juni 09, 2024, 01:25:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Baksete - eu kontroll - buss - sikkerhetsseler -  (Lest 6740 ganger)
JarleA
Seniormedlem
****
Innlegg: 296
Bosted: Stavanger


Vis profil

« på: januar 12, 2013, 20:40:25 pm »

Har fått gjort en del med bilen, men usikker på om jeg får på plass et baksete før en eventuell pkk. Hvordan vil de stille seg på kontrollen? Bilen er allerede registrert for 6 personer så jeg slipper å være innom BT, men vil jeg få mangel på manglende sete?

En annen ting. Bilen har ikke hatt seler bak før. Det er ikke monteringspunkter i den heller. Er det noen som har erfaringer med seler i busser det ikke har vært seler i før? Har 2 barn som forhåpentlig kommer til å være med i den noe, så jeg vil uansett få på plass seler. 3 punktsseler er selvfølgelig det som er ønsket, men 2 punktsseler er bedre enn ingenting! Dere som har buss, hva har dere? Gjerne med bilder!



Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: januar 12, 2013, 22:33:44 pm »

vist dei er fornuftige so får du ikkje feil, men er dei paragrafryttara so får du feil på manko på seter...men bilen er jo ein kombinert bil med avtagbare setar sooooooo

vist du manglar fester til belter i bilen so går da jo an å sveisa da inn, evt laga til fester på sjølve benken
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #2 på: januar 13, 2013, 11:29:54 am »

så lenge bilen er registrert som person bil så er det ingen krav til att setene SKAL være i bilen ! er bilen reg som buss fører + minimum 9 sitte plasser så må setene sitte i bilen

dette er et krav som kommer pga avgifts Norge, det er lavere avgift på minibuss, men du må ha eget sertifikat for å kjøre den

mange nye personbiler kommer med utagbare seter å da tar du ofte ut selene også

seler i baksetet er litt mere difust  :-(
*bil før 71 trenger ikke sele hverken forran eller bak
*barn under 15 år SKAL sikres i bil
men..... hverken BT eller politi jeg har forespurt hva som gjelder, hvet hva som er kravet  Øyerulling

men jeg må jo si, att hvis det er mulig å montere 3-punkts sele og jeg skulle ut å kjøre med mine barn, så hadde det ikke blitt 2-punkt !!
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
JarleA
Seniormedlem
****
Innlegg: 296
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #3 på: januar 14, 2013, 10:29:56 am »

Takk for svar!

Er helt enig det med 3 punktsseler. Vil selvsagt prøve å få det til. Er det ingen som har seler bak i bussene sine? Er veldig takknemlig for noen innspill på det, gjerne med bilder!

Er det noen i Rogalandsregionen som har en bussbenk for salg?
Loggført

Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« Svar #4 på: januar 14, 2013, 10:49:41 am »

Jeg vurderer å bruke slike bak i bussen min, har R&R benk/seng, hadde de i Beachbuggyen jeg hadde og det gikk greit å bruke de med barnesete, noe jeg må fremdeles.
http://www.gundersenmotorsport.no/gatebil-tuning/belter/sparco-3-punkts-belter#variation=124571

Eller er det en mindre annbefalt løsning? Tenkte å trekke bakre feste nesten til luka Glad
Loggført
JarleA
Seniormedlem
****
Innlegg: 296
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #5 på: februar 01, 2013, 17:52:59 pm »

Driver enda og funderer på det med seler. På veldig mange jeg har sett på nettet er det plass for beltebolter på veggen mot tanken og på selve hjulbuen. Dette dekker i det minste 2 punkts belter. Det er det jo selvfølgelig ikke på min bil! Noen som har på sin? Fant et bilde på nettet i dag som viser baksiden av veggen. Her ser det ut som om de brakettene er skrudd fast. Kan det stemme? Noen som har dissekrert en buss så langt ned at de kan bekrefte eller avkrefte det? Jeg er uansett interessert i 2 stk hvis noen har en delebil stående med disse brakettene.

Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: februar 02, 2013, 03:27:39 am »

tvilar på at du finner fester til setabelter på earlybay. men på mine doka'ar frå siste halvdel av 70talet er da fester for belter bak. so trur da dukka opp på latebay. ikkje so avanserte å laga nokon sånne heller då. bokka noko 3mm plater og 4 hol og sveisa på 4 muttrar.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #7 på: februar 02, 2013, 15:18:27 pm »

Hei!

Registrerte en Westfalia -77 som vi importerte fra USA. Fikk beskjed om at det ikke var krav til seler i baksetet før i 1982 (så hvitt jeg husker)
Bilen var utstyrt med 2stk 2punktseler (ikke mulig med 3punkt her uten mye ombygging). Disse sitter fortsatt i bilen. Med bare to seler bak fikk jeg allikevel registrert bilen for 5pers. Dette grunnet 5 soveplasser.

Hadde i sommer besøk av en familie fra Nederland med en 68 earlybay. De hadde ingen seler til barna bak, så de satt mest på golvet å lekte på turen.. Dette gav en "much better vacation feeling" Gliser.

Lykke til
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 02, 2013, 23:18:51 pm »

Det er krav til at barn skal sikres i bil. Så blir du stoppet langs veien med usikrede barn blir det bøter.

Får du visning for endring av antall seter eller ønsker å registrere om antallet er det nå krav om at det skal ettermonteres belter på alle plasser i bilen uansett om du øker eller minker antall seter.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #9 på: februar 03, 2013, 13:46:07 pm »

Jeg hadde først bare 2-punkt i camperen, men byttet ut til 4 punkt der de to selene over skulder går sammen til et punkt og videre bak til et øye for hvert belte jeg har festet bak madrassen, rett innen for bakluken med store skiver / skinne under.

Her er en som har laget for brnesete, men det ville være for lavt for mine barn
http://forum.earlybay.com/viewtopic.php?f=4&t=45388&start=0&hilit=seat+belt

Jeg vurderer å lage noe slikt i alle fall på førersiden, så får han høyeste sitter der
http://forum.earlybay.com/viewtopic.php?f=3&t=29002
Snakket med biltilsynet om dette da jeg viste bussen ved import, og de anbefalte en lengre skinne med boltfeste også over vinduet
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #10 på: februar 03, 2013, 14:36:00 pm »

Står godt forklart ang. veteranbil uten seler her..
Barn under 3 år skal ikke fraktes i veteranbil uten seler. barn over 3 år skal sitte bak om ikke seler er montert.
http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 814
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: februar 03, 2013, 14:59:59 pm »

Står godt forklart ang. veteranbil uten seler her..
Barn under 3 år skal ikke fraktes i veteranbil uten seler. barn over 3 år skal sitte bak om ikke seler er montert.
http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/

Samme forklaring fikk jeg ved trafikkstasjonen da jeg skulle registrere min 181, hentet fra Tyskland.
Så lenge det ikke var originalt monterte belter i bilen, skulle barn over 3 år transporteres bak.

Har montert 2-punktsbelter, MYE bedre enn ingenting, og der var allerede hull til boltene.  Glad
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
JarleA
Seniormedlem
****
Innlegg: 296
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #12 på: februar 03, 2013, 15:39:57 pm »

Takk for svar! Nå ser det ut til at jeg får fatt på brakettene som vises på bildet. Er et stykke videre da!
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!