mars 28, 2024, 17:46:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: vw rod  (Lest 82901 ganger)
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« på: november 19, 2007, 22:40:38 pm »

Noen som har prøvd seg på dette i Norge og fått på skilter ? Kanskje noen har gode linker til ombyggninger !?
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 20, 2007, 08:19:52 am »

Nye planer Jalle?  Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #2 på: november 20, 2007, 08:45:02 am »

Mitt forslag er at før du begynner kapp og sveis så kontakter du SFOOR og får retningslinjer for hvordan du skal gå frem mot ditt lokale biltilsyn. (som likevel sender din søknad videre til sfoor for anbefaling).

Tror faktisk det skal være mulig å lage noe tilsvarende de rod-liknende skapningene vi har sett fra utlandet. Med visse begrensninger være seg skjermer og kanskje forstillingen. Noen som har montert f eks I-beam på en bil original med "nyere" type forstilling? Man får jo lov til å gå andre veien, og montere f eks mustang II forstilling på 20tallere. Sikkert noen i rod miljøet som har forsket på dette. Taksenkingsbiten ses på som reparasjon og bør ikke være noe problem.

Jeg ville tro det var begrensningene i HK som gjør mye av dette mulig på ei boble kontra en amerikansk rod. Har forsket noe på saken, og det virker som at så lenge man søker og begrunner sine ønsker om modifisering er det relativt enkelt å holde seg utenfor kjøretøysforskriften kapittel som omhandler oppbygging. Dette er selvsagt viktig av økonomiske hensyn.

Husk å del erfraringene om du setter i gang Jalle, vet om mange som har lyst til å prøve!
Loggført

Member #1 /Spliths venner
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #3 på: november 20, 2007, 09:44:39 am »

Lurer på en ting... Hvorfor kjører hot-rod gutta i Norge uten skjermer da? Må da være mulig å få til det samme med en volks-rod?

Når det gjelder forstillinga, denne ser jo solid ut: http://peglegmetalwerks.com/beamext.html
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 20, 2007, 10:21:09 am »

Krav til skjermer i Norge kom en eller annen gang på slutten av 30-tallet tror jeg, så biler som er registrert før det kan kjøre uten  Tvilende
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #5 på: november 20, 2007, 10:30:05 am »

hmmm... Det blir kanskje litt surt å bygge volks-rod av en tidlig kdf Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: november 20, 2007, 10:38:19 am »

Har en svoger som akkurat har godkjent en rod, og noe av poenget er at den er bygd på en my eldre bil enn de vi vanligvis jobber med, pluss at VW-importøren er ganse "flinke" til å både dokumentere hva de godkjenner og ikek minst hva de ikke godkjenner, slik at det blir ofte mye jobb å dokumentere endringer via tuv etc. Svogeren min fikk en med godkjent verksted til å gå god for alle endringer på ramma etc, og denne karen er anerkjent i alle fall her på biltilsynet i Tønsberg, så det hjelper jo også. Det betyr at verkstedet og ikke biltilsynet tar på seg ansvaret for at konstruksjonen, sveiser etc er bra. Du får aldri biltilsynet til å ta noe slikt ansvar..

Lykke til, og hold oss oppdatert, er spennende dersom dette kan bli en ralitet.

ps: de aller fleste av de som kjører skjermløst kjører ulovlig...

roy
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #7 på: november 20, 2007, 11:49:04 am »

Skjermløst får man ikke pr dags dato godkjent i Norge, I allefall ikke i tønsberg. Her finnes muligheter for klip-on/off varianter ved utstilling og treff evt. Noen påstår det er mulig å godkjenne uten, min kontaktperson på biltilsynet sier nei. Føler det er rom for å diskutere seg til diverse løsninger ved ombygging men her var svaret blankt.

Når det gjelder forstillingen mener jeg det blir absolutt penest og nødvendig ved bygging av volksrod at man bruker en såkalt I-beam forstilling. Så ikke helt hva den biten du (lobo) la ut egentlig skulle bidra med i farta, men på en bil som ikke bruker originale skjermer som "dekker til" forstillinga, må man bytte. Men så spørs det hva de blåkledde sier til det da..
Loggført

Member #1 /Spliths venner
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: november 20, 2007, 12:01:57 pm »

Den greia jeg la ut er en beam extension. Gjør at forstillinga ligger så og si forann bilen. Dette er jo for å få det rette hot-rod stuket. Jeg er ening i at I-beam er penest.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 20, 2007, 14:37:22 pm »

Noe i denne duren da: http://www.speedwaymotors.com/p/4040,948_Build-a-SoCal-Look-VW.html
Lar dette seg godkjenne? Helt klart penest...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: november 20, 2007, 14:41:32 pm »

her er bilde fra den siste linken:



Loggført
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #11 på: november 20, 2007, 16:55:52 pm »

Forskrifter om skjermer er lest til grunne, det lar seg gjøre med noen som følger hjula tett, og lett demonterbare. Og det trenger ikke være svære greiene for komme innenfor regelverket. Med blinklys tolket jeg det dit henn at man kan bruke godkjente blinklys for biltypen ved første gangs registrering, m.a.o kan man ha piler, eller pilerstattere. Var fine linker folkens, takker Glad Hvordan er det å få godkjent en annen sporvidde mon tro, og må den være lik foran og bak ? Samt å flytte håndbrekk, kunne tenkt meg spiltt buss brekk helt foran, for look og for å ha sofa i front. Glad
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: november 20, 2007, 20:07:53 pm »

Ang skjermer, så fikk den omtalte svogeren problemer fordi hans skjermer dekket kun slitebanen og ikke ele dekkets bredde, noe å ta med seg altså.
Loggført
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #13 på: november 20, 2007, 22:33:34 pm »

Takk for tips, har nok fått det med meg. Av samme grunn kan de kjøre større hjul på Arctic trucker på island, der har de kun krav til å dekke mønsterbanen.
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #14 på: november 21, 2007, 17:38:59 pm »

Noe i denne duren da: http://www.speedwaymotors.com/p/4040,948_Build-a-SoCal-Look-VW.html
Lar dette seg godkjenne? Helt klart penest...

Det ser ut som kalles en "suicide" montert I-beam. Dvs. den tverrstilte bladfjæra er montert kun i fra siden og ikke hvilende på travers som er originalt f eks. på tidlig Ford. jeg har sett en bucket som er godkjent med slik innfestning, men synes selv det ser noe svakt ut. (kunne funka på en boble, som jo er så lett i fronten)

Mulig dette er måten å gjøre det på, men om man får det godkjent vet jeg ikke. Det kommer heller ikke klart frem av bildet om det er tenkt å bruke V-stag, 4-link eller andre løsninger for å stabilisere akselen, som jo er viktig å tenke på. Hairpin løsningen de selger på speedway har jeg hørt flere har hatt problemer med å få godkjent.
Kunne kanskje blitt pent med ett splitta v-stag festet bakerst i "skjermbuen", men her må man gjøre hjemmeleksa si og ikke få feil vinkel på dette i forhold til styrestag, det kan alle som har kjørt med bump-steering bekrefte Blunker

Loggført

Member #1 /Spliths venner
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #15 på: november 22, 2007, 02:16:37 am »

Noe annet er jo hva man skulle gått for på eksos siden uten at det ser helt ræva ut. Forslag ?
« Siste redigering: november 22, 2007, 02:21:28 am av Jalle » Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #16 på: november 22, 2007, 07:45:35 am »

Det vanlige er vel noe form for Buggy eksos, feks den typen med potte på hver side av motoren. Jeg tror en sånn baja stinger hadde vært tøfft da, i kombinasjon med høye stacks på IDA gassere Glad

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #17 på: november 22, 2007, 22:12:42 pm »

Selv synes jeg at eksos/motordeksel er den største estetiske utfordringen på en volksrod, har enda ikke sett noen som har klart å løse det på en pen måte. Selv ville jeg ikke en gang tatt på en stinger da jeg synes de er ur-støgge, (om enn min arrogante mening) men ville prøvd å laget et motordeksel på ett vis. Noen som har tenkt ut en plan? Kom med forslag Glad
Loggført

Member #1 /Spliths venner
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #18 på: november 22, 2007, 22:21:21 pm »

Stinger er jo drit kult og helt riktig på en vw-rod Blunker Oser av racing, og den understreker stuket!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #19 på: november 30, 2007, 14:32:56 pm »

Noe annet er jo hva man skulle gått for på eksos siden uten at det ser helt ræva ut. Forslag ?
eksosanlegget på denne ser vel ok ut?


* vw hotrod.jpg (89.11 KB, 800x534 - vist 1962 ganger.)
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: november 30, 2007, 15:01:20 pm »

Den siste der er FIN men ille samtidig... Hemmelig Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #21 på: november 30, 2007, 15:56:44 pm »

en oval rute hadde gjort seg
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #22 på: desember 03, 2007, 20:26:15 pm »

Hva med splitt? Rekker tunge Er noe som er helt feil bak ja. Vinduet og rillene under. Ellers så er den deilig!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #23 på: desember 03, 2007, 20:30:19 pm »

Jalle, har du kjøpt Demon Bugs boka? Det er det en del fine bilder til inspirasjon.
Loggført
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #24 på: desember 03, 2007, 21:32:16 pm »

Jalle, har du kjøpt Demon Bugs boka? Det er det en del fine bilder til inspirasjon.

Nei, men nå har jeg julegaveønske hos broder'n Glad Takk for tips.
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
jontefje
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: nesodden



Vis profil
« Svar #25 på: desember 05, 2007, 08:11:30 am »

ett lite bilde


* 307015.jpg (44.2 KB, 640x480 - vist 1116 ganger.)
Loggført
jontefje
Juniormedlem
**
Innlegg: 79
Bosted: nesodden



Vis profil
« Svar #26 på: desember 05, 2007, 08:17:21 am »

flere


* 307013.jpg (45.39 KB, 640x480 - vist 1095 ganger.)
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #27 på: desember 05, 2007, 17:25:43 pm »

Noe annet er jo hva man skulle gått for på eksos siden uten at det ser helt ræva ut. Forslag ?
eksosanlegget på denne ser vel ok ut?

Med unntak av den merkelige bakruta var det en av de fineste bakendene jeg har sett på en volksrod Glad Var vel noe sånt en måtte gått for skulle jeg tro.
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #28 på: desember 06, 2007, 13:16:52 pm »

ja enig Bjørn, men stinger er ikke mye pent
Loggført
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2391
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #29 på: desember 06, 2007, 13:51:54 pm »

Synes nå Doctor Gonzo er en gjennomført og vellykket rod...


* 309250.jpg (178.23 KB, 800x600 - vist 1171 ganger.)
Loggført
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!