april 20, 2024, 14:23:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte torsjonsfjærene mot coil overs bak....  (Lest 2690 ganger)
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« på: oktober 09, 2012, 19:44:14 pm »

Noen som har erfaring med slike morosaker på T1? Swing eller IRS? Spiller liten rolle i utgangspunktet da jeg først og fremst leter etter inspirasjon til hvordan noe slikt kan bygges. Hvorfor jeg funderer på et slikt oppsett til min svingaksel boble er rett og slett fordi fjærplatene blir i korteste laget når bilen senkes. Får feil spissing på bakhjulene hvis noen forstår hva jeg mener. Ser derfor for meg et oppsett med stag festet der lokket over fjærene normalt sitter (ala red-9) og justerbare armer ut til hjulet. Dette kombinert med stag mellom dempertårnene og høyde/ harhetsjusterbare coilovers må da være optimalt på rottebobla mi med 1200 motor?

Noen som har biler eller gode linker til noen som produserer slikt?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 10, 2012, 09:48:15 am »

http://mendeolamotors.com/motors/index.php?option=com_joomgallery&func=viewcategory&catid=1&Itemid=103

http://www.red9design.com/busrearwishbones.htm

http://www.pacificcustoms.com/
« Siste redigering: oktober 10, 2012, 10:09:27 am av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 11, 2012, 11:19:08 am »

Takk.
Fant også litt bilder i tråden om "Putte".







Og "Putte's" fra Red-9. De ser egentlig ganske begredelige ut sammenlignet med de andre her.



Har slått meg til ro med at dette kan lages selv (men det er det sikkert delte meninger om). 2 stk kraftige uniballs og coilover dempere er alt jeg teoretisk trenger å kjøpe i butikk. Resten kan jeg lage selv med matriell fra hyllene på jobben. Skulle gjerne vist hva slags delenummer det er på coilover demperene som står på Putte... Får sende en PM til eieren Glad

Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 11, 2012, 11:30:01 am »

Tenk også på at dempertårna i bilen din ikke er egnet for innfesting at coil overs.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 11, 2012, 12:23:19 pm »

Bør vel ha stag mellom tårnene slik som på feks Putte bilen. Er det generelt noen forskjell på tårnene på sving og IRS bil?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 11, 2012, 12:24:57 pm »

Ser at slikt snacks stort sett lages for IRS biler. Ikke så rart kansje, men hadde uansett vært moro å lage noe tilsvarende til en skrævebil Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 11, 2012, 13:20:16 pm »

Jeg bestiller et sett av deg, om prisen ikke blir for høy :0)
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 11, 2012, 13:22:33 pm »

Selve ståldelene bør ikke bli så dyre. Ikke uniballs heller men demperene drar nok litt opp. Men det er liten tvil om at noe slikt er fremtiden;-)
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 11, 2012, 13:47:05 pm »

Jeg er også interessert hvis du lager et sett som funker med fjørplater som er tykkere en originale og som ikke har denne


* 7.jpg (110.82 KB. 800x600 - vist 172 ganger.)


som bygger utover og dermed hindrer bruk av felger som bygger innover.

BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 11, 2012, 17:18:22 pm »

Kan nok trøste dere med at jeg kun kommer til å lage slike plater til eget bruk. River noen i stykker det jeg har laget og noe går galt blir det et helvette.

Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 11, 2012, 18:08:37 pm »

Kan nok trøste dere med at jeg kun kommer til å lage slike plater til eget bruk. River noen i stykker det jeg har laget og noe går galt blir det et helvette.


Som alt annet på våre biler så er det "use at your own risk" som gjelder. Coilovers skaffer jeg sjæl.

Jeg er hypp og ta gjerne kontakt på PM om du bestemmer deg for å lage noe liknende for swuuung aksel

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 11, 2012, 23:19:38 pm »

Jeg også, på egen risiko Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #12 på: oktober 13, 2012, 09:57:25 am »

Gjør et google søk på Formel V. De kjørte med coil over og svingaksel. ( Riktignok midtmotor, men samme prisipp)



Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 15, 2012, 08:47:32 am »

En annen løsning som også bygger for mye ut mistenker jeg:



De må da være mulig å få til noe slikt uten at det skal bygge ut mer en hva en standard fjørplate gjør?

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #14 på: oktober 15, 2012, 19:55:56 pm »

En annen løsning som også bygger for mye ut mistenker jeg:



De må da være mulig å få til noe slikt uten at det skal bygge ut mer en hva en standard fjørplate gjør?

-BB-

Hva med å få stagene bak mot akselrøret bøyd innover mot senter? Trenger jo bare litt plass der dekket skal være  Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: oktober 15, 2012, 20:03:56 pm »

Hva med å få stagene bak mot akselrøret bøyd innover mot senter? Trenger jo bare litt plass der dekket skal være  Glad

Det er fremme dekket subber. Like bakenfor uniball festet. Feks så funker ikke justerbare fjørplater pga justerings skruen.

Jeg liker tanken med å slippe torsjonsfjørene og kunne justere høyde og preload enkelt med coilovers.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!