mars 28, 2024, 18:39:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye tåler en t1 motor  (Lest 13466 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #30 på: juni 06, 2012, 10:09:29 am »

1641ccm og 600hk. La oss drøse litt rundt det:

1641ccm, lav komp, sterke deler, bra bygd og 80 hk grunnmotor:

80 x 1 bar = 160 hk
160 x 1 bar til = 320 hk
320 x 1 bar til = 480 hk
480 x 1 bar til = 640 hk

Men nå er du på 3.5 - 4 bar og da snakker vi ihvertfall E85 og kanskje også metanol og custom high $ shit som bortsett fra å være dyrt også har laaaaaaang bestillingstid. Jeg tror heller ikke at originale topper takler slike trykk. Hyper Bug i USA (søk på youtube) kjører grisefort med 1641 og de sleit med å få toppene sine til å holde og endte til slutt opp med å cnc frese sine egne og problemet var løst.

100 hk grunnmotor er heller ikke lett men mulig:

100 x 1 bar = 200 hk
200 x 1 bar = 400 hk
400 x 1 bar = 600 hk

3 bar / 100 hk grunnmotor = 600hk.

Det vil åpenbart være rimeligere og mer effektivt å bygge en større motor og som JHU sier, man må være en jævel til å gire! Det er krevende å kjøre en liten motor med et slikt register og havner man under trykkområdet så er det gjort.
« Siste redigering: juni 06, 2012, 10:27:52 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #31 på: juni 06, 2012, 10:15:59 am »

Veldig krappe ramper på kammen kombinert med høyt turtall og litt slækk i ventilmekanismen (cro mo støtstenger) kan ødelegge løftergalleriet i blokka. FK47 er et eksempel på en kam som kan være litt i røffeste laget. Men dæven så rå kam!!
Loggført
stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #32 på: juni 06, 2012, 10:36:26 am »

Ja må satse for og komme framover her i livet om motoren sprenges i benken da har vi lert noe og hat de moro så lenge de varte. Men trur eg komer til og klø meg noe frykteli i hode underveis godt me inspill sån har noe og følge eter
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #33 på: juni 06, 2012, 10:38:34 am »

Siden det med kammen er vel Off Topic, bør vi kasnkje ta det til en egen tråd om noen gidder å si noe? Viktig informasjon for mange kanskje, det er en jungel å lese igjennom for en stakkar som har bestemt seg for å bygge motor. Og når de kammene det er snakk om virker som "the best of both worlds" kan det være greit å vite.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #34 på: juni 06, 2012, 10:40:40 am »

Ikke bare må man være en jævel til å gire, man bør jammen ha flere gir også, for ellers er det tomt for gir tidlig.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #35 på: juni 06, 2012, 20:56:18 pm »

Klart jeg er opp for kritikk! Får som regel det jeg, når "jyplingen" er ute og slenger ut noen bastante setninger.
Og nei, jeg er kanskje uten vesentlig erfaring, men nok til å se at jeg selv ihvertfall ikke ville brukt type 1 til noe særlig over 100-120HK  Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #36 på: juni 07, 2012, 10:04:51 am »

Påenget med dete for meg er og teste ut om vi klarer 600+ om den varer 15 min er målet mitt nåd og de er og se hva som holder og va som ikke holder på  en 1600-1641 ccm  og så eventuelt gå ned på efekt eter de men klarer eg verdens sterkeste t1 motor så må eg vel vere meget fornøyd og stolt. Den som inte våger inte viner
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #37 på: juni 07, 2012, 10:16:22 am »

1641ccm og 600hk. La oss drøse litt rundt det:

1641ccm, lav komp, sterke deler, bra bygd og 80 hk grunnmotor:

80 x 1 bar = 160 hk
160 x 1 bar til = 320 hk
320 x 1 bar til = 480 hk
480 x 1 bar til = 640 hk



matematikken her  stemmer vel ikke..?

det er jo "80 HK" du må doble, tre og fire doble.
selvom du får 160 hk ved 1 bar , så får du ikke  160 hk extra ved å øke til 2 bar men du får 80hk til


80 x 1 bar = 160 hk (80x2)
160 x 1 bar til = 240hk (80x3)
320 x 1 bar til = 320 hk (80x4)
480 x 1 bar til = 400 hk (80x4)
 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #38 på: juni 07, 2012, 10:17:58 am »


matematikken her  stemmer vel ikke..?

det er jo "80 HK" du må doble, tre og fire doble.
selvom du får 160 hk ved 1 bar , så får du ikke  160 hk extra ved å øke til 2 bar men du får 80hk til


80 x 1 bar = 160 hk (80x2)
160 x 1 bar til = 240hk (80x3)
320 x 1 bar til = 320 hk (80x4)
480 x 1 bar til = 400 hk (80x4)
 

Du har HELT rett. Takk for at du passer på.

Dette betyr : MER trykk  Kult
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #39 på: juni 07, 2012, 10:21:10 am »

Rikard, hva baserer du det på?

Virker som du har veldig dårlig erfaring med noe som vi andre ikke har.

Kanskje vi kan hjelpe deg på rett vei.
« Siste redigering: juni 07, 2012, 10:22:47 am av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #40 på: juni 07, 2012, 10:40:15 am »

Påenget med dete for meg er og teste ut om vi klarer 600+ om den varer 15 min er målet mitt nåd og de er og se hva som holder og va som ikke holder på  en 1600-1641 ccm  og så eventuelt gå ned på efekt eter de men klarer eg verdens sterkeste t1 motor så må eg vel vere meget fornøyd og stolt. Den som inte våger inte viner

Om du låser svinghjulet på 1600'n og skrur inn en trykknippel i toppen og slipper på 7 bar så ser du fort hva som ikke holder (Statisk). Grei måte å plukke av de første barnesykdommene? 
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #41 på: juni 07, 2012, 10:44:01 am »

bør vel opp i 20 ganger mer trykk
 sylindertrykk på 140bar er vel ikke uvanlig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #42 på: juni 07, 2012, 10:49:51 am »

Hehe ja sant det, syntes det hørtes litt slapt ut når jeg skrev det.
150 hester pr syl tilsvarer hvor mye sylindertrykk?

Kanskje man får se klassikeren "snekkertvinge fra topp til topp" Gliser Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #43 på: juni 07, 2012, 11:22:10 am »

Syntes det var en grei måte å teste ting på, få tak i en dykkerflaske og peise på... Varskoher!!!
Anbefaler vernebriller og hørselvern....
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #44 på: juni 07, 2012, 11:31:01 am »

På 80 tallet hadde F1 1.5 liters motorer med 1200 - 1600hk. Alt er mulig, det handler bare om tid og penger.

Jeg digger prosjektet og ideen din! Stå på!

Mine tanker går til;

- Stålplater og pinnebolter
- Custom CNC topper
- Custom råder
- Moran veiv
- Siamesiske sylindre
- Metanol
- NOS

og

- Skinne custom turbo

-BB-

 
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #45 på: juni 07, 2012, 11:49:39 am »

Hva er en moran veiv??
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #46 på: juni 07, 2012, 11:54:13 am »

En latterlig dyr en...  Kult
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #47 på: juni 07, 2012, 11:54:52 am »

Hva er en moran veiv??

Mike Moran Racing, de lager den veiva du vil ha.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #48 på: juni 07, 2012, 11:55:54 am »

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #49 på: juni 07, 2012, 12:04:06 pm »

Vist ho der er med så da bestiler eg ne hehe
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #50 på: juni 07, 2012, 12:13:40 pm »

Veiven er til litt mange sylindre, men det gjør ikke noe :p
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #51 på: juni 07, 2012, 13:29:25 pm »

Er de noe stål som er bedre en noe anet tenkte på frese ut egne sylyndere med kjøleriber
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #52 på: juni 07, 2012, 13:38:43 pm »

slikt stål er det visst noen som har laget sylindere av

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #53 på: juni 07, 2012, 13:42:54 pm »

Det må bli noe som dette det da.
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=826619
Loggført

Har laaang VW-pause.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #54 på: juni 07, 2012, 13:51:14 pm »

jepp der har du dem Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #55 på: juni 07, 2012, 14:34:18 pm »

BMW F1 motorene var jo ett likt prosjekt, de brukte gamle slitne blokker som hadde tålt 100000km alt. Og latterlig høyt turtall og ladetrykk. Og dette var før sofistikerte ting som bankesensor, ladetrykksregulering..... Bare mate på med trykkk og fuel til det ryker.
Helt samme opplegget med andre ord. Men de hadde ikke orginal topp da...
http://racingotaku.wordpress.com/2009/06/08/best-f1-engine/
« Siste redigering: juni 07, 2012, 14:36:03 pm av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #56 på: juni 08, 2012, 19:44:32 pm »

150 hester pr syl tilsvarer hvor mye sylindertrykk?

47 bar effektivt middeltrykk fra 1,6 l slagvolum ved 7000 rpm Gliser
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #57 på: juni 08, 2012, 21:05:09 pm »

Er de noe stål som er bedre en noe anet tenkte på frese ut egne sylyndere med kjøleriber

Onkelen min bygger seg Porschemotor. Han laget egne kjøleribber og brukte John Deere sylinderforinger som han tilpasset. Dog er dette til en 4,0 sekser.  Sjokkert
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #58 på: juni 08, 2012, 21:47:24 pm »

JHU, kan du gi eksempel på kammer som er av slik karakter, at de spiser løfterborringer.

Jeg har kjøpt min siste FK46...
Loggført
stompavang
Juniormedlem
**
Innlegg: 94
Bosted: vinstra


Vis profil

« Svar #59 på: juni 08, 2012, 22:58:49 pm »

Da blir de ny as blokk da. Har trua eg men eter mye tenking så de som bekymrer meg mest er overtryk som kan få de i ubalangse så bloka retogslet revner så her må ting gå på mikro gram og få noen til og balangsere i exstremt høy omdregninger 
Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!