juni 09, 2024, 18:22:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: fersking lurer på forskjellen på europeisk og US cab  (Lest 2418 ganger)
arnepmb
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Odnes


Vis profil

« på: desember 11, 2012, 00:52:00 am »

OK, har gått i ebay fella å kjøpt men en 74 cab fra USA, dukker vel opp ut på nyåret, selger påstår den er rustfri Sjokkert, ser  ut til å være dønn orginal, og en eier siden ny..
tviler på om alle tar av når jeg sier den er gullfarget, men jeg tror det blir bra.

Hat ikke mye peiling på bobler, litt peiling på andre biler med luftavkjølt motor i ræva... pleier å være en del forskjeller på europa versjon og US versjon, instrumenter og litt lys ser jeg også er forskjell, hva mere. verdien på en US bil kontra Euro? får jeg solgt denne bilen om jeg går lei?

Er det noen guru i Gjøvik området som er villig til å gi meg dommen over hva jeg har kjøpt om bilen dukker opp?

 Øyerulling
Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 11, 2012, 07:28:23 am »

store stygge støtfangere og store stygge blinklys foran, men dette er jo en smal sak og skifte ut.
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 11, 2012, 07:29:37 am »



du får helt sikkert solgt den, kommer an på pris, tviler om du går lei..
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
arnepmb
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Odnes


Vis profil

« Svar #3 på: desember 11, 2012, 09:30:54 am »

 ;)glad i litt kraftige støtfangere på andre siden av dammen. euro støtfangere bør jeg vel bytte til, hva bør en betale for slikt brukt?
Hvor handler man nye deler til gamle bobler forresten?

Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 11, 2012, 10:19:51 am »

http://www.unneberg-bil.no/

er min favoritt, men det finnes flere
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: desember 12, 2012, 18:36:38 pm »

Fangere er jo greit å bytte ut, men bak er fangeren flyttet opp i tillegg. Det er vel mest en vanesak, men bakspissene på hver side av motoren er andeledes og må modifiseres eller byttes, og det er samme er det med bakskjermene. Grattis med bil!
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: desember 12, 2012, 18:53:51 pm »

En annen vesentlig forskjell på en eur vs en US cab er ca 50kg sparkel  Glad

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 12, 2012, 19:06:04 pm »

En annen vesentlig forskjell på en eur vs en US cab er ca 50kg sparkel  Glad



HAHA
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #8 på: desember 12, 2012, 21:28:12 pm »

Forskjellen på US og europeisk cab er flere:

  • For- og bakfanger er kraftigere, har buffere og er innfestet høyere oppe i karrosseriet (som nevnt over)
  • Følgelig har også skjermene annerledes hull
  • Tommelbremser på alle hjul (EUR har skiver foran)
  • Fuel Injection for alle som ikke ble levert til California
  • Blinklysene på skjermene foran har markeringslys i sidene
  • Andre frontlys (annet system for parklys)
  • Baklyktene er har separate pærer for lys og bremselys +litt annen utforming av glassene
  • Fasten Seat belts-varsel, andre hendler for varmeboksene og belysning av disse, annen speedo (miles/km), 2-pkt belter bak
  • Ofte utstyrt med air condition, som normalt ikke virker lenger
  • På motorluken står det "Fuel Injection" ("1303S" på de europeiske
  • + andre mindre ting (chassisnummerplate på dash'en, diverse warning-labels, annen innfesting av frontruten, osv)

Alle cab'ene er laget på Karmann-fabrikken, det er en tysk bil. Mange her hjemme mener at de europeiske er "edlere", men deet er vel smak og behag. Sjansen for å få en rustfri ikke-overhalt cab som har gått i Europa er veldig liten. I de "tørre" statene i USA er det mange veldig bra biler uten rust fortsatt. Håper din er bra - det er ikke umulig at den er rustfri.


Dette er en Europeisk cab:


Dette er en US cab:


Det er stort sett bare ihuga VW-eksperter som ser forskjellene, og dem trenger du ikke la deg bli trukket ned av. De er stort sett opptatt av senking og cal-look og lar seg ikke imponere av originale 1303-cabrioleter uansett...(nå blir det bråk her Blunker)

Den viktigste ytre endringen er støtfangerne, og skal du gjøre dem om må du altså bytte selve fangerne (vanskelig å få tak i gode repro), bytte alle fire skjermer, sveise inn nye fester, og sette på nye blinklys. Neppe verd strevet, vil jeg si.
« Siste redigering: desember 12, 2012, 21:31:18 pm av JFP » Loggført
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #9 på: desember 12, 2012, 22:24:34 pm »

Måtte værgudene være med deg!  Gliser

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: desember 13, 2012, 00:28:32 am »

Den viktigste ytre endringen er støtfangerne, og skal du gjøre dem om må du altså bytte selve fangerne (vanskelig å få tak i gode repro), bytte alle fire skjermer, sveise inn nye fester, og sette på nye blinklys. Neppe verd strevet, vil jeg si.

Njaa.. når eg ser bilde av us cab so trur eg kanskje da er verdt strevet, vist ikkje so har du jo ein praktisk hagebenk både foran og bak på bilen i passlig knehøgde:) treng forsovidt ikkje byta skjermane om du har sveiseapparat heller
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: desember 13, 2012, 01:22:15 am »

Den viktigste ytre endringen er støtfangerne, og skal du gjøre dem om må du altså bytte selve fangerne (vanskelig å få tak i gode repro), bytte alle fire skjermer, sveise inn nye fester, og sette på nye blinklys. Neppe verd strevet, vil jeg si.

Njaa.. når eg ser bilde av us cab so trur eg kanskje da er verdt strevet, vist ikkje so har du jo ein praktisk hagebenk både foran og bak på bilen i passlig knehøgde:) treng forsovidt ikkje byta skjermane om du har sveiseapparat heller

Foran sitter fangeren likt som på de europeiske, alt du trenger å gjøre på en 74 modell er å bytte skjermgjennomføringsgummien i forskjermene.
Loggført

Speed is no substitute for direction
arnepmb
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Odnes


Vis profil

« Svar #12 på: desember 13, 2012, 10:33:30 am »

Takker for innspill, noen litt mere til hjelp enn andre  Gliser
Skal poste et bilde når gullklumpen dukker opp..
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #13 på: desember 13, 2012, 15:58:49 pm »

Ta en titt her og  ;)http://www.feinecabrio.de/cms/front_content.php?changelang=3
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #14 på: desember 14, 2012, 00:21:05 am »

Njaa.. når eg ser bilde av us cab so trur eg kanskje da er verdt strevet, vist ikkje so har du jo ein praktisk hagebenk både foran og bak på bilen i passlig knehøgde:) treng forsovidt ikkje byta skjermane om du har sveiseapparat heller

"Hagebenk"?

Ikke la deg lure av ensrettingen her, arnepmb. Å bevare noe som er originalt er verdifullt i seg selv!

Heller en velholdt original veteranbil i topp stand, uansett type, enn en "moteriktig" boble som følger trendene. Ville heller prøvd å bevare bilen som den er (respekt!), enn å prøve å få den til å se ut som noe annet (teit!).
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: desember 14, 2012, 09:54:18 am »

Hvem er det som har tråkket på deg da JFP?
Det er ikke de som svarer på tråden som er opptatt av forskjellen mellom Tysk og US spec, det er trådstarter...  les overskriften!

Du snakker om både Cal-look og annet....  hvem er det som snakker om stil i denne tråden? Det er BARE du...  Hæ

Uansett, Arnepmb, jeg har hugget en US 1303 og har fangere og skjermer liggende, men jeg vil tro det du får med er bedre.
Jeg har en 73 1303 cab selv og kjenner en som har 79 US cab som skal bygges om til Tysk utseende, så om du trenger plåt kan det være håp. Lykke til  Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
arnepmb
Nybegynner
*
Innlegg: 9
Bosted: Odnes


Vis profil

« Svar #16 på: desember 14, 2012, 23:56:35 pm »

Få biler i verden er så unike at det er synd og skam om eier legger litt personlig stil i bilen, men håper å tror at bilen jeg har kjøpt er såpass ok i karosseri og lakk at det ikke blir noen stor resturering av den, så da beholder den vel sine orginale bakskjermer, og støtfangere.

Noen som vet hordan det er med sikkerhetsbelter? ikke så nøye med CE merking og sånn når det er veteran?
Har dratt på meg noen unger med åra, så håper det fins noen form for belter bak i disse bilene også..Ikke kjørt noe boble på snart 30 år, så husker ikke så godt, men ting var ikke så nøye på den tiden... Øyerulling
Loggført
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #17 på: desember 15, 2012, 00:17:57 am »

I min 1303 LS 73 mod. Var det bare 2 punkts hoftebelter bak.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!