mars 29, 2024, 07:13:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljesystemet: hvordan virker det  (Lest 27703 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« på: mai 24, 2008, 22:14:51 pm »

Interessant lesing: Dual relief oiling system. How it works

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293

Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1 på: mai 24, 2008, 23:56:21 pm »

Dette var virkelig god info! Jeg har i lengre tid gått å lurt på hvor brekkpunktet er når det gjelder oljepumpens størrelse. Dvs, når starter flowen å bygge trykk bare pga små kanaler. 30 mm er for stort uten å modde blokka.
Jeg har aldri vært mer glad for at jeg har effektivisert mitt smøresystem... hadde ikke trodd jeg skulle ha så full klaff...
Tenke seg til at en originalkjøler er en dum ting på en trimmet motor... Blunker

Årets link JTWE!!
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mai 26, 2008, 21:38:46 pm »

En ting er jo 30mm pumpe, men det turtallet en del motorer går på må jo også skape samme problem?

Jeg skal kjøre med 30mm pumpe med internt filter, og vil tro det skaper noe mere motstand enn den rene 30mm pumpen som er testet her.

Forsåvidt interessant fakta som ble sagt her:

"Very interesting reading. I've been doing some checking on a new Brazilian factory case, and found that the machining appears to be different than what was observed during this study in 1979, specifically the Oil Control Valve.

On the new cases the control valve is machined flat, without a bevel. However, the 'Oil Control passage into main oil gallery' is drilled to 10mm. In addition, the 'Oil relief passage into case' is 6.75mm in diameter, rather that the 5mm noted here."
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: januar 27, 2009, 12:54:31 pm »

Noen synspunkter på dette? Virker jo logisk å skulle begge sider samme oljestrøm.
Noen som har gjort, og evt erfaringer?

http://bobhooversblog.blogspot.com/2007/06/hvx-mods-again.html
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: januar 27, 2009, 13:00:20 pm »

Jeg har i hvertfall hatt planer om å gjøre dette siden jeg leste om det første gangen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: august 14, 2010, 20:20:26 pm »

dette er jo en gammel tråd, men høyst aktuelt tema.

Jeg har en utfordring med at jeg har Porsche-kjøling på en T1-motor.

Hva er da den beste løsningen for å kople inn en kjøler?

Frem til nå har jeg erstattet den originale kjøleren med en såkalt blocloff plate, som bare sender olja rett gjennom, og koplet kjøleren via en sånn termostat-plate mellom filteret og holderen.

Men hva skjer da med disse ventilene når oljen varmes opp? Når den første "åpner" er det jo ikke noen kjøler som den sendes gjennom, og vil da disse rleieve valvene ha noen misjon in det hele tatt?

Bør jeg heller kople den eksterne kjøleren inn der den originale sto, og så gjøre de samme modifikasjonene som beskrevet i posten over?

Roy
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: august 24, 2010, 17:57:15 pm »

Da har forhåpentligvis de fleste "landet" etter årets SCC, så kanskje noen har anledning til å hjelpe meg med problemstillingen som beskrevet over?  Blunker
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: august 24, 2010, 21:05:15 pm »

Hvordan bestemmer de nye termostatene om de skal åpne/lukke for oljen? Går det på varme som på vanntermostater eller trykk?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: august 24, 2010, 22:14:01 pm »

den jeg har går på trykk
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: september 01, 2010, 19:25:48 pm »

Da blir det vel i effekt det samme systemet som på blokka - temperatur på oljen er en funksjon av trykket.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: september 01, 2010, 19:57:25 pm »

ja sånn jeg forstår det i alle fall,

det betyr at min eksterne sandwich-plate gjør samme nytten som den interne relief-valven, og reduserer trykket ved å kjøle ned olja (?)

Trenger jeg da den interne relief-valven?

Innser at det ikke er mange som har erfaring med Porsche-kjøling her, så dersom moderator ønsker det, kan vi gjerne skille denne diskusjonen ut som et eget tema.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: september 05, 2010, 13:03:33 pm »

Øker trykket ved å kjøle ned oljen blir vel resultatet.

Nei, jeg kan ikke se noen prinsipiell forskjell utover hvor godt/enkelt den gjør det, samt at man kanskje blir mer fri-stilt til å justere/modifisere etc.
En elektrisk styrt solenoide-ventil burde jo kunne lages, styrt av en temp-sensor så man blir kvitt trykk/temperatur koblingen, f.eks en bryter slik som styrer vifteinnslaget samt en ventil som gir god flow forbi/gjennom
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: september 21, 2010, 07:35:39 am »

Interessant lesing: Dual relief oiling system. How it works

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293

Bump!
Denne tråden bør man lese til det sitter før man stiller seg til doms over original systemet.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #13 på: september 22, 2010, 09:36:16 am »

har lest den, og jeg stiller meg ikke til doms over noe, bare lurte på hvordan jeg best bør gjøre dette med porsche vifte....
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: september 22, 2010, 09:42:50 am »

har lest den, og jeg stiller meg ikke til doms over noe, bare lurte på hvordan jeg best bør gjøre dette med porsche vifte....

Veldig enkelt. Plugg igjen hullene til oljekjøler, plugg igjen "bleed" hullet under "termostat" stempelet (eller kjøp CSP's geniale bolt-on fitting) kast fjær og stempel.
Og så legger du opp fullflow med oljetermostat med påhengt celle oljekjøler hengende ved siden av girkassen. Til slutt kan du brodere med et stillbart stempel ved svinghjulenden for å stille trykket til det som passer deg.

Du kan se det i praksis i Sandefjord. Har hatt det slik siden 2003.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: september 22, 2010, 10:29:06 am »

da er det jo nesten sånn jeg har gjort det, men hva mener du med plugg hullene til kjøler? Jeg har satt på en sånn block-off som sender olja rett tilbake. skal jeg heller plugge de s ådet ikke flower noe gjennom de kanalene?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: september 22, 2010, 11:48:06 am »

da er det jo nesten sånn jeg har gjort det, men hva mener du med plugg hullene til kjøler? Jeg har satt på en sånn block-off som sender olja rett tilbake. skal jeg heller plugge de s ådet ikke flower noe gjennom de kanalene?

Helt likegyldig, så lenge stempelet ved reimhjulet er vekk.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #17 på: september 22, 2010, 12:03:21 pm »

da er jeg med,

du mener altså i stedet for å kjøre oljereturen inn på den "vanlige" plassen, bruker man en slik:


* 22198.jpg (48.96 KB, 800x600 - vist 988 ganger.)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: september 22, 2010, 12:22:39 pm »

Jepp, en kul bolt-on løsning Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #19 på: september 22, 2010, 12:24:11 pm »

goodie. tack så mycket, nå kan jeg få inn motoren i bilen igjen, uten å bekymre meg for at noe hadde gått meg hus forbi...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!