april 27, 2024, 22:35:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 116 oktan vs 98 oktan og turbo.  (Lest 1632 ganger)
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« på: mai 28, 2012, 09:09:59 am »

Hei folkens!

Hvor mye mere ladetrykk kan mann kjøre med 116 racefuel i forhold til 98 oktan,- uten og få tenningsbank.Det sies at 1 bar er grensen for 98 oktan.
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: mai 28, 2012, 11:20:44 am »

Hvorfor ikke se på E85?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #2 på: mai 28, 2012, 17:23:03 pm »

Hvorfor ikke se på E85?
går det og bruke E85 på forgasserturbo oppsett?eller er det noe som må brukes i EFI sammenheng p.g.a den feite blandingsforholdet (A/F)?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: mai 28, 2012, 18:28:44 pm »

Hvorfor ikke se på E85?
går det og bruke E85 på forgasserturbo oppsett?eller er det noe som må brukes i EFI sammenheng p.g.a den feite blandingsforholdet (A/F)?

Man bruker E85 og forgassere med stort hell på NA motorer så hvorfor skal det ikke fungere med E85 og sugeturbo? Beregn ca 30% mer fuel sammenliknet med vanlig bensin.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #4 på: mai 28, 2012, 21:26:33 pm »

Hvorfor ikke se på E85?
går det og bruke E85 på forgasserturbo oppsett?eller er det noe som må brukes i EFI sammenheng p.g.a den feite blandingsforholdet (A/F)?

Man bruker E85 og forgassere med stort hell på NA motorer så hvorfor skal det ikke fungere med E85 og sugeturbo? Beregn ca 30% mer fuel sammenliknet med vanlig bensin.
Ok.Så det vil si at hvis det under pådrag(1 bar ladetrykk) ligger på ca.12-12,5 A/F med 98 oktan, må det dyses til rundt 8-8,5 med E85.Hva kan man forvente ved å stille på trykket ytterlige o,5 bar, og hva kan evt effektøkning dreie seg om?Vil motoren gå kjøligere med 1,5 bar E85 kontra 1,0 bar 98 oktan...(ingen intercooler)?

« Siste redigering: mai 28, 2012, 21:31:24 pm av 1835cc » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: mai 28, 2012, 21:43:48 pm »

Ok.Så det vil si at hvis det under pådrag(1 bar ladetrykk) ligger på ca.12-12,5 A/F med 98 oktan, må det dyses til rundt 8-8,5 med E85.

Google og du vil finne all info du trenger om E85 vs vanlig bensin / lambda og AF. Det vil heller ikke overraske meg hvis din AF måler har en egen seksjon om E85 (mener å huske du har Innovative)

Hva kan man forvente ved å stille på trykket ytterlige o,5 bar, og hva kan evt effektøkning dreie seg om?Vil motoren gå kjøligere med 1,5 bar E85 kontra 1,0 bar 98 oktan...(ingen intercooler)?

Det overrasker meg litt at du ikke har fått med deg at E85 er tilnærmet en gudegave for oss med turbomotorer. Trøndere er kanskje litt trege  Blunker Motoren går både kaldere og du kan skru opp trykket mange hakk sammenliknet med bensin. Ladeluften vil såklart bli varm men E85 vil hjelpe deg der også.

Ulempen er egenskapen E85 har til å suge til seg fuktighet. Din forgasser vil kanskje begynne å irre samt du må benytte slanger som tåler E85. Det finnes produkter som forhindrer dette og som du kan blande i tanken. At du også må opp 30% i leveringkapasitet betyr at en del må bytte pumpe.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #6 på: mai 28, 2012, 22:17:11 pm »

Ok.Så det vil si at hvis det under pådrag(1 bar ladetrykk) ligger på ca.12-12,5 A/F med 98 oktan, må det dyses til rundt 8-8,5 med E85.

Google og du vil finne all info du trenger om E85 vs vanlig bensin / lambda og AF. Det vil heller ikke overraske meg hvis din AF måler har en egen seksjon om E85 (mener å huske du har Innovative)Kjører med AEM sin bredbåndslambda,og mener jeg kan justere på den ja.....hadde innovat ja....og aldri mer:)

Hva kan man forvente ved å stille på trykket ytterlige o,5 bar, og hva kan evt effektøkning dreie seg om?Vil motoren gå kjøligere med 1,5 bar E85 kontra 1,0 bar 98 oktan...(ingen intercooler)?

Det overrasker meg litt at du ikke har fått med deg at E85 er tilnærmet en gudegave for oss med turbomotorer. Trøndere er kanskje litt trege  Blunker Motoren går både kaldere og du kan skru opp trykket mange hakk sammenliknet med bensin. Ladeluften vil såklart bli varm men E85 vil hjelpe deg der også.

Ulempen er egenskapen E85 har til å suge til seg fuktighet. Din forgasser vil kanskje begynne å irre samt du må benytte slanger som tåler E85. Det finnes produkter som forhindrer dette og som du kan blande i tanken. At du også må opp 30% i leveringkapasitet betyr at en del må bytte pumpe.


Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!