april 25, 2024, 02:05:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: montere relè mellom batteri og langlys...6 Volt....  (Lest 6416 ganger)
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« på: mars 30, 2012, 11:05:38 am »

Tråden het "Mascot 6 -12v på langlys" i starten...
Noen som har testet dette? skulle ikke det går helt fint?
Etter kjøreturen til SCC i fjor med 6 volt i heftig regnvær og null sikt(flere nør døden opplevelser Sjokkert ), så vurderer jeg å lage til dette om det går...
Vil vel nødvendigvis vere på både kjørelys og langlys man kobler dette.. for selvfølgelig å bytte ut 6volt`s pæra med en på 12 volt...
« Siste redigering: mars 31, 2012, 10:57:25 am av Nordtveit » Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: mars 30, 2012, 12:28:47 pm »

Skal du ha mer lys, må du ha fler watt.  Om du da har 6 eller 12V spiller ikke så stor rolle, annet enn at utvalget nok er større i 12V pærer (og halogen). Skal du drive lyskaster med omformer må du ha en som klarer mange amper. 2x60W på 12V blir 10amper, og de fleste Mascot er vel på rundt 3amper?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: mars 30, 2012, 14:55:17 pm »

Ta og mål hvor høy spenning du har ved pæra i forhold til batteriet. Det blir ofte endel spenningsfall på veien, bl.a. har jeg hørt at lysbryteren kan ha dårlig kontakt og stort spenningsfall over seg. Reingjør alle koblinger, sikringer og jordinger. Evt. kan du montere strøm direkte fra batteriet, over relèer. Da får du max. lys.
Mascot'ene lever 2-3 A (er vel et par typer) og egner seg ikke for lysbruk.

Edit: i Folkevogn tidene stod det en artikkel der eieren av en split målte 4,5V framme ved lyktene. Blei ny verden med releer og tykk tilledning.
« Siste redigering: mars 31, 2012, 07:53:28 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #3 på: mars 30, 2012, 15:08:47 pm »

takker for gode, og fornuftige svar  Gliser
Får ta meg en runde å gå over som du sier så får jeg se om det blir noe bedring
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
morfen
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Trøndelag



Vis profil
« Svar #4 på: mars 30, 2012, 16:56:49 pm »

 Jeg justerte opp spenningsregulatoren til 7,2 volt,ble betydelig bedre lys. Det beste er nok som nevnt og montere rele,husk ekstra jordledning med det samme.
Loggført

Boble-54(solgt)T1-64,-67,-71-1302 .Willys Overland 1922,Opel Kaptein-63.10 traktorer.Dnepr 650.Husquarna 98cc-39.Lillebror-61.Opel Astra-98.  Tlf.:90945862
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #5 på: mars 30, 2012, 23:59:54 pm »

om jeg så prøver meg på relè varianten.. stemmer det at jeg skal koble slik jeg har laget et lite skjema på?
altså jeg kobler meg utenom den originale sikringsboksen? og regner med hvit/blå ledning også skal kobles inn på 87
en annen ting.. hvor store skal de forskjellige sikringene vere på en 56 modell ? 6 volt såklart...

*  (58.86 KB. 500x244 - vist 682 ganger.)

« Siste redigering: mars 31, 2012, 00:10:47 am av Nordtveit » Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
thøsen
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Sogndal



Vis profil
« Svar #6 på: mars 31, 2012, 00:29:39 am »

P=UxI
Loggført
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #7 på: mars 31, 2012, 00:53:28 am »

Tror Unneberg Bil selger halogen 6v 60/55 Watt pærer som passer rett inn i liggende lykter med p45t sokkel. Smekk på et dobbeltrele så skal du se det blir neeesten lyst som dagen:)'
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mars 31, 2012, 08:01:46 am »

Jeg justerte opp spenningsregulatoren til 7,2 volt,ble betydelig bedre lys. Det beste er nok som nevnt og montere rele,husk ekstra jordledning med det samme.
Hvordan justerer du spenningsregulator?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #9 på: mars 31, 2012, 08:11:22 am »

Går du for rele hadde jeg gått for et rele til hver lykt, og satt releet så nærme pæra som mulig. Da får du minst mulig spenningsfall viss du bruker en tykk ledning frem til releene.


*  (65.41 KB, 686x435 - vist 497 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #10 på: mars 31, 2012, 13:25:37 pm »

Har gjort et forsøk idag. Slik det er nå, originalt, så har jeg ca 5v målt på sokkelen på pæra.Langlys..
Koblet så rele. Tok en kjapp løsning med å ta strøm fra tenningslåsen. På lednng som kommer rett fra batteri. Videre koblet jeg slik som min tegning viser. Altså ett rele, og brukte ledningene som gikk inn i sikringsholder. Målte da 5.8 v samme plass som sist. Så altså, 0,8 V bedre lys Glad

Er det noen andre som har 6V anlegg, og bruker 1 eller 2 rele som kan måle hva de har på den plassen jeg måler? Om det ikke er betydelig mer enn det jeg målte, så tror jeg at jeg går for 1 rele, og kansje handler meg noen nye pærer.
De som står på nå er 35 og 40w mener jeg det sto.. Altså ulike.. Så pærene skal skiftes uansett...
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: mars 31, 2012, 13:46:07 pm »

Ta og mål hvor mange volt du har på batteriet ditt, så du veit spenningsfallet til punktet du tar strømmen fra (inn på tenningslåsen). Er hvilespenninga 6.0 V er det jo greit med 5.8V. Vil jo bli høyere når motoren går.

En 40w pære trekker 6.7A, med 5 v istedenfor 6V vil den bare lyse med 33 W, røfft regna. I praksis ennå mindre, pga ugunstig spenning for pæra.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
morfen
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Trøndelag



Vis profil
« Svar #12 på: mars 31, 2012, 14:25:02 pm »

Går du for rele hadde jeg gått for et rele til hver lykt, og satt releet så nærme pæra som mulig. Da får du minst mulig spenningsfall viss du bruker en tykk ledning frem til releene.
For det første, har du sjekket ladespenninga? Før justering av sp.reg. bør den være i god stand,likedan dynamo og ledningsnett. Skal prøve og forklare just. av spenningsregulator... Ta av dekslet,der vil du se den bevegelige toppen av releet med et spisst tynt stykke som ligger an mot et anlegg. Med en spisstang "strammer" du anlegget opp,er bøyd på enden. Koble til et voltmeter,øk turtallet så du ser økninga av spenninga under justering. Dårlig forklaring,sikkert noen som ved skisse/bilde som kan forklare det bedre.
Loggført

Boble-54(solgt)T1-64,-67,-71-1302 .Willys Overland 1922,Opel Kaptein-63.10 traktorer.Dnepr 650.Husquarna 98cc-39.Lillebror-61.Opel Astra-98.  Tlf.:90945862
morfen
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Trøndelag



Vis profil
« Svar #13 på: mars 31, 2012, 14:29:04 pm »

Jeg justerte opp spenningsregulatoren til 7,2 volt,ble betydelig bedre lys. Det beste er nok som nevnt og montere rele,husk ekstra jordledning med det samme.
Hvordan justerer du spenningsregulator?
Beklager,innlegget kommer på feil plass....
« Siste redigering: mars 31, 2012, 14:30:55 pm av morfen » Loggført

Boble-54(solgt)T1-64,-67,-71-1302 .Willys Overland 1922,Opel Kaptein-63.10 traktorer.Dnepr 650.Husquarna 98cc-39.Lillebror-61.Opel Astra-98.  Tlf.:90945862
prippa
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 19, 2014, 22:26:19 pm »

Fant denne tråden og liver den derfor opp igjen.
Sitter i høstmørket og tenker på lys på bobla mi.
Har 6v i bilen og ser at det er mye fine led lys til motorsykkel på 6v.

Vet noen om passende led pærer til bobla og om dette blir fint lys?
Tenker ikke på sånne lysstrimler, men pærer som gir kraftigere lys med 6v strøm.
Loggført

Så lenge man er glad...
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 19, 2014, 23:05:17 pm »

Jeg ville gått for relè som gir strøm direkte fra batteri til lyktene. Hvis du i tillegg har gode ledninger, bra reflektorer og nye pærer vil du bli overrasket over hvor godt lys du får.
Har dette på min egen '52 som jeg har brukt mye på høstmørke veier i det siste. Slutter ikke å forundre meg over hvor bra lys den faktisk har..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #16 på: oktober 20, 2014, 06:44:19 am »

Biltema har hatt 'Lysforsterker'
Dette har eg på begge mine bilar, og er 100% fornøgd.
Det er to rele, eit for nærlys og eit for langlys.
Henter styrestraum i den originale pluggen for lysa, og direktestraum frå batteriet. Montert på under 12min.
OBS! Om du skal legge opp eigen 6 kvadrat kabel frå batteriet og fram til lysa, pass på at sikringen sitter på kabelen VED BATTERIET!
Elles vil jo kabelen vera usikra heilt fram til lysa.

A=W/V  => 2x45W/6V=15A
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!