april 30, 2024, 03:47:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvem bruker luftkjølt bil i vinter?  (Lest 2960 ganger)
T-1
Supermedlem
*****
Innlegg: 1297
Bosted: Hjemme hos meg selv...


Praise the lowered...


Vis profil
« på: oktober 25, 2012, 12:49:29 pm »

Sitter og skal gjøre doningen klar for lagring, men så har jeg vinter dekk til den og hvorfor ikke? Så hvem kjører og hva slags erfaring har du med dette? Jeg skal bruke en 69 buss i vinter. Har kjørt 1303 mange år men aldri buss på vintern Rekker tunge
Loggført

In case of fire, do not use elevator. Use water!
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 25, 2012, 12:52:00 pm »

har du bensin varmer er ikke det noe problem vel, blir kaldt baki  da men der sitter ikke du. hehehe  holmsen kjører vel sin året rundt.
Loggført
T-1
Supermedlem
*****
Innlegg: 1297
Bosted: Hjemme hos meg selv...


Praise the lowered...


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 25, 2012, 12:53:50 pm »

har du bensin varmer er ikke det noe problem vel, blir kaldt baki  da men der sitter ikke du. hehehe  holmsen kjører vel sin året rundt.
nei der setter jeg frua og ungene... Rekker tunge
Loggført

In case of fire, do not use elevator. Use water!
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 25, 2012, 13:40:29 pm »

Har planer om å kjøre vinteren igjennom i år, hadde litt problemer med bilen sist vinter som gjorde at den sto i ro til godt utpå nyåret.  Siden jeg ikke har en garasje til å skru på den i, satt det langt inne å få den opp å gå igjen..
Trenger kun å få lagt inntil bremsebånda og få en eu kontroll så er jeg klar for vintern (også vinterhjula på da)
Loggført

Seaside VW Klubb
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 25, 2012, 15:32:41 pm »

har du bensin varmer er ikke det noe problem vel, blir kaldt baki  da men der sitter ikke du. hehehe  holmsen kjører vel sin året rundt.
Ja, jeg kjører lutfkjølt året rundt. Om vinteren kler jeg meg som om jeg skulle vært ute. varmen i bilen er akkurat nok til å holde frontruta isfri  Osteaktig
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 25, 2012, 16:34:19 pm »

Kjører til jobb hele vinteren Glad Setter defa på før jeg kjører så holder varmen til jeg kommer hjem Blunker
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 25, 2012, 17:29:31 pm »

Kjører 181'n når det er godt med snø ute. Fikk montert girkasse med zf sperre i sommer takket Lasse, det skal bli moro på glatta!!! Hater å bruke bilen når det er vått på veien og en må bruke like mye spyllevesle som bensin. Splylleanordningen er ubrukelig...


Alex

Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #7 på: oktober 25, 2012, 17:49:06 pm »

Kjører på vinteren,til å fra jobb hver dag,ikke no problem med verken varme eller is på vinduet. Bare å legge ut ræva i hver eneste sving Blunker
Loggført
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 25, 2012, 18:21:59 pm »

Fruen kjører 1300s hele året Glad. Hun er meget fornøyd med varmen ned til -20, da blir det kalt også i bilen...
Er jeg riktig heldig, kanskje jeg får låne den en gang i blandt Glad
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 25, 2012, 20:43:11 pm »

Et problem som ingen har nevnt er SALT!!!
Dagens salt tærer hardt på en gammel VW.
Hvis bilen allerede er noe rusten under, kan det bli en kraftig reduksjon i bilens levetid.
Hadde ikke vært for salt hadde jeg kjørt bussen året rundt.
« Siste redigering: oktober 25, 2012, 21:41:39 pm av ragazzata » Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 25, 2012, 21:09:21 pm »

Så lenge vi holder oss her i Hemsedal, så slipper vi stort sett salt Glad Men eller er jeg enig i at det er ett stort problem Sint
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 25, 2012, 21:22:10 pm »

Har kjørt min originale 69 mob i tre vintre nå, så har massevis av erfaring, bare å spørre om tips og triks  Kult Erfaringa nå er atte rusta har tatt et grapa tak, så i vinter må den strammas opp - og jeg må kjøre rundt i noe kjønnsløst no.....  Trist
Loggført

holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 25, 2012, 21:28:58 pm »

De gir  seg vel med denna saltinga ved en 10-14 blå.
Er under sånne forhold min blir brukt. Sørpe = parkert
Ikke ideellt, men har ikke annet enn luftkjølt
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 25, 2012, 23:12:34 pm »

Har kjørt min 68 mod nå i 4 år på  vestlandet  .Sommer og vinter . Tar nå en skikkeig restau på den . F :Dinnes ikke en b edre vinter bil
Loggført
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 26, 2012, 06:03:59 am »

Jeg har kjørt boble hele året siden jeg fikk lappen i 1991, det går helt fint så lenge varmepottene og slikt er som det skall være Glad
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 26, 2012, 08:41:01 am »

Har hatt min 1303s som hverdagsbil et år nå her Århus. Desværre liker de salt i maten og på veiene, men det må gå som det går.
Det går helt fint å holde duggfrie vinduer foran og dørene med gode varmepotter og litt turtall.
Det kan dugge litt i lyskryssa i sentrum, kan jo ikke ha 3000rpm, mens man venter på grønt..
Min bil har også bensinvarmer, og det er gullverdt. 5 min med den så er det lunk og varmepottene tar over, når jeg kjører.
Ellers så har bakvinduet varmetråder, men det er minimalt de funker så jeg tok å monterte en liten varmevifte der isteden. Brukte kontaktene ved vinduet, så den styres med bryteren foran. Fungerer også fint. Fikk kjøpt en isskarpe med forlengerskaft, så jeg kan sitte i førersete å skrape bakvinduet, (før jeg fikk vifta), men ikke så bra å gjøre når en kjører Blunker

Ellers så er et pusseskinn/svamp, god isskrape med gummiblad,saueskinn å sitte på, så er det tut og kjør Glad



Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #16 på: oktober 26, 2012, 12:05:57 pm »

Plokkopp'en (-75sika) rusler og går over 15000 km i året, på all slags underlag. Så som så med varmepottene, men fleece pledd over knærne, vottar og lue, så gjekk det fint i -15 i fjor.
Har store planer om ettermontering av BA4 no....
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: oktober 26, 2012, 20:44:11 pm »

Kjører ikke om vinteren grunnet saltinga og mangel på vinterdekk, men strekker sesongen så langt det lar seg gjøre. I år begynte vi i slutten av februar, og håper på å kjøre til midten av november eller lenger hvis det ikke snør med påfølgende salting.

Nå i kveld var det et par minusgrader ute, startet bilen 5-10 minutter før jeg kjørte avgårde, og da var det allerede 15-17 grader "innendørs" med utette dørpakninger  Gliser Blir rundt 25 grader etter 15-20 minutters kjøring. Har gode originale varmepotter og alle slanger på plass, så det fungerer ganske greit.
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #18 på: oktober 26, 2012, 20:59:29 pm »

Den første snøen har lagt seg på Lillehammer,må si det var artig å få prøvd den nye motoren på vinterføre Glad Funker som gull å kjøre uten bensinvarmer også. Ha skikkelig bjønn-fitte på hue så ikke øra blir kalde Osteaktig
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!