april 27, 2024, 11:52:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mange Kubler i Norge?  (Lest 38320 ganger)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #60 på: februar 11, 2009, 00:43:57 am »

Her er et vognkort fra en som ble ombygget til privat bruk etter krigen. Sorry om det er postet før, fant det nettopp igjen på en gammel harddisk.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #61 på: februar 11, 2009, 09:15:10 am »

Spennende. En 1942 mod ser jeg. Auksjonert ut i 1946. Spennende er det å se differansen i produksjonsnummer. Altså mellom originalt ferdigstilling-karoserinummer og originalt motornummer.
« Siste redigering: februar 11, 2009, 09:16:49 am av svenole » Loggført
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #62 på: februar 11, 2009, 10:32:00 am »

På midten av 90-tallet sto det en Schwimmwagen hos en sånn "lokal raring" utenfor Sørreisa, i Troms.
Dette var en sånn gammel mann som samlet opp biler, han hadde sikkert 200 biler stående i gresset. Flesteparten står nok der enda.

Men Schwimm'en ble stjålet. Vi var der for å se på en grønn 1300S, og når vi kom tilbake et par dager senere for å kjøpe 1300S'en påsto han at noen hadde vært der og stjålet Schwimm'en hans.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #63 på: februar 11, 2009, 10:42:00 am »

På midten av 90-tallet sto det en Schwimmwagen hos en sånn "lokal raring" utenfor Sørreisa, i Troms.
Dette var en sånn gammel mann som samlet opp biler, han hadde sikkert 200 biler stående i gresset. Flesteparten står nok der enda.

Men Schwimm'en ble stjålet. Vi var der for å se på en grønn 1300S, og når vi kom tilbake et par dager senere for å kjøpe 1300S'en påsto han at noen hadde vært der og stjålet Schwimm'en hans.

Det er jeg 99% sikker på at var en Kubel. Samme gubbe hadde 2 stk Willys-jeeper lagret inne i gedigne betongrør også - ikke sant?
Loggført

SCREWDRIVER #2
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #64 på: februar 11, 2009, 23:56:41 pm »

Var det du som stjal Kubel'n eller, Split Man? Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #65 på: februar 12, 2009, 00:17:24 am »

Var dette på Dyrøya så har jeg nummeret hans ....jeg tok sprengingssertifikatet og maskinførerbeviset der....skal ikke fortelle om hvor dekningsmattene tok veien og i hvilken form etter at jeg hadde lada....  Gliser Øyerulling

Hadde to willys jeep,er...ene med en del kulehull - den andre mer som en delebil...

På midten av 90-tallet sto det en Schwimmwagen hos en sånn "lokal raring" utenfor Sørreisa, i Troms.
Dette var en sånn gammel mann som samlet opp biler, han hadde sikkert 200 biler stående i gresset. Flesteparten står nok der enda.

Men Schwimm'en ble stjålet. Vi var der for å se på en grønn 1300S, og når vi kom tilbake et par dager senere for å kjøpe 1300S'en påsto han at noen hadde vært der og stjålet Schwimm'en hans.

Det er jeg 99% sikker på at var en Kubel. Samme gubbe hadde 2 stk Willys-jeeper lagret inne i gedigne betongrør også - ikke sant?
« Siste redigering: februar 12, 2009, 00:19:21 am av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #66 på: februar 12, 2009, 06:53:55 am »

Jeg var der i 94 og da var det samme storyen om at noen hadde stjålet Kubelen hans - så meg var det ikke. Jeg husker ikke stedsnavn, men tar historien din - TomR - som det ultimate beviset på at du ikke oppfant kruttet, men at du var der når det smalt.... Hoho.
Loggført

SCREWDRIVER #2
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #67 på: februar 12, 2009, 09:36:08 am »

Det var noen som var like i nærheten når det smalt også.

P.S
Forøvrig sitter jeg med de gamle joggeskoa klar å venter på ferske vinebrød.
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #68 på: februar 12, 2009, 10:44:43 am »

Det var noen som var like i nærheten når det smalt også.

P.S
Forøvrig sitter jeg med de gamle joggeskoa klar å venter på ferske vinebrød.

Hehe.....tro meg. Jeg jobber med saken.
Loggført

SCREWDRIVER #2
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #69 på: februar 12, 2009, 11:07:18 am »

Jeg var der i 1989/1990.....men den har jeg IKKE sett Osteaktig

Jeg var der i 94 og da var det samme storyen om at noen hadde stjålet Kubelen hans - så meg var det ikke. Jeg husker ikke stedsnavn, men tar historien din - TomR - som det ultimate beviset på at du ikke oppfant kruttet, men at du var der når det smalt.... Hoho.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #70 på: februar 12, 2009, 11:18:16 am »

På midten av 90-tallet sto det en Schwimmwagen hos en sånn "lokal raring" utenfor Sørreisa, i Troms.
Dette var en sånn gammel mann som samlet opp biler, han hadde sikkert 200 biler stående i gresset. Flesteparten står nok der enda.

Men Schwimm'en ble stjålet. Vi var der for å se på en grønn 1300S, og når vi kom tilbake et par dager senere for å kjøpe 1300S'en påsto han at noen hadde vært der og stjålet Schwimm'en hans.

Det er jeg 99% sikker på at var en Kubel. Samme gubbe hadde 2 stk Willys-jeeper lagret inne i gedigne betongrør også - ikke sant?

De jeep'ene har jeg ikke sett. Det er så mange år siden så jeg husker nå ikke hvordan den bilen så ut og la heller ikke spesielt merke til den da, men jeg husker han søyt og klaga om at noen hadde stjålet den etterpå.

Og re: Dyrøya, nei dette var ikke på Dyrøya.
Det var her "gottersjord":
http://maps.google.no/maps?f=q&source=s_q&hl=no&geocode=&q=gottesjord&sll=69.416011,18.016376&sspn=0.041281,0.22316&ie=UTF8&cd=1&ll=69.159321,18.187008&spn=0.041773,0.22316&t=h&z=13&lci=lmc:panoramio

Jeg tror han het noe sånn Alfons eller Arthur eller noe sånn. Mannen er for lengst dau, men sønnen har overtatt alt. Så bilene står nok der fortsatt.
« Siste redigering: februar 12, 2009, 11:21:50 am av Eivind E » Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #71 på: februar 12, 2009, 11:30:13 am »

DAU. Hmmm.
Veteranene legger ned sitt jordiske bil verktøy.
Kortversonen, han har nedlagt sitt jordiske verktøy.

Radioamatører sier, silet key.
« Siste redigering: februar 12, 2009, 11:38:09 am av svenole » Loggført
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #72 på: februar 12, 2009, 12:05:59 pm »

Hei!
Jeg er ny på forumet med nylig innkjøpt boble-prosjekt. (skal legge ut noen bilder)
Jeg er fra Finnsnes og han dere tenker på heter Dybvad...han er som sagt dø nå og sønnen hans har overtatt og ryddet opp området.
Mange biler som sto der ble solgt og en god del som ikke var noe og samle på ble presset, mye av dette var tyngre kjøretøy.
En plass det mulig ligger noe er ved bardufoss flystasjon. Her ble visstnok alt mulig slags kjøretøy fylt ned i sin tid, det ble gravd frem to sjeldne tyske tanks fra krigen der for en stund siden.

http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=2922
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #73 på: februar 12, 2009, 12:12:17 pm »

Hei!
Jeg er ny på forumet med nylig innkjøpt boble-prosjekt. (skal legge ut noen bilder)
Jeg er fra Finnsnes og han dere tenker på heter Dybvad...han er som sagt dø nå og sønnen hans har overtatt og ryddet opp området.
Mange biler som sto der ble solgt og en god del som ikke var noe og samle på ble presset, mye av dette var tyngre kjøretøy.
En plass det mulig ligger noe er ved bardufoss flystasjon. Her ble visstnok alt mulig slags kjøretøy fylt ned i sin tid, det ble gravd frem to sjeldne tyske tanks fra krigen der for en stund siden.

http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=2922

Wow - finnes det fler bilder fra denne utgravingen noe sted?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #74 på: februar 12, 2009, 12:32:43 pm »

Jeg jobbet i Målselv tidlig på nittitallet og var da mange ganger på skroten til Halvorsen i Sørreisa. Jeg kan avkrefte at han hadde verken Kübel eller Schwimmwagen der. Men han hadde en tysk bil som lignet noe på kübelen. Husker godt gamlingen kalte bilen for "ørkenbilen" Han påstod den hadde vært brukt i Afrika under krigen. Jeg var veldig interessert i bilen men han var ikke interessert å selge den. Bilen var hel i fronten men ribbet fra dasjbordet og bak. Den hadde motoren foran husker jeg. Motoren var luftkjølt med aluminiumsdeksel rundt det hele. Det var forøvrig en meget interessant bilskrot med mange spennende biler.
« Siste redigering: februar 12, 2009, 13:24:16 pm av Zwitter151 » Loggført
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #75 på: februar 12, 2009, 14:20:30 pm »

Jeg er fra Finnsnes og han dere tenker på heter Dybvad

Det er korrekt, det er riktig mann du snakker om.
Interessant at de har rydda opp, jeg forsto meg ikke helt på han gamlingen, bilene sto jo bare der i gresset og råtnet opp, men han nektet å selge til fornuftige priser.
Han kunne jo beviselig ikke ta bilene med seg i grava.

Var mange fine biler som sto der, også en del uvanlige engelske biler fra 50 og 60 tallet som jeg aldri har sett hverken før eller siden noesteds i Norge.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #76 på: februar 12, 2009, 14:25:23 pm »

Finnes desverre mange slike folk - jeg vet om en gørrfin P1800 som nå snart er matjord...skal ikke selges ...men står ute. Og en indian Motorsykkel som var kjørbar - men ikke nå lenger - greit å ha respekt for andres eiendom - men slikt provoserer!!
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #77 på: februar 12, 2009, 14:52:18 pm »

Jeg er fra Finnsnes og han dere tenker på heter Dybvad

Det er korrekt, det er riktig mann du snakker om.
Interessant at de har rydda opp, jeg forsto meg ikke helt på han gamlingen, bilene sto jo bare der i gresset og råtnet opp, men han nektet å selge til fornuftige priser.
Han kunne jo beviselig ikke ta bilene med seg i grava.

Var mange fine biler som sto der, også en del uvanlige engelske biler fra 50 og 60 tallet som jeg aldri har sett hverken før eller siden noesteds i Norge.

Husker spesiellt en av bilene han hadde stående. Det var en komplett og lett restaurerbar Opel Kadett fra 1938.
Loggført
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #78 på: februar 12, 2009, 22:57:48 pm »

Jeg jobbet i Målselv tidlig på nittitallet og var da mange ganger på skroten til Halvorsen i Sørreisa. Jeg kan avkrefte at han hadde verken Kübel eller Schwimmwagen der.

Plassen det her er snakk om er ikke Halvorsen i sørreisa men hos Dybvad Gundersen i Djupvågen.
Her kan dere se noen bilder fra oppryddinga..

http://gammelhorken.com/galleri.php?galleri=Skrotsafari%20Djupvaag

Hei!
Jeg er ny på forumet med nylig innkjøpt boble-prosjekt. (skal legge ut noen bilder)
Jeg er fra Finnsnes og han dere tenker på heter Dybvad...han er som sagt dø nå og sønnen hans har overtatt og ryddet opp området.
Mange biler som sto der ble solgt og en god del som ikke var noe og samle på ble presset, mye av dette var tyngre kjøretøy.
En plass det mulig ligger noe er ved bardufoss flystasjon. Her ble visstnok alt mulig slags kjøretøy fylt ned i sin tid, det ble gravd frem to sjeldne tyske tanks fra krigen der for en stund siden.

http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=2922

Wow - finnes det fler bilder fra denne utgravingen noe sted?

Her er en artikkel jeg fant.

http://www.armchairgeneral.com/panzer-tanks-found-in-norway.htm

Har hørt fra folk lokalt at det er fylt ned masse forskjellige kjøretøy fra krigen i dette området.
Alt fra beltemotorsykkel til tanks. Synd at det er lukket område.  Gråter
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #79 på: februar 13, 2009, 05:52:45 am »

Jeg jobbet i Målselv tidlig på nittitallet og var da mange ganger på skroten til Halvorsen i Sørreisa. Jeg kan avkrefte at han hadde verken Kübel eller Schwimmwagen der.

Plassen det her er snakk om er ikke Halvorsen i sørreisa men hos Dybvad Gundersen i Djupvågen.
Her kan dere se noen bilder fra oppryddinga..

http://gammelhorken.com/galleri.php?galleri=Skrotsafari%20Djupvaag

Hei!
Jeg er ny på forumet med nylig innkjøpt boble-prosjekt. (skal legge ut noen bilder)
Jeg er fra Finnsnes og han dere tenker på heter Dybvad...han er som sagt dø nå og sønnen hans har overtatt og ryddet opp området.
Mange biler som sto der ble solgt og en god del som ikke var noe og samle på ble presset, mye av dette var tyngre kjøretøy.
En plass det mulig ligger noe er ved bardufoss flystasjon. Her ble visstnok alt mulig slags kjøretøy fylt ned i sin tid, det ble gravd frem to sjeldne tyske tanks fra krigen der for en stund siden.

http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=2922

Wow - finnes det fler bilder fra denne utgravingen noe sted?

Her er en artikkel jeg fant.

http://www.armchairgeneral.com/panzer-tanks-found-in-norway.htm

Har hørt fra folk lokalt at det er fylt ned masse forskjellige kjøretøy fra krigen i dette området.
Alt fra beltemotorsykkel til tanks. Synd at det er lukket område.  Gråter

Mulig du har rett. Jeg husker ikke navnet på eieren av skroten i Sørreisa. Men han var en riktig original. Skroten lå mitt i bygda  på oversiden av veien. Tror det var en skole like ved.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #80 på: februar 13, 2009, 10:37:08 am »

Trist å tenke på, men på 60 tallet ble nordnorge saumfart. Det var kræmmere og andre interiserte som reiste rundt der oppe og de handlet billig. Mye havnet i England, Tyskland og selvfølgelig andre steder. Interessen var stort sett 0 her hjemme når det gjaldt eks. Tyske etterlatenskaper. Det var også mange kjøretøyer som kom inn i nord på slutten av krigen via Finland.
Redningen for mange kjøretøyer har netopp vært at (litt sære) folk tok vare på dem, lot dem stå i fred av forskjellige grunner.
Jeg vet at fremdeles står det noen få fredet på det viset og jeg håper de finner veien ut av skjulet hvis det er noe i gjen da.
Loggført
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #81 på: februar 13, 2009, 13:10:29 pm »

Ja, du har helt rett i at Nord-Norge ble saumfart etter krigen. Kjenner til flere eksempler hvor krigskjøretøy ble gitt bort mot at de ble fjernet. Det var svært få som som så noe særlig verdi i krigsmateriell i årene etter krigen. I Finnmark hvor jeg vokste opp var det mange tyske kjøretøyer som sto henslengt rund omkring. Kjøretøy som nå i dag har stor samlerverdi. En kjenning av meg hadde 2 Kübler stående. Jeg vet i allefall at den ene Kübelen havnet i Danmark. Men det er fortsatt mulig å finne skatter der oppe. For 2 år siden fant jeg en Tysk Stoewer typ 40, 1942 modell stående i en låve i Lerresfjord like utenfor Alta. Bilen var ombygd til picup etter krigen. Den var i bemerkelses bra stand. Motoren startet faktisk når vi hadde satt i batteri og fylt på bensin.
« Siste redigering: februar 13, 2009, 18:53:52 pm av Zwitter151 » Loggført
JTB
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #82 på: februar 15, 2009, 04:05:53 am »

Hei.

Ligger nok noen stykker begravd under flystripa på Kjevik,Kristiansand. Her ble fly og annet materiell brukt som fyllmasse...

Av en eller annen grunn så er det samme historien på Lista flystasjon. Tjenestegjorde der i perioden 1990-2005. Traff mange av de gamle gutta fra krigen, og fikk
jo høre noen historier. Det meste av fly og kjøretøyer ble samlet opp på flystasjonen for så å sprenges til fillebiter og senkes i myra mellom flystripa og "ammodumpa". (området med ammo bunkersene som står der i dag) Dette er i sør enden av flystripa. Sjekket litt rundt dette da jeg jobbet der og det ser ut som
om det stemmer. Det ligger, eller det lå i alle fall en vingespiss halvt oppe i dagen uti myra der. Metallsøkeren som jeg lånte av EOD gutta hadde fullt utslag uansett hvor jeg svingte den når jeg tråkket rundt i myrvatten til langt over knea.
Det som er det store problemet er at det kryr av blindgjenger uti denne myra. RAF slapp noen tusen tonn med bomber på Lista under krigen, så noen utgraving er vel ikke å anbefale. Kostet meg ca 15 min i grunnstilling hos stasjonssjefen etter den lille turen jeg hadde uti der.  Gliser Det som ble meg fortalt av noen av de gamle krigerne er at enkelte kjøretøyer ble rullet rett ut i myra. I hovedsak Motorsykkler og lette kjøretøyer. Etter krigen ble Lista flystasjon oppgradert og drennert ut, mere enn tyskerene hadde gjort. Flystripa ble lagt om så mye av den gamle myra ligger nå delvis under sørenden av rullebanen. 
Med tanke på hvordan tilstanden på mumiene de graver opp fra ei myr etter et par tusen år er, så kan en jo bare drømme om hva som ligger nedi der.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #83 på: februar 15, 2009, 11:19:16 am »

Allier deg med nokon tyske-miltær-kjøretøy-frelste-entusiastar, eitpar krigsfly-entusiastar, ein dash med bombe-desarmerarar og ein med graveutstyr. Så går de rett på kommunen og krever att det vert gravd opp pga. miljø, og verdi ++ så grev det opp sakte men sikkert og fjernar bomber etterkvart som dei dukker opp etc.etc.etc.

Bombene burde i vertfall ikkje setta stoppar for noko! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #84 på: februar 15, 2009, 13:59:48 pm »

Vi har tilsvarende også på Flesland hvor jeg jobber, står to 60-talls splittbusser og flere andre gamle kjøretøyer og motorer under noen tonn med løsmasse. Masse annet ble også dumpet i dette hullet, fant bl.a. kåpen på en Lambretta-scooter og en droptank i aluminium. Snakket med en miljøkoordinator her, dette er sånne 70-talls synder som de ønsker å få ryddet opp i.
Loggført
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #85 på: desember 15, 2009, 22:46:36 pm »

Sikkert sett av mange før... http://home.online.no/~oestgaa/Postkort/Sentrum6.jpg


* oppdal.jpg (126.95 KB, 858x602 - vist 644 ganger.)
Loggført
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #86 på: desember 15, 2009, 23:06:17 pm »

Det Kortet der har jeg + 6-700 til fra oppdal coolt motiv !! Noen av de husa der står fortsatt !

Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!