mars 28, 2024, 22:46:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor langt har din trimmede T1 motor gått ?  (Lest 21380 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #30 på: september 02, 2012, 13:37:21 pm »

Det er den motoren ja, satt i bussen når du kjørte den til vw open første gangen Glad

Er dette motoren som også har blitt bremset utallige ganger på diverse bremsebenker samt kjørt på absolutt rimeligste olje tilgjengelig fra Felleskjøpet eller noe liknende? Isåfall en nydelig motor med akkurat passe krefter for å frakte en tung buss full av
SCC artikler, aggregat, safe + + + +

Eller blander jeg?

-BB-

Sikkert mange som er lei av å høre om min 1950 motor nå  Øyerulling men jeg synes den er et godt eksempel på at en trimma motor kan gå langt. Selv om jeg ikke har telt kilometer på den, har den beviselig gått veldig mange mil. Den har sittet flere sesonger i min Ghia ( som jeg kjører mye! ), en sesong i SCC bussen ( turnert hele Europa) og nå en sesong i split bussen. Har ikke gjort noe med motoren siden den ble bygget, bare vanlig service. Den blir kjørt hardt, og ofte lenge av gangen (feks 55 mil i et strekk hjem fra Tierp). Nå er ikke denne motoren veldig hard trimmet, men det er tross alt dobbelt effekt av standard. Den er bygget på en linjeborret AD blokk, har en 82mm motvektsveiv, 87 mm borring (1641 sats), engle 100 kam, standard topper, lett portet, ca 9,5:1 i komp og eksternt oljefilter.

Ellers tror jeg at det som ofte sliter mye på en trimma motor, som gjør at man må overhale ofte, er hard trykkplate. Det gir stor belastning på blokk og thrustelager slik at man raskt får uønsket endeslakk. Ergo, vil man kjøre en trimmet motor langt, bør en "ofre" det å ha en sint clutch.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #31 på: september 02, 2012, 14:06:47 pm »

Jeg skal ikke gå inn på hvor langt en motor går. Da det er for mange faktorer som spiller inn, Oljeskift, motortemp, småkjøring, sjåfør osv.  Kjøpte en en-eiersbil med 82000 på telleren motor hadde aldri vært ute av bilen.. gikk som ei bøtte møkk. Og når jeg spurte om oljeskift, kunne hun bekrefte å kun ha etterfyllt siden den var ny. Så 80000 uten stell går ann det også.
Jeg har efaring fra demontering av ca 100-150 motorer de siste 20 åra og vet hva som slites. Men disse enkle motorene våres stopper ikke før flere faktorer er utslitt.. og bra er det.

På std motorer (først på lista går først i stykker):

-Kam og kamfølgere.
-Ventilstyringer.
-På blokker med 10mm pinnebolter går blokkene i stykker pga høyere moment på tiltrekking av toppene. Dvs at sylinderen blir banket inn i blokken og mister så moment med oljelekk og sylinderlekk som resultat.
-Sylindere. Stemplene holder lenger
-Midtre bærelager/lagerbukk. Når dette brister mister veiva opplagringen i midten og blir over tid bøyd. Deretter følger bakre bærelager hakk i hæl. Og når stor endeslakk er oppnådd går det IKKE ann å shimse opp på nytt!!! Bakre lager kan gå først når ubalansert svinghjul/klutsj har vært montert.
-Nå begynner det å bli så mye dritt i motoren at oljepumpa blir for ripete og leverer mindre.

Det som det aldri er feil på er råder, kamdrev, fordelerdrev (med mindre noen har hakket det opp) og vippearmer. Veiva hadde også hørt hjemme her om overhalingsintervallene hadde vært hyppigere. Da den aldri er synderen. Men blir ødelagt av senskader.

Type 4 har ingen blokk problematikk, men har desto værre kam og kamfølgere. Og vippearmsmekanisme (skjærer seg mot akselen). Styringer går også her fort etterfulgt av sylindrene. Men type 4'n går lenger enn en type1 til tross for at de går med nedkjørte kammer (man merker det ikke  Flau).

Trimmet type 1.

-Når en vet at kam og kamfølgere er et problem på en std motor. Kan en jo tenke seg hva som skjer når fjærtrykket blir 4 doblet.
-Sylindrene er møkk i forhold til orginal vw og får slitekanter omtrent etter oppstart. Jeg vil gi maks levetid på cima sylinderne 20000km (det går å bruke de lenger.. men da er de for store i følge tekniske spesifikasjoner)
-Åpner IDA motorer som går uten filter. Og sylindrene er egentlig kastbare etter ca 1 mils kjøring pga riper.
-Bakre lagerbukk og for stor endeslakk pga ubalanserte deler, kombinert med høyt turtall.
-Ventilstyringer blir fortere slitt med høyere fjærtrykk da geometrien på vippene ikke presser ventilen rett ned.
-Rådebank p.ga detonasjon, dårlig tuning.

Om en f.eks 1915 hadde blitt kjørt som en std motor med std fjærtrykk ville den gått like lenge som en std motor. Men en 1915 blir ikke brukt som en std motor. Det er derfor vi trimmer!  Mer turtall.. kortere levetid.

Turbo er det vi kan tilføre for å gi økt levetid med mer effekt. En turbomotor er trimmet i det øyblikket turboen gir ladetrykk. Og kan ellers være en veldig harmonisk slapp strikk om en holder fjærtrykk og turtallet nede. Vi snakker under 5000 rpm.

Når dette er sagt vet jeg om flere motorer som har blitt pisket mye i mange år. Og de går fint, starter hver gang. Men de går jo langt ifra bra. Den tiden da eksosanlegg, to doble og større sylindre  ga 140 hk er forbi. Dessverre er nok 75-80hk mer nær sannheten. Så det kanskje ikke så rart at de går fint ennå  Osteaktig

Overhalingsintervaller i mitt hode, for ikke å få noen store overaskelser. Men grensene er jo såklart til for å strekkes:

Std motor    50000km
<- 100hk     30000km
100-130hk   20000km
130-180hk   10000km
180-220hk     5000km
220hk ->     Så ofte du kan. Har egentlig ikke noe på motorvei å gjøre  Osteaktig
« Siste redigering: september 02, 2012, 14:09:08 pm av Jee » Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #32 på: september 03, 2012, 09:50:17 am »

Veldig mye bra info her Erik!! Mange takk Glad

Ang shimsing av svinghjul, kan du forklare hvorfor man ikke kan shimse endeslakken på nytt ved slitasje (har alltid hørt at man ikke skal, men ingen god forklaring hvorfor...har ikke prøvd å gjøre det heller..)?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #33 på: september 03, 2012, 10:15:52 am »

på type 1 i mange tilfeller  blir  thrustinga på selve blokka som blir "banket/presset" inn slik att lageret blir løst.

som da i noen tilfeller også kan virke som endeslakken plutselig er innen for spec igjen Blunker Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #34 på: september 03, 2012, 10:26:43 am »

Det er riktig. Lageret løsner i blokka og begynner sin vandring frem og tilbake først i babysteps. Og når det først blir litt slark... blir det mer veldig fort.

Når vi da prøver å hente inn dette igjen med tykkere shims. Ender det med at klaringen på hver side av lageret blir fraværende. Og bevegelsen av lageret blir selve endeslakken. Og vips kolapser styrepinnen.. og lageret roterer i blokka.

Jeg har opplevd at selve lageret blir slitt på anlegget mot svinghjulet/shims. Men anbefaler da alltid å bytte lageret før man begynner å shimse. Bare for å garantere at lageret faktisk sitter fast. Senskadene av et roterende lager er alltid mye dyrere enn ett lagersett.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #35 på: september 03, 2012, 11:18:16 am »

Oppbanking kommer nok etter at man har fått slitt plass til å banke. Er lageret løst er toget gått, det regner jeg med alle ser før de hiver på mer shims?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #36 på: september 03, 2012, 11:22:36 am »

Ikke alltid lett å se. Har en motor i tidlig fase på benken nå. 0,18 i endeslakk. Lageret beveger seg 5 hundredeler, lett og overse uten måleutstyr  Osteaktig
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #37 på: september 03, 2012, 11:42:17 am »

på type 1 i mange tilfeller  blir  thrustinga på selve blokka som blir "banket/presset" inn slik att lageret blir løst.

som da i noen tilfeller også kan virke som endeslakken plutselig er innen for spec igjen Blunker Gliser

Har motoren i benk nå, så jeg skal måle på nytt Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #38 på: september 03, 2012, 18:35:44 pm »

 Takk Jee.Glad
Oppbanking kommer nok etter at man har fått slitt plass til å banke. Er lageret løst er toget gått, det regner jeg med alle ser før de hiver på mer shims?
Forundret over enkelte har en slik negativ forventning til miljøets intelligens.....
Loggført
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #39 på: september 03, 2012, 18:40:07 pm »

når man drar i reim hjulet...hvor mye slakk "kan det være" på en gammel sliter som virker
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #40 på: september 03, 2012, 18:42:23 pm »

når man drar i reim hjulet...hvor mye slakk "kan det være" på en gammel sliter som virker

Opptil flere mm...
« Siste redigering: september 03, 2012, 18:43:55 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #41 på: september 03, 2012, 18:47:25 pm »

bilder


* DSC00458.JPG (131.91 KB, 552x480 - vist 210 ganger.)

* DSC00437.JPG (142.16 KB, 586x480 - vist 199 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #42 på: september 03, 2012, 18:48:54 pm »

I det lange svaret til JEE over her så står det veldig mye god og ikke minst riktig fakta. Er vel ening i alt som står der, men regner med at den lista nederst er for trimma T1-motorer. Jeg kjenner godt til en 2,5 liters T4 motor som har gått snart 50 tkm og som fortsatt går veldig bra, men her må jeg legge til at den ved ca. 10 tkm ble åpnet for å montere T1-løftere og kam ble da byttet, men alt av lagere osv. ellers ble brukt opp igjen.

På denne motoren er det brukt stort sett bare kvalitets-deler på som feks. öettinger-veiv og mahle-sylindere.

« Siste redigering: september 03, 2012, 23:38:35 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #43 på: september 03, 2012, 18:51:05 pm »

når man drar i reim hjulet...hvor mye slakk "kan det være" på en gammel sliter som virker

Opptil flere mm...
Så 1 mm eller 2 ække farlig?  Glad
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #44 på: september 03, 2012, 19:13:24 pm »

Det går så lenge det går. Jeg har hørt urbane legender om ei Boble med så mye endeslakk at den ikke kunne startes samtidig som clutchen var tråkka inn.

Min originale singelport 1300 har forøvrig passert 140 000 km, og bilen går fortsatt som ei kule. Marginalt oljeforbruk, lavt bensinforbruk på langtur. Bytter olje hver 5000 km/en gang i året.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #45 på: september 03, 2012, 20:00:39 pm »

når man drar i reim hjulet...hvor mye slakk "kan det være" på en gammel sliter som virker

Opptil flere mm...
Så 1 mm eller 2 ække farlig?  Glad

Jo, kan eksplodere når som helst.... Osteaktig

Men har selv kjent på en motor med 3-4mm endeslakk, og den var kjørt dit den stod. Fryktelig dårlig komp på den, også. Gjennomsliten.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #46 på: september 03, 2012, 20:26:26 pm »

he he Osteaktig
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #47 på: september 03, 2012, 20:31:54 pm »

Det går så lenge det går. Jeg har hørt urbane legender om ei Boble med så mye endeslakk at den ikke kunne startes samtidig som clutchen var tråkka inn.


Det er vel ingen som er så dumme at dem forsøker å starte opp motoren med clutchpedalen inne?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #48 på: september 03, 2012, 20:42:49 pm »

joda
på Påsja , så må jeg det  Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #49 på: september 03, 2012, 21:07:01 pm »

Det går så lenge det går. Jeg har hørt urbane legender om ei Boble med så mye endeslakk at den ikke kunne startes samtidig som clutchen var tråkka inn.


Det er vel ingen som er så dumme at dem forsøker å starte opp motoren med clutchpedalen inne?
Ikke alle husker å sette girkassa i fri Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #50 på: september 04, 2012, 00:40:23 am »

Klippet ut hos JEE:

"Overhalingsintervaller i mitt hode, for ikke å få noen store overaskelser. Men grensene er jo såklart til for å strekkes:

Std motor    50000km
<- 100hk     30000km
100-130hk   20000km
130-180hk   10000km
180-220hk     5000km
220hk ->     Så ofte du kan. Har egentlig ikke noe på motorvei å gjøre"


Kan jo være kjekt å nevne hva du legger i en overhaling også Blunker
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #51 på: september 04, 2012, 08:18:25 am »

Med overhaling mener jeg total demontering, full oppmåling og inspeksjon. Med påfølgende reperasjon/utskiftining av evt. feil.  

All endeslakk over 0,13mm på en motor ment til normal kjøring er for mye.. men det er ikke dermed sagt at motoren stopper av den grunn. Man kan såklart kjøre til 3mm endeslakk. Men da tar motoren så stor skade at den ikke blir lønnsom og sette istand igjen. Er man redd for motor og interne deler lar man det ikke gå så langt.

Ja Jærva, En trimmet Type 4 holder lenger når det gjelder veivparti og blokk. Men topper og kam trenger også her ettersyn om alt skal være top notch. Det vil alltid finnes individer som stikker seg ut på både den positive og negative siden. Noe funker tilsynelatende uendelig, mens andre gir seg under oppstart.

En boble motor med hardere trykkplate, eller som har stått hele vinteren før oppstart. Fortjener oppstart uten klutsj inne. Kun for å få olja dit dem trengs før man belaster. Det er slik informasjon man tilegner seg etter litt erfaring og når man har full forståelse for hvordan mekanikken funker baki der  Osteaktig

Off topic. Men jeg tror sjeldent noen som har overhalt og har forståelse for hvordan en girkasse funker.. som tørr girer uten motor i gang.. stakkars synkroringene! De er designet for å funke når drevsatsen roterer. Ikke stillestående voldtekt.   Gr&aring;ter       
« Siste redigering: september 04, 2012, 08:23:01 am av Jee » Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #52 på: september 04, 2012, 08:59:53 am »

bilder

Hvor langt ha denne trim motoren gått? Er det lageret som satt der?
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #53 på: september 04, 2012, 09:59:49 am »

original motor .
nei det var lageret jeg trodde jeg kunne sette inn

her var lagrene. gått rett over 100.000 1600 DP


* DSC00446.JPG (137.96 KB, 640x361 - vist 277 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #54 på: september 04, 2012, 10:39:20 am »

Ut ifra det bildet ser jeg:

-Utbanket blokk, løst veivlager mot svinghjul, som igjen gir lavt oljetrykk.
-Bæring på midtre lager begynner å gi etter, dårlig oljefilm pga lav oljetrykk, veiva flekser og bøyer seg. Riper lageret så lageret på denne måten.
-Og til slutt pga dårlig oljetrykk/film begynner også rådelagerne og gi seg. Straks rådebank.

Helt normalt på en boble motor rundt 100.000km
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #55 på: september 04, 2012, 11:15:49 am »

Har du lagre og blokk fortsatt? Kan du ta et bilde av lageret som satt der, slik det satt?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #56 på: september 04, 2012, 12:27:44 pm »

Hva er det du lurer på nå JHU?  Osteaktig
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #57 på: september 04, 2012, 13:06:59 pm »

lager er kastet og blokk linjeborret. ( av Jee)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #58 på: september 04, 2012, 13:38:29 pm »

Hva er det du lurer på nå JHU?  Osteaktig

De flest lager jeg har plukket ut av oppbankede blokker har sitter god fast pga at de er smidd til hullet, mens de nye lagrene rumler rundt etterpå. Forøvrig en klassiker i forum sammenheng.
Men dette med banket thrusteflate har jeg ikke sett mye av, og heller ikke studert... men jeg synes det er litt rart at lageret flytter seg i stedet for å bli deformert som de andre.
Bare lurer litt vettu Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #59 på: september 04, 2012, 18:52:33 pm »

Jee : Det med kam på T4 blir mye bedre med T1-løftere, men ventilstyringer er vel ca. det samme som på T1. Det at noen motorer holder lenge og noen kort har vel mye med hvor god jobb som er gjort av den som har satt sammen motor.
Med større effekt til gatebruk er nok T4 ett hakk bedre en T1, men til drag og T1-motorer for gatebruk med mindre effekt så er en godt bygget T1 vel så bra som T4.(Det er nå min mening...)
Montering av et skikkelig oljefilter på T1 gjør nok mye for holdbarheten, den sila i bunnen der tar nok unna noe, men en motor bygget med eksternt oljefilter vil nok hjelpe mye. En annen ting som nok har en del å si er å ha jevn og riktig temperatur på olja, dvs. bruk av termostat på ekstern oljekjøler og ha helt riktig justerte forgassere eller efi slik at motor for riktig blandingsforhold. Med store temperatursvingninger i oljetemp og gassere som pøser på med alt for feit blanding(bensin i olja) + at mange kjører som nevnt over her uten filter på gassere er alt med på å gjøre at motor blir "unødvendig " fort slitt.

Er vel egentlig bare å se på motorer som går langt , og så se hva dem har som en boble-motor ikke har.

Tipper Sonic på foumet her kan skrive under på at feks. en 3,2 liters 911-motor gjerne kan gå 300 tkm uten overhaling.
Dette er jo også en luftkjølt bokser, og hva har denne som boblemotoren ikke har?
Den har : Tørrsumpsmøring med stor mengde olje med termostat (oljetemp nesten lik/like jevn på banekjøring som langs rolig landeveiskjøring), den har et innsprøytningssystem som fungerer ypperlig (selv om det ikke er sælig egnet for trimming) og har selvsagt et stort oljefilter + at kjølekappa til Porsche har "flaps" inne i viftehuset som fordeler luftstrømmning litt bedre enn på boblemotor. (Selvsagt har den også overliggende kammer, men det er få boblemotorer med det langs veien  Blunker )

Slik at jeg tipper at en godt bygget T1-motor med tørrsump,termostatstyrt oljekjøler,oljefilter og godt mappa EFI vil gå mange km, men dette koster selvsagt litt ekstra.

Den formelen her gjelder i de fleste tilfeller:

Fast and cheap = not reliable
Cheap and reliable = not fast
Fast and reliable = not cheap
« Siste redigering: september 04, 2012, 19:15:19 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!