april 25, 2024, 10:42:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Min -72 VW Transporter Camper  (Lest 7437 ganger)
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« på: mai 20, 2008, 23:19:10 pm »

Hei folkens,

Luftkjølte VW er nytt for meg. Jeg har nylig gått til anskaffelse av en -72 VW Transporter med campinginnredning. Den ser slik ut:





Etter hva jeg har skjønt etter å ha lest på earlybay.com, så er dette en såkalt crossover-modell, i den betydning at den har tidlig bay front (med lave blinkers), men store baklys, slik som på senere bay.

I det store og hele er bilen komplett og i god stand. Litt rust begynner å stikke frem på bakskjermene, men ikke noe kritisk enda. Bilen har en 1700cc motor, og det er grusom trangt bak i motorrommet.

Det står endel på min "to do" liste for bilen.
-Grundig rengjøring.
-Få den til å gå skikkelig på tomgang, og bli kvitt småfuskingen på full gass. Pluss kanskje få lurt ut de siste hestene som ligger og sover?
-Bytte lyspærer i dashbordet. (Hvordan får jeg bort hendlene til varm/kald-luftsspjeldene så jeg får løftet ut instrument-brettet?)
-Bytte teppe bak, da dette er skikkelig grisete.
-Bli kvitt motor/eksos/bensin-stanken inne i bilen. Greit nok at det lukter litt i gamle biler, men her er det altfor mye. Hva kan det skyldes? Har lest tråden her om morken gummi ved bensinpåfyllingsrøret. Skal få sjekket ut det snart. :)Andre ting som kan være synderen?
-Bensinvarmeren må ut og sjekkes/overhales, så jeg får den i drift.

Kommer til å poste litt i tråden her i håp om å få råd fra dere mer erfarne T2-folk, so stay tuned. Glad
(Svinger nok innom Bug Camp på lørdag kveld også, så kanskje det er noen der som vil slå av en T2-prat. )

Mvh Bugster
« Siste redigering: juli 30, 2008, 11:03:21 am av Bugster » Loggført
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #1 på: mai 20, 2008, 23:21:49 pm »



Hvordan i huleste får man dette rent igjen? Prøvde med en del konvensjonelle rengjøringsmidler fra heimen, men funka dårlig.  Osteaktig
Noen som vet om noen vidundermidler?
Loggført
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #2 på: mai 21, 2008, 00:05:36 am »

Fet bus! Og et pent og koselig interiør på denne tur bussen. For å få løs de varme hendlene på dachen må du under å ta av et klips så er det bare å trekke de rett ut. Men det finnes også en annen senere modell som er bare å trekke rett ut.Jg fikk mine seter rene med en kombinason av jif og cillit bang og børste. Men vet ikke om det er noe å anbefale da de ble noe "Sticky"etterpå. Tror egentlig de er missfarget de setene dine,ser slik ut.  Glad
Loggført

Folkevogn er kjerra!
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #3 på: mai 21, 2008, 07:02:29 am »

Flere av oss har hatt gode resultater med Jiff skurekrem og sånn gryteskrubb-svamp. Jeg har ikke opplevd at det blir klissete etterpå, men det skyldtes kanskje Cillit Bangen?


* jiffoggryteskrubb.jpg (75.61 KB, 800x600 - vist 430 ganger.)
Loggført

1969 Militær-buss
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: mai 21, 2008, 18:07:41 pm »

Det er vel en luke rett over motoren fra innsiden av bilen om jeg ikke tar skammelig feil.
Sä här.
« Siste redigering: mai 24, 2008, 13:46:19 pm av Varj » Loggført

98super
Supermedlem
*****
Innlegg: 664
Bosted: Oslo/Langesund


Vis profil

« Svar #5 på: mai 21, 2008, 18:12:29 pm »

Gratulerer med bussen, ser jo kjempefin ut. Ses på Bug Camp.  Kult
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: mai 21, 2008, 18:20:27 pm »

Ah, glemte å si det selv.

Gratulerer med en kjempebuss!  Gliser
Loggført

Hippo
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: mai 22, 2008, 22:51:39 pm »

FET BUSS, gratulerer!! 72 er et kjempe år!! Kult Kult
Er veldig trangt baki der, sykt dårlig gjort av vw å sveise igjen midtbjelken bak. Alle busser før 72 kunne skru av denne.
Du klarer fint å bytte plugger, med en leddet tennpluggnøkkel går det greit det!
Loggført

72 bay
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #8 på: mai 23, 2008, 16:53:16 pm »

FET BUSS, gratulerer!! 72 er et kjempe år!! Kult Kult
Er veldig trangt baki der, sykt dårlig gjort av vw å sveise igjen midtbjelken bak. Alle busser før 72 kunne skru av denne.
Du klarer fint å bytte plugger, med en leddet tennpluggnøkkel går det greit det!

Hjertelig takk. Glad

I går tok jeg ut vifte-motoren, luftfilterboksen, m.m. og fikk skrudd ut pluggene. De så nesten nye ut, så jeg dyttet de bare tilbake på plass. Luftfilteret derimot, ser helt forjævlig ut. Lenge siden siste rengjøring her gitt. Det viser seg også at når jeg har full gass, så er det igjen MYE bevegelse på staget baki før spjeldene er helt åpne, så det betyr vel at jeg har funnet ut hvor hestene har dratt hen for å beite.  Gliser

Jeg har latt meg fortelle at det er "elektroniske tomgangsdyser eller noe slags justering" (?) på disse. "Sjekk at de sitter godt fast, så de ikke suger falsk luft", sa en vis mann. Så det har jeg sjekket, og de sitter som de skal. Dermed var ikke disse årsaken til at bilen går dårlig på tomgang, trur eg...

Denne gummi-saken her som sitter under høyre forgasser mellom det jeg tror er veivhusventilasjon og en eller annen vakum-slange er helt morken, og må skiftes.

Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: mai 26, 2008, 02:45:49 am »

Det er vel en luke rett over motoren fra innsiden av bilen om jeg ikke tar skammelig feil.
Sä här.


Fullt mulig at 72 modellene ikke har denne luken.
Loggført

Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #10 på: mai 27, 2008, 22:02:59 pm »

Tror nok ikke at den har denne luka. Uansett måtte jeg i såfall ha demontert hele innredninga baki for å komme til. Glad

-Nå har jeg fått tredd inn ny tetningslist rundt motoren. Så da blir det vel et bedre "miljø" for den luftkjølte baki der. Glad
Også fått ordnet gassen og rengjort filter, byttet noen slanger og klemmer osv. Så nå går den myyyye bedre, men fremdeles ikke på tomgang. Får prøve litt mer. Glad
« Siste redigering: mai 27, 2008, 22:04:45 pm av Bugster » Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #11 på: mai 28, 2008, 12:04:01 pm »

utrolig fin buss du har fått deg. å rico innredning er jo bare så kult å praktisk. har sjøl kopiert et sånt å laget i min buss. just drive and enjoy  Kult
Loggført
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #12 på: mai 28, 2008, 21:30:51 pm »

Takk for det, Martin. Din er ikke så rent lite tøff den heller. Glad

Jeg har også en -76 modell varebil stående også som trenger rustsveising og kjærlighet. Mulig jeg begynner å jobbe med den til vinteren, om jeg bare klarer skaffe meg et sted å stå. Late bay er også kult. Glad
Loggført
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #13 på: juni 04, 2008, 22:39:42 pm »

Laget meg en ny slik gummislange i påvente av å få skaffet den originale. Nå går den penere. Synkronisering og justering av blanding og tenning blir neste.

EDIT: Og så var ny stift på plass, forgassere, synkronisering og tenning er justert, og bilen går som ei kule. Glad Nå er jeg turklar.
« Siste redigering: juni 16, 2008, 22:20:13 pm av Bugster » Loggført
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #14 på: juli 12, 2008, 21:22:08 pm »

I går dro jeg på min første "overnattingstur" med campern. Den har gått 40-45 mil så langt denne helgen, og går som en drøm. Går fint å ligge i 100km/t langs E6 Gardermoen, men jeg har for det meste holdt meg til kosekjøring på riksveiene. Glad

I går kveld var det mørkt da jeg for første gang skulle prøve å sette opp forteltet UTEN noen form for instruksjoner. Fikk det ikke opp på riktig vis. Er det noen her som har en veiledning eller tips til hvordan det skal stå?
Loggført
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #15 på: juli 21, 2008, 01:21:15 am »

Slik:


Lånte bildet fra en annen tråd på forumet.
Loggført

... it's an adiction ... 
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!