april 27, 2024, 12:15:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Titanium bolter, skiver og muttere?  (Lest 6628 ganger)
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« på: januar 06, 2013, 10:30:27 am »

Har etter hvert fått en forkjærlighet for titanium hardware etter og ha anskaffet meg en tråkkesykkel i dette herlige materialet (og byttet litt av hvert av skruer og dilldall med tilsvarende i titanium). Med unntak av prisen, er det noen grunn til at det ikke er spessielt mye brukt på bil?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 06, 2013, 12:34:37 pm »

Er nok bare prisen som gjør at det ikke blir brukt. Man finner jo materialet på dyrere sportsbiler.
Titan er jo eksotisk og kan spare mye vekt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #2 på: januar 06, 2013, 12:39:10 pm »

Hmmmm, får knekke sparegrisen da. Hjulmutterene er kanskje en fin plass og begynne, med Porsche hjul så snakker vi 20 muttere....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 06, 2013, 12:47:11 pm »

titan er vel tyngre enn aluminium som Porsche mutterene er laget av Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #4 på: januar 06, 2013, 12:49:13 pm »

Har ikke Porsche brukt begge deler? Lurer litt på om de jeg har ikke er alu? Er vel andre plasser det er bedre med titan da, hvordan er styrken i forhold til og bruke dem på innfesting av calipere og rundt om i hjuloppheng?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 06, 2013, 13:04:58 pm »

Kjenner til en rallybil for snart 20 år siden, der ALT av bolter, skiver og muttere ble skiftet til titan. Bare å kjøre på. Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #6 på: januar 06, 2013, 14:36:34 pm »

Tja, høres jo gromt ut, men å bruke penger på titan på en gammel VW a gitt, hva ønsker du å oppnå med det?
Loggført

Har laaang VW-pause.
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #7 på: januar 06, 2013, 14:41:38 pm »

Absolutt ingen ting, just for the fun of it.... Hender det står noen kroner på konto'n og det kan man jo ikke være bekjent av!?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #8 på: januar 06, 2013, 14:52:08 pm »

Stiller alltid opp for og hjelpe et medmeneske som har problemer.Skal få sendt over et konto nr du kan føre de over på.Så slipper du tilogmed den tidkrevende jobben med og finne og bestille skruer og muttere. hehe
Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #9 på: januar 06, 2013, 15:19:35 pm »

Du er en engel, skal se det vokser ut vinger på kjeldressen din - så du kan diskutere på lik fot med gutta på tilsynet....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #10 på: januar 06, 2013, 15:37:25 pm »

hehehe.bare det at de har gull vinger,tipper mine blir noe mørkere ja. haha Gliser
Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #11 på: januar 06, 2013, 15:41:37 pm »

titan er vel tyngre enn aluminium som Porsche mutterene er laget av Glad

Du kjører med org Porsche alu muttere? Ser det er noen diskusjoner alu vs stål i forbindelse med banekjøring på diverse forum. Porsche Club America krever sågar stål på de mer "seriøse" løpene.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #12 på: januar 06, 2013, 15:43:47 pm »

hehehe.bare det at de har gull vinger,tipper mine blir noe mørkere ja. haha Gliser

Se her, billige er de til og med.....


* image.jpg (11.06 KB. 184x275 - vist 225 ganger.)

Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 06, 2013, 16:29:42 pm »

Absolutt ingen ting, just for the fun of it.... Hender det står noen kroner på konto'n og det kan man jo ikke være bekjent av!?

Klin til og kjøp det som finnes Gliser
Hvis du ikke bruker opp penga kommer staten og tar de. Man må jo betale formueskatt vettu Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #14 på: januar 12, 2013, 14:22:48 pm »

Har kjøpt en pakke med skruer, fort gjort og bruke noen kroner på Ebay! Hvordan er det med aluskruer inn i stål, vil metallene reagere med hverandre? Tenker at panser og motorlokk kan festes med aluskruer, der er det jo begrenset belastning. Så får titan brukes der det er litt mer belastning.

Noen som vet om det finnes titanbolter med styrke tilsvarende 12/9 stålbolter? Ev har noen betegnelse som benyttes på denne typen titanbolter?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #15 på: januar 14, 2013, 14:56:02 pm »

Ikke bolter, men lever opp til tanken om at titan er dyrt....   http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38405369&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 14, 2013, 19:01:39 pm »

Hva med bolter i A4 kvalitet? riktignok stål men ser bra ut i finishen og er syrefaste?  til en brøkdel av prisen til titanium:)
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #17 på: januar 14, 2013, 19:06:47 pm »

Har et knippe rustfrie skruer og muttere ja, så får vi se om det blir litt titan også
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 14, 2013, 20:26:49 pm »

Rustfritt skjærer seg i vanlig stål.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #19 på: januar 14, 2013, 20:31:31 pm »

Har foreløpig bare brukt det på flensene på eksosanlegget. Titan og alu går greit mot vanlig stål?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #20 på: januar 14, 2013, 20:58:35 pm »

Rustfritt skjærer seg i vanlig stål.
Finnes pasta/fett du kan bruke som hindrer dette. Kan skjære da også, men ikke så lett.
Men du bør ikke bruke traktorvertøyet.....
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 14, 2013, 21:02:05 pm »

Aha! Så kjekt. Men hvorfor bruke rustfritt, det er vel tyngre?

Titan og alu har jeg ikke sett eller hørt om store problemer med.
Eneste er at alu irrer, så det er lurt å smøre gjengene.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
grandi
Medlem
***
Innlegg: 107
Bosted: Hundvåg


Vis profil

« Svar #22 på: januar 14, 2013, 22:11:20 pm »


When a metal is coupled to Titanium special precautions shall be foreseen in order to prevent Titanium  galvanic corrosion; this includes:

Use of insulation material in order to avoid the electrical contact between the two materials
Place the contact area in a “dry” environment
Use large anode area vs small Titanium area, the cathode area.
ref: Material Deterioration Prevention and Control Guide MIL-HDBK-735
Loggført

56  T1 - Ragtop og airride
64  T3 1500 Notchback L1964
05  Volvo V70
96  Corolla
92  Fiat Fendt
RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« Svar #23 på: januar 14, 2013, 22:24:03 pm »

Rustfritt har samme egenvekt som vanlig. Aluminium er ikke mye brukt i bolt sammenheng. Det irrer og setter seg.
Loggført

1300 - 68mod
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: januar 15, 2013, 00:21:47 am »

høgare densitet på rustfritt stål kontra vanligt, ergo tyngre. men ikkje rare forskjellen. (ca 0,2gram pr cm3)
er derimot poenget å letta bilen so er da jo eit steg tilbake..men for å forhindra fastrusta boltar er da mange steg framm Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Marcus
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #25 på: februar 06, 2013, 16:10:54 pm »

Har etter hvert fått en forkjærlighet for titanium hardware etter og ha anskaffet meg en tråkkesykkel i dette herlige materialet (og byttet litt av hvert av skruer og dilldall med tilsvarende i titanium). Med unntak av prisen, er det noen grunn til at det ikke er spessielt mye brukt på bil?

Hvor får man kjøpt titanium skruer og dilldall da  Hæ
Loggført

1966 boble
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #26 på: februar 06, 2013, 16:29:31 pm »

Ebay er roten til nesten all fattigdom....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #27 på: februar 06, 2013, 17:01:34 pm »

Ebay er roten til nesten all fattigdom....
Det kan jeg skrive under på. Det har aldri vært så lett å bli frivillig kvitt penger Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #28 på: februar 06, 2013, 20:49:29 pm »

Ebay er roten til nesten all fattigdom....

Det er det sanneste jeg har hørt noen si idag, kansje til nå i år tilogmed Gliser
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #29 på: februar 06, 2013, 21:54:44 pm »

Drømmen hadde vært en utømmelig paypal konto.....     Gliser
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!