mars 29, 2024, 13:43:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Historien bak din originale VW  (Lest 11211 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: mai 18, 2008, 01:57:37 am »

La oss se bilde av din ORIGINALE luftkjølte og fortell gjerne bakgrunnshistorien. Vi vil se de EKTE folkevognene.

Min originale:  Magirus brannbuss fra 1969, vært brannbil i Masi i Kautokeino fra 1969 til 2007. Hadde gått 17.000 km når jeg kjøpte den. På bildet er VW-emblem i front ikke original, den originale er samme farge som bilen.

EDIT: Foto: Morten/surfer56 (håper det er greit at jeg bruker bildet ditt Mort)


* brannbuss.jpg (88.58 KB, 661x496 - vist 719 ganger.)
« Siste redigering: juni 25, 2008, 21:57:04 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #1 på: mai 18, 2008, 07:59:06 am »

Halla, kjør på Espen! Blunker
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: mai 18, 2008, 19:14:14 pm »

Kom igjen, er det ingen som er stolte av originalbilen sin?
Loggført

1969 Militær-buss
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #3 på: mai 18, 2008, 22:09:43 pm »

Morsom tråd!

Bilen min begynte sin karriere i Trøndelagen. Ble med til Oslo på 80tallet(?) og skiftet så noen eiere i Oslo traktene før jeg kjøpte den i 2004 av Knastenrad.
Jeg har lakert om skjermene siden dem var veldig dårlige, resten av bilen har originallakk med noen skjønnhetsfeil.
HAr i sommer byttet til beige stigtrinn, siden det var på bilen når den var ny(jeg monterte svarte i 04).
Har også satt inn en bytte motor fra 69 i våres, denne er midlertidig da originalmotoren skal strammes opp igjen.

Har brevvekslet med første eier og fått noen bilder av bilen da den var ny.
Her er ett av dem:


* skann001001_resize.jpg (198.69 KB, 300x226 - vist 696 ganger.)
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #4 på: mai 18, 2008, 22:10:37 pm »

bilen nå:


* IMG_3838_resize.JPG (81.37 KB, 500x333 - vist 576 ganger.)
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Haugan
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #5 på: mai 25, 2008, 15:39:00 pm »

Min bil er en 1958 T1. Første eier kjøpte bilen i Arendal. Senere solgte han den til en kammerat, som stort sett bare brukte den på 17. mai. Jeg kjøpte bilen av dattera til denne karen, så jeg er tredje eller fjerde eier, alt etter hvordan man regner.



Bilen er helt original og urørt. Til og med skiltene er de originale fra 1958. Interiøret er i luksuriøst leatherette (tm), og er i veldig god stand siden alle tidligere eiere har kjørt med varetrekk. Edit: Bilen er nå solgt.

« Siste redigering: september 19, 2008, 13:15:24 pm av Haugan » Loggført
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: mai 25, 2008, 21:11:14 pm »

min er en diamond green 1957 oval som kommer fra bærum,,den er aldrig vinter kjørt ,rustfri og trenger lakk,dattra til gubben, som hadde bilen ,var 3 år i 1957 og vant da denne ovalen i lotteri.det er varetrekk på dørpanelene og setene,siden bilen var ny,jeg får ikke lagt in bilder ennå for jeg får ikke til å lage bildene mindre,,,,
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #7 på: juni 25, 2008, 21:58:52 pm »

Bump! Er interessen for original-VW så liten? Er det ingen som har en originalbil som vil fortelle hva de vet om bilen sin eller slenge ut et bilde?

(Nå har jeg redigert bort sparket til senke/reprofelg-folket i tilfelle det skremmer noen fra å fortelle litt om bilen sin Glad
Loggført

1969 Militær-buss
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: september 19, 2008, 12:52:41 pm »

Har brevvekslet med første eier og fått noen bilder av bilen da den var ny.
Her er ett av dem:

Hold på å si at den kjerring hadde noen lekre ben og nokså kort shorts......
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #9 på: september 19, 2008, 12:55:59 pm »

Har brevvekslet med første eier og fått noen bilder av bilen da den var ny.
Her er ett av dem:

Hold på å si at den kjerring hadde noen lekre ben og nokså kort shorts......

Grisegutt!!

Jenta er sikkert godt over kjønnsmoden alder nå!  Gliser
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #10 på: september 19, 2008, 13:36:49 pm »

Kom igjen, er det ingen som er stolte av originalbilen sin?

For å selv svare på spørsmålet: Nei, tydeligvis ikke Glad

Er det senke/felge-feberen som har smittet alle mann, holder folk med helt originale biler seg unna VWNorge eller gidder de bare ikke vise dem frem?
Loggført

1969 Militær-buss
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: september 19, 2008, 13:55:47 pm »

Fant for ett par år siden en original men matt 1302s hos ei dame på Raufoss. Bilen var kjøpt av en gammel mann i oslo som ikke lenger ville kjøre. En eiers bil som aldri har sett vinter og som bærer preg av dette. Fra forrige Eu-kontroll til den vi tok (eier den med en kompis) hadde bilen gått 3 mil. Svær bunke med kvitteringer på fulgt service, original-lakk så nær som at panseret og forskjermene sannsynligvis har fått seg en oppbrushing en eller annen gang.
Hatt den i to år, på den tiden er dempere bak byttet, en bærekule og ett hjullager bytta, en helg med rubbing og polering samt bremsene er fridd opp. Eneste uoriginale jeg kommer på er ombygging til H4-sett i frontlyktene.
Bilen kommer til å forbli original så lenge den er i min eie, så får en heller leke seg med bil nr 2 (redundans er seff viktig Blunker )




* org1.jpg (198.82 KB, 972x648 - vist 510 ganger.)

* org2.jpg (75.67 KB, 535x725 - vist 541 ganger.)
« Siste redigering: september 19, 2008, 14:20:56 pm av Atrox » Loggført
58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 07, 2008, 19:45:32 pm »

jeg har en nokså orginal boble fra 58. men forige eier har koblet fra pilene og satt på større baklys med blinklys og blinklys på framskjermer, men jeg skal bytte tilbake så det blir orginalt igjen. ellers er bilen orginal, jeg kjøpte bilen for tre uker siden. bilen gikk som demo bil fra 1958 til 1959 i follo området, etter det har det vært kun en eier på den, han døde i 1997 så den har stått på låve siden da. men bilen startet lett etter at jeg byttet tank og bensinkran, p.g.a rust invendig. jeg elsker å kjøre med den men nå er det desverre snart vintern så jeg får ikke kjørt så mye mer med den. skulle gjerne lagt inn et bilde, men jeg er ikke glup nok til å vite hvordan.
Loggført

FOLLO VW KLUBB
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 07, 2008, 20:32:18 pm »

bilder må vi ha! Når du skriver innlegg er det en link til venstre under skrivefeltet hvor det står "Ekstra valg". Klikk på den Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Atrox
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 08, 2008, 07:07:59 am »

 Enig med Espen - sleng gjerne ut bilder Glad (Spes siden jeg også har en 58` mod i tillegg til nevnte over Blunker )
Loggført
58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 08, 2008, 18:14:13 pm »

her er min 58 bubbla


* bubblan.JPG (83.83 KB, 816x612 - vist 725 ganger.)

* bubblan1.JPG (88.13 KB, 787x570 - vist 481 ganger.)
Loggført

FOLLO VW KLUBB
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: desember 02, 2008, 12:12:50 pm »

her er min 58 bubbla
Nice...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #17 på: desember 08, 2008, 14:44:59 pm »

Tja, her er litt historie om min gamle, en VW1200 -56 modell.
Bilen kjøpte jeg i 1990 av Øyvind Langslet på Nøtterøy, han hadde funnet den på Føynland noen år før, og det var ingen farlig rust å se, kun lakkrust. Derimot lakk motoren olje, så han overhalte denne.
Jeg skrudde på skjermer og lys, og registrerte den. Den gikk så med flekktyfus fram resten av sommeren. Da vinteren kom, rettet vi litt på fronten, for den var 2,5 cm skjeiv etter bulking, og satte på noen bedre skjermer, ei bedre dør mm. Litt rust fant vi også, 2 hull på størrele med en femmer. Og bilen gikk fram til neste vinter enda mer flekkete.

Våren 92 blei den lakkert, i originalfarge L370 Nilbeige, og så lakkerte jeg sidefeltene i Elfenbeinshvit.
Siden det har den bare gått, har overhalt bremsene og ellers bare vanlig vedlikehold.
Har hatt en driftstans, det var på Grensetreffet i Karlstad i 2004, da sprakk muttern til bensinkrana, og nesten 40 l bensin rant ut. Og de bensinkranene vokser ikke på trær. Heldigvis var det en som skulle dit, som kunne ta med en.
Det er endel småtteri jeg ønsker å gjøre med bilen for å få den penere, men den fungerer bra som den er.

Jeg sjekket opp chassinr på bilen, og fant ut at den er produsert 4.august 1955, som den 30.  1956 modellen som blei produsert. Og dagen etter, blei VW nr 1 million produsert, så disse første bilene skal ha vært demobiler som ble brukt til å frakte gjestene (140.000) rundt i Wolfsburg denne helga, og forhandlerne kjørte hjem med demobilene sine etterpå.
Update: har fått Opprinnelsesbeviset fra Automuseum, bilen min er ikke utlevert fra fabrikken før 1. september (passerte Kvalitetsjekk før utlevering 31.Kult, av en eller annen grunn. Solgt til Raffay i Hamburg.

Da bilen var ca ett år, ble den kjøpt av en kaptein fra Nøtterøy, og han hadde den til 1982, da ble den brukt noen måneder av en slektning før motoren fikk en stor oljelekkasje, og den blei avskiltet. Skilt kom ikke på før jeg kjøpte den. Så det er ikke så mange eiere på bilen. Kun 3 registrerte i Norge.

På bildene under er bilen fullstappet med bagasje og unger, vi skal på Grensetreffet i Karlstad i 2004, og et bilde fra 1991, da den er klar for nedplukking og lakkering.


* boble04tur.jpg (235.24 KB, 1299x786 - vist 1432 ganger.)

* Bobla.jpg (165.85 KB, 863x575 - vist 487 ganger.)
« Siste redigering: januar 04, 2009, 11:56:14 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #18 på: desember 17, 2008, 16:17:13 pm »

Etterlyser flere luftkjølte veteraner? OK.

Henger meg på med denne, en VW 166, 1943 mod. 4 X W, diffsperrer også med originalmotoren på 25 hk. den er fremdeles i gang når det trengs, 6 knob på vannet. Historen begynner vel å bli kjendt. Denne fant meg, første gangen i 1968 med et rop om hjelp i en verden full av øyelokk folk, saggere, sultene fæle spikerfabrikker og gravrust.

Her er jeg på en bade og fisketur i min glade ungdom og jeg lurer på oppkjøring med en mulighet til bål og kaffekos, eventuelt noen ferskvannsjomfruer etter første gangs resturering.

Den er restauret i to omganger med resultat, ja, ja? hva er originalt. Har egentlig begynnt å lure på hva som er originalt etter noe lesning fra noen guruer og andre eksperters meninger på en del tråder her.

Nå venter vi begge på dyp snøøø, slik at et nytt bilde kan taes fra en annen årstid, eller kanskje vi kan si fra en annen tidsepoke. Også med en fosil innsender som er en del hodepynnt mindre. En u-orginal 1943 mod. det også, han måtte jo til tannlegen etter å ha spist juleknask.

Men jeg nå får vel dra nisselua godt nedover øra og ønske dere GOOD JUUL.

P.S. Gjør for ordens skyld oppmerksom på at det er originalt med dekk. Men beklager alikevel, det er Norske Vikingdekk men heldigvis for en patriot så er det original dimensjon.


* 1970.jpg (199.71 KB, 640x506 - vist 539 ganger.)
« Siste redigering: desember 26, 2008, 14:22:30 pm av svenole » Loggført
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #19 på: desember 24, 2008, 10:26:54 am »

Dette må være en herlig følelse Svenole
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #20 på: desember 24, 2008, 19:55:18 pm »

Takk.
Nå skal den i hvert fall få være i fred for mer eller mindre oppfinsomme modifiseringer på sine gamle dager. Han er jo 65 år. (Ikke damebil dette.) Fyller 66 år i mars. Blir vel spurt om han vil ha bursdags badet uten is eller saltvann til neste år. Nå drømmeren om telemarkskanalen, har hørt det er fine svinger og flat sjø der.

Bilde:
Etter 2 gangs resturering. Dekk 200x16 var også en original dimensjon på denne VW.


* 2008.jpg (68.25 KB, 450x274 - vist 489 ganger.)
« Siste redigering: desember 25, 2008, 12:05:20 pm av svenole » Loggført
wv stein
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund


Her er bilen min


Vis profil
« Svar #21 på: desember 25, 2008, 14:50:59 pm »

Min 1303 automat. ble køpt av T. Gromstad Auto. i Kragerø 20/3 1973. av Edit Røegh. Hun var sykepleier og brukte den til sykehuset. Bilen har siden gått 132622 km i kragerø. jeg kjøpte den i gjennom finn.no av Jens Røegh. okt 2007. for 25000 kr.Jeg og en annen sykepleier student kjørte den over fjellet, m. defekt batteri og på sommerdekk Gammle veien over Haukeli gr. Tunnell arbeid. bilen går nå i Haugesund.Der   jeg bruker den til og fra forskellige praksisser som sykepleie student og arbeid. jeg har skiftet stigbrett, pusset rust, skiftet dynamo og reparert automat gearet så langt. bilen vekker interesse blant folk. 


* .jpg (33.77 KB, 640x480 - vist 380 ganger.)
Loggført
wv stein
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund


Her er bilen min


Vis profil
« Svar #22 på: desember 25, 2008, 15:02:18 pm »

Hei min 1303 automat ble kjøpt fra T Gromstad auto. 20/3 1973. bilen ble eid av en sykepleier som brukte den til og fra sykehuset. Jeg fant anonnse av bile på finn.no. og kjøpte den av advokat Jens Røeg i Oktober 2007. den var da kjørt 132622 Km. hadde stott mye i garagen- var lite rust. jeg og en annen sykplstudent kjørte den over gammleveien v Haukeli pga tunnell arbeid. kjørte m defekt batteri og på sommerdekk. jeg bruker bilen til og fra prakksis i sykepleie og jobb i Haugesund. Har skiftet dynamo, fikset auto gear. nyestigbrett og fjernet rust. bilen vekker interesse bland folk på gata.


* .jpg (30.54 KB, 640x480 - vist 380 ganger.)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!