juni 03, 2024, 16:48:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 67 Splittbuss  (Lest 55838 ganger)
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #90 på: april 21, 2013, 18:21:20 pm »

Har byttet alle ledingene til baklysene nå. Funker mye bedre Glad. Er fremdeles en oljelekkasje i motoren som jeg ikke klarer å finne. Drypper litt når jeg starter motoren opp, stopper å dryppe når den ikke er i gang. Har vasket hele motoren for å se om jeg kunne finne lekkasjen, men kan ikke finne det. Har jo en annen motor stående, men den er dessverre ikke klar ennå, så får satse på at de godkjenner motoren slik den er, evt om det er noe de klarer å finne. Ellers tror ikke jeg det skulle være noe mer før den kan få skilter. Så mye småfuss Rekker tunge
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #91 på: april 26, 2013, 18:14:59 pm »

Fikk svar på kontroll i dag. Oljelekkasjen var en toerfeil, så må fikse den for å få godkjent bilen. De mente det kom fra støtstangrørene, så må ta av toppene og rense pakningene der for å se om det hjelper. Hvis ikke må jeg bare ta ut motoren og ta av blikket og se om jeg finner hvor det kommer fra. Starter i morgen :-)
Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #92 på: april 26, 2013, 18:51:57 pm »

Dette ordner du lett, så er du klar for sesongen  Kult
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #93 på: april 26, 2013, 19:32:46 pm »

Hvor var det du viste den ?
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #94 på: april 26, 2013, 19:36:06 pm »

Mekonomen på industrifeltet.
Loggført
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #95 på: april 26, 2013, 19:42:27 pm »

Hatt to sånne biler denne uka han da  Glad Han er veldig fornuftig så da var det vel en god grunn
til at du fikk 2r feil skulle jeg tro
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #96 på: april 26, 2013, 20:10:23 pm »

Jepp, virket ryddig og fornuftig han. Kom med litt tips til hva jeg kunne gjøre for å fikse det og slikt. Kule karer.
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #97 på: april 27, 2013, 18:39:17 pm »

Har tatt ut motoren i dag. Ser ut som det har lekket olje på oversiden av blokka, men ser tett ut ved oljekjøleren og blokka ser hel ut. Aner ikke hvor det kommer fra jeg, hvis ikke det har sprutet oppover på en eller annen måte.

* oljelekkasje.jpg (133.06 KB. 580x369 - vist 300 ganger.)


Får prøve å sette i stand den andre motoren jeg har i stedet (AB778556). Er en 1600 twin port motor. Trenger dynamo til den hvis noen har, helst med tilhørende regulator. Er vel vekselstrøm man bør gå for. Aner ikke om denne motoren er noe tettere, men får bare teste. Dessuten er den jo nyere og skal være bedre da.

* nymotor.jpg (144.04 KB. 651x385 - vist 307 ganger.)


Går det an å få den til å gå rent med 1600 satser og to doble 44 gassere?

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #98 på: april 27, 2013, 19:05:05 pm »

uansett kva motor du vil bruka so lønnar da seg å skru av toppar og svinghjul og skifta pakningar på støtstangrøyrer og simringen bak svinghjulet. veldig kjekt og enkelt når motor er ute og demontert, men bale når du har akkuratt satt inn motor. ikkje noko must med vekselstraum, du kan jo isofall berre flytta over dynamo og fot frå den andre motoren.
oljelekkasjen på den andre motoren var foresten litt mistenksom, eg ville ivertfall ha vaska godt og sett at da ikkje er, mot all formoding, sprekk i blokka, eller lekkasje frå blokkskjøyten oppå der?
pakningsett kostar deg 200kr so for all del skift da mesta når motor er ute.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #99 på: april 27, 2013, 19:13:23 pm »

Jepp, godt tips, skal passe på å skifte alle pakningene Glad
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #100 på: april 30, 2013, 19:03:59 pm »

Gikk over 1600 motoren i dag og fant litt metallbiter i oljelokket under motoren når jeg tømte den for olje, så jeg måtte demontere motoren helt for å finne ut hva det var som var ødelagt.

* bilde.JPG (46.92 KB. 640x480 - vist 276 ganger.)

Skal selvsagt benytte anledningen til å skifte en del ting samtidig. Tenkte å slenge inn en 110 Engle kam pluss skifte ut alle lagre og drev. Tok ca 1 1/2 time å ta den fra hverandre. Fant ikke noe galt noe sted Rekker tunge Ingen ting som så ut til å mangle noen deler, så jeg aner ikke hvor delene kommer fra. Kan jo ha vært noe som har falt inn ved en overhaling en gang.
Så da blir det bare å vente pent på nye deler  Glad

Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #101 på: mai 01, 2013, 07:35:06 am »

kjekt å ha litt ekstra deler inni motoren  Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #102 på: mai 30, 2013, 18:02:46 pm »

Litt oppdatering her. Over de siste ukene har jeg vasket motoren, lakket blokka matt sort, porta toppene, fått avbalansert veiev, svinghjul og råder og bestilt opp et lite berg av deler til motoren. Delene skal forhåpentligvis være hos meg i løpet av et par dager.
To av boltene til feste av eksosanlegg på toppene måtte skiftes ut, den ene manglet helt, den andre hadde gjengene rustet bort på. Forsøkte å skru ut bolten som satt igjen, men det gikk ikke så jeg kuttet den av og boret opp med et 4 mm bor. Forsøkte så å skru det ut med en tapp som har gjenger motsatt vei, men den knakk selvsagt, så nå er det ennå værre å få det ut. Mye hardere metall i den plugge som sitter i nå enn bolten som var der før Rekker tunge Får se hva jeg gjør med det. Aner ikke helt hvordan jeg skal få det ut.
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #103 på: mai 30, 2013, 21:51:43 pm »

Om du er skikkelig stø på labben og har riktig utstyr går det an å borre det ut. Medisinen er et nytt betongborr med innloddet hardtmetallskjær, utfordringen er at disse stort sett er fra 8mm og oppover. OBS, det funker ikke med de betongborra som kun er smidde i skjæret.
I værstefall må du sette inn helicoil etter at du har fått vekk svineriet.
Loggført

Seaside VW Klubb
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #104 på: mai 30, 2013, 21:56:52 pm »

Bra tips, skal se om jeg får tak i det i morgen!
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #105 på: juni 01, 2013, 20:02:11 pm »

Har ikke fått ut bolten fra toppen ennå, men har fått nye deler! Her er det meste av motoren og delene som skal sammen:

* image.jpg (31.4 KB. 320x240 - vist 317 ganger.)

Her er veiva klar til å få på lagre:

* image.jpg (35.46 KB. 320x240 - vist 233 ganger.)

Lagrene er på:

* image.jpg (36.79 KB. 320x240 - vist 213 ganger.)

Og så rådene:

* image.jpg (35.4 KB. 320x240 - vist 229 ganger.)

Går litt sakte fremover med to småttiser som må lekes med samtidig, men er jo en hobby dette da Glad

Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #106 på: juni 02, 2013, 08:24:34 am »

Ser nå at jeg har fått tak i feil pakningssement. Den jeg har er silikonbasert. Er det noen i Jessheimområdet som har korrekt type liggende? Det er pakningen som er mellom de to delene av blokka jeg trenger.
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #107 på: juni 02, 2013, 08:32:25 am »

Her er dagens jobb sålangt:
Veiva jeg gjorde klar i går er satt inn i venstre halvdel av blokka, sammen med kamfølgere og kam:

* image.jpg (121.79 KB. 640x480 - vist 306 ganger.)

Og høyre halvdel er klar:

* image.jpg (100.46 KB. 640x480 - vist 287 ganger.)

Nå må jeg bare ha noe pakningssement så kan jeg smelle blokka sammen.

Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #108 på: juni 02, 2013, 10:17:38 am »

Fikk svar på kontroll i dag. Oljelekkasjen var en toerfeil, så må fikse den for å få godkjent bilen.......
Dette må vel vera ein av årets dyraste 2er feil på oljelekk Blunker

Blir jo fint å få ein trofast maskinist likavel!
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #109 på: juni 02, 2013, 19:15:02 pm »

Haha Glad Jo det kan stemme. Men det er som du sier, greit å ha en motor man kan stole på når man skal ha en turbil Blunker
Ellers fikk jeg slipt ventilsetene og satt inn helicon skrue i toppene i dag + byttet til nye stempelringer. Må bare få på ventilfjærene så skal toppene være klare til å gå på.
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #110 på: juni 02, 2013, 20:13:09 pm »

Her er noen bilder av jobben med å få fikset toppen:
Borret masse småhull rundt bolten først med et par-tre 2mm bor og slo ut resten med en dor:

* image.jpg (106.37 KB. 640x480 - vist 230 ganger.)

Så boret jeg det opp med et 12mm bor for å få jevne kanter:

* image.jpg (105.19 KB. 640x480 - vist 238 ganger.)

Og så utvidet jeg hullet litt så jeg såvidt klarte å skru inn heliconen, og slipte til slutt forsiktig over med en vinkelsliper:

* image.jpg (104.84 KB. 640x480 - vist 247 ganger.)

Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #111 på: juni 05, 2013, 21:26:15 pm »

Fikk endelig satt motoren sammen i går Glad. Bestilte pakning og noen andre deler fra Unneberg dagen før og fikk det dagen etter, knallbra!

* image.jpg (88.39 KB. 640x480 - vist 239 ganger.)

Fikk også satt på stemplene i går, men når jeg skulle sette på sylindrene så knakk det av en bit på en av dem, så må bestille nytt set i morgen... De var gamle, så det er helt greit, hadde bare tenkt at de skulle vare litt lenger.  


* image.jpg (91.98 KB, 640x480 - vist 207 ganger.)
« Siste redigering: juni 05, 2013, 21:41:28 pm av N F » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #112 på: juni 05, 2013, 22:31:17 pm »

Målte du over blokka før du monterte den? Synes den bakre lagerbukken mot svinghjulet så rimelig banket ut  Osteaktig

Ellers er det artig å se at det blir flere vw's på Jessheim...
Loggført

N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #113 på: juni 06, 2013, 11:18:51 am »

Skjønner ikke helt hva du mener jeg. Sylindrene satt på denne motoren fra før av så de skulle passe, men det er kanskje noe annet du mener?
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #114 på: juni 06, 2013, 22:39:07 pm »

Med lagerbukk mener jeg "hullet" der lagerne til veiva sitter inne i, i blokka. Disse "hullene" har veldig lite toleranse før de blir for store. Er snakk om hundredeler. På bildet ditt ser det ut som det har vært bevegelse mellom lager og lagerbukk på lageret bak svinghjulet. Måtte du presse det nye lageret ned i blokkhalvdelen med håndmakt. Eller datt det rett nedi?

Ett annet sted det ofte blir slitasje på blokker med 10mm topplokksbolter, er ved foten av sylinderen. Og i toppen av sylinderen mot topp. Ved visuell inspeksjon ser man ofte godt avtrykk av sylinderen i magnesiumen/aluminiumen. Er det avtrykk vil ikke sylinderen ligge som den skal. Og sylinderen/blokk/topp blir feilbelastet ved tiltrekking. Og i værste fall kan sylinderne bli urunde = mindre effekt pga blowby. Eller ennå værre lekke mellom sylinder og topp. Svart sot gugge vil svette ned under hver topp.
Loggført

N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #115 på: juni 07, 2013, 08:13:47 am »

Vel, det splitta lageret i midten gikk greit på plass og når jeg satt inn veiva med de nye lagrene montert så gikk det også helt fint, men jeg testet ikke å montere de nye lagrene før jeg satt dem på veiva. Hadde monteringsfett på begge sider av lagrene når jeg satte de på.

Jeg la merke til at stemplene hadde soting på to av sidene og sylindrene var veldig skitne, så det kan være som du sier at sylindrene har blitt feilbelastet og litt ovale. Må det maskinering av blokk/topper til for å forhindre at det samme skjer med de nye sylindrene jeg har bestilt, eller holder det med kopperpakninger eller liknende?
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #116 på: juni 07, 2013, 08:43:06 am »

Vanskelig å si uten å se delene. Men kobberpakningen er for hard til å ta opp eventuelle skjevheter. Så om det er utbanking er det maskinering som gjelder for å få det helt hundre.

Men når det er sagt er det mange motorer som fungerer tilfredstillende selv med med de største skavanker. Boble motoren er veldig tilgivelig. Prøver ikke med noen skremselspropaganda.

Første motoren jeg satt sammen som 17 åring var av kaliberen bytte lager og kam. For deretter å kun rengjøre resten. Ingen måling av noe slag. Følte selv jeg hadde overhalt den. Motoren startet og gikk greit. Kom helt til Tjøme på treff. På veien hjem ble jeg forbikjørt av en gammel Scania Vabis snutebil opp Lierbakken. Og skjønte da at jobben jeg hadde gjort ikke var av råeste sort. Vel hjemme ble motoren tatt ut igjen. 4mm endeslakk og ødelagt veiv og blokk. Nedkjørt kam (brukte gamle løftere) og sprekker i to stempler. Fra dengang har det bare gått bedre. Og tiden jeg nå legger ned pr motor er 20 ganget fra den gang. Og lærer fortsatt noe nytt hver dag.

Men om du sliter bor du veldig godt til. Med hele Jessheim Liga'n, Reierstad motor og undertegnede i bakgården blir ingenting umulig med en slik motor.

Loggført

N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #117 på: juni 07, 2013, 10:44:34 am »

Hmm. Har jo brukt en del tusen på å kjøpe nye deler til denne blokka nå, så er jo ikke fysen på å ødelegge det på første turen. Men føler vel at jeg har gjort det meste jeg kan for å bygge den opp riktig. Men har ikke gjort noen målinger på blokka, det har jeg ikke instrumenter til. Men er vel en god ide å kjøre en del forsiktige prøveturer til å begynne med og bytte oljen ganske kjapt etter første kjøring. Sjekke at den ikke blir for varm og ikke lekker noen stedet.
Men jeg takker alltid ja til hjelp Glad Planen er å få motoren inn i bilen i helgen og hvis alt ser greit ut, vise den til uka. Nytt stempelsett kom i posten i dag fra Unneberg, så skal ha delene klare for siste innsats i alle fall.
Appropos det, er det noe jeg bør gjøre med stemplene for å hindre dem i å ruste utvendig med en gang? Vet at jeg må vaske dem med silikon rens for å få vekk det som er tatt på fra fabrikken, men etter det? Eller ruster de ikke noe særlig? Er det noe poeng i å lakkere dem med varmebestandig lakk?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #118 på: juni 07, 2013, 11:55:57 am »

Stemplene er i aluminum  Glad

Sulinderene kan du enten rense og lakke, eller rense og bare montere.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #119 på: juni 07, 2013, 14:13:36 pm »

Det er en god ide å åpne opp igjen å få målt veiv og blokk.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!