mars 29, 2024, 08:44:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvorfor sluttet Volkswagen med 23 window bus?  (Lest 2234 ganger)
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« på: desember 04, 2012, 20:58:19 pm »

Hvorfor sluttet egentlig vw med 23 vinduer med splittbussen? Er eneste grunnen konstruksjonen som blir svekket av så mye åpne "hull"? Det produseres jo panoramatak til den store gullmedaljen på flere biler i dag.
Loggført


Old bugs never die
Buss Marius
Juniormedlem
**
Innlegg: 97
Bosted: Majorstuen


Vis profil

« Svar #1 på: desember 04, 2012, 22:03:32 pm »

Fordi verden går fremover og de hadde produsert en relativt uforandret buss i 17år da T1 gikk ut av produksjon i Tyskland. Tar vi på våre nostalgiske briller i 2012 så synes vi sambabussen er fantastisk, men i 1967 så synes vel de fleste at det var mange store skritt fremover da T2 kom. Litt lenger, litt bredere, litt bedre å kjøre, bedre sikt gjennom frontruten, spesielt for høye personer var det lettere å se ut da de slapp å bøye seg, bedre defroster, bedre kolisjons sikkerhet. Jeg antar det var et betydelig varmetap gjennom stofftaket, skjønt det var ikke så varmt inne i bilen, da varme apparatett var heller dårlig. T2 fikk istede stort stål soltak, uten noe mer varmetap en en vanlig bil. Og ikke minst så tar det nesten like lang tid å montere inn en siderute i en T2 som en T1, men det er altså halvparten så mange.
Loggført

Vokst opp med verdens mest velutstyrte T2b -71 (74-81) og en kjedelig 77 T2b (81-88) Har 85 T3 camper 112hk
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #2 på: desember 04, 2012, 22:37:17 pm »


Jeg oppfattet vel mest spørsmålet som "hvorfor gikk man fra 23 (1963) til 21 (1964) vinduer" på Split-buss?

Hva som skjedde i 1968 er en helt annen sak....
Loggført

SCREWDRIVER #2
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #3 på: desember 04, 2012, 22:48:31 pm »

Ønske om å få bredere bakluke ? (som i mine øyne ødelegger mye av hekken på en splittbuss. Finest med harmoni med motorlokket)
Loggført

Shift Happens !
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #4 på: desember 05, 2012, 19:32:08 pm »

Ja verden går videre, det var igrund ikke det jeg skulle frem til. Jeg ville frem til selve stilen med så mange vinduer, spesielt i takpartiet. Samtlige modeller er levert med ett stort hull til campingkarrosseriet? Det at modeller forandrer utseende betyr ikke at det må endres stil og utsmykkning som dette ikonet var skapt med. Noe blir med til neste modell osv osv, men altså ikke dette med de små takvinduene.
Loggført


Old bugs never die
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: desember 05, 2012, 20:24:22 pm »

ville du kjøyrt rundt i ein baybuss med soltaksruter? Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: desember 06, 2012, 16:36:16 pm »

Kanskje man den gang rett og slett ikke syntes at alle vinduene var så stilige? At man ikke så noe nytte?
Ikke vet jeg, men jeg tror nok at smaken forandrer seg over tid, og i ettertid har ingen fasiten på hvorfor det ble slik..  Glad
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: desember 06, 2012, 18:02:40 pm »

Mere vinduer = mer varme i bilen på solfyllte dager. Så mye glass gikk av moten, men har kommet noe tilbake de seinere åra. Da i biler med klimaanlegg.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #8 på: desember 06, 2012, 18:03:24 pm »

ville du kjøyrt rundt i ein baybuss med soltaksruter? Blunker

Vel, det er jeg rimlig usikker på. Jeg vil tro om dem hadde beholdt stilen, så ville vel også takpartiet blitt like bra tilpasset disse. Nesten flatt tak med slike vinduer ville vel kanskje ikke blitt så pent  Glad

Kanskje man den gang rett og slett ikke syntes at alle vinduene var så stilige? At man ikke så noe nytte?
Ikke vet jeg, men jeg tror nok at smaken forandrer seg over tid, og i ettertid har ingen fasiten på hvorfor det ble slik..  Glad

Helt sikkert riktig det.
Loggført


Old bugs never die
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #9 på: desember 06, 2012, 23:10:34 pm »

Mener at diverse japseprodusenter (Mitsubishi) har hatt lignende løsninger på langt nyere biler. Slik jeg ser det så er det jo på dagens biler mindre ruter (både i størrelse og antall) enn eldre biler. Hvorfor vet jeg ikke.
Loggført

VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #10 på: februar 20, 2013, 18:10:13 pm »

Jeg kom over denne. Er noe slikt jeg mente det kunne være laget flere av  Glad





Loggført


Old bugs never die
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: mars 01, 2013, 16:15:40 pm »

ville du kjøyrt rundt i ein baybuss med soltaksruter? Blunker

Ja, hvis jeg hadde hatt en av disse!



* image.jpg (99.81 KB, 720x436 - vist 130 ganger.)
Loggført
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #12 på: mars 01, 2013, 21:56:46 pm »

Se der ja  Glad Takk for bilde Jøran! Det var visst noen som har laget dette på disse også ja  Glad
Loggført


Old bugs never die
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!