april 28, 2024, 19:19:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sveising med engangsflasker  (Lest 2814 ganger)
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« på: november 22, 2012, 22:37:07 pm »

Bruker et Telwin Telmig 150/1 apparat og foreløpig engangsflasker til div småsveising. Gassventil er fra Jula: http://www.jula.no/tilkoblingsventil-til-gassflasker-210029
Sveisene blir fulle av porer og det er stusselig innbrenning. Etter diverse feilsøking virker det som det ikke kommer gass fra ventilen på flaska, eller i hvert fall ikke nok gass. Merker ikke noen gasstrøm fra pistolen og heller ikke fra slangen på gassventilen. Er disse ventilene bare dritt?
Loggført
Toolmann
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted:


Type-3 Garasjen


Vis profil
« Svar #1 på: november 22, 2012, 22:50:00 pm »

Jeg har samme ventil, kjøpt på Torshov, min har fungert i maaange år.
Loggført

1965 1600 TL, Fastback
1970 Boble 1300, Cal-look
1966 Boble 1300, Drag-race
1969 Boble 1300, Bruksbil
1974 1303S BIG, Bruksbil
1974 Boble 1303, German-Look (Prosjekt)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: november 23, 2012, 18:35:27 pm »

kan vera eitlanna som er tett. fjerna du plomberinga på flasko? Osteaktig
er ventilen open?

du skal lett kjenna og høyra når da kjem gass ut frå pistolen ivertfall. derimot bør du ikkje handla for mangen sånne eingongflasker før da vert dyrare enn andre(bedre) alternativ! er jo ikkje meir gass på dei einn ein lang øl-fis og da til over 200kr.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: november 23, 2012, 19:52:03 pm »

Plombering???  Blunker
Hehe, ja det er vel ikke mye til plombering på flaskene. Enten treffer ikke tappen i ventilen riktig sånn at gassen slipper ut av flaska, eller så er selve ventilen tett. Byttes i morra uansett. Er jo pussig at man skal skru mot - når krana skrues opp...
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 24, 2012, 07:57:32 am »

Halla..

Det som er litt kjipt med den ventilen jeg ser på bildet der, er at den ikke har noe manometer..
Det er jo veldig greit å ha et manometer som viser flasketrykk, og ett som viser flow / arbeidstrykk.
Ellers så har man jo egentlig ikke kontroll på flaskene i det heletatt..  Tvilende
Ser jo selv hvis jeg har problem med sveis, så er det ganske greit å kunne lese av manometer for å kunne utelukke problemer med gassmengde. Det gjelder både tig og mig.
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg skaffet meg en 20 l. med blandgass og en skikkelig ventil. Er litt dyrere i innkjøp / leie, men det er jo veldig kjipt å måtte slipe opp igjen sveisene også da.. Blunker
Selv bruker jeg flaskene som heter altop. Da står manometer for begge deler ferdig på flaskene inkl regulatorventil. Da er det bare å hooke slangen rett på flaskestussen med en egen hurtigkobling som ikke koster noe særlig.. Skal du sveise med bakgass får du et flowmeter du bare setter på. Altså: De dyre delene man må kjøpe selv, står montert på flaskene, og du har gass i bøtter og spann...

Petter'n.
Loggført

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 24, 2012, 11:04:47 am »

Bruker og Altop flaske - fungerer meget bra!
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: november 24, 2012, 12:52:38 pm »

Er på utkikk etter 5 liters eieflaske, tror d skulle holde. Ang engangsflaskene, så viser det seg at ventiltappen i flaskene var nedtrykt FØR jeg skulle bruke dem, og da sier det seg selv at det blir dårlig med gass. Gassventilen fra Jula er dermed friskmeldt.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!