april 29, 2024, 03:37:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nybegynner på luftkjølt, ønsker tips/hjelp 1969 1300  (Lest 9120 ganger)
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« på: juli 09, 2012, 13:42:02 pm »

Heisann!

Har hatt boble i et par år nå, startet først med en -74 1200 spärkafer, den ble solgt i vår til fordel for en 1969 1300 - i forholdsvis bra stand. Har lagt noen planer om å få bobla slik jeg vil ha den, men har ikke fått realisert dem enda. Trenger litt hjelp til å komme i gang, har googlet og lest endel her på forumet.

I første omgang vil jeg ha nye felger, og få bobla skikkelig laaaav.

Har lest meg frem til at Puma-forstilling er veien å gå, og at muligens airkewld er beste alternativ. Føler ikke at jeg trenger luft-understell, da dette er en cruise-bil som ikke skal brukes til daglig.
Så derfor er det vel noe ala dette veien å gå?:
http://airkewld.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_showroom_mall.tpl&product_id=206&category_id=89&option=com_virtuemart&Itemid=260

Ser at airkewld sier de fleste velger 4"innkorta forstilling, er dette det beste alternativet?

Anbefalinger / tips til felger?
Ser for meg bredda stålfelger, hvor får en tak i det?

Noen som evt. har andre tips å gi, evt. synspunkter?

Jeg er som sagt litt nybegynner på luftkjølt, har holdtpå med endel Golf2, 3, Audi A4 og nyere skrammel tidligere... Men nå ønsker jeg å få rette stuket på bobla mi Glad

På forhånd tusen takk!



* IMG_4247_web.jpg (31.17 KB, 448x335 - vist 242 ganger.)
« Siste redigering: oktober 12, 2012, 12:43:26 pm av Kandler » Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: juli 09, 2012, 15:09:52 pm »

Her har du en fin "mal"  Blunker

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151040266136675&set=a.475957511674.290693.9129801674&type=3&theater

2liter felger , puma . og fet gummi bak så er du der  Kult

Mener jeg så en puma til salgs her inne nå ?
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #2 på: juli 09, 2012, 15:10:21 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46510.0.html

 Blunker
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #3 på: juli 09, 2012, 15:14:27 pm »


'ahh.. den pumaen passer ikke så jeg nå Trist
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #4 på: juli 09, 2012, 19:12:46 pm »


Ja, så den Pumaen tidligere i dag - men passet ikke nei Trist
Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #5 på: juli 09, 2012, 19:14:59 pm »

Her har du en fin "mal"  Blunker

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151040266136675&set=a.475957511674.290693.9129801674&type=3&theater

2liter felger , puma . og fet gummi bak så er du der  Kult

Mener jeg så en puma til salgs her inne nå ?

Takker, den så bra ut den - litt høy bak, etter min mening.
Men har jeg forstått det riktig, om at bak trenger en bare å ta ut torsjonsstagene - og kneppe rundt til en har passende høyde? eller?
Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #6 på: juli 09, 2012, 19:55:01 pm »

Det er riktig så vidt jeg husker Blunker

En late looker med den look´n er helt konge! Kult
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 09, 2012, 22:45:40 pm »

Her har du en fin "mal"  Blunker

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151040266136675&set=a.475957511674.290693.9129801674&type=3&theater

2liter felger , puma . og fet gummi bak så er du der  Kult

Mener jeg så en puma til salgs her inne nå ?

Takker, den så bra ut den - litt høy bak, etter min mening.
Men har jeg forstått det riktig, om at bak trenger en bare å ta ut torsjonsstagene - og kneppe rundt til en har passende høyde? eller?

Ikke bare knepp i vei da, et knepp ute er ca 6-7 cm senk så med bare kneppe i vei kan det fort bli veldig lavt Gliser
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #8 på: juli 10, 2012, 08:57:36 am »



Her er vel omentrent den looken jeg ønsker på bobla mi Glad
Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #9 på: juli 10, 2012, 09:37:31 am »

Noen som vet hvordan disse ser ut?

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46471.0.html

Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #10 på: juli 10, 2012, 12:21:11 pm »

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.oldbug.com/wheel2.JPG&imgrefurl=http://www.oldbug.com/leetta.htm&h=483&w=644&sz=110&tbnid=iIuBgCP3fqBVXM:&tbnh=90&tbnw=120&prev=/search%3Fq%3Dempi%2B8%2Bspoke%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=empi+8+spoke&usg=__vUwFvJWc-j5PGTvOQWrpLqBF3us=&docid=1D-HG7iqj3Jl_M&sa=X&ei=sA_8T7eTE-rP4QTb_tnNBg&ved=0CGEQ9QEwAQ&dur=629
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
TURBO
Gjest
« Svar #11 på: juli 10, 2012, 14:49:26 pm »

Gromme felger her da Blunker
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46452.0.html
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: juli 11, 2012, 20:20:06 pm »

Et tips: Skal du ha senkespindler bygger disse som regel litt ut i forhold til originale spindler, slik at dette må/bør kompenseres med litt kortet forstilling. Med enda kortere forstilling får du også hjula lenger inn i hjulbuen, slik at du kan senke mer.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #13 på: juli 12, 2012, 09:47:49 am »


Har sett dem ja Glad Hvordan vil det være med originale skjermer bak? Vil disse gå under?
Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #14 på: juli 12, 2012, 09:49:04 am »

Et tips: Skal du ha senkespindler bygger disse som regel litt ut i forhold til originale spindler, slik at dette må/bør kompenseres med litt kortet forstilling. Med enda kortere forstilling får du også hjula lenger inn i hjulbuen, slik at du kan senke mer.

Takker og bukker for tips! Hvordan vil det evnt. være med de felgene som det ble lagt inn tips om her? Hvor mye må forstillinga innkortes da?
Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: juli 12, 2012, 16:54:30 pm »

Et tips: Skal du ha senkespindler bygger disse som regel litt ut i forhold til originale spindler, slik at dette må/bør kompenseres med litt kortet forstilling. Med enda kortere forstilling får du også hjula lenger inn i hjulbuen, slik at du kan senke mer.

Takker og bukker for tips! Hvordan vil det evnt. være med de felgene som det ble lagt inn tips om her? Hvor mye må forstillinga innkortes da?

Det kan du regne på ved hjelp av innpress (ET) i forhold til standard boblefelger. Jeg vet ikke hvilket innpress standard felger har, men enkelt sagt tror jeg det bare er å ta differansen mellom disse to, så finner du ut hvor mye kortere/bredere forstilling du må ha (husk å gange med to for å få med begge sider). Originale felger har sikkert god klaring, så det er ikke sikkert du trenger å kompensere om ikke innpress på de nye felgene er så veldig forskjellig.

Jeg har aldri senket noe veldig selv forresten, så ta alt jeg sier med en klype salt!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 12, 2012, 12:42:38 pm »

Da jeg kjøpte bilen, fikk jeg den for en temmelig ok pris - grunnet at den ikke gikk gjennom PKK grunnet oljelekkasje.
Bestemte meg for å plukke ut motoren for en sjekk, aldri rørt noen andre skruer enn hjulmutterne på ei boble - så var litt spent.
Men det gikk forholdsvis greit Glad

Men så lurer jeg på, er det noen som kan ved hjelp av bildene tolke hvor lekkasjen er?

Her står motoren fortsatt i bilen


Ute var den plutselig Glad


Er det i tettingen bak svinghjulet dette kommer fra?


Eller er det tettingene i støtstangrørene?
« Siste redigering: oktober 23, 2012, 14:44:36 pm av Kandler » Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 12, 2012, 15:59:00 pm »

Gratulerer med 69 bobla.

For meg ser det ut som det lekker i støtstangsrøra..
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 12, 2012, 21:01:59 pm »

Gratulerer med 69 bobla.

For meg ser det ut som det lekker i støtstangsrøra..

Takker! Så det var støtstangrør det heter ja...  Rekker tunge
Hvordan går jeg frem for å fikse dette da?

Kan en skifte noen pakninger? eller?
Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #19 på: november 21, 2013, 15:48:21 pm »


* breddafelger.JPG (37.11 KB. 450x600 - vist 260 ganger.)


Det skjer ting.. Glad

Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #20 på: november 22, 2013, 14:38:29 pm »

Noen som har tips til dekkdimensjon på 9x15 og 7x15 ?
Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #21 på: november 25, 2013, 23:04:49 pm »

Gratulerer med 69 bobla.

For meg ser det ut som det lekker i støtstangsrøra..

Takker! Så det var støtstangrør det heter ja...  Rekker tunge
Hvordan går jeg frem for å fikse dette da?

Kan en skifte noen pakninger? eller?


Her er det tetninger ja.
Toppene må demonteres for å skifte de.

Et godt tips her er: Kjøp haynes-bok og kjøp/lån momentstav.
En annen lur ting er å bruke litt tyntflytende tetningsmiddel, permatex eller locktite har slikt. Styr unna silicon! Grusomme greier og blir fort klinete.

Lykke til i jakten på looken! Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: november 26, 2013, 00:13:20 am »

Noen som har tips til dekkdimensjon på 9x15 og 7x15 ?
195/60-15 og rundt 265/50-15 alt etter hva du finner. Dårlig utvalg til 9toms.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #23 på: desember 02, 2013, 14:27:27 pm »


Her er det tetninger ja.
Toppene må demonteres for å skifte de.

Et godt tips her er: Kjøp haynes-bok og kjøp/lån momentstav.
En annen lur ting er å bruke litt tyntflytende tetningsmiddel, permatex eller locktite har slikt. Styr unna silicon! Grusomme greier og blir fort klinete.

Lykke til i jakten på looken! Gliser

Motoren ble demontert i sommer, jeg fikk en kjenning til å ordne det - da jeg så litt mørkt på denne jobben. Fikk samtidig vasket og rengjort motoren, byttet til flunke ny eksos, syrerensa og lakkert varmedekslene og viftehuset. Desverre ikke så mye bilder av det liggende. Men nå er iallefall motoren tett, og bilen EU-godkjent Glad

Det har stått litt vann i dørken, så fjerna mattene før den ble satt i hus i høst. Har funnet et lite hull bak førersete  Sint
Samt at hele dørken er rust-farget. Har kjøpt inn pusseutstyr fra Biltema, så skal igang med å pusse rein dørken nå. Anbefales det å bytte ut dørkplata, eller å bare sveise i hullet? Noen tips til hva en bør behandle dørken med, etter sliping?
Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #24 på: desember 03, 2013, 07:48:41 am »

Et lite hull er jo veldig bra! Bedre med null hull, selvsagt. Men det er skjelden. Selv tro jeg gjennom gulvet, så det ble bytta. Og det hadde vært "fixa" tidligere, mao veldig mye kjeks. Et lite hull skjæres ut og lappes!
Skal du bytte hele, må bilen splittes og da snakker vi ganske mye jobb Rekker tunge Pluss at reprodeler oftest er tynnere i platene. Behold det originale hvis det ikke er veldig rusta opp!

Når det gjelder hva du skal lakke med, finnes det sikkert like mange meninger som medlemmer her inne?!
Selv er jeg epoxy- og to-komponent-fan, men da sprøyter jeg. Ikke så lett inni en montert bil! Kostmaling går jo det og, men bland litt og litt, for det tørker raskt. En-komponent har du bedre tid med!
Hvis du skal slipe, får du skjelden renset alle porer i overflaterusta. Så da er det lurt med Brunox først (en-komponent epoxy som penetrerer og fyller porer, og dermed stopper angrepet). Grunning oppå det!
Mange brukes arcanol og Bengalakk på gulv. Min erfaring er at Benga er mindre motstandsdyktig mot slitasje enn to-komponent lakk. Sliter seg fort inn på grunninga! Med tanke på at det ligger både tepper og evt. lydisolering før det, er det sikkert sterkt nok på gulvet!
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #25 på: desember 04, 2013, 10:42:56 am »

Tusen takk for svar  Glad Null hull er vel det beste utgangspunktet ja, men det skal vel godt gjøres etter 44år. Det virker som om noen har tatt godt vare på denne oppigjennom tiden da, den har et solid lag med Tectyl på undersiden - og ser temmelig bra ut under.  Hadde en tanke om å splitte bilen, men er litt usikker - kan ikke stå i det lokalet til lengre enn April, og har en tanke om at tiden går veldig fort om en plutselig tar den vendingen på prosjektet - ikke minst finner en vel fort ting og tang, som akselerer kostnadene.  Hæ

Brunox sier du, hvor får en tak i det? Noe som er vanlig hyllevare på jernhandelen? Hvilken grunning anbefaler du etter Brunox da?
Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #26 på: desember 04, 2013, 14:57:48 pm »

Brunox har jeg kjøpt i lokal jernvare! Google, og ring rundt! Ikke billig!  Tvilende

Som sagt, jeg har aldri kostmalt eller brukt annet enn epoxy-grunning (og av og til syregrunning). Sikkert andre som kan bidra med gode tips på rusthemmende saker for kost eller rulle. Tror ikke du vil sprøyte inni bilen  Gliser
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #27 på: januar 07, 2014, 12:39:39 pm »

Det begynner å skje noe Glad Gleder meg til sommeren, må bare finne passende dekk nå  Hæ

[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]


*  (2.97 KB, 336x448 - vist 217 ganger.)
Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
Kandler
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Sortland



Vis profil
« Svar #28 på: januar 07, 2014, 12:40:32 pm »

-
Loggført

-74 1200 "Spar-Käfer"
-69 1300
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #29 på: januar 07, 2014, 18:23:44 pm »

Det begynner å skje noe Glad Gleder meg til sommeren, må bare finne passende dekk nå  Hæ

[ Vedlegg ]

Uppps..
Vad för skärmar ska du ha för att komma över de breda hjulen? Glad

Jobba på, liker modellen och ser framemot å se din vri på den.
/n
Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!