mai 02, 2025, 23:05:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: ventiljustering  (Lest 10500 ganger)
vw-t1
Supermedlem
*****
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand



Vis profil
« på: mai 10, 2012, 12:50:06 pm »

Skal justere ventiler etter innkjøring av standard 1200/34hk. I instruksjonsboka står det 0,10 men er det ikke 0,15 ved kald motor?
Loggført

Vw Boble 1200 65mod FERDIG.
07 Mercedes benz c-klasse
2013 Sachs Madass 50CC/72cc.
58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: mai 10, 2012, 13:20:01 pm »

Ta midt imellom, det gjør jeg Glad

Er 0.10 på de gamle motorene, 0,15 på de nyere, husker jeg rett. Men et gammelt tips var litt over 0.10.
Kjører du på 0.10 må du visstnok justere oftere.

Lærte det av en gammel, kjent VW-mann.

 Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vw-t1
Supermedlem
*****
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand



Vis profil
« Svar #2 på: mai 10, 2012, 13:25:08 pm »

Ok. Da blir det litt vid 0,10 Blunker Takk for svar Glad
Loggført

Vw Boble 1200 65mod FERDIG.
07 Mercedes benz c-klasse
2013 Sachs Madass 50CC/72cc.
58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
vw-t1
Supermedlem
*****
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand



Vis profil
« Svar #3 på: mai 11, 2012, 12:21:42 pm »

Det hadde jaggu mye å si. Går ikke bare stillere, men roligere og penere Blunker
Loggført

Vw Boble 1200 65mod FERDIG.
07 Mercedes benz c-klasse
2013 Sachs Madass 50CC/72cc.
58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: mai 11, 2012, 14:04:38 pm »

Her må jeg hoppe med på tråden en gang. Er det kam løftere og støtstænger der bestemmer ventiljusteringen eller er det vippestel og ventiler/toppen?
Har lidt af en bastard motor i 62'en.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: mai 11, 2012, 17:03:45 pm »

Det er vel det meste igrunn.

Ventilene skal ha klaring på kald motor fordi en Boble-motor er laget av diverse forskjellige metallegeringer som utvider seg i ulikt tempo når motoren blir varm.

Og riktig justerte ventiler har sitt å si, ja. Etter forrige justering ble bunndraget på bilen min merkbart bedre.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: mai 11, 2012, 22:12:19 pm »

Her må jeg hoppe med på tråden en gang. Er det kam løftere og støtstænger der bestemmer ventiljusteringen eller er det vippestel og ventiler/toppen?
Har lidt af en bastard motor i 62'en.

Er vel støtstengene som har mest å si, da de er lengst, og vil utvide seg mest. Har du alu, bør det være greit med vanlig klaring, tror jeg.
Men alt spiller inn.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: mai 12, 2012, 10:51:10 am »

Lyder som at 15 måske er lidt for meget på min motor så får prøve lidt mindre.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
vw-t1
Supermedlem
*****
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand



Vis profil
« Svar #8 på: mai 12, 2012, 11:32:45 am »

Prøvde meg med trang 0,15 jeg nå. Ble ganske bra på standard motor. Litt mekanisk lyd må man vel regne med, men ble ganske tyst Blunker
Loggført

Vw Boble 1200 65mod FERDIG.
07 Mercedes benz c-klasse
2013 Sachs Madass 50CC/72cc.
58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 21, 2024, 10:56:17 am »

Har justert for hver 5000 KM, så nå er det tur for dette igjen. Rører seg lite mellom hver gang synes jeg, men blir "urolig" i kroppen om ikke alt er på stell... Glad
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 30, 2024, 15:57:38 pm »

En annen sak: Har en nybygd 1200 i en bil. Hvor lenge/langt bør en maks kjøre før en tar første ventiljustering?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #11 på: september 01, 2024, 10:52:49 am »

Rekker du å kjøre over 5000 km i året? Ellers er vel justering en fast del av vår ritualet før sommeren slår inn.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!