mars 29, 2024, 14:52:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Når bør man la et skogsvrak bare forbli i skogen??  (Lest 5560 ganger)
torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« på: november 27, 2012, 11:58:13 am »

Jeg lurer på om om noen av dere kan gi meg et godt og fornuftig svar på når et skogsvrak bør forbli på stedet det står..
Om man skal være nøktern og ikke bare VW-hue og entusiast finns det grenser for når en Split Panel Van er reddbar eller ikke?

Har dere eksempler på gråstein som har blitt til gull?

Hold tråden så ren som mulig for flås! Glad
Loggført

1972 Pickup
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« Svar #1 på: november 27, 2012, 17:39:37 pm »

Nu är ju det här en 23w Barndoor så den är ju alltid värd att rädda:





Men värdet stiger ju på de 'nyare' splittarna också så tiden och intresset för Splittbussar kommer väl att styra vad som är räddbart eller inte.
(Och antalet galningar som sätter igång med sådana projekt... Blunker)
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #2 på: november 27, 2012, 20:15:37 pm »

min er bare en panel, men jeg synes det er bedre at jeg bygger den opp, enn at den skulle stå resten av livet i skogen i mysen... 


Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 27, 2012, 22:06:34 pm »

Herlig og artig spørmål som mange har stilt før og ingen vet svaret på!

1) Hva som er verdt noe i kroner og øre?
eller
2) hva som er verdt noe for VW-miljøet (utover deg selv)?

1) Kommer an på
a) hva som må gjøres,
b) hvordan det blir gjort
og
c) på hvilken modell det dreier seg om

2) kommer an på bilhistorisk betydning og hva folk vil by når du på ett eller annet tidspunkt tenker salg

Hvis
1 a) du får noen til gjøre jobben må du regne grundig på det først og gange med 7.
Hvis du gjør det selv er det bare å kose seg og ikke bry seg med hva ting koster. Galskap er det uansett...

Hvis
1 b) det blir hastverksarbeid gjort av folk som skal tjene penger på det kan det bli dobbelt dyrt. Og vel så det. Er det noen som kan faget og bryr seg om resultatet og sitt gode navn og rykte, OG det blir grundig dokumentert - kan det kanskje være verdt det..? Avhengig av kostnad, selvsagt...

1 c) hvis det er snakk om en "barndoor samba" som på bildet her kan det være verdt noen hundre tusen OM bilen er periodisk korrekt, topp arbeid, rette deler, etc. Men en helt ordinær 67 panel som du må bruke 200K for å lappe sammen og som likevel ikke blir 100% rett og solid uansett, tja - det kan fort bli litt høy risiko?
På den andre siden: med topp jobb (fagfolk eller "hobbyfagfolk"), topp dokumentering (bilder, kvitteringer og beskrivelse), riktige valg på deler (NOS eller topp kvalitet repro), lakk (f.eks. original Glasurit), etc. så kan det fort bli helt riktig å kreve tilbake 200K om du skal selge.  

Uansett ville jeg ikke tatt for gitt at det svarte seg å hente ut et vrak, bygge det opp og så selge det - om du tenker rent i kroner og øre. Har hittil ikke hørt om noen som har klart å tjene penger på noe sånt her til lands (i alle fall ikke noen som har skrytt av det her på forumet!). Kremmere finnes nok overalt, men de er lite populære i VW-miljøet. Kanskje i UK eller USA? Muligens i Polen? Men neppe her i landet. De potensielle kjøperne er kresne og få, og pengene sitter vel ikke spesielt løst?
  
Hører gjerne flere synspunkter fra ekspertene på dette temaet du har tatt opp. Noen her inne har garantert erfaring med alle elementene; finne, redde, fikse og selge... eller samle.
Apropos Polen:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=524043&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=ee52adf30b6385d6120a7ec2b9e9fe6a
Om denne var til salgs, hva ville du selv gitt?

til

til

Håper du ikke tar dette som flås!
Alt kan reddes - men ikke om du er kynisk, økonomisk og i stand til å regne enkle regnestykker. Er du derimot som en god del av oss her inne - ivrig, entusiastisk og tallblind. Kombiner dette med å være handy og nøyaktig så er det klart at det går an! Det tar bare mye lenger tid og koster mye mer enn man tror...  
« Siste redigering: november 27, 2012, 22:08:49 pm av RZR-Andy » Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #4 på: november 27, 2012, 22:49:35 pm »

skal man profitere på å ta ut skogsvrak, må man sikkert starte med å stjele skogsvraket, for å mimimere de økonomiske utleggene  Sint
eller så kan man jo snakke med eier og få et dårlig emmne nesten gratis, men å bli millionær på å bygge vrak som min er ikke teknisk mulig uansett  Gliser jeg gjør dette for morro skyld, og fordi det er eneste måten jeg kunne få bd på  Blunker
men å få skogsvrak å hente de er jo litt gøy og, samtidig så redder man somregel litt deler til sitt eget prosjekt  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 27, 2012, 22:54:02 pm »

Men det går jo an å ha denne vinklingen: billigst mulig og mest mulig moro for pengene, hvorfor skal alt være så strøkent at en ikke tør bruke det?
Fra http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=522139

til

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=522139
og ut på tur

Et billig skogsvrak kan sikkert gi mye glede også!  Gliser
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 27, 2012, 22:55:44 pm »

min er bare en panel, men jeg synes det er bedre at jeg bygger den opp, enn at den skulle stå resten av livet i skogen i mysen... 



Denne har et kjempepotensial, nobrakes!! Kjør på - make it happen!
Loggført
torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 27, 2012, 23:36:13 pm »

Bra! Jeg tenkte på ingen måte å profittere i form av videresalg, men snarere rett og slett på hvor dårlig utgangspunktet kan være før det krever for mye å sette tilbake i bruksstand.
Som du viser her RZR-Andy kan man få noe på veien uten at det er showroom shine.
Litt rat er vel aldri feil?.

Mine største utfordringer er mangel på sveisekunnskap og tid og skal man dra noe ut glemselen burde man som du sier regne nøye på kostnaden ved å sette ting i stand. Det er jo bra for selvfølelsen å i tillegg vite at man hadde fått igjen innsatsen ved et eventuelt videresalg...når man pøser inn kr i noe slikt, men i mitt tilfelle ville jeg beholdt bilen.

Flere eksempler og stories mottas med takk.
Loggført

1972 Pickup
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #8 på: november 28, 2012, 15:00:30 pm »


Også er det som kjent slik....at et skogsvrak er "ærlig" på rustmengden.....det er slett ikke sikkert det er mere jobb med et skogsvrak enn en "pen" bil...bare se på denne gamlingen fra Ørebro, for eksempel:

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=71426

(scroll utover....wow...)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: november 28, 2012, 18:08:38 pm »

Se på linken til splitman, den bilen kunne overlevet hos mange entusiaster i mange år til. Men selv om den så "fin" ut så må alt det fine vekk for å ta den alvorlige rusten som gjemmer seg i de bærende konstruksjonene. Så rat-look kan du bevare på tak og ned til 30 cm over kanalene, samme foran og bak. Det du sparer på å ikke fikse disse disse områdene av bilen er mikroskopiske i det store bildet.

Å fikse opp en buss betyr mange inngrep i bæyrende konstruksjoner, det er ikkenoe nybegynner prosjekt. Det skal gjøres på autorisert verksted, det betyr mange tusenlapper om du finner noen som gidder i det heletatt. Derfor bør man kanskje vurdere hva slutt resultatet er verd, dvs velge en bil som er skjelden?

De om betaler mye for en buss er busskjennere, og de vet hvordan stålet skal se ut. Om det ikke ser riktig ut er bilen straks mindre verd for dem. Da har du igjen de som er fornøyd med at det er en splitt, og de betaler ca like mye for skogsvraket som for din ferdigsveisede. Det eneste rette er å gjøre er å få med deg en som har restaurert en slik før, skjær bort alt som skjuler, sandblås og bestille en container med platedeler av beste kvalitet. Og dokumenter ALT slik at spekulanter kan se kvaliteten.

Ikke ett lett tema dette her. Men i mine øyne KAN alt reddes, men ikke alle kan gjøre det for "small bucks"

Loggført

Speed is no substitute for direction
Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« Svar #10 på: november 28, 2012, 19:19:56 pm »


Også er det som kjent slik....at et skogsvrak er "ærlig" på rustmengden.....det er slett ikke sikkert det er mere jobb med et skogsvrak enn en "pen" bil...bare se på denne gamlingen fra Ørebro, for eksempel:

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=71426

(scroll utover....wow...)

Denne situasjonen kjenner jeg meg igjen i....

Kjøpte en 1967 buss som var pusset opp og "greit" dokumentert, skulle ta noe rust under og sendte den på sandblåsing under og under tectylen var det maaaange liter med sicaflex:-( faktisk så gale at hadde jeg lastet 200kg baki og kjørt over en fartsdump hadde den brukket i to...

Jeg har kun meg selv å takke, for ikke sjekket opp bilen bedre...

Jeg kunne sendt bilen på huggeren, men valgte å kjøpe sveisedeler for 30000 kr og skiftet nesten alt 20 cm under beltet....hos en som kan å sveise biler...Så nå blir bilen bedre enn ny!

Dyrt - ja
Fornuftig - nei
Får jeg igjen det jeg har brukt - nei

Men jeg kommer til å få en bil som er super solid, og som jeg kan stole på...og kan kose meg med andre bagateller som motor og bremser uten å tenke på rust:-)

Så jeg angrer ikke på mitt valg på denne bilen...men når det er sagt så neste gang jeg setter igang et slikt prosjekt så kjøper jeg heller en bil som er ærlig på rust!!

Mvh
Fredrik

« Siste redigering: november 28, 2012, 21:31:57 pm av Splittbuss » Loggført
LocoLars
Seniormedlem
****
Innlegg: 408
Bosted: Nesjestranda


tlf: 91887588


Vis profil
« Svar #11 på: november 28, 2012, 21:16:57 pm »

Har sett mange slike tråder hvor hardcore folk setter i stand barndoorskogsvrak nå..... Og har full respekt for dem!
Men er det ingen som gjør det samme med gamle bobler da? Finnes det tråder på slike prosjekter?
(Har sett den 38`n som ble funnet for noen år siden)
Loggført

torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 28, 2012, 22:02:42 pm »


Også er det som kjent slik....at et skogsvrak er "ærlig" på rustmengden.....det er slett ikke sikkert det er mere jobb med et skogsvrak enn en "pen" bil...bare se på denne gamlingen fra Ørebro, for eksempel:

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=71426

(scroll utover....wow...)
[/qu

Ærlighet er viktig. Det må være nitrist å kjøpe et pent ytre for så å finne ut at det ser slik som dette inni og under. Det er vel slikt som skremmer en fra å begynne på noe slikt.
Loggført

1972 Pickup
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #13 på: november 28, 2012, 23:01:31 pm »

Er det noen grenser da.....

http://blog.eastwood.com/eastwood-chatter/ultimate_woods_find/
Loggført

Shift Happens !
torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #14 på: november 28, 2012, 23:16:27 pm »


Tydeligvis ikke. Helikopter transport/løft fordyrer nok det hele en smule..
Loggført

1972 Pickup
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #15 på: november 29, 2012, 16:36:02 pm »

Man bør ikke la skogsvrak stå i skogen til evig tid om man har lyst til å ta det i bruk til ennhver pris. Man får sikkert kjøpt biler som fungerer like godt på veien rimligere i mange tilfeller også. Noen tar helt av å legger lista veldig høyt. Det nevnes flere eksempler her som virklig gjør seg. En bil er orginal kun en gang. Jeg synes det er veldig fint å beholde den så orginal som mulig, men at alt fungerer teknisk. Spiller heller ingen rolle om den er senket, for alt kan stort sett reversjeres. Det er veldig mange som iver etter å ha strøkne biler med blank lakk og full pakke. Utrolig gøy å følge slike tråder, fine blir dem også, men slike objekter som holdes så orginale som muliig karrosserimessig er å bli en fryd for øyet  Glad

Denne digger jeg. Dette er en av mange som beholder bilens karrosseri fult ut etter restaurering  Glad

fra



til



Enda en



etter



Loggført


Old bugs never die
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!