mars 28, 2024, 23:35:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye tåler en t1 motor  (Lest 13467 ganger)
stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« på: juni 05, 2012, 19:09:33 pm »

Tenkte eg skule prøve og se hvor mye eg klarer og få ut av t1 motor 1600 med data sprut og turbo og kjøre de på max noen som har noen teorier
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 05, 2012, 19:16:26 pm »

Mer enn du skulle tro.

Kjør med smidd 1641 sats og CW-veiv.



eller skal du ha helt standard med std kam?



Godt satt opp: over 350hk
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 05, 2012, 19:19:47 pm »

Du kan nok få ut en god del, men i utgangspunktet mener ihvertfall jeg at type 1 er ubrukelig for motor som skal trimmes vesentlig.
Alt for bløtt, og lite solid.

Type 4 eller bygge om vannboxer er tingen Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 05, 2012, 19:21:30 pm »

Tullpreik. Prøv å få ut over 400hk!  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #4 på: juni 05, 2012, 19:31:42 pm »

Oki så aliminiumen i bloka er for bløt?!?? Fines de noe som ikke koster sjorta i erstatning vil holde meg under 1700 ccm men skal vere til t1 slik at eg kan ha de litt turtals moro
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 05, 2012, 19:36:54 pm »

Det er ikke aluminium. Det er Magnesium. Derfor den er ubrukelig til vesentlig trim.
Type 4 derimot er aliminum og er mye bedre.  Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 05, 2012, 19:46:13 pm »

det finnes da mange 200hk NA T1 motorer som går og går og går.

Turbo:

Mindre statisk komp, lavere turtall, mer power.

Kjør med sleeves i løfterforingene og motvektsveiv.

40-35 ventiler og massiv turbo. Burde fint klare mye effekt!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: juni 05, 2012, 19:46:13 pm »

Det er ikke aluminium. Det er Magnesium. Derfor den er ubrukelig til vesentlig trim.
Type 4 derimot er aliminum og er mye bedre.  Blunker

Helt enig!


* CSP_Ghia_042.jpg (54.01 KB, 700x467 - vist 193 ganger.)
Loggført
stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #8 på: juni 05, 2012, 20:10:12 pm »

Mmmmm fant ei titanium blokk da men da prater vi dollar i masevis
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #9 på: juni 05, 2012, 20:31:43 pm »

Det er ikke aluminium. Det er Magnesium. Derfor den er ubrukelig til vesentlig trim.
Type 4 derimot er aliminum og er mye bedre.  Blunker

Helt enig!


Rart det egentlig er deler å få kjøpt til type1 hvis det bare er brask..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: juni 05, 2012, 21:26:54 pm »

Drar ut drøyt 500 HK i min T-1 Alu/mag/ blokk , Av T-4én  rundt 200 Hk  Gliser Gliser
Sef mulig å dra det samme og sikkert mer av T-4 èn ...men dyrt blir det . Kan vel telle på
2 fingre de som har gjort det samme med T-4 her inne ... Litt av problemet med T-4 , om enn sterk, er vekten på roterende deler kontra T-1  Blunker
Kan godt bygge en turbo-T-4 til deg på 500 HK til rundt 120 000,- (forklar det til banken , kona du  Glad)

Mvh
« Siste redigering: juni 05, 2012, 21:33:12 pm av Sonic » Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 05, 2012, 21:32:01 pm »

Det er ikke aluminium. Det er Magnesium. Derfor den er ubrukelig til vesentlig trim.
Type 4 derimot er aliminum og er mye bedre.  Blunker

Helt enig!


Rart det egentlig er deler å få kjøpt til type1 hvis det bare er brask..

Henning har alltid en artig vinkling. Les hva jeg skriver. "Vesentlig trim"
Men, dette vil vell være en evig diskujon, måtte du/dere gjerne mene noe annet  Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 05, 2012, 21:54:30 pm »

Hva er vesentlig? Jeg vil nå si at 4-5 ganger org. effekt er syyykt på en NA motor.. Gjør det med en 40 år gammel amerikaner, annen europeer eller lignede..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: juni 06, 2012, 07:27:25 am »

Så lenge man har kontroll på tenning og blanding så er det lite som skal tilsi at en original blokk ikke skal vare med balanserte deler og normalt turtall.

Ta CSP ghiaen som et eksempel på det ekstreme, 500 hk, original blokk, og til tider 12000+ omdr. Det er også vanskelig å snakke om grenser uten å nevne 1641 motoren fra Turbo Town (Västerås)

394 hk ved 7000 omdr med følgende deler:

- Original veiv uten motvekter
- Original blokk
- Mahle sylindre og stempler
- Topper med original størrelse på ventiler og doble fjører

- E85
- Holset HX35

Og 2.8 bar med trykk!

Du kan også lese om lignende turboprosjekt her hvis du fortsatt er i tvil: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,13628.0.html

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 06, 2012, 08:21:48 am »

Rikard, du er opp for kritikk når du kan si noe slikt uten å ha "vesentlig" erfaring.  Blunker

Ting som blir nevnt her kan også være uviktig iforhold til mye hester.
En NA motor må ta ut hestene oppover i turtallsregisteret.
En turbo motor trenger ikke gå så høyt om innsugstrykket økes mye istedenfor.
Magnesiumen er ikke problemet i utgangspunktet, det er fordelen, det er derfor det er sagt at AS21 blokkene med kun 20% aluminium er best, problemet er at dette ble sagt for snart 40 år siden og da var blokkene nye, nå er de gamle og Magnesium forvitrer raskt i forhold til Aluminium. Derfor er ikke en 30-35år gammel blokk like god som ny. Men dæven så mye de tåler alikevel.

Har du ei ny blokk eller ei i bra stand, bør ikke dette være en grunn til å endre til f.eks Type 4

Beste grunnen til å bruke f.eks WBX blokk på store luftkjølte bygg, er at vi må fjerne mye metall på viktige plasser inne i en orginalblokk for å få mye kubikk. samt at de ofte er nyere. og har bedre innfesting mellom veiv og svinghjul enn type 1.

Når det gjelder 1600, så er jo blokka orginal og har all sin styrke intakt. Det er ikke større og tyngre deler som drar i blokka, og er den sammenskrudd skikkelig, og med balanserte deler tåler den det utroligste.
Det som evt gjør at den raser er ikke deler som har noe med blokka i seg selv å gjøre, det er evt motorstyring, eller mangel på styring, og eventuelle svakere ledd, som f.eks råder, stempler, topper og sylindre.

Det er såpass mange som kjører mye hk med type 1, så å si noe slikt at type 1 blokka ikke er brukendes med "vesentlig" trim er reint PISSPREIK!!! Ikke ta det ille opp Rikard  Blunker

Niklas som BB nevnte 400hk og dragrace kjøring
CSP Ghia 500hk og dragrace kjøring
Pluss ett par på forumet her som kjører høyt trykk når skiltene plukkes av.

Derfor vil jeg påstå at grensa er hvertfall ikke nådd ved 500 hk, ettersom CSP Ghia'n bruker oldscholl US oppsett med forgasser og sugeturbosystem. Hadde dem brukt ett skikkelig DATASPRUT og intercooler hadde de hatt mer HK og mer kontroll. Alikevel er det DET ORGINALE VW GIRKASSE HUSET som har vist seg å være det svakeste leddet, og IKKE DEN ORGINALE VW TYPE 1 BLOKKA.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #15 på: juni 06, 2012, 08:25:17 am »

det finnes da mange 200hk NA T1 motorer som går og går og går.

Turbo:

Kjør med sleeves i løfterforingene og motvektsveiv.



Erlend, her må jeg diskutere med deg,

Ved lavt turtall er hverken sleeves eller motvektsveiv nødvendig. Det er ved høye ventilløft og høyt turtall at sleeves og motvektsveiv kommer inn i bildet.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juni 06, 2012, 08:27:17 am »

Kjør på ! Men skal det være noe poeng i å forske må du forske på over 400, ellers begynner det å bli slik plagiat som dissa doktorgrad folka på BI driver med  Gliser Gliser Gliser Gliser

Erte opp til å gå for mye gamp...
« Siste redigering: juni 06, 2012, 09:13:36 am av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #17 på: juni 06, 2012, 08:28:13 am »

For å presisere meg selv..  Gliser

Om man er av den oppfatningen at alt vi gjør er farlig og verden kommer til å gå under om man bikker 200hk i en T1 motor.. Så er det sikkert smart å sleeve og motvektsveive  Øyerulling
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: juni 06, 2012, 08:34:19 am »

det finnes da mange 200hk NA T1 motorer som går og går og går.

Turbo:

Kjør med sleeves i løfterforingene og motvektsveiv.



Erlend, her må jeg diskutere med deg,

Ved lavt turtall er hverken sleeves eller motvektsveiv nødvendig. Det er ved høye ventilløft og høyt turtall at sleeves og motvektsveiv kommer inn i bildet.


Gunnar, her må jeg diskutere med deg,

Det er ikke bare høye løft som krever sleves, det er mer bratte ramper, dvs dreimoment på lavt turtall... Det spiser løfterborringer.


Ellers, jeg vi si at 2 ganger effekten er vesentlig trimming, så også 3 gangen og firegangen... Men etter det må du nok til med turbo.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #19 på: juni 06, 2012, 08:40:10 am »

JHU, jo det er sant, sjelden interessant.. hehe. regner med du tenker på type 4 kammer.. Blunker
Har du forslag til kam man bør holde seg unna i det segmentet? Bortsett fra å bare se å få kjøpt seg en Raptor...


Med JHU's ord i minne, alt av trimming over 108hk er vesentlig trimming, rart det holder..... vi burde nok begynne å bruke andre motorer som det er UMULIG å få mer enn 2 ganger orginaleffekten ut av.  Gliser Gliser Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #20 på: juni 06, 2012, 08:47:02 am »

JHU, jo det er sant, sjelden interessant.. hehe. regner med du tenker på type 4 kammer.. Blunker
Har du forslag til kam man bør holde seg unna i det segmentet? Bortsett fra å bare se å få kjøpt seg en Raptor...


Med JHU's ord i minne, alt av trimming over 108hk er vesentlig trimming, rart det holder..... vi burde nok begynne å bruke andre motorer som det er UMULIG å få mer enn 2 ganger orginaleffekten ut av.  Gliser Gliser Gliser


Spør Jens Kristian om løfterforinger  Gliser

Det var vel en FK 46/47 eller noe som spiste opp blokken hans.

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #21 på: juni 06, 2012, 08:57:12 am »

Mmmmm her komer de mye bra 1640 ccm de er standar  blokk ja? For og kjøpe blokk er ikke så dyrt men de er alt de andre som koster penger!!!! Vist std blokk holder mål skal vi jo klare no vanvitigt me hk.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #22 på: juni 06, 2012, 09:03:20 am »

Få tak i en AS21 blokk og kjør på!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #23 på: juni 06, 2012, 09:08:33 am »

Trur eg skal starte en prosjekt tråd og se hva vi får til satse på 600+ da kansje
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #24 på: juni 06, 2012, 09:11:28 am »

Trur eg skal starte en prosjekt tråd og se hva vi får til satse på 600+ da kansje

AH!!! Refreshing å se noen som satser! Stå på og hold oss gjerne oppdatert.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #25 på: juni 06, 2012, 09:13:52 am »

Trur eg skal starte en prosjekt tråd og se hva vi får til satse på 600+ da kansje

HOLY MOLY

Som Kalle ville sagt... Hold på hatten  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #26 på: juni 06, 2012, 09:17:32 am »

Det er jo bare 12 ganger orginaleffekt...  Gliser

Det er bra noen har lyst og vilje.

BB kan vel si noe om utfordringene...

Jeg kan nevne ventilstørrelser som en utfordring. Det ER trangt med mer enn 40x35 ventiler.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #27 på: juni 06, 2012, 09:22:45 am »

JHU, jo det er sant, sjelden interessant.. hehe. regner med du tenker på type 4 kammer.. Blunker
Har du forslag til kam man bør holde seg unna i det segmentet? Bortsett fra å bare se å få kjøpt seg en Raptor...

Helt ærlig så skjønte jeg ikke denne delen av innlegget, men hvis jeg skal skyte fra hofta, tilpass kjørestilen etter holdbarheten du ønsker.

Med JHU's ord i minne, alt av trimming over 108hk er vesentlig trimming, rart det holder..... vi burde nok begynne å bruke andre motorer som det er UMULIG å få mer enn 2 ganger orginaleffekten ut av.  Gliser Gliser Gliser

I så måte er Porsche 356 motoren fin...  På sammenbruddets rand ved 2 x

[/quote]
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #28 på: juni 06, 2012, 09:24:36 am »

Trur eg skal starte en prosjekt tråd og se hva vi får til satse på 600+ da kansje

HOLY MOLY

Som Kalle ville sagt... Hold på hatten  Gliser

Han burde nok sagt; vær klar til å gire Sjokkert
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #29 på: juni 06, 2012, 09:40:39 am »

JHU, kan du gi eksempel på kammer som er av slik karakter, at de spiser løfterborringer.

Og er virkelig 356 motorene så dårlige?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!