Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« på: april 26, 2012, 22:12:31 pm » |
|
hei! på min 67' lekker det girolje ut i trommelen, er det bare ytterpakningen bak trommelfeste som må skiftes? skal skifte hele lageret, men hvor kan det lekke? fant ut at det skulle være girolje i akslingen for å smøre innerste lageret, men det skal jo ikke lekke åsså må jeg jo fylle på girolje igjen, hvor fyller jeg på og hvor mye evt? Joachim
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #1 på: april 26, 2012, 22:22:24 pm » |
|
det er en simer ring og en O-ring som tetter, så det ikke kommer olje ut gjennom lageret http://www.unneberg-bil.no/product/190817det skal vere ''bakaksel oje'' ikke gir olje, det fylles i et hull på siden av girkassa, plugg med 17mm innvendig umbraco , skal fylles opp til det renner over http://www.unneberg-bil.no/product/88264 syntetisk kombi gir / bakaksel olje http://www.unneberg-bil.no/product/88268 mineral olje for bakaksel / transaksel begge oljene kommer i 1-liters flaske med ''fylle tut'' til å trekke ut av korken
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2 på: april 26, 2012, 22:28:06 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #3 på: april 26, 2012, 23:16:42 pm » |
|
Dessuten, hvis du har fått olje på bremsebanda, kaster du de og kjøper nye.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #4 på: april 29, 2012, 17:42:12 pm » |
|
ligger simmerringen bak lageret? eller inni det huset?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #5 på: april 29, 2012, 18:05:45 pm » |
|
I lokket som holdes av 4 bolter.
Skru ut de 4 boltene, og press ut pakkboksen (simringen)
Rens, og press inn den nye.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #6 på: april 29, 2012, 19:15:21 pm » |
|
okei, da fikk jeg svar på det har enda ikke fått ut den ene delen av hjullageret, prøvde litt i går med å slipe og mesle den ut. men sitter fortsatt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #7 på: april 29, 2012, 21:52:32 pm » |
|
Men man bruker vel girolje på girkasse til Irs bakstilling...?
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #8 på: april 29, 2012, 21:56:36 pm » |
|
Men man bruker vel girolje på girkasse til Irs bakstilling...?
ja
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #9 på: april 29, 2012, 22:03:51 pm » |
|
Da har jeg gjort rett...
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #10 på: april 30, 2012, 14:02:51 pm » |
|
Men man bruker vel girolje på girkasse til Irs bakstilling...?
ja her må jeg oppklare litt siden jeg sov når jeg svarte.  det er som unneberg skriver... alle gear kassene irs /sving bruker samme olje (sae 90 hypoid)el lign
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #11 på: april 30, 2012, 14:33:26 pm » |
|
Sov du?  Bobler har ikke "girkasse" på fag språket, de har "Transaksel" dvs. gearkasse og differensial bygd sammen til en enhet, så oljen må tåle behandlingen til ring og pinjong og funke for girkasse komponentene.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
VeteranBobla
|
 |
« Svar #12 på: april 30, 2012, 15:55:09 pm » |
|
Her lærte jeg noe nytt. Trodde man på en vanlig 1500 girkasse kunne bruke vanlig mineral girolje som man får kjøpt på Meconomen, Biltema etc.... Hvis man allerede har fylt på girolje da? Hva kan skje, smører den dårligere, er den tykkere eller mer tyntflytende enn sae 90 hypoid?
|
|
|
Loggført
|
T1 1300 1969 "Bølle" T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil) Fiat 500D 1961 Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #13 på: april 30, 2012, 16:43:51 pm » |
|
Ikke for at jeg gjær riktig men jeg har alltid brukt 80-90 mineral gearolje og jeg har ikke hatt noe problem tross all herjinga jeg har utsatt kassene for. 
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #14 på: april 30, 2012, 18:36:34 pm » |
|
80/90 olje sier kun hvor tykk olja er
hypoid olje er for drev med ''glide'' bevegelse itilleg til att de griper i hverandre, ( pinjong / kronhjul )
gir olje inne holder tilsetningsstoffer som IKKE skal brukes i en bakaksel
hypoid oljer inneholder tilsetnings stoffer som i værstefall setter i gang tæring på synkro ringer og bronze/messing lagere
som jeg skrev tidligere, transaksler ( vw T1alle år, T2-> 90, T3alle år og T4 alle år ) skal ha ''bakaksel'' olje ( hypoid ) disse girkassene har synkro ringer og lagere som er beregnet på denne typen olje, det er også hypoid gir pinjong / diff
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Golfblau
Medlem
  
Innlegg: 111
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #15 på: mai 01, 2012, 17:59:21 pm » |
|
Eller bruk en skjøtemutter (tror M10 har 17mm utvendig), og vanlig 17mm pipe - Langt billigere, og funker fint... 
|
|
|
Loggført
|
1960/61 T1
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #16 på: mai 03, 2012, 16:02:05 pm » |
|
hadde en 17mm umbrakopipe på jobb  men altså, hva kom vi fram til, hvilken olje skal jeg bruke på kassa/bakakslingen? er det kun et påfyllingshull? til både kassa og akslingen? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #17 på: mai 03, 2012, 18:26:16 pm » |
|
Kun ett hull på venstre side av kassen... Da er det visst transaksel olje som gjelder...fyllte på ny vanlig girolje i fjor...den forblir inntil videre...
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #18 på: mai 03, 2012, 19:01:24 pm » |
|
Eller bruk en skjøtemutter (tror M10 har 17mm utvendig), og vanlig 17mm pipe - Langt billigere, og funker fint...  Og hvis du ikke har skjøtemutter, bruk en M10 bolt med 2 muttere 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|