/wiki/New_old_stock  Blunker Osteaktig
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: desember 08, 2007, 01:05:07 am »


ENDELIG!!!  Slik som Wiki sier det er er det INGEN i vw miljøet som er enig i.... De mener nemlig at delen må være "original" siden det står Stock....  uten å skjønne at Stock betyr lagervare

Altså "ny gammel lagervare"

"any stocked item" 
« Siste redigering: desember 08, 2007, 01:25:03 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #12 på: desember 08, 2007, 01:43:21 am »

Jepp for man kan jo si NOS Sprintstars, selv om dette ikke er orginale vw-felger.... ?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #13 på: desember 08, 2007, 01:46:59 am »

EspenX, jeg synes du har laget en veldig bra oversikt... Straight to the point!

Å... bare vent, men min omtrentlighet blir det nok endel som er uenige etterhvert Glad Å redusere resto-look til masse ekstrautstyr og definere german-look som stående lykter - eller si bare skrive rust for rat-look og ikke forklare at det er rust-looken som er poenget for noen, sånt blir det nok bråk av Glad

Jeg får presisere nok en gang da at det som står over bare er enkelte fellestrekk man av og til/ofte ser og som jeg som amatør har merket meg, det er ikke fellestrekk for alle.
Loggført

1969 Militær-buss
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 08, 2007, 10:31:58 am »

NOS er ikke repro, men ubrukt gammel lagervare - right? Begrepet blir rimelig verdiløst hvis alskens reprotull av ymse kvalitet kan kalle seg NOS så lenge det SER gammelt/originalt ut?

OE deler (uten at jeg husker hva det står for i farten) er vel betegnelsen på reprodeler med original-look?
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #15 på: desember 08, 2007, 10:52:28 am »

OE (M) - Original Equipment Manufacturer, for oss i bobleverden vil det være deler laget av VW
Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #16 på: desember 08, 2007, 11:24:55 am »

NOS er ikke repro, men ubrukt gammel lagervare - right? Begrepet blir rimelig verdiløst hvis alskens reprotull av ymse kvalitet kan kalle seg NOS så lenge det SER gammelt/originalt ut?

OE deler (uten at jeg husker hva det står for i farten) er vel betegnelsen på reprodeler med original-look?

Jeg siktet til ekte sprintstars ja, ikke repro Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Ole B
Seniormedlem
****
Innlegg: 423
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #17 på: desember 08, 2007, 13:12:02 pm »

Hva med Old School?
Loggført

Tlf.95059839
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2082
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #18 på: desember 08, 2007, 13:29:08 pm »

E dette old school??? Stålfelg og originalfarger??Gjerne senket og alt er tidsriktig.....


* 364568.jpg (68.63 KB, 700x509 - vist 255 ganger.)
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 08, 2007, 13:30:44 pm »

Hva mener du? Hva som er old school? Old school er vel rimelig greit oversatt til "den gamle skolen"? Si at vi bodde i California - i garasjen hadde jeg en Cal Looker som jeg nylig hadde skrudd sammen i "moderne" Cal Look stil. Ved siden av den stod en Cal Looker som faderen skrudde sammen for 30 år siden i den stilen som var moderne da han lekte seg i DKP (drømme drømme). Faderen sin vil da være Old School. MEN det er fullt mulig å få et Old School preg på et nybygg - forskjellene ligger i de små detaljene. Old School Cal Lookers går i dag gjerne inder navnet "Early Lookers"

Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: desember 08, 2007, 14:56:02 pm »

Jeg ble tilbudt en NOS splitt fanger for ikke lenge sidne.. den var bulket og vridd og så ikek ut i måneksinn.
Det strider mye med hva jeg ser på som NOS hvertfall. Original, ja... NOS, ikke i nærheten en gang.

Første setningen på wiki sier det meste

"New old stock (abbreviated NOS) refers to merchandise being offered for sale which was manufactured long ago but that has never been used"
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: desember 08, 2007, 15:37:49 pm »

Begrepet blir rimelig verdiløst hvis alskens reprotull av ymse kvalitet kan kalle seg NOS så lenge det SER gammelt/originalt ut?

Hvis ettermarkeds speil, eller felg har ligget ubrukt på lager i 20-30 år så er det N.O.S...

Det handler bare om at tingen er UBRUKT og har ligget på lager i mange år... helst skal den ikke være i handelen lenger, eller ihvertfall være av en eldre versjon av det som er i handelen nå.

OE betyr at delen er laget av Original Equipment Manufacturer, men det er IKKE VW... VW deler er "original parts" men derimot "Giring" som lagde bremser for VW eller "ZF" som lagde girkasser, eller "Hella" er eksempler på OE...  Hvis Giring hadde solgt calipers rett fra fabrikken sin hadde de kalt det OE deler.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 08, 2007, 16:33:37 pm »

Girling.

De fleste bilprodusenter i dag kjøper vel mye mer "utenfra" enni gamle dager da de lagde mesteparten av delene selv.
Derfor mere OEM deler tilgjengelig i dag.

Anng stilarter så finnes det jo stiler som  kanskje ikke er fullt så utbredt i VWmiljøet men mer for generelt alle gamle biler
RetroCustom. f.eks
Litt Hot-rod inspirert
Gammelt utseende , men med moderne/oppgradert motor, gir bremser , interiør og andre detaljer..

I like!




Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #23 på: desember 08, 2007, 16:51:20 pm »

Tidlige cal lookere (pre cal, early lookere) har ofte listverket inntakt, kromfangere og original høyde på bilen.

Eksempel:



Den der er bare drit rå! Kult
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #24 på: desember 08, 2007, 20:11:07 pm »

ok vi har en del forskjellige "looker" .men hva hvis man pusser oppat bilen i orginal look ? noe spes navn på bilen da?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #25 på: desember 08, 2007, 20:35:07 pm »

Da kalles det faktisk orginal bil.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #26 på: desember 09, 2007, 17:12:41 pm »

Har nå saumfart nettet og kommet frem til at NOS står for: New-old-stock. Altså "nye" gamle orginaldeler. Med andre ord gamle deler som aldri har vært i bruk. Slike deler er jo å regne som diamanter for oss som driver med gamle biler. Jeg har selv fått tak i et sett gamle fangere som skal være produsert i 1959. Disse ligger i orginal embalasjen og har ligget i ei butikkhylle helt frem til i fjor. Dette er slikt snadder som vil komme godt med den dagen "rat" bobla blir så dårlig at den må restaureres.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!