april 20, 2024, 04:55:29 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bensinsystem  (Lest 4315 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« på: mai 15, 2012, 09:07:06 am »

Et par ting jeg lurer på i forhold til reglene for bensinsystemet:

Lufting, det står i boka at man skal lufte utenfor karosseriet. Hva er løsningen her? En slange ned under bilen som originalt? En catch tank imellom?
Kran, det står at man effektiv skal kunne stenge bensintilførselen fra førerplassen. Må man da ha en kran? Eller holder det med å kunne skru av bensinpumpen separat?

Håper noen vet Glad

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mai 15, 2012, 11:39:53 am »

Holder vel med at pumpa er koblet gjennom rele m/jord  fra Oljetrykksbryter ... Da stopper pumpe om motoren stopper .. I tilegg bryter på dashen..  På tanken har jeg en "tippvalve " dvs om bilen går på hodet  Hæ Sjokkert renner ikke bensinen ut .. fra denne til lufting under bilen ...

Vet ikke om dette er nok , men sikkert er det iallefall ..

Mvh
Erich 
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 15, 2012, 12:21:15 pm »

Holder vel med at pumpa er koblet gjennom rele m/jord  fra Oljetrykksbryter ... Da stopper pumpe om motoren stopper .. I tilegg bryter på dashen..  På tanken har jeg en "tippvalve " dvs om bilen går på hodet  Hæ Sjokkert renner ikke bensinen ut .. fra denne til lufting under bilen ...

Vet ikke om dette er nok , men sikkert er det iallefall ..

Mvh
Erich 

Jeg har lagt opp bensinpumpe med bryter i dashen. Lett tilgjengelig fra venstrestolen
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #3 på: mai 15, 2012, 13:27:57 pm »

Holder vel med at pumpa er koblet gjennom rele m/jord  fra Oljetrykksbryter ... Da stopper pumpe om motoren stopper ..

Mulig jeg spør dumt, men hvordan får du motor til å starte når det ikke er strøm til pumpa før motor starter?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 15, 2012, 14:22:56 pm »

er vel bensin i gasserene
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: mai 15, 2012, 14:51:19 pm »

Eller man kinner til man har oljetrykk...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mai 15, 2012, 15:30:05 pm »

 Gliser  100 % failsafe og sikker løsning ...Greit med bryter man kan nå ...om man da ikke ligger i swima..
i baksete  .....

Mvh
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 15, 2012, 16:35:13 pm »


Man kan også han forbikobling som er styrt av startstrømmen.

Men spørsmålet er hva som er hensikten? Hvis det er å kutte bensinen for å drepe motoren når alt det elektriske har smeltet sammen i en brann, er det jo bare en kran som duger. Sonic sin løsning er fin hvis oljetrykket forsvinner, og hvis man får stoppet motoren på annen måte.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 15, 2012, 16:46:47 pm »

Alt av strøm fra batteriet bør først gå gjennom en hovedstrømsbryter. Den skal være tilgjengelig også fra utsiden. Ofte kobles det en wire fra utsiden av bilen og inn på bryteren.
Du må gjerne ringe om det er noe du lurer på. Jeg driver mye med regler for motorsport om dagen.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 15, 2012, 21:08:09 pm »

Alt av strøm fra batteriet bør først gå gjennom en hovedstrømsbryter. Den skal være tilgjengelig også fra utsiden. Ofte kobles det en wire fra utsiden av bilen og inn på bryteren.
Du må gjerne ringe om det er noe du lurer på. Jeg driver mye med regler for motorsport om dagen.

Takk for det Anders. Kjenner til reglene ang strømbryter. Fant også ut av dette med avstengning av bensinsystemet. Når jeg nå leste den reglen en gang til, så jeg at det bare gjalt ikke OEM mekaniske pumper  Øyerulling . Om elektriske står det kun at den bare får fungere når tenning er på.

Ang lufting er jeg forsatt usikker.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 15, 2012, 21:34:02 pm »

Alt av strøm fra batteriet bør først gå gjennom en hovedstrømsbryter. Den skal være tilgjengelig også fra utsiden. Ofte kobles det en wire fra utsiden av bilen og inn på bryteren.
Du må gjerne ringe om det er noe du lurer på. Jeg driver mye med regler for motorsport om dagen.

Takk for det Anders. Kjenner til reglene ang strømbryter. Fant også ut av dette med avstengning av bensinsystemet. Når jeg nå leste den reglen en gang til, så jeg at det bare gjalt ikke OEM mekaniske pumper  Øyerulling . Om elektriske står det kun at den bare får fungere når tenning er på.

Ang lufting er jeg forsatt usikker.

lufting av bensintank? eller har jeg lest feil?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 15, 2012, 21:42:12 pm »

Det står også at "For å unngå bensinlekkasje ved velt, skal tankutluftingen forsynes med en enveisventil hvis det er nødvendig. Drivstoffpumper er fritt, men den (de) må ikke plasseres i kupéen. Drivstoffpumpene kan kun være i gang når motoren er i gang eller i selve startøyeblikket"
Jeg har ikke funnet teksten du har referert til enda. Boka er kranglete å bla i Gliser
« Siste redigering: mai 15, 2012, 21:44:24 pm av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 15, 2012, 21:45:30 pm »

Bensintanken skal heller ikke stå nærmere enn 30cm til karrosseriets ytterside
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 15, 2012, 21:48:33 pm »

Det står også at "For å unngå bensinlekkasje ved velt, skal tankutluftingen forsynes med en enveisventil hvis det er nødvendig. Drivstoffpumper er fritt, men den (de) må ikke plasseres i kupéen. Drivstoffpumpene kan kun være i gang når motoren er i gang eller i selve startøyeblikket"
Jeg har ikke funnet teksten du har referert til enda. Boka er kranglete å bla i Gliser

Står i samme setning faktisk, i dragrace boka: "Tanken skal være utstyrt med tett lokk og utlufting utenfor karosseriet med en anordning som hindrer lekkasje ved en eventuell velt"
(Generelle tekniske bestemmelser §614, 1.5)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 15, 2012, 21:50:24 pm »

Det står også at "For å unngå bensinlekkasje ved velt, skal tankutluftingen forsynes med en enveisventil hvis det er nødvendig. Drivstoffpumper er fritt, men den (de) må ikke plasseres i kupéen. Drivstoffpumpene kan kun være i gang når motoren er i gang eller i selve startøyeblikket"
Jeg har ikke funnet teksten du har referert til enda. Boka er kranglete å bla i Gliser

Står i samme setning faktisk, i dragrace boka: "Tanken skal være utstyrt med tett lokk og utlufting utenfor karosseriet med en anordning som hindrer lekkasje ved en eventuell velt"
(Generelle tekniske bestemmelser §614, 1.5)

Er ikke orginalt lov?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mai 15, 2012, 21:52:08 pm »

Det står også at "For å unngå bensinlekkasje ved velt, skal tankutluftingen forsynes med en enveisventil hvis det er nødvendig. Drivstoffpumper er fritt, men den (de) må ikke plasseres i kupéen. Drivstoffpumpene kan kun være i gang når motoren er i gang eller i selve startøyeblikket"
Jeg har ikke funnet teksten du har referert til enda. Boka er kranglete å bla i Gliser

Står i samme setning faktisk, i dragrace boka: "Tanken skal være utstyrt med tett lokk og utlufting utenfor karosseriet med en anordning som hindrer lekkasje ved en eventuell velt"
(Generelle tekniske bestemmelser §614, 1.5)

Er ikke orginalt lov?

Joda, for en street legal bil. Det jeg spør om her gjelder en lisensiert bil, beklager at det var utydelig Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #16 på: mai 15, 2012, 21:53:46 pm »

lukter slange ned mot rammehodet og en liten tank der Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #17 på: mai 15, 2012, 22:04:23 pm »

Mange diffuse regler i motorsport. Om man ser på bilcross §313 3.2 står en forklaring. Det er på tide å rydde i boka ser jeg. Skal ikke være nødvendig å bla frem og tilbake, men reglene er basert på hverandre og bilcross er en av de tidligste.
Dragrace er en blanding av Rally Gruppe H og Hastighetsløp (asfalt racing) Man er ganske safe på det meste ved å følge reglene for racing og FIA.
« Siste redigering: mai 15, 2012, 22:05:55 pm av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: mai 16, 2012, 07:51:33 am »

Man kan fint kjøre med en "street legal" bil i feks Sportsman. Det er tross alt innstegsklassen for dem som har lyst å prøve dragracing. En ting er sikkert, velger man å følge FIA så kan man risikere problemer når man kommer til striper hvor man slavisk følger NHRA. Tierp er en slik plass.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #19 på: mai 16, 2012, 10:53:24 am »

Ikke dumt å tenke litt på hvor man har planer om å kjøre.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!