april 19, 2024, 08:35:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Eberspacher  (Lest 9122 ganger)
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« på: desember 07, 2012, 17:05:17 pm »

Hei!
Noen som har koblingskjema til denne..?
Står BN2 på merkeskiltet men er helt ulik andre jeg har sett. Mulig det er en sen modell da den virker nyere.
Var plukket ut av en 1302 jeg hugget.
Hvor er tempratur reguleringen på denne..?,virker som bryteren er kun av og på..?
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: desember 07, 2012, 18:26:56 pm »

Dette er en BN2, ja, og er den modellen som ble levert til 1302 "originalt". Du har den eldste typen her, ettersom den har bensinpumpe som sitter montert på enheten. Senere modeller har ekstern pumpe.

Varmereguleringen er grei å få oversikt over. Den har hele to forskjellige innstillinger: Av og på  Glad
Loggført
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #2 på: desember 07, 2012, 18:47:43 pm »

Dette er en BN2, ja, og er den modellen som ble levert til 1302 "originalt". Du har den eldste typen her, ettersom den har bensinpumpe som sitter montert på enheten. Senere modeller har ekstern pumpe.

Varmereguleringen er grei å få oversikt over. Den har hele to forskjellige innstillinger: Av og på  Glad

ok,så den er komplett da.?
Har du tilsvarende i din bil..?,regner med at den brune er - og den rød er pluss men skulle gjerne sett et koblingskjema til denne.
Hva skal egentlig skje når man drar ut bryteren...?,regner med at vifte,gløding og bensinpumpe skal starte...?.
Det er en liten rød bryter på siden av det ene relet hva er den til..?

Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3 på: desember 07, 2012, 20:01:06 pm »

Dette er en BN2, ja, og er den modellen som ble levert til 1302 "originalt". Du har den eldste typen her, ettersom den har bensinpumpe som sitter montert på enheten. Senere modeller har ekstern pumpe.

Varmereguleringen er grei å få oversikt over. Den har hele to forskjellige innstillinger: Av og på  Glad

ok,så den er komplett da.?
Har du tilsvarende i din bil..?,regner med at den brune er - og den rød er pluss men skulle gjerne sett et koblingskjema til denne.
Hva skal egentlig skje når man drar ut bryteren...?,regner med at vifte,gløding og bensinpumpe skal starte...?.
Det er en liten rød bryter på siden av det ene relet hva er den til..?


Har hatt en makan  som din. Husker ikke koblingen av ledninger, men når alt er riktig så er det bare å dra i bryteren, så starter alt opp. vifta blåser og du vil høre romling når den fyrer opp. Med litt flax så kommer det deilig varme ut "bazokan" og eksos ut av røret under. min kom det en tykk giftgul sky ut av eksosen, fikk den ikke til å brenne rent så den ble alderi innmontert Gråter. Disse varmeapparatene liker å bli startet opp i ny og ne , ellers har de en tendens til å tette seg. Mener å huske at den lille bryteren er en branntermostat/overopphetingsværn. og tur-retur bensin. for å få xtra rask oppvarming av kupeen så monter en slange/kanal fra kupeen til inntaket på varmeren.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: desember 07, 2012, 21:26:00 pm »

Hei. Koblingsskjemaet finner du nederst, men du trenger det ikke med mindre du har noen ledninger som har hoppet av. Det er ganske rett frem å koble den til. Den røde på 12V, den brune til jord. Mer at du må ha god kontakt og nok strøm - det påvirker ytelsen veldig under oppstart.

Noen momenter:

  • Du trenger komplett sett før du monterer. Det er en god del plastrør, braketter, slanger, pakninger, eksosrør og lignende som du må ha
  • Det skal bores totalt fem hull i karroseriet, og til det trenger du maler. De er forskjellige fra 1302, 1303 og standard-boble
  • Du bør teste eberen i benk før du monterer
  • Hvis den ikke virker er det som regel enten på grunn av elektrisk feil (dårlige kontakter), dårlig glødeplugg, eller kaputt bensinpumpe (membranen) - eller kombinasjon av disse
  • Med mindre du er 100% sikker på at den virket sist den sto i en bil bør du plukke den fra hverandre og sjekke alle kontaktene. Skift de som er slakke. Test glødepluggen - den skal ha 4V (ikke 12)

Artig prosjekt å jobbe med! Jeg monterte i min bil, og ble litt overrasket over hvor mye jobb det er med det. Men når den først er på plass og virker, er det fantastiske saker. Bilen blir varm på noen minutter!







Loggført
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #5 på: desember 07, 2012, 22:12:44 pm »

Hei. Koblingsskjemaet finner du nederst, men du trenger det ikke med mindre du har noen ledninger som har hoppet av. Det er ganske rett frem å koble den til. Den røde på 12V, den brune til jord. Mer at du må ha god kontakt og nok strøm - det påvirker ytelsen veldig under oppstart.

Noen momenter:

  • Du trenger komplett sett før du monterer. Det er en god del plastrør, braketter, slanger, pakninger, eksosrør og lignende som du må ha
  • Det skal bores totalt fem hull i karroseriet, og til det trenger du maler. De er forskjellige fra 1302, 1303 og standard-boble
  • Du bør teste eberen i benk før du monterer
  • Hvis den ikke virker er det som regel enten på grunn av elektrisk feil (dårlige kontakter), dårlig glødeplugg, eller kaputt bensinpumpe (membranen) - eller kombinasjon av disse
  • Med mindre du er 100% sikker på at den virket sist den sto i en bil bør du plukke den fra hverandre og sjekke alle kontaktene. Skift de som er slakke. Test glødepluggen - den skal ha 4V (ikke 12)

Artig prosjekt å jobbe med! Jeg monterte i min bil, og ble litt overrasket over hvor mye jobb det er med det. Men når den først er på plass og virker, er det fantastiske saker. Bilen blir varm på noen minutter!

Hei!
Takk for hjelp.
Har resten av braketter,eksos++ og det har stått Eber i bilen min førr så selve montasjen er grei.
Denne Eberen har jeg ikke testet før så hadde planlagt og benkteste den først.
Har den en grønn ledning som hva løs som kommer fra den røde + kabelen. Litt usikker på om den står korrekt men tror det.(Merket den på bildet under)
Står den der på din ?.
Kan ikke se  koblingskjemaet ?. Skulle tatt en gjennomgang av det elektriske for når jeg prøvde og koble til strøm så skjedde det ikke veldig mye.
Trekte endel strøm så mulig glødepluggen glødet men ikke liv i pumpe og vift.

« Siste redigering: desember 08, 2012, 00:22:48 am av nord » Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #6 på: desember 07, 2012, 23:40:46 pm »

Her er ledningene på min. Det er typen med ekstern pumpe, så det er kanskje litt forskjell på oppsettet:



Loggført
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #7 på: desember 08, 2012, 18:23:48 pm »

Her ser du hvordan min er koblet.

Vet du om du har konstant +12v inn der den grønne ledningen er tilkoblet på min på dette bildet..?

Har også denne Bn2'en men den er noe annerledes.

Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #8 på: desember 08, 2012, 20:13:29 pm »

Tror jeg endelig fant korrekt koblingskjema. Glad
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #9 på: desember 08, 2012, 22:35:54 pm »

Ser ut som det har vært jobbet en del med Bilitema-koblinger på denne, ja. Ville spandert en runde med koblingsskjema-studier, så fyrer den sikkert!
 
Lykke til - verste jobben er kutting av hull, og så lenge det er gjort allerede så er jo resten ren kvalitetstid!
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #10 på: desember 09, 2012, 10:06:44 am »

Sjekk også alle kabelsko som sitter på de har en tendens til å sprekke så det blir dårlig kontakt.Det gjelder og sikringsboksen i bilen.lading må og være på topp.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #11 på: desember 09, 2012, 12:46:05 pm »

x2!!!

Anbefaler litt mer profft utstyr enn de biltema-greiene.

Søk på e-bay etter crimping tool.



Spade Connectors får du også kjøpt på nettet i mindre kvanta (Tools, Wurth, Tess, osv selger bare store kvanta - dyrt)
Loggført
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #12 på: desember 09, 2012, 13:05:32 pm »

Hei!
Ja den trenger seg en ordentlig gjennomgang.
Må vell klare og få en god av de to jeg har. Forstår det slik at deler ikke er tilgjengelig..?
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #13 på: desember 09, 2012, 19:31:04 pm »

Hei!
Ja den trenger seg en ordentlig gjennomgang.
Må vell klare og få en god av de to jeg har. Forstår det slik at deler ikke er tilgjengelig..?


Ikke så mye å få kjøpt av deler i butikken, men noe er det. Det er noen spesialister som ligger og selger deler på thesamba, og der jeg fikk tak i det jeg trengte, fra en kar i Polen som hadde annonse der. Og så er det jo forumet her, da.

Loggført
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #14 på: februar 27, 2016, 20:05:32 pm »

Siden Eberspacheren tydelig vis ble lagt på hylla inntil videre i 2012 så er den nå tatt frem fra glemselen.
Har i dag testet litt og har fått liv i vifte,gløding,lys i bryter og liv i rele men ingen liv i bensinpumpen.
Har åpnet pumpen å membranen ser fin ut, mulig den er for hard...?
Pusset over stiften innvendig i pumpen men uten noen forandring.
Er det noen her som har erfaring med disse Hardi pumpene..evt tips & triks..?
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #15 på: februar 28, 2016, 13:07:32 pm »

Relativt enkle pumper. Når de får 12V skal de tikke. Gjør den ikke det er det gjerne stempelet på membranen som går litt tregt i huset, eller stiften som ikke får kontakt. Siden du har sjekket stiften, hadde jeg åpnet huset med membranen igjen og sett at alt beveger seg lett. Gjerne litt gammel bensin som har "forsteinet" seg inni huset.


* BN2 pumpe.jpg (28.4 KB, 800x560 - vist 379 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #16 på: februar 28, 2016, 16:49:39 pm »

Relativt enkle pumper. Når de får 12V skal de tikke. Gjør den ikke det er det gjerne stempelet på membranen som går litt tregt i huset, eller stiften som ikke får kontakt. Siden du har sjekket stiften, hadde jeg åpnet huset med membranen igjen og sett at alt beveger seg lett. Gjerne litt gammel bensin som har "forsteinet" seg inni huset.

Hei!
Etter pussing av stift,rengjøring og litt justering er det liv i den men tror membranen er i hardeste laget. Forstår det sånn at deler er vanskelig og få fatt i. Får se om jeg ikke finner noe å lage ny membran av...forslag?
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #17 på: februar 28, 2016, 21:42:21 pm »

Jeg kontaktet denne karen her, han skaffet de delene jeg trengte og har god peiling!

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=867175
Loggført
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #18 på: februar 29, 2016, 10:46:56 am »

Jeg kontaktet denne karen her, han skaffet de delene jeg trengte og har god peiling!

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=867175


Hei!
Takk for tips. Sendte han en mail nå så får vi se om han kan skaffe nye membraner.
Fikk den til å "tenne" i går og da gikk den et par minutter men har problemer med bensin tilførselen.
Den blir veldig ustabil og jeg regner med at problemet er en kombinasjon av dårlig innstilt pumpe/regulator og at membranene inni disse
virker for meg veldig harde. Har ingen ingenting og sammenligne med men tror de skal være mer fleksibel.
Hvor ofte tikker det i pumpen din når du starter eberen..?
Tro hvor mye bensin som skal leveres gjennom innsprøtningsdysen på et minutt for eksempel..?
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #19 på: mars 06, 2016, 16:20:19 pm »

Da er ebern montert i bilen og varmer godt.
Etter gjennomgang av alle membraner,dårlige koblinger og ombygging til 12 v glødeplugg funker den perfekt.
Da er det bare komme seg ut på vinterveier. Glad
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!