april 19, 2024, 04:33:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 9 10 [11]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 181 til greker´n  (Lest 105924 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #300 på: november 19, 2015, 00:10:15 am »

følger med selv om jeg ikke alltid kommenterer. Var forresten innom depotplassen din på SCC for å slå av en prat, men du så rimelig opptatt ut med noe clutch-greier, så jeg tusla videre Blunker
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #301 på: november 19, 2015, 08:35:55 am »

Kalle: kan du komme med litt innspill på hvordan du tunet mengde fuel når du kjørte med lystgass, hvordan viste du hvor mye ekstra drivstoff burde du skytte inn. Hvilke AFR hadde du når systemet var på? Testet du først på vei eller var det rett på dyno?

Alex

Hei Alex,

Når jeg kjørte med wet system så dyset jeg etter instrukser jeg fant på internet og info jeg fikk av NOS. Du finner masse info om hvilke effekt dysekombinasjonene gir deg ved ett satt flasketrykk og fueltrykk. Feks:



Og her finner du en kalkulator: http://www.robietherobot.com/nitrousjetcalculator.htm

Jeg testet først på vei før jeg tok bilen til rullene hos JPM og på rullene hans bremset motoren nøyaktig det samme som dysestørrelsen skulle tilsi. Ett 40hk skudd på 900psi flasketrykk produserte nøyaktig 40hk på rullene hans og jeg prøvde å holde AFR på 12.0-12.5 på gass.

En ting er viktig å huske: det er fuelen og ikke gassen som produserer effekt. Ser du på de som virkelig skyter mye gass så ser du at dem oser verre enn en diesel trailer på vei opp Lierbakken. Det sier litt om tenningsanleggene gutta kjører med og hvorfor gjengen på Street Outlaws sjekker tennpluggene etter hvert nitrous pass.

På turbomotoren gjorde jeg det så enkelt som overhodet mulig og lot som nevnt ECU styre alt. En enkel, liten lystgass solenoide montert rett i kompressorhuset på turboen.

Lystgass er veldig morro og det er på høy tid at flere begynner å benytte det. Med litt flid og med remote flaskeåpner så klarer dere å skjule anlegget helt  Glad Kult! Jeg postet også litt info i en annet tråd her inne om hvordan jeg bygget mitt system på min NA motor som dere kan finne her:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,66675.0.html

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #302 på: desember 08, 2015, 00:07:52 am »

Hei

Her har det ikke skjedd veldig mye. Hus og jobb tar mest parten av tiden om dagen. Men et par viktige brikker har falt på plass.

Tilgang på gass
Det ser ut som nærmest sted å fylle en flaske med lystgass er Cars. De tar kr 229 + mva og en 10 punds flaske er ca 5 kilo. Så det er ca kr 1450 for å fylle en flaske. Det koster litt så vi får håpe at det værer også en stund. Det ser ut som en 10 punds flaske og 50HP shot er god for 15-20 runder.

NOS kit
Etter litt letting har jeg funnet et dry NOS anlegg som har vært liggende i en mørk kjeller Glad. Gleder meg til å hente denne, vil poste bilder av alle delene så fort jeg har hentet.

styre NOS kitet
Jeg har lest en god del på hvordan jeg kan modde MS2'en jeg har nå for å få den til å kunne styre gassen, men til slutt bestemte meg å gå for en helt ny ECU som kunne dette rette fra esken. Valget falt på Tmbryhn ecu! Jeg traff Thore Morten på årets SCC og hadde en hyggelig prat om mulighetene med hans ECU. Jeg hadde lenge et ønske om å rydde litt i mitt oppsett samt få flere funksjoner og nå tenkte jeg passet bra:) Thore Morten har vært veldig rask til å svare alle mine spørsmål samt komme med innspill på hva som er mulig å få til. Her er en liste med hvilke funksjoner jeg har bestilt:

launch control
knock sensor
NOS INN
NOS UT STAGE 1
NOS UT STAGE 2
flex fuel
meth/water injection
tach out
staged injection

Jeg kommer ikke til å bruke alt av funksjoner med en gang men greit å ha muligheten for fremtidige vinter prosjekter:)

En veldig kul ting med tmbryhn ECU er at den har integrert lamda sensor kontroller. Nå kan jeg kvitte meg med helle innovate kontroller som ligger i motorrommet samt de flere meter med lang ledning kontrolleren har.

Jeg kommer til å ta bilder på hvordan mitt oppsett ser ut nå samt på hvordan den kommer til å se ut etter oppgraderingen. Her er det noe finne bilder av ecu'en





Gleder meg til fortsettelsen:)

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #303 på: desember 08, 2015, 00:31:07 am »

Interessant  Gliser

Blir spennende å følge med. Jeg synes også det høres interessant ut å slippe den eksterne lambda-kontrolleren men er det andre fordeler med denne ecu'n?

Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #304 på: september 19, 2016, 23:10:33 pm »

Advarsel: Dette er minst 120 dager siden siste innlegg i dette emnet ble skrevet.
Hvis du ikke er sikker på at du vil skrive et svar, bør du vurdere å i stedet starte et nytt emne.

kanskje på tide å oppdatere tråden:)

I år har jeg brukt rekord lite til med bilen og i garasjen. Husprosjekt, familie og sykkelsjappa har tatt alt av tiden. Jeg begynte vinteren med å planlegge å montere lystgass med kom aldri så langt. Jeg fikk montert ny ecu fra TmBryhn som har en god del mer funksjoner enn ms2 jeg hadde fra før. Jeg byttet også throttle body fra Ducati til BMW. Ny throttle body har injector under gass spjeld, noe som gjør jeg kan skytte E85 gjennom kompressoren hele tiden. Med Ducati tb som hadde injector over gassspjeld måte jeg vente til etter spjeldet er åpen en del for å kjøre på med E85. Grunnen til injector på tb er å kunne kjøre litt E85 gjennom kompressoren for å kjøle ned ladeluften.

Jeg fikk bilen kjørbar til treffet på folkemuseet som er min lokaltreff og så ikke på bilen igjen før 2 uker før SCC. Første ting jeg oppdaget når jeg tok frem bilen var at drivstøffpumpe hadde satt seg fast. Tydeligvis likte den ikke å sitte stille over en langggg periode mens den har blitt kjørt med E85. Lars Egil reddet dagen med ny bosch 044 pumpe som raskt ble byttet ut. Rett etter dette sleit mye med motor som ikke ville gå. Heldigvis Thore-Morten var alltid tilgjengelig på telefon og etter en liten stund fant vi ut at jeg hadde koblet gjord på ECU feil Trist. Etter det ble fikset logget jeg litt rundt bygdøy og pakket bilen klar til SCC. Så klart noe dager før SCC røyk den ene vaieren på håndbrekke. Bien fungerte greit på vei til Gardermoen men følte at det manglet litt power fra ifjor. Jeg kjørte med autotune og fikk en brukbar map til slutt.

Frem til gardermoen gikk det rett til å bytte vaier til håndbrekke. Jeg foretrekker å bruke håndbrekke ved staging fremfor linelock så den måte jeg bare fikse. Slicks ble montert og var klar til action! Første run var en skuffelse med rundt 16-17sec. Bilen vil ikke opp over 4500 rpm og det føltes som det var noe feil med tenningen. Flere runder på stripa og justeringer med laptop ga ingen effekt. Fikk tips om å sjekke pluggene men det ga ingen forbedring. Jeg ble litt fortvilt og frustrert. Thore Morten fant at pluggledningen på cyl 3 var ikke satt på ordenlig med dette fikset ikke problemet heller. Dagens store tips kom fra Jørn: Sjekk de enkle tingene først! Gnist, fuel, varme på alle sylingere. Siden jeg kjører med EFI, ble jeg fanget i å fikse problemet med software når problemet var et annet sted. Brukte IR pistolen jeg hadde med og fikk raskt konstantert at syl 3 fyrte ikke opp. Sønnen til Pål som hjalp oss litt fant ut at injector koblingen på syl 3 var ikke satt på plass ordenlig. Derfor var det ikke noe liv i denne sylinder....Det ser ut som jeg har kjørt hele veien fra Oslo på 3 syl.....

Med denne feilen rettet opp kjørte jeg ny PB med 14,359sec, en forbedring med 0,5sec fra 2015. Etter denne var jeg supergira og ville kjøre mer! Rett på igjen for ny run. Kjørte en fin burnout men når jeg stoppet bilen, stoppet også motoren. Rart tenkte jeg og prøvde å vri nøkkelen. Motoren ville ikke rundt. Jeg tenkte kanskje det var ikke nok strøm i batterie for å dra den rundt. På en av de førrige runs så jeg at strikken hadde vridd seg. Den rettet jeg opp og kjørte videre. Nå så jeg igjen at strikken hadde vridd seg og var veldig løs. Der var feilen tenkte jeg og dyttet bilen tilbake til depot. Prøvde å lade batteri samt bytte strikk. Erik, en annen kløkk mann sa at jeg burde sjekke om jeg kunne dra motoren rundt for hånd. Det gikk ikke gitt og ble raskt konstatert at motoren har satt seg fast. De fleste tipper at lager ved svinghjulet har satt seg fast...

Søndag hentet jeg henger og tok bilen hjem. All in all, et fantastisk helg:)

Bilen har stått urørt siden. Eneste jeg har gjort er å kjøpe en org 1600 som jeg skal sette inn mens den andre motoren er i bitter. Jeg håper på at det skjer om ikke så lenge og jeg får noen turer med bilen før sesongen er over.

Alex

 

Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #305 på: september 19, 2016, 23:11:57 pm »



Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #306 på: september 22, 2016, 18:04:56 pm »

Skikkelig til uflaks da, men grattis med ny beste tid..
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: 1 ... 9 10 [11]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!