mars 28, 2024, 18:14:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bevaringsverdig motorkjøretøy. Alle bobler?  (Lest 5249 ganger)
skogheim
Medlem
***
Innlegg: 199
Bosted: Bærums Verk



Vis profil
« på: september 20, 2012, 14:00:59 pm »

Fått innkalling til kontroll etter å ha byttet motor i bilen. Begrunnelsen til Statens vegvesen er at bilen er et bevaringsverdig motorkjøretøy?

Er alle bobler dette?
Loggført

Putrer rundt i en lyseblå cab :-)
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #1 på: september 20, 2012, 14:10:56 pm »

Hvordan vet Biltilsynet at du har byttet motor?
Loggført

skogheim
Medlem
***
Innlegg: 199
Bosted: Bærums Verk



Vis profil
« Svar #2 på: september 20, 2012, 14:19:49 pm »

Han som kjøpte min gamle har visst videreformidlet hvor han kjøpte sin fra ved visning av sin bil... Har kun erstattet en gammel 1600-motor med en annen ny 1600-motor i min bil  Glad
Loggført

Putrer rundt i en lyseblå cab :-)
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #3 på: september 20, 2012, 16:10:10 pm »

Hvis bilen din er godkjent som bevaringsverdig kjøretøy skal det stå i vognkortet. Det er ikke vanlig.
Ellers så kan du lese mye mer om det her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-001.html
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
skogheim
Medlem
***
Innlegg: 199
Bosted: Bærums Verk



Vis profil
« Svar #4 på: september 20, 2012, 20:31:37 pm »

Det står ingenting i vognkortet om noe slikt.

Har ingenting å skjule, men dette irriterer meg! Kan de kaller meg inn uten å ha blitt stoppet i kontroll eller utenom eu-kontroll?

Regner ikke med at det er vanlig å bli kalt inn når man overhaler motoren eller bytter ut en standard 1600-motor med en annen 1600-motor?
Loggført

Putrer rundt i en lyseblå cab :-)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 20, 2012, 21:01:54 pm »

De kan kalle deg inn til kontroll bare av å ha sett bilder av bilen din. Eller lest på forum slik som dette. Det er statens vegvesen som bestemmer!! Dessverre
Loggført

nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #6 på: september 20, 2012, 22:27:57 pm »

jeg hadde bil som ble innkalt fordi jeg på spøk skrev på et lukket forum, at jeg ville ha inn større motor med turbo.. fikk 14 dager på å forevise bilen på trafikkstasjonen, mått faktisk dokumentere alle tidligere godkjente ombygninger på nytt på den bilen... så,, garasjetråder suger, da det sitter folk som har dette som jobb å lese å finne sånt.... (har dok på dette.....)
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
skogheim
Medlem
***
Innlegg: 199
Bosted: Bærums Verk



Vis profil
« Svar #7 på: september 21, 2012, 08:10:26 am »

Det betyr at jeg må reise opp til våren (bilen er satt på vinterlagring) og vise bilen med den 1600-motoren som sitter i nå  Trist

De skriver i kontrollseddelen at kjøretøyet er som sagt bevaringsverdig, og stiller spørsmål om den er ombygd. De skriver at originalmotoren er solgt - originalmotoren til bilen tror jeg skar seg for rundt 15 år siden....... Lenge før bilen ble importert til Norge.

Latterlig
Loggført

Putrer rundt i en lyseblå cab :-)
Venndøl
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Vennesla



Vis profil
« Svar #8 på: september 21, 2012, 10:28:32 am »

Dette går helt sikkert fint.
"Bevaringsverdig kjøretøy" brukes for å lette papirmøllen ved import av gamle biler.

Du får ta det på en tørr og fin dag og heller nyte kjøreturen.
 Blunker
Loggført

N00b
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 21, 2012, 10:39:10 am »

De kan kalle deg inn til kontroll bare av å ha sett bilder av bilen din. Eller lest på forum slik som dette. Det er statens vegvesen som bestemmer!! Dessverre

Enda mer desverre, de kan kalle deg inn når som helst uansett, det er slik det fungerer.  Dette skal selvfølgelig ikke være noe problem siden bilen ALLTID skal være i henhold til vognkortet og gjeldende lovverk.
Hvis du har bilen på vinterlagring, kan du bare ringe og be om å få utsatt visningen.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #10 på: september 21, 2012, 14:05:47 pm »

Synes dette virker litt sært, gjelder dette biler som ikke er registrert som bevaringsverdig motorkjøretøy også?
Hva kan de gjøre om en kommer på visning og ikke har orginalmotoren i bilen, og hvordan vet de hva som er den orginale motoren? Står motornummeret registrert noe sted hos dem?
Det å bytte motor i biler p.g.a. havari er jo ikke akkurat sjelden, må jo bli utrolig mye unødvendig papirarbeid og tull hvis en skal vise hver eneste bil som har fått byttet motor.
Loggført

bjornboble
Supermedlem
*****
Innlegg: 870
Bosted: finsland



Vis profil
« Svar #11 på: september 21, 2012, 15:05:31 pm »

års modell er bilen??
Loggført

agder vw klubb..

orginalt som er tingen..
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #12 på: september 21, 2012, 15:55:17 pm »

akkurat denne saken, grunner nok i at man skal dokumentere hvilken bil/regnr utbytta motor kommer fra, helst med kvittering på kjøpet med motornr og regnr på donorbil. dette har jeg tatt opp med min lokale trafikkstasjon, da jeg mente at en 40 år gammel motor ikke akkurat er enkelt å dokumentere hvilken bil den kommer fra som ny... som jeg sa.. jeg har 25 motorer ca av samme type, som jeg har kjøpt på meg gjennom mange år, ... de så tanken, og lar det ligge på gamle biler herover hvertfall. men på nyere krever de dok, mest pga stjålne deler osv...  men er bilen iorden, så kan du jo bare dra å vise den det, ta med kvittering på motoren du har, men motornummeret på. da er det nok grei skuring, det sure er at du må betale for visninga selv, og tapt arb fortjeneste osv... Trist
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #13 på: september 21, 2012, 15:58:10 pm »

Fått innkalling til kontroll etter å ha byttet motor i bilen. Begrunnelsen til Statens vegvesen er at bilen er et bevaringsverdig motorkjøretøy?

Er alle bobler dette?
Utgangspunktet er vel at hvis bilen er tatt inn på 30-årsregelen, registrert og godkjent etter de særreglene (bevaringsverdig kjøretøy) som gjelder, skal den ikke være ombygd til andre spesifikasjoner i ettertid (uten godkjenning). Mange har gjort det, så det kan hende BT vil ta stikk-kontroller for å sjekke at bilene er i den stand som ved godkjenning (og det burde de gjøre, det er faktisk jobben deres). Du får ingen problemer med en tilsvarende motor som originalt.

Edit: innlegget til Nobrakes over, er også riktig. Jeg kjenner en som jobber med slike saker i BT sentralt, dette er et punkt han nevnte. Dokumentasjon av hvor delene kommer fra, er vesentlig, for å forhindre tyverier. Så pass på å få kvittering hver gang dere kjøper dyre og essensielle deler...
« Siste redigering: september 21, 2012, 16:02:28 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
skogheim
Medlem
***
Innlegg: 199
Bosted: Bærums Verk



Vis profil
« Svar #14 på: september 26, 2012, 13:34:17 pm »

Fant nå ut at det faktisk står trykket i del 1 av vognkortet - bevaringsverdig motorkjøretøy  Trist men fått bekreftelse på at det selvsagt er tillatt å bytte ut gamle deler med nye så lenge de er tilsvarende deler/samme funksjon.

Ulempen er at den må vises, men dette skal være kostnadsfritt så lenge bilen er iht slik den skal være...

Kjipt uansett å bruke tid på dette!
Loggført

Putrer rundt i en lyseblå cab :-)
westcosta
Supermedlem
*****
Innlegg: 629
Bosted: Sykkylven



Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 26, 2012, 21:27:09 pm »

Heilt klart kjedelig og må vise bilen til BT.. Sint
Men har du en bil som er tatt inn etter regelverket som "bevaringsverdig motorkjøretøy" er det en liten hake ved det.
Her snakker vi orginale hjul, speil,ratt, seter, luftfilterboks osv...
(Tror også du ikke har lov og skifte farge på bilen)
I dag tar BT bilder av alt som blir registrert, er ikke sikker på om dei gjorde det i "good old days..."
Loggført


T1 "Eatonic"
T2 Buss "Metal Jacket"
T4 "Multi"
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #16 på: september 26, 2012, 22:18:25 pm »

Jeg ville bedt om å "omregistrere" fra bevaringsverdig til vanlig bil, ved oppmøte til pålagt visning.
Dvs. få fjernet duste-påskriften i vognkortet. ( Du er pålagt kjørebegrensninger, mm. ved bevaringsverdig option.)

I dag er dette et fritt valg ved import på 30 års regelen.
Jeg ber alltid om førstegangsregistering som vanlig kjøretøy, ikke bevaringsverdig. Muligens litt strengere kontroll /krav, men aldri problem på vanlig boble i god stand...
Loggført
Ladybug
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Nannestad/Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 13, 2013, 22:57:35 pm »

Jeg ville bedt om å "omregistrere" fra bevaringsverdig til vanlig bil, ved oppmøte til pålagt visning.
Dvs. få fjernet duste-påskriften i vognkortet. ( Du er pålagt kjørebegrensninger, mm. ved bevaringsverdig option.)

I dag er dette et fritt valg ved import på 30 års regelen.
Jeg ber alltid om førstegangsregistering som vanlig kjøretøy, ikke bevaringsverdig. Muligens litt strengere kontroll /krav, men aldri problem på vanlig boble i god stand...

Er det noen her som har prøvd dette?
Hvordan er prosessen for dette i tilfelle? Bare å vise bilen hos BT, og be om endring i vognkortet? Eller er det mere som skal til?
Loggført

1968 boble   solgt
1975 Westfalia-camper

Mandagsenke Glad
Medlem av: Angel Wheels
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!