april 29, 2024, 12:25:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "One Year Only" Oversiktstråd.  (Lest 16466 ganger)
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #30 på: mai 15, 2008, 09:34:46 am »

1937-modeller - eneste "året" helt uten bakrute?
1952 - eneste "splitt-året" med viftehus uten søm.
1952 - eneste splitten uten inspeksjonsluke over girkasse
1952 - eneste splitten som kom rett før Zwitter  Osteaktig
1957 - eneste oval med likt soltak som 57-63

og sånn går no dagan. Ingen blir ekspert på dette, men vi kan merke oss de store endringer.

Men trådstarter (tror jeg) var ute etter de STORE forskjeller som man kan finne raskt ut av.

Eks. Kjøper du en aug. 64 VW så kan du banne på at den har store vinduer all-over!
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #31 på: mai 15, 2008, 09:37:28 am »

Correct me if i am wrong - er ikke 57 modellen eneste oval med friskluftsuttak 20 cm lengre bak ved pedalene, slik som nyere??


Selvsagt. Det er også den eneste ovalen de lyktes med. De gav seg mens de var på topp Gliser


Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta. Det ble påtide med modellforandring rett og slett.. Vi snakker jo tross alt om ett år som er faretruende nært 60tallet  Rekker tunge

Jeg har et svensk motor-blad fra 1955 som jeg kjøpte på vänertreffet. Der er det 2 sider om hva bobleeierne synes om bilen sin. De fleste ønsket seg større bakrute ja. Samt større frontvindu og mer bagasjeplass. Det var mange som klaget på blindsonen. Ellers var de kjempefornøyde, og den luftkjølte motoren og den flotte og fleksible girkassa var vel det som fikk mest skryt. Artig med slike gamle artikler Glad

Jeg har noen brukerundersøkelser utført en gang rundt 1951. Der "truet" mange med å kjøpe annen bil neste gang hvis ikke den fordø.... girkassa snart skulle bli synkroniskert. Tror 24% av de som ble spurt hadde problemer med å gire fra 3. til 2. uten å skrape  Glad
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #32 på: mai 15, 2008, 09:39:45 am »


Øi!
Ikke diss splittbobla. Den er hellig Blunker


"Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta."

Eller de to små rutene;



Jeg er temmelig sikker på at det ble valgt delt rute siden bøyd glass var dyrt... splitt = nødløsning...
Type 1 av gamletypen ble ikke fullendt før i August 63... på høyde med det beste fra utlandet!?
All ære til dere som tar vare på de første forsøkene på å få det riktig...



Tror bøyd glass-teorien stemmer. Men det gjør vel ikke bilen mindre hellig av den grunn Kult
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #33 på: mai 15, 2008, 09:47:46 am »

1964 Deluxe eneste året med små ruter og stål soltak.... 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #34 på: mai 15, 2008, 09:57:33 am »

Jeg er temmelig sikker på at det ble valgt delt rute siden bøyd glass var dyrt... splitt = nødløsning...
Type 1 av gamletypen ble ikke fullendt før i August 63... på høyde med det beste fra utlandet!?
All ære til dere som tar vare på de første forsøkene på å få det riktig...

Hvorfor stoppet de ikke opp i 64 da? Med den "perfekte" bilen? Men det er godt å se at vi er enige om at toppen ble nådd mens den fortsatt hadde 6 volts anlegg  Gliser (Forøvrig et MEGET viktig skille i 67)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #35 på: mai 15, 2008, 10:03:42 am »

Jeg er temmelig sikker på at det ble valgt delt rute siden bøyd glass var dyrt... splitt = nødløsning...
Type 1 av gamletypen ble ikke fullendt før i August 63... på høyde med det beste fra utlandet!?
All ære til dere som tar vare på de første forsøkene på å få det riktig...

Hvorfor stoppet de ikke opp i 64 da? Med den "perfekte" bilen? Men det er godt å se at vi er enige om at toppen ble nådd mens den fortsatt hadde 6 volts anlegg  Gliser (Forøvrig et MEGET viktig skille i 67)

De stoppet ikke opp i 64 fordi de hadde som mål å lage den perfekte bobla senere - og den kom i 1967!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #36 på: mai 15, 2008, 10:06:44 am »

Hvorfor stoppet de ikke opp i 64 da? Med den "perfekte" bilen?

Jeg synes på sett og vis at utviklingen stoppet opp for dem der...  Gliser Det var vel ikke før 67 at de fikk noen dreis på de nyere.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #37 på: mai 15, 2008, 10:09:18 am »

Jeg tror egentlig at Bobla opprinnelig hadde delt bakrute av den enkle grunn at kurva sikkerhetsglass rett og slett ikke var oppfunnet ennå den gangen før krigen. Glad Hadde kurva sikkerhetsglass som ikke bøyde lys i alle mulige retninger vært oppfunnet den gangen, så hadde neppe frontruta vært flat, med tanke på aerodynamikken.
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #38 på: mai 15, 2008, 10:16:06 am »

Noe av sjarmen ble borte når bakelitt, ull og asbest forsvant... Noen som kan slå fast når?
Loggført
Eldiablo
Seniormedlem
****
Innlegg: 286
Bosted: Hamar


Torgrim tlf. 970 71 771


Vis profil
« Svar #39 på: mai 18, 2008, 08:16:25 am »

One year only 12 volts friskluftsvifte på 1967 VW Ambulanse, fint tilbehør for en stakkar med en -65 pickup ombygd til 12 volt  Blunker
Loggført

(o\ ! /o) | o \/ o | (o)=|=(o) [o\|_|_|/o]

tWolf - Part of the AirWolfs crew
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #40 på: mai 20, 2008, 02:49:06 am »

Vet ikke helt om dette telles som one-year-only, men 58 og 59 er de eneste med
diamantmønster i dørpaneltrekka.
Loggført

Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #41 på: mai 20, 2008, 07:56:55 am »

Det ble levert et såkalt "non-seamed-fanshroud" viftehus uten søm, men allikevel til 25 hk i en kortere periode fra ca mars/april 1952 til ut året 1953. Dette ble vel kanskje også nevnt i en av de første postene i denne tråden.

Den sjeldne såkalte "Jacketed-K-manifold" (første manifold med alu krage) ble også levert fra midten av året 1950 til ut måneden september 1952 ca.

Speedometeret levert fra mars 1953 - ut desember samme året var det eneste som tilsynelatende er helt likt nyere oval, men hvor de røde girstrekene var plassert litt annerledes pga at bilen ble levert med 25hk- og ikke 30hk motor.

 
« Siste redigering: mai 20, 2008, 13:58:29 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #42 på: mai 20, 2008, 08:05:19 am »

Deilige detaljer her! Kanskje vi etterhvert kan lage en låst tråd og arkivere opplysningene?

 Kult Kult Kult
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #43 på: mai 20, 2008, 08:27:15 am »

1968-modell T1 - eneste året med "fingergrepsuthuling" ved bensinlokket. Det vil si at 68-modellen ikke har tankåpner innvendig. 1969 og oppover til 1302 (?) hadde uten.
1968 modellen har også pyntelist på dashbord, den forsvant midt i 69 en gang. 68-modellen har også åpning til panser på samme måte som de eldre, til venstre for rattet. På 69 og nyere er det som kjent inni hanskerommet. 1968 og 1969 har vevde ulltepper, mens sept. 69 og nyere har filt med kantsøm i gråhvitt. Dvs. at om du finner en bil som har filttepper, rette lykter, innv. bensinlokkåpning, og panseråpning i hanskerommet - da er det ganske sikkert en 70-mod. i fra sept. 69 og nyere. 70-modell er enste 1300 levert med sølvgrå felger.
Det aner meg at dette er en udda modell, midt i mellom 1300 og 1302. En slags moderne Zwitter:)
1968-modell - eneste modell med rette frontlykter som kunne bli levert med beige stigtrinnsgummi. (De lærde strides også her, men Boblehue har bilder).

Dette er noe av det jeg har lært av Boblehue.


Medio mars 1958 er første måneden med 13 mm KAMAX-hode. (Ikke akkurat only men). Det satte en standard i vaffal.

På Oval57: fra sept. 56 er one-year-only med svartlakkert VW-merke i hjulkapsel.



Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #44 på: mai 20, 2008, 08:42:31 am »

Fra midten av året 1949 til 1950 har ikke speedometeret røde girstreker som nyere, samt at tallene i telleverket satt tettere enn 1951-1952.

1. august 1951 kom den første håndbrekkbelgen som ble levert helt frem til Zwitter-perioden. Belgen forsvant antageligvis rett etter introduksjonen av Zwitter.

I midten av februar 1953 kommer muligheten for å justere platen til dørlåsene på B-stolpen.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #45 på: januar 17, 2009, 03:21:32 am »

Denne tråden har død ut. På tide å ta den opp igjen? Artig å lese hvor mye så mange kan om dette.

Forskjellene er ofte små. Men de er der Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #46 på: januar 17, 2009, 09:09:54 am »

Hadde 67 "one year"felger også?
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #47 på: januar 17, 2009, 09:27:57 am »

Hadde 67 "one year"felger også?

Ja, hadde den ikke det? 5 bolt med huller
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #48 på: januar 17, 2009, 09:50:51 am »

Hadde 67 "one year"felger også?

Ja, hadde den ikke det? 5 bolt med huller

Og flat kapsel
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #49 på: januar 17, 2009, 10:22:07 am »

1975, eneste året hvor du fikk tannstang-styring samtidig med ordentlig tak.  Rekker tunge
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #50 på: januar 17, 2009, 12:37:43 pm »

Hadde 67 "one year"felger også?

5-bolt felgene med huller og flat kapsel ble brukt både i 66 og 67..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #51 på: januar 17, 2009, 17:35:43 pm »

Men Fun Run bilen min er også en raring:

Den har utvendig utseende som 68 modellen men invendig er den som en 67 modell.Tenker da på dørtrekk, seter ol...
Den er reg første gang 7.september 67...

Sikkert ikke no spess med den men har ikke sett sånt før bare Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #52 på: januar 17, 2009, 18:43:51 pm »

VW 1303 1974 - Eneste Hard top 1303 med trekant-gjennomforinger for støtfanger med blinklys på skjermen  Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #53 på: januar 18, 2009, 20:10:37 pm »


Hvorfor stoppet de ikke opp i 64 da? Med den "perfekte" bilen? Men det er godt å se at vi er enige om at toppen ble nådd mens den fortsatt hadde 6 volts anlegg  Gliser (Forøvrig et MEGET viktig skille i 67)
Sjekk siderutene på Mexikanske Taxi bobler fra nittitallet og senere... små og pene...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #54 på: januar 18, 2009, 21:38:14 pm »


Hvorfor stoppet de ikke opp i 64 da? Med den "perfekte" bilen? Men det er godt å se at vi er enige om at toppen ble nådd mens den fortsatt hadde 6 volts anlegg  Gliser (Forøvrig et MEGET viktig skille i 67)
Sjekk siderutene på Mexikanske Taxi bobler fra nittitallet og senere... små og pene...

Deilig deilig Glad Dessa mexicanerane har god smak Glad
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #55 på: januar 18, 2009, 23:16:24 pm »

-67 Eneste som har støtfangerfeste bak av lang, tynn type, men med forsterkningsribbe. Se TomR's Tectyl-innlegg for et flott eksempel.

-71 1302 eneste med 'liten' bakrute som ble introdusert med 65-modellen.

-65 eneste året med kombinasjonen Bahama-blå lakk og stripete grå/turkise seter. Noen som har ett sett slike seter forresten?

-72 T2 eneste året med low-flasher front og nye, høye baklys

-71 T2 eneste året med skivebremser og motorrom kun for T1 motor
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #56 på: januar 19, 2009, 00:00:32 am »

-73 1303 eneste år med vrier på hanskeroms lokket og mange små slisser som frontrute defroster.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #57 på: januar 19, 2009, 10:27:29 am »

-72 T2 eneste året med low-flasher front og nye, høye baklys
...Og kombinasjonen gamle støtfangere og nye baklykter samt de nye luftinntakene på sidene bak...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #58 på: januar 19, 2009, 12:20:10 pm »

-Speedometeret levert fra oktober 1952  til mars 1953 hadde adskilt indikatorpil til blinkelysene.
-Varmejusteringsrattet hadde A-Z (Auf - Zu) inngravert fra oktober 1952 til november 1953.
-Fra oktober 1952 til mars 1953 aluminiumslist rund splittvinduene


* zwratt.jpg (21.47 KB, 344x240 - vist 190 ganger.)

* Zwspeedometer.jpg (66.14 KB, 448x336 - vist 213 ganger.)

* zwsplittvindu.jpg (45.87 KB, 600x419 - vist 192 ganger.)
« Siste redigering: januar 19, 2009, 14:15:41 pm av Zwitter151 » Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #59 på: januar 19, 2009, 15:59:13 pm »

Masse fine detaljer, bra med bilder også, så får man se forskjellen skikkelig  Gliser
« Siste redigering: januar 19, 2009, 16:15:52 pm av Bj?rn » Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!