april 19, 2024, 07:04:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forstillingstriks! Har du noen?  (Lest 1537 ganger)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« på: august 06, 2012, 21:51:25 pm »

Noen som kan noen triks med linkpin/balljoint forstilling som gir bedre geometri og bedre plass til hjul?

En red9 forstilling er jo klart en veldig god løsning som gir bedre hjulvinkler og bedre plass til å svinge med store hjul, men hva har folk gjort tidligere?
Det må da finnes noen som har kjørt noe annet enn dragrace med bobleforstilling?
Jeg tenker spesielt på de elendige camber- og castervinklene.
Jeg har sett Castershims og jeg har hørt om at man kan få tak i deler som kan gi inntil 2 grader negativ camber uten å låse bærearmene under fjæring.
Shimsing av spindelen er også en mulighet, men gir ikke stort nok utslag.
For å få bedre plass til hjulene kan man bruke spacere, finnes det bremsedeler som kan øke sporvidden litt foran også?

Fyr løs!

Legger opp noen linker her etterhvert som de dukker opp:

Red9 forstillinger
http://www.red9design.com/

Mendeola forstilling.
http://dasrestoparts.com.au/suspension-and-steering/beetle-suspension-and-steering/front-suspension-and-steering/mendeola-front-suspension/mendeola-double-wishbone-front-suspension-rhd-link-pin-pan.html

A-profil bærearmer fra eyeball
http://eyeball-engineering.net/a-arm.html

Div info om vinkler og justering
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=400664

Smalnet forstilling, kan funke på både boble og buss
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=59762&highlight=narrow+beam


i hovedsak ønsker man negativ camber og positiv caster.
« Siste redigering: januar 06, 2013, 13:53:21 pm av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 06, 2013, 13:48:42 pm »

Selv har jeg startet å modifisere den originale forstillingen på ovalen.
Kommer med mere info her når jeg nærmer meg ferdig.
Jeg har funnet ut at jeg skal bestille et Offset Camber Bushing Set fra http://www.sracing.com/Store/FV_Stuff/FV_Stuff.htm
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #2 på: januar 06, 2013, 16:32:19 pm »

Jeg holder på med det samme... men på BJ forstilling
Har modifisert ene siden av en forstilling slik som Carsten har gjort - kortet øvre røret 7mm
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14645.30.html
Det var mest for testing, da forstillingen er noe rustet

Så har jeg sett litt på Shoptalkforums hva de som kjører på bane gjør, og der er det å bøye øvre armen som gjelder
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=139955&hilit=bending

http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=139828&hilit=camber
Jeg tenker å "kopiere" Buildabiggerboxer sitt oppsett med 9 grader caster og 1,5->3,5 grader camber
Da blir det en ny puma og bøyde øvre armer

Her er også litt om Kingbolt og forsøk på modifisering.. som ikke fungerte. Nå tilbake til bøyde armer for 2.8 grader camber og påsveist forsterkninger
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=139955&hilit=bending

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 06, 2013, 16:38:35 pm »

Moro å se at flere er intressert. Blir kult å se hvordan forstillinga di blir til slutt.

Problemet med kingboltforstilling er at man ikke må røre bærearmene, de må stå rett på hverandre. Men på spindelen kan man finne på mange hyss. Har montert senkespindler nå. Venter på camberbushings, så ender jeg på rundt -2°.
Skal lese litt på linkene du har lagt her når jeg kommer hjem.
Kuleforstilling hadde vært det beste, men det har ikke ovalen.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!