april 20, 2024, 06:01:40 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: min 58 boble - smalnet forstilling og bredda ståliser på gang  (Lest 41699 ganger)
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #60 på: mai 11, 2013, 16:52:43 pm »

Lest i mellom står det hvor mye den er senket bak.?

Per nå er det nok 10-11cm som tilsier omtrentlig 2 ytre - jeg kommer til å gå en liten cm eller to opp etter dagens ettermiddagstur med 2 i bilen  Øyerulling

Sorry for off topick. Men min er å senket 2 indre. Er det ikke vanskelig å justere dette tilbake..? Vil senke min 1 ytre. Er jo presisjon og ikke let å se heller ville jeg tru.
Felgene dine kun bredde utover.?

For å sjekke at det er samme høyde på begge sider kan du bare måle fra bolten på øvre demperfeste og ned til overkant plate. om du kommer ut av tellinga på indre/ytre splines er dette redninga. Jeg hevet bilen litt i dag og det er fort gjort. nå er alt satt inn med fett på min, så ingenting sitter fast og det gjør jobben mye enklere.

demonter aksel, nedre demperfeste og lokket som holder bærearmen på plass. løsne 4 skruer i skjerm for å kunne bøye den litt ut.
mål avstand fra OK bærearm til UK bolt øvre demperfeste så vet du dagens høyde. dra ut hele aksel med bærearm og splitt dette om det sitter fast. sett inn med fett og tre torsjonsstag på plass indre og hekt på bærearm og mål deg frem til der moroa sto i utgangspunktet. deretter er det bare å prøve seg frem med x antall indre og ytre til du har hevet den passe - bruk skjemaet som viser forholdet mellom splines og endring i høyde.
Loggført
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #61 på: mai 11, 2013, 19:31:37 pm »

Lest i mellom står det hvor mye den er senket bak.?

Per nå er det nok 10-11cm som tilsier omtrentlig 2 ytre - jeg kommer til å gå en liten cm eller to opp etter dagens ettermiddagstur med 2 i bilen  Øyerulling

Sorry for off topick. Men min er å senket 2 indre. Er det ikke vanskelig å justere dette tilbake..? Vil senke min 1 ytre. Er jo presisjon og ikke let å se heller ville jeg tru.
Felgene dine kun bredde utover.?

For å sjekke at det er samme høyde på begge sider kan du bare måle fra bolten på øvre demperfeste og ned til overkant plate. om du kommer ut av tellinga på indre/ytre splines er dette redninga. Jeg hevet bilen litt i dag og det er fort gjort. nå er alt satt inn med fett på min, så ingenting sitter fast og det gjør jobben mye enklere.

demonter aksel, nedre demperfeste og lokket som holder bærearmen på plass. løsne 4 skruer i skjerm for å kunne bøye den litt ut.
mål avstand fra OK bærearm til UK bolt øvre demperfeste så vet du dagens høyde. dra ut hele aksel med bærearm og splitt dette om det sitter fast. sett inn med fett og tre torsjonsstag på plass indre og hekt på bærearm og mål deg frem til der moroa sto i utgangspunktet. deretter er det bare å prøve seg frem med x antall indre og ytre til du har hevet den passe - bruk skjemaet som viser forholdet mellom splines og endring i høyde.


Fort. Da har jeg kontrollen.. Takk takk.. God helg..
Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #62 på: august 16, 2013, 09:09:30 am »

Sesongen begynner å nærme seg over og for en sommer! Bilen har ikke hatt ett feilslag, ble brukt som bruksbil i hele juli og antall smil per mil er mange Glad
Eneste som ikke er 100% er en lekkasje fra girkassa - fylt på totalt 1 liter i sommer med girkasseolje. Er visst en vanlig feil, men har noen forklaring på hva det (trolig) kan være?

ar handlet inn takgrind som skal lakkeres i felgenes farge i første omgang - eventuelt kromatiseres om lakk ikke blir noe fint. litt random bilder:





Loggført
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #63 på: august 17, 2013, 17:25:32 pm »

Takstativ på operasjonsbordet - fjernet spiler som skal erstattes med nye, slipt ned til bart metall og syregrunning før ny lakk i felgenes farge.



Loggført
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #64 på: august 25, 2013, 13:44:43 pm »

Prosjekt takgrind tar form - lakkert, spiler er laget og beiset brune så venter kun på tørk før vi er i mål.





Loggført
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #65 på: august 26, 2013, 20:16:51 pm »

Ooooooog ferdig!

Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #66 på: august 26, 2013, 22:11:32 pm »

Lekkasje fra girkasse er mest vanlig i simringen inne i clutch huset... Vanligvis blir det da olje på clutch etter hvert og bilen begynner å slure på gira. Kommer oljen ut i sjøten mellom motor og girkasse,mer lekkasjen påvist:)
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #67 på: august 28, 2013, 10:00:04 am »

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har gjort noen stor innsat i å lokalisere opphavet til lekkasjen, kun tatt en kjapp påfylling av girolje nå og da. Jeg skal ta en kikk en dag, men - Snakker vi ut med motor/girkasse for å fikse? Trengs verktøy utover "normalt"? Og ikke minst - jeg har tre tommeltotter - er det bare å gå løs på oppgaven i den forstand at det kan ikke bli feil?  Øyerulling
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #68 på: august 28, 2013, 10:27:32 am »

ja ut med Motor
så kan du sete inn en tre skrue i simmeringen å bruke en glidehammer å napp ut simmeringen.(Hvis ikke du har simmering utdrager da)
deretter må du ha ei hylse eller et rør til å banke inn simmeringen
husk dette må gå fint inn ellers nye lekkasje Gliser

Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #69 på: september 28, 2013, 14:46:48 pm »

Takk for tilbakemeldinger - er alltid hyggelig Glad

Årets siste tur ble unnagjort i dag før vinterlagring i varmegrader gjennom hele vinter'n. Litt stusselig at sesongen er over, men siden skraping av is på ruter er et faktum var det en nødvendighet å få plass til bruksbilene i garasjen. Flott sesong - absolutt null problemer og jeg tror jeg har tilbakelagt mellom 200 og 300 mil i år.

Litt bildehoring før det trolig blir stille i tråden frem til februar når bilen tas ut i fbm. vårt bryllup Osteaktig









Loggført
Thorsi
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Bjørkelangen



Vis profil
« Svar #70 på: oktober 05, 2013, 23:28:33 pm »

Denne var snasen  Kult
Loggført

66 boble prosjekt :-)
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #71 på: oktober 06, 2013, 09:49:07 am »

Flott bil! Likte jobben du gjorde med takgrinda. Solid.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #72 på: oktober 06, 2013, 10:14:27 am »

Er nok ikke lenge før denne også blir ødelagt som cal looker... Nyere forskning tilsier at det går den veien med de fleste:-(
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #73 på: oktober 06, 2013, 20:22:25 pm »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger Glad
Og skal man tro statistikken så er endringer i vente...Meeeeeeen - redd denne fortsetter i grove trekk identisk til neste sesong også!
Loggført
Espen S
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #74 på: oktober 13, 2013, 21:35:46 pm »

Utrolig flott bil! Kanskje jeg får se bilen din i levende live til sommeren..?
Loggført
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #75 på: oktober 14, 2013, 19:11:04 pm »

Hyggelig - garantert mulig å beskue - den går som bruksbil store deler av sommer'n Blunker
Loggført
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #76 på: desember 09, 2013, 11:16:19 am »

Et kort men gledelig gjensyn, hvor sommerhjul ble byttet ut med nytt komplett sett med vintersko slik at bil er "key-ready" til februar (22.2 er datoen for bryllupet). Fyra lett når bensinen først ankom gasser og gikk som ei klokke! Da er det bare å glede seg til nevnte dato med skrekkblandet fryd....







Og ja - bildene er tatt med en håndholdt potet i det "hyggelige" lyset fra en natrium høytrykksdamplampe....
Loggført
boble1958
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #77 på: desember 14, 2013, 17:33:41 pm »

Jasså, det ble "slakt" likevel  Flau
Pass bare på at alt du gjør er reversibelt, husk jeg har førsteretten ved salg  Blunker

Stig


* image.jpg (99.66 KB. 640x512 - vist 435 ganger.)

Loggført
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #78 på: desember 15, 2013, 11:27:01 am »

Hei Stig,
Etter mye frem og tilbake tok jeg den forferdelige avgjørelsen om å slakte bilen - ny forstilling og breddede bakdekk...
Men, veien tilbake er takk og lov kort, og de originale delene ligger behagelig lagret klare til dyst.

Jeg ville ikke hatt altfor store forhåpninger om å bli neste eier på denne bilen, men om jeg mot formodning skulle få et drypp er det her den blir annonsert først, så bare å følge med (både for eventuelt salg, men også for å få videre bekreftelse på hvor godt bilen har det i mitt eie). Glad
Loggført
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #79 på: mars 03, 2014, 09:17:27 am »

Et gledelig gjensyn!
Giftet meg 22.2 og bilen stilte velvillig opp som alltid.

Noen foreløpige bilder som ble tatt:





« Siste redigering: mars 03, 2014, 09:46:55 am av lemmuh » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #80 på: mars 03, 2014, 13:37:46 pm »

Gratulerer med både kone og bil :-) Tøffe bilder.
Jeg begynner å sveise på min 58 i dag.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjetil1985
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted: kløfta



Vis profil
« Svar #81 på: mars 04, 2014, 15:59:54 pm »

lekker kjerre Glad
Loggført
KS
Medlem
***
Innlegg: 169
Bosted: Sigdal


Sigdal Folkevognklubb


Vis profil
« Svar #82 på: mars 04, 2014, 18:02:50 pm »

Gratulerer Glad
Ser ut som bilen funka fint til det formålet den ble inn kjøpt til Glad
Loggført

lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #83 på: mars 10, 2014, 09:43:25 am »

Definitivt - bare velstand, og selv om dette har vært bilens hovedoppgave ser jeg frem til å ut å cruise så fort veien blir tørre! Glad
Loggført
EirikS
Medlem
***
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #84 på: mars 10, 2014, 23:22:48 pm »

Dette forumet trenger en "liker-knapp"!

Kjempe flott bil og flotte bilder!

Føler alt er gjort riktig med denne bilen, og jeg digger stilen du har på den Glad
Loggført

54 Vw T1 Oval mix
69 Vw T2 Doka
10 Vw Transporter TDI
12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
boble1958
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #85 på: april 01, 2014, 18:45:28 pm »

Gratulerer med giftemålet. Strøken bryllups-bil Blunker Håper Bobla har det bare bra.
Jeg trenger noen tips til belysning i ny-garasjen. Sender deg en Mail på jobb. OK?
S
Loggført
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #86 på: april 03, 2014, 17:18:32 pm »

Takk for hyggelig tilbakemelding,

Veiene i distriktet ble kostet for kort tid siden, så nå klør det etter å offisielt ta fatt på en ny sesong Glad

Bare å sende en mail!
Loggført
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #87 på: oktober 21, 2014, 17:15:19 pm »


Og da ble det den tiden av året hvor bobla ble parkert. Samme plass som i fjor - tørt og godt. Ikke oppdatert så mye her i sommer, ser jeg...

Resten av sesongen bærer preg av litt for lite bruk (dårlig samvittighet), mye prosjekter på privaten har tatt mye tid, og ettersom vi venter ei lita ei i desember kan det jo hende at man får litt annet å henge fingra i til neste år også. Ble en liten pokal på aktiv auto sitt vårtreff og SCC ga et periodisk sug etter større motor som heldigvis gikk over. Skrudd totalt 20 minutter - det vil si 20 hjulbolter ved bytte til lagringshjul, ellers er det ikke rørt noe som helst. Ukomplisert eierskap med andre ord Osteaktig

Et par bilder før det nok en gang blir stille noen måneder...

Bobla gjorde jobben som bryllupsbil






Tidsfordriv i ferien


og fra i dag - lagring


Loggført
gearn
Juniormedlem
**
Innlegg: 80
Bosted: Drammen


59´


Vis profil
« Svar #88 på: oktober 27, 2014, 22:05:34 pm »

Utrolig pen bil!  Rekker tunge
Noen planer for vinteren med den?
Om det er noe mer å gjøre..
Loggført
lemmuh
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Jevnaker


Vis profil

« Svar #89 på: oktober 28, 2014, 07:58:18 am »

Takk for det!
Absolutt ingen planer - den står urørt til april regner jeg med. De grep som er gjort er fullstendig reversible og slik blir det nok å holde det også - ingen stilendring eller noe i den duren Glad
Det er en dårlig simring som forårsaker en liten oljelekkasje fra kassa, men det er for så vidt uproblematisk.
I tillegg er ikke spissing/camber 100% men det og er noe jeg ikke tar fryktelig tungt.

Om noen føler seg kallet må de gjerne tilby seg å fikse dette til våren - send en PM med prisantydning (justere forstillinga, mulig shims må suppleres og bytte simring - usikker på om det er fra inngående aksel eller en av drivakslene)! Jeg merker at det å skru bil ikke er like morsomt som det en gang var...
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!