svenole
VSN
Supermedlem
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #30 på: januar 26, 2008, 15:45:06 pm » |
|
Takk, hyggelig det. Vi tar det med oss. Mulig jeg spør dumt, men hvor er det treffet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #31 på: januar 26, 2008, 20:13:13 pm » |
|
Det arrangeres på gamle flystripa på Gardermoen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Motor Ed
Nybegynner
Innlegg: 9
Bosted:
|
|
« Svar #32 på: januar 26, 2008, 21:23:46 pm » |
|
Denne skulle til Norge, men gutta pimpa den til helgepermen og ble siden hengene på en fartshump i Berlin i -40
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #33 på: januar 28, 2008, 00:12:37 am » |
|
Denne kom litt lenger en Berlin, men kjørte feil vei. Normandi 1944. Men den teller ikke u -ansett. Temaet: I alle fall tror jeg ikke det er noen komplett oversikt, men at den kommer. På 65 tallet hadde et høggeri i Oslo 2 fine kubler til salgs for kr.1500,- pr. stk. Ingen ville ha dem, så de ble banka flat. Fra det opprinnelige antallet har det vært frafall helt til det siste, fordi noen er solgt ut av landet.
|
|
« Siste redigering: januar 29, 2008, 00:06:53 am av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Elwood
Supermedlem
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark
Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now
|
|
« Svar #34 på: januar 29, 2008, 15:57:31 pm » |
|
Går en på Hamar som tilhører Frode H. Han bruker den flittig på sommeren. Artig innslag i bybildet.
|
|
|
Loggført
|
Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #35 på: januar 29, 2008, 20:26:13 pm » |
|
Den tror jeg heller ikke teller i mantallet. Den skal være solgt til Svenskene for ett år siden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Elwood
Supermedlem
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark
Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now
|
|
« Svar #36 på: januar 29, 2008, 20:33:03 pm » |
|
Det var synd . Vet han brukte mange år på å bygge opp den.
|
|
|
Loggført
|
Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
|
|
|
OTO
Supermedlem
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
|
« Svar #37 på: januar 30, 2008, 11:06:21 am » |
|
Men det er en på Lillehammer Eieren er formann i Lillehammer veteranvognklubb, har restaurert bilen selv og er barnetannlege... (Hvem tør sende unga dit, med tanke på verktøybruk?)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #38 på: februar 02, 2008, 17:50:19 pm » |
|
Nå vet jeg ikke om han er finmekaniker eller grov smed. I alle fall kan han trolig tette hull og det kan vel trengs på en gammel kriger. I alle fall er han med i det foreløpige manntallet. Takker for inspill, KOM MED FLERE. Det dukker helt sikkert opp noe nytt der ute.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T1-55
Seniormedlem
Innlegg: 283
Bosted: Bø i Telemark
|
|
« Svar #39 på: februar 14, 2008, 21:50:50 pm » |
|
Hei jeg vet ikke om denne er regnet med?, bilen ble vel solgt i vår engang etter å ha stått tørt og urørt på låve siden i -62 tror jeg det var
|
BUG ME!
|
|
|
T1-55
Seniormedlem
Innlegg: 283
Bosted: Bø i Telemark
|
|
« Svar #40 på: februar 14, 2008, 21:52:24 pm » |
|
ett til:
|
|
|
Loggført
|
BUG ME!
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #41 på: februar 16, 2008, 14:09:15 pm » |
|
Den siste der er med ja... Ex-Hokksund, nå Horten/Kvan. Fra låve til vei på to uker er ikke ille...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Lars G
Supermedlem
Innlegg: 1451
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #42 på: februar 18, 2008, 12:50:05 pm » |
|
Noen som kjenner denne? Svært dårlig bilde, men et reg nr ihvertfall
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars G
Supermedlem
Innlegg: 1451
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #43 på: februar 18, 2008, 12:51:28 pm » |
|
Et bilde til, selv om det er dårlig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #44 på: februar 18, 2008, 13:33:03 pm » |
|
SPENNENDE. Dette var et gammelt bilde. Denne doningen ser opprinnelig ut (ikke tullet med). Jeg tror bildet ligger lenger tilbake en 1960? Etter 60 kjørte også jeg på U skilt. Men denne har jeg ikke sett. Men Sør Trøndelag har mange muligheter.
Øystein, dette er vel en knute for deg?
|
|
« Siste redigering: mars 05, 2008, 18:19:20 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Lars G
Supermedlem
Innlegg: 1451
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #45 på: februar 18, 2008, 14:09:46 pm » |
|
Bildene er dårlig fordi de er "kopiert" fra en 8mm film. Jobber med å få tak i filmen. Når bildene er fra er jeg usikker på, men før 60 er nok riktig ja.
Jeg kan si så mye at det ble filmet noen sekunder med et 8mm kamera, etter en mindre kollisjon. Han som kjørte den andre bilen, kjente jeg. Sønnen har nå filmen.
Noen kan kanskje identifisere den andre bilen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #47 på: februar 18, 2008, 14:13:20 pm » |
|
Bildene er dårlig fordi de er "kopiert" fra en 8mm film. Jobber med å få tak i filmen. Når bildene er fra er jeg usikker på, men før 60 er nok riktig ja.
Jeg kan si så mye at det ble filmet noen sekunder med et 8mm kamera, etter en mindre kollisjon. Han som kjørte den andre bilen, kjente jeg. Sønnen har nå filmen.
Noen kan kanskje identifisere den andre bilen?
Veldig spennende Kubeltips... Jeg skrider til verket. Den andre bilen...det er en 1938 Buick. Det er jeg 99% sikker på.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #48 på: februar 18, 2008, 14:14:45 pm » |
|
Noen som kjenner denne? Svært dårlig bilde, men et reg nr ihvertfall
En ting er ihvertfall sikkert: I 1964 var det ingen bil i Norge som hadde reg nr U-1680, så den er blitt avskiltet før det.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #49 på: februar 18, 2008, 15:02:12 pm » |
|
Rundt 1950 kunne passe. Jeg lurer på om den gikk i Trondheim eller omegn?
I så fall gikk trolig papirene og sjassi nr. til Eilif i Trondheim. Hvorav den opsto som boble med kubel understells nr. Understells nr. ble flyttet og loddet på tunellen foran gearspaken, hvis de ikke brukte bunnen. De tok inn boble toppen på bromlisens fra Sverige. Det var rasjonering på biler i Norge på denne tiden. Derfor var dette svært atraktivt og det pågikk helt til tiden rundt 1963.
|
|
« Siste redigering: februar 18, 2008, 15:05:36 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #50 på: februar 18, 2008, 15:48:51 pm » |
|
Spennende historisk materiale dette... Jeg har selv intervjuet EIlif og kompanjongen Aune. Artige karer med mye historier. Kjøpte min aller "viktigste" VW-del noensinne fra Aune - original Kubel gearknott. Stort øyeblikk for en veldig ung kubelfanatiker... Jeg har selv hatt en "konvertert" Kubel fra disse karene, men der var det bare nummeret som var flyttet over. I en garasje litt utenfor byen står det ei kjørbar boble med hele bunnplaten fra Kubel.... Aune og Eilif var aktive karer.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Lars G
Supermedlem
Innlegg: 1451
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #51 på: februar 18, 2008, 17:02:29 pm » |
|
Om det er riktig eller ei, så blir det antydet av filmen er fra 47. Kan innhente opplysninger om kollisjonen(hvor det skjedde) etterhvert om ønskelig, fra sønnen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #53 på: mars 16, 2008, 13:57:10 pm » |
|
Kjempefin biledserie. Fra Norge og ut av landet har det blitt solgt mange kjøretøyer med historisk bakgrunn. Fint er det å se at noen veteran kjøretøyer bli innkjøpt fra det store utland. Gratulerer Kristansund og kyst-norge med denne invisteringen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Seven
Supermedlem
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund
|
|
« Svar #54 på: august 21, 2008, 00:21:07 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Shift Happens !
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #55 på: august 21, 2008, 00:30:19 am » |
|
En ting er ihvertfall sikkert: I 1964 var det ingen bil i Norge som hadde reg nr U-1680, så den er blitt avskiltet før det.
Ikke nødvendigvis avskiltet før 1964, den trenger bare å ha byttet eier. På den tiden fikk jo bilene nytt reg nr ved eierskifte og det gamle nummeret ble ledig og etterhvert tildelt en annen bil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #56 på: september 12, 2008, 11:34:05 am » |
|
Jeg pratet med en av de gode gamle kara i går og han kunne fortelle at i Vet VW Klubbens virkelige "krigs-storhetstid", så talte man faktisk 10 stk Schwim og 36 stk Kubel i medlemsregisteret... veldig imponerende! Ihvertfall 3-4 av disse Schwimmene og kanskje tilsvarende er vel eksporter i ettertid - men det underbygger påstanden om ihvertfall 50-60 stk Kubel totalt i Norge i dag.
Men - ikke mange som fyller på med info i denne tråden.. så fortell oss hvor mange du vet om.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Mr.Bubblehead
|
|
« Svar #57 på: oktober 19, 2008, 06:49:52 am » |
|
Øystein, du har vel hørt om de 60-100 kjøretøyene som etter krigen ble nedgravd.? Får gå ilag og gjøre et fremstøt, men vet folk før har prøvd og blitt avvist.
K1t
|
|
|
Loggført
|
Member of The Split Cruisers.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #58 på: oktober 22, 2008, 21:41:06 pm » |
|
Som ligger gravd kor?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Happy Tom
Medlem
Innlegg: 164
Bosted:
|
|
« Svar #59 på: november 02, 2008, 15:37:18 pm » |
|
Hei.
Ligger nok noen stykker begravd under flystripa på Kjevik,Kristiansand. Her ble fly og annet materiell brukt som fyllmasse...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|