april 26, 2024, 08:04:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bunnplate T1  (Lest 3412 ganger)
Tulla
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Arendal



Vis profil
« på: november 10, 2012, 14:45:40 pm »

Er det noe forskjell på bunnplatene til boble? Med det menes om det er noen modeller som er sterkere en andre,slik at de tåler STOR motor bedre.
Er det også noen drivaksler som utmerker seg,eller er det like greit og få denslags fra unicardang?
Med stor motor menes 300+ hk og 8 sylindere.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 10, 2012, 15:12:10 pm »

Tror ikke jeg hadde montert en V8 bak i en boble, da ville jeg nok midtmontert den. Evt finnes det andre alternativer og man kan "fint" få 300hk ut av en 1600 med turbo, intercooler og datasprut.
En V8 veier rett og slett for mye mener nå jeg.
En LS motor som er full aluminium vil nok være veien å gå om man absolutt vil ha en sånn motor, men jeg tror det vil koste mer enn det smaker.

En original T1 bunndel må forsterkes mye om det skal holde for det er ikke store forskjeller ute og går...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tulla
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #2 på: november 10, 2012, 15:16:21 pm »

Selvsakt må alt forsterkes og motor skal heller ikke monteres bak som en normal boble motor.
Men skal man bygge er det greit og begynne med de i utgangspunktet sterkeste deler som er tilgjengelig.
Loggført
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #3 på: november 10, 2012, 18:06:50 pm »

Hvorfor ikke bare kjøpe seg en janki når en først skal rote en V8 borti det Blunker
Mer gøy å kjøre med en 4sylindra motor med masse gamp en en stor tung og slappen Blunker
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Tulla
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #4 på: november 10, 2012, 18:36:31 pm »

Nå har det seg slik at gubben hær har hatt masse usa biler tidligere.Nei hær skal det bygges en radikal kitcar.Men ikke med en stor og slapp støpejerns motor.
Spørsmålet hær var jo faktisk om det var noen bunnplater og drivaksler som tåler mere i utgangspunktet en andre.Det var ikke spørsmål om råd angående motor og drivverks valg i boble.
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 10, 2012, 20:01:45 pm »

Kan dessverre ikke si så mye om drivaksler og lignende, men her er noen gærninger som har plassert V8 rett bak forsetene.

http://www.oldbug.com/newmanvw.htm

http://www.rorty-design.com/content/beetle.htm

http://www.motorgeek.com/viewtopic.php?f=6&t=12942

http://home.earthlink.net/~roygmisc1/newmanbug1/newmanbug1.html

Det virker som om mange går for rørramme, men bilen til Paul Newman bruker tilsynelatende en del av den originale bunnplata.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Tulla
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #6 på: november 10, 2012, 20:58:28 pm »

Tiden får vise.Det kommer mere info om denne bilen når bygget er igang med egen prosjekt tråd antagelig til neste vinter.Nå får gubben konsentrere seg om min lille røde først.Så får han heller kose seg med sin etterpå.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: november 11, 2012, 02:28:22 am »

boblebunnplatene har tilnerma lik konstruksjon frå tidenes morgon til siste slutt, men du bør nok ha utgangspunkt i 65+ bunnplata. og so har du jo då valget med svingaksel og torsionsforstilling(<-71) og uavhengig fjøring bak(IRS) og mcpearson framstilling (72->)
men vist feks framstilling og bakstilling skal byggast om er da omtrent skitt da samma kva bunnplata du har som utgangspunkt
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 11, 2012, 10:50:54 am »

Om man skal hive inn en åtter så ville jeg droppet vw drivlinje og heller satset på noe amerikansk der også.
får man motoren langt nok frem kan man skru girkassa direkte i bakakselen. Men denne buggyen er jo veldig kort...
Detta blir helt klart mye fikling, knoting og ikke minst dyrt.
Man får jo ferrarier helt ned i 400.000kr så det er jo noe å vurdere å kjøpe en ferdig original en Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tulla
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #9 på: november 11, 2012, 11:09:53 am »

Drivlinja blir amerikansk.Men neste prosjekt blir på en full lengde bunnplate og med bakseter.Men med tverstilt motor fra Cadillac Seville.Northstar 4,6 L37 med 4 trinn automat,ABS,antispinn,airbag,servostyring,pluss en del til.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 11, 2012, 12:05:43 pm »

og der dukket det opp et nytt spørsmål. Poenget er?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tulla
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #11 på: november 11, 2012, 12:26:12 pm »

Poenget er.Hvorfor ikke?
Hva er poenget med og senke en bil?
Hva er poenget med og trimme?
Hva er poenget med og ha noe uorginalt?

Noe av poenget er en hobby.Samt og ha gleden ved og klone ting som ikke hører sammen ellers.Tekniske utfordringer er for mange en ren terapi for sjelen.

Det er ikke noe poeng i og ha gammel bil annet en at man synes det er morro.
Fy pokker så kjedelig verden skulle være om alle skulle være helt like med samme interesser og bare kjøre nye Audi A4 eller miljøbiler.

Regner med at din/e biler ikke er helt orginale de heller.Det er sikkert mange som setter spørsmålstegn ved det og tenker: Hva er vitsen?

Men som sakt ingen er like og verden har godt av noen utskudd som tør og sette sitt eget preg på tilværelsen med biler eller annet.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 11, 2012, 12:29:30 pm »

Poenget er.Hvorfor ikke?
Hva er poenget med og senke en bil?
Hva er poenget med og trimme?
Hva er poenget med og ha noe uorginalt?

Noe av poenget er en hobby.Samt og ha gleden ved og klone ting som ikke hører sammen ellers.Tekniske utfordringer er for mange en ren terapi for sjelen.

Det er ikke noe poeng i og ha gammel bil annet en at man synes det er morro.
Fy pokker så kjedelig verden skulle være om alle skulle være helt like med samme interesser og bare kjøre nye Audi A4 eller miljøbiler.

Regner med at din/e biler ikke er helt orginale de heller.Det er sikkert mange som setter spørsmålstegn ved det og tenker: Hva er vitsen?

Men som sakt ingen er like og verden har godt av noen utskudd som tør og sette sitt eget preg på tilværelsen med biler eller annet.

Tror ikke det blir mye velvilje om det blir fullt av tråder med amcar motor/drivverk etc etc.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tulla
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #13 på: november 11, 2012, 12:39:57 pm »

Mange har gjerne en frykt for ting som ikke er helt innenfor det som er vanelig.Sett fra mitt synspunkt så er det ikke noe bedre med en Subaru motor i en boble.Selv om den tilfeldigvis er mye enklere og få til og passe.Men skal man være pirkete så har heller ikke den noe i en VW og gjøre.
Det blir bygd om massevis av biler,Ikke alt er like bra synes jeg heller.Heldigvis så ser folk forsjellig på ting.
Men nå er det heller ikke meningen og gjøre det om til noen amcar tråd.Amerikansk bil er så langt ifra det beste som finnes hær i verden.
Det var bare at denne motoren passer meg i neste prosjekt.Hvor den er produsert er revnende likegyldig.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 11, 2012, 13:20:46 pm »

Jeg sier ikke at dere skal droppe å bygge dette, for idéen er ganske så kul.
Jeg er ikke uenig i at det brukes amerikanske eller japanske deler i en boble, det er bare kult at man gjør noe annerledes! Gliser

Jeg skal ikke si at dere gjør noe dumt, men det jeg tenker på er blant annet kjørbarheten.
Masse vekt bak med tverrstilt v8 og girkasse, det høres lite optimalt ut. En boble i seg selv er alt for tung bak originalt og så skal man sette en tverrstilt v8 bak der som veier flere ganger mer enn original motor og gir blir det ikke bedre.

Jeg har ingen originale biler selv nei Gliser , men kjørbarhet og vektfordeling er viktig.
Nytter ikke ha 90% av all vekta bak...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tulla
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #15 på: november 11, 2012, 13:48:54 pm »

Nettop derfor er akkurat denne motoren valgt ut.helaluminium v8 plassert imellom bakhjulene.tank,batteri + alt annet utstyr langt fremme samt full lengde.Dette vil gjøre til at vekten blir jevnere fordelt.Sant at med tverrstilt motor vil man eliminere de store sidevridnings kreftene som en motor plasert i lengde retningen gir.
Det sammen med at dette maskineriet er veldig billig gjør at et slikt prosjekt ikke vil koste skjorta,da er det morro og bygge bil.
At det er en ryddig og pen maskin synsmessig gjør heller ikke noe.


* 07_571103338_xl.jpg (76.71 KB. 575x431 - vist 140 ganger.)

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #16 på: november 11, 2012, 13:55:17 pm »

Hvorfor V8? du får det billigere og mye morsommere med en 2332cc boblemotor. Raskere og
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tulla
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #17 på: november 11, 2012, 14:19:11 pm »

Billigere? Neppe.
Morsommere? Ikke en sjanse.
Raskere? Det vil jo bare tiden vise.
For denne må jo prøves på både bane og stripe når den tid kommer.
Men morro blir det uansett.
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #18 på: november 11, 2012, 14:38:35 pm »

Enig med dama her jeg  Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Tulla
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #19 på: november 11, 2012, 14:54:23 pm »

Nå er det i retferdighetens navn gubben som skriver hær nå.Venter fortsatt på at min profil skal godkjennes.
Loggført
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #20 på: november 11, 2012, 15:02:41 pm »

Dette blir gøy, kjør på!
Får gå å poppe litt popcorn Blunker
Loggført

Mob:92245040
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #21 på: november 11, 2012, 15:17:47 pm »

Nå er det i retferdighetens navn gubben som skriver hær nå.Venter fortsatt på at min profil skal godkjennes.

Nei da så. Enig med gubben over her. Kjør på!  Gliser
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #22 på: november 11, 2012, 16:27:34 pm »

Da får vi se Gliser
Uansett spennende å følge med på.

Jeg får følge med i prosjekttråden Gliser
Lykke til
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #23 på: november 11, 2012, 22:39:59 pm »

Prosjekt tråd kommer senere.
Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #24 på: november 11, 2012, 22:51:40 pm »

Prosjekt tråd kommer senere.
Applauderer deres vilje til å gå nye veier jeg. Har sett et knippe biler som er bygget langt utenfor de vanlige retningslinjene og noen av disse har satt målestokken i hvor langt det er mulig og nå.
Innenfor gjeldende lovverk er det faktisk mulig å få til en hel del, men det tar tid og koster kroner, om man skal dra det heeeelt ut. I løpet av dager / uker kommer det på norske skilt et byggverk basert på VW som kommer til å få mye oppmerksomhet i bilverdenen. Ikke fortell meg at dette hadde vært mulig om ikke byggeren hadde gått sine egne veier
Loggført

Seaside VW Klubb
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #25 på: november 12, 2012, 22:43:39 pm »

denne tråden fekk meg til å tenka på:

 Glad


* fancy (Small).jpg (75.79 KB, 716x480 - vist 142 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #26 på: november 12, 2012, 22:52:55 pm »

Har du noen linker til den, Tistlo? Hadde vært kult å se mer! Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #27 på: november 12, 2012, 23:23:22 pm »

Litt meir her: http://motorcyclesanddesign.tumblr.com/post/13973647368/baddest-bug-on-the-planet-its-a-1963-vw-bug

har ikkje sett noko prosjekttråd, men den finst nok einplass på wildwideweb. og DESVERRE ein japsemotor i denne, men kunne lett forestilt meg ein v8'ar baki den Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #28 på: november 12, 2012, 23:33:50 pm »

400gamp er aldri feil Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!