ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« på: desember 29, 2012, 23:29:32 pm » |
|
Har lest igjennom de fleste innleggene i denne tråden og det blir diskutert mye hva som var levert og ikke...på 1302,en.
Jeg har en 1971modell 1302 S -Denne bilen er så orginal at jeg ikke har sett noe som eventuelt er byttet ut...men jeg kan jo ta feil og. Men anyvay så kan jeg liste opp hva som er på bilen (slik jeg tror den var levert fra fabrikken)
- Den har to sett lufteriller i motorhuven - Skivebremser foran - Den har 1600dp AS 41 motor, men AD motornr... - Motoren har 34 pict 3 forgasser - Gearkasse er stemplet AH3533851 - Bilen har ryggelys - IRS - Bilen har høye seter (stoff)
Ser ut for meg at 1302 ble levert i mange varianter m restutstyr?? kanskje fordi det var planlagt ny (siste typa) boble, å at det kanskje er forklaringa på alle ulikhetene?
|
|
« Siste redigering: desember 30, 2012, 14:44:50 pm av ovalt »
|
Loggført
|
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #1 på: desember 30, 2012, 12:54:41 pm » |
|
Ble den levert med AS blokk? Trodde den bare kom med AD.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #2 på: desember 30, 2012, 14:34:10 pm » |
|
Ble den levert med AS blokk? Trodde den bare kom med AD.
Ja det er nok rett, fordi motornummeret er AD214269, men det står likevel AS 41 nede på høyre blokkhalvdel så jeg er vel bare litt forvirret ang. "motortype" da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #3 på: desember 30, 2012, 14:37:13 pm » |
|
Her er nokre bilder av diverse på bilen.
|
|
« Siste redigering: desember 30, 2012, 14:41:05 pm av ovalt »
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #4 på: desember 30, 2012, 20:50:50 pm » |
|
utstyr var vel litt avhengig av hva møller bestilte dem med i utgangspunktet.Det var jo endel utstyr som kunne bestilles.interiørfarger,seter med høy rygg varmetråder i bakrute bensinvarmer friskluftvifte ryggelys var og ett ekstrautstyr men ble ofte ettermontert i Norge. I fra 72 mod.kunne du få intervallviskere og. http://sebeetles.com/contents.htm
|
|
« Siste redigering: februar 07, 2013, 16:23:40 pm av 1303SS »
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #5 på: desember 30, 2012, 21:50:06 pm » |
|
Ja nettop, å i den perioden mener jeg å huske at dette med å få nesten "skreddersydd" sin bil var fremtredende. Husker og at det var et ønske om å få produsert en rimelig bil for yngre kjøpere og da kom Jeans bobla.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #6 på: desember 31, 2012, 01:47:54 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: oktober 10, 2023, 23:29:09 pm av Bj?rn »
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #7 på: februar 07, 2013, 01:17:29 am » |
|
-Ja det er rett. Det eg no har funne ut om dette er at Volkswagen i Tyskland hadde vel noke problem med blokkene utover på 60talet, (med at dei hadde lett for å sprekka rundt oljekjøleren) så etter at 1600 sp motoren i 1970, som trolig var siste motoren med blokker som var produsert i Tyskland, ble vel blokkene da produsert frå Brasil og Mexico og levert til Volkswagen i Tyskland frem til hele produksjonen av boblene og bussene vart overtatt av de Brasilianske fabrikkene. - I 1971 kom dobbelport motorene og AS 41 blokken, denne var produsert med noke forsterkninger i samme området, fikk store oljekanaler og oljekontrollventil, ("dual" oljekontrollventil hadde berre vert på byttemotorene, som f.eks 1300 og 1500 sine) - men mest av alt kom en ny legering som gjorde blokkene "seigere" mht sprekking. I 1973 fikk AS 41 blokkene enda en forbedring, fabrikken monterte permanent "case savere" og 8mm stål topplokkbolter, samt "deep stud" bolt (øvre) til sylinder nr 3. I 1975 kom AS 21 motoren med enda en annen legering Forskjellen på disse var mest i manganmengden og derfor ble desse blokkene påvirket av seighet ved kald eller varm motor. AS 41 motoren er ganske "seig" i alle temperaturene, mens AS 21 blokkene er seigest i høg varme. (slik eg les dette ville AS 21 blokken vere litt sprøare på kald motor då). Anyvay, legeringen i desse blokkene er svert gode, å ganske lik det som nå finnest i nye motorar.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #8 på: februar 07, 2013, 23:35:53 pm » |
|
Hadde helt maken til ovalt sin bil, samme farge og årsmodell, men røde dørtrekk og seter og lav rygg på forseter..
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
vwT1, T4engine
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Sokna, Buskerud
|
 |
« Svar #9 på: april 22, 2013, 21:09:09 pm » |
|
Min er 72mod, Orange med hvitt intreiør, har 4 luftriller i motorlokk, 1300DP motor, oppvarmet bakrute, ingen intervall på vindusvisker, ryggelys, polstra dash, lave seterygger, kupèvarmer, skistativ og bambushylle
|
|
« Siste redigering: april 23, 2013, 22:35:32 pm av vwT1, T4engine »
|
Loggført
|
72mod 1302 91mod toyota corolla 94mod ford escort 1,8 16v Opel vectra bilcrossbil
|
|
|
rubenthorsen
Gjest
|
 |
« Svar #10 på: august 26, 2013, 16:09:12 pm » |
|
Dere som er oppdatert på 1302, ett spørsmål til dere. Kjøpte en bil som skulle være en 1302s 1972 modell, men viste seg å være en 1302 1971 modell.
Er det forskjellige girkasser på disse to typene, hørte at 1302s girkassa skulle være sterkere og bedre utveksling.??
Sjekket ikke godt nok dessverre, da jeg handlet inn på inpuls, for jeg har letet etter en bra 1302s i flere år.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #11 på: august 26, 2013, 17:21:40 pm » |
|
samme om det er 71 eller 72 mod, men hvis det en S har den 1600 motor og litt høyere utveksling i gearkassa. gearkassekoden er da AH. har den 1300 motor, er koden AM.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
rubenthorsen
Gjest
|
 |
« Svar #12 på: august 26, 2013, 17:26:59 pm » |
|
samme om det er 71 eller 72 mod, men hvis det en S har den 1600 motor og litt høyere utveksling i gearkassa. gearkassekoden er da AH. har den 1300 motor, er koden AM.
OK, takk for svar.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|