mars 28, 2024, 17:19:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg? Jeg har ikke original gummi, og det reproduseres ikke korrekt gummi. Det er heller ikke noen kurant løsning på feste av gummien.  (Avstemning er avsluttet: desember 06, 2012, 10:49:35 am)
La stigtrinna være på bilen som i dag, uten gummi. Det er forsterkning under, og profilert list. - 4 (36.4%)
Sette på gummi i fra eldre splitt, selv om jeg VEIT at det er feil. - 1 (9.1%)
Skjønner ikke problemet. - 4 (36.4%)
Dette blir neste eiers utfordring. - 2 (18.2%)
Stemmer totalt: 11

Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Restaurering/istandsetting av stigrinn Type1 52-modell - hva gjør jeg?  (Lest 5339 ganger)
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« på: november 29, 2012, 10:49:35 am »

Kapteinen har ikke gummi på.

Grunnen til det er at han heller vil kjøre uten gummi, enn å ha på feil type gummi på stigtrinna.

Hva mener du er "rett" å gjøre?

Gummien må i tillegg festes med spesielle nagler. Dette finner man ut av, men motivasjonen er kanskje ikke så stor når man alikevel skal selge den?


Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #1 på: november 29, 2012, 11:12:04 am »

Når riktig gummi ikke er tilgjengelig er vel punkt 1 og 4 i spørreundersøkelsen rett svar?

Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #2 på: november 29, 2012, 12:27:23 pm »

Jeg holder på å sette i stand stigtrinn på min 52 modell. Jeg bruker de som sitter på bilen av nyere dato, sveiser på forsterkning og setter på reprogummi og profilerte lister. Det vil se bedre ut enn det som er på i dag.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 30, 2012, 00:18:47 am »

Kan du ikke bruke denne gummien da?

http://www.kaefervwrostfrei.de/index_e.html
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 30, 2012, 09:06:00 am »

Kan du ikke bruke denne gummien da?

http://www.kaefervwrostfrei.de/index_e.html
Gummien på 52-modellen var flat på toppen av rillene, ikke skrå og spisse som her.

Det skal ikke være lett. De fleste hadde valgt den du linker til. Jeg har selv to slike ruller.

Det er en egen tråd om dette i `originalprat`.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #5 på: november 30, 2012, 10:10:28 am »

kjør den typen som ligger på bildet over her, gjennom tykkelseshøvel så du får flatet ut toppene..  Blunker (festes på ei plate med lim først da seff)
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #6 på: desember 04, 2012, 21:05:06 pm »

kjør den typen som ligger på bildet over her, gjennom tykkelseshøvel så du får flatet ut toppene..  Blunker (festes på ei plate med lim først da seff)

Hvordan få den av igjen? Høvle av rillene høres ut som et bra alternativ til å kjøre helt uten. Har trådstarter sjekket ut bagasjerumsmatte fra Biltema å sett på rillene der?
Loggført


Old bugs never die
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 05, 2012, 08:06:52 am »

Siden profilen vi her snakker om er noe bredere enn den avbildet i tråden, så tror jeg høvling utgår. Kreativt forslag okkesom Glad

Meg bekjent ble samme gummi brukt også i 53 (kanskje også deler av året i 54?). Hva med å finne gummirester og lappe litt? Det vil jo passe x-bilen min perfekt spør du meg Glad Gidder du ikke det, foreslår jeg å kjøre uten gummi.


Foreslår en forumbasert kollektiv leteaksjon for å skaffe nok gummi til bilen. Det blir nesten i tråd med rekonstruksjoner man finner innenfor arkeologi eller rekonstruering av hodeskaller.. Mao bake inn noe nytt der man må, men beholde det gamle der man kan uavhengig av om det er helt perfekt eller ei.



Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 05, 2012, 08:22:08 am »

har du ikke sakt du skal selge bilen Øyerulling
legge så mye arbeid i de stigtrinn  Gliser

Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #9 på: desember 05, 2012, 16:25:25 pm »

det sitter en herremann på otta, som har en rull med riktig gummi til splitt.. han er registrert bruker her , kan hende han deler med andre som trenger .

 å få løs igjen gummien fra en treplate er enkelt, bare å varme gummien endel så løsner limet nok til at det slipper på treverket 
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 06, 2012, 09:10:50 am »

Avstemming avsluttes i dag! Det står likt mellom å gjøre på uten gummi og "skjønner ikke problemet".

Biltema-matte er det mange som bruker. Det funker det, men ikke på 52-modellen.

Om man skal nå opp i høy prisklasse på bilen, må det være noe ekstra. Utover det som er så bra med denne bilen.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 06, 2012, 11:20:49 am »

Høres ut som en fornuftig tankerekke. I så fall vil jeg anbefale å krydre med noen deler som gjør veien enklere til målet.
Hvis du ikke har holderen til batterimåler eller x-platen som skal sitte mellom flapseblekkene under motoren, så kan det være hyggelige, og ikke alt for dyre, bidrag som er superenkle å montere. (Enklere å montere disse tingene enn å legge ned masse tid ned i stigbrettgummi.)
Hør eventuelt med Virtanen ang gummien: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/search.php?username=virtanen. Så et bilde i en tråd der han jobbet med en gummi som lignet veldig på hva du er ute etter: http://www.google.no/imgres?q=site:thesamba.com+%2B+running+board+virtanen&um=1&hl=en&sa=N&tbo=d&biw=1920&bih=1105&tbm=isch&tbnid=VX7BLAo9V_jIlM:&imgrefurl=http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php%3Fp%3D5983210&docid=KizOcauQ2MaWCM&itg=1&imgurl=http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/916589.jpg&w=778&h=583&ei=-HDAUPy-IKSA4gStkoGADw&zoom=1&iact=hc&vpx=852&vpy=268&dur=661&hovh=194&hovw=259&tx=151&ty=119&sig=117492159977488847674&page=1&tbnh=145&tbnw=193&start=0&ndsp=56&ved=1t:429,r:14,s:0,i:125

Det artigste med denne modellen - og bilen - (sept 52) er jo kombinasjonen non-seamed-25hk-viftehus og zwitter tank med smalt påfyllingsrør.  Etter min mening er dette liksom stjerneeksempelet på hvordan en urørt pre-zwitter faktisk skal være.
Bilde av bilens motor før den ble plukket ned:
http://photos1.blogger.com/blogger/365/3683/1600/DSC_6843.jpg

Man skal være rimelig nerd hvis man er klar over at disse endringene faktisk er helt riktig til denne modellen. Vil tippe at det er nettopp disse nerdene som er villig til å grave dypest i porte-monnaien(?)
« Siste redigering: desember 06, 2012, 12:35:11 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 06, 2012, 15:50:53 pm »

Gode forslag til gummi og festing der. Men jeg tror det lander på dagens situasjon. Ny eier må ha noe å strekke seg etter han også.
Motor bygger jeg opp i disse dager, det blir en god og pen 30 HK med 25 HK-deler så langt det lar seg gjøre. Bilens 25HK blokk og deler følger med ved salg.


Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 911
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #13 på: april 26, 2013, 09:18:36 am »

Grunnen til det er at han heller vil kjøre uten gummi, enn å ha på feil type gummi på stigtrinna.

Er dette riktig type?
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: april 26, 2013, 10:46:14 am »

Han her har noe av det bedre når det gjelder nye stigtrinn og gummi til split og oval:
http://www.kaefervwrostfrei.de/index_e.html

Ellers har Virtanen i Finnland mye bra.

 Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #15 på: mai 01, 2013, 11:12:48 am »

Nå skal jeg sveise fast forsterkning på stigtrinnene på min 52 modell.
Er det noen som har mål hvor de skal sitte? Jeg har sett på forskjellige bilder men det ser ut som det varier mellom de forskjellige leverandørene. Etter det blir det sandblåsing av stigtrinn og bensintank før lakkering.
Ligger litt etter skjema for å få bilen klar til sommeren, men skal skifte olje og smøre bilen i dag.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!