april 28, 2024, 00:11:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1300 dp  (Lest 2108 ganger)
vw-vw
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793


Hei og hå!


Vis profil
« på: februar 17, 2013, 19:31:46 pm »

Heisann

Helt grønn når det gjelder motor.
Hva går det ann å gjøre men denne?
Skal bytte lager etc. Men kunne tenkt meg litt mere pulver.

Tar imot tips og råd med takk!

Mvh
Stian
Loggført

57 panel
73 1303
70 sika kortet inn 1m.
56 oval

61 tempo arrow
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: februar 17, 2013, 19:37:56 pm »

Du kan gjøre alt du vil, det kommer bare ann på hvor mye penger du vil bruke...
Loggført

Mvh
Reiel
vw-vw
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793


Hei og hå!


Vis profil
« Svar #2 på: februar 17, 2013, 19:41:53 pm »

Det skal ikke koste skjorta, vil bare ha en holdbar motor
Med litt mere hester enn originalt.
Loggført

57 panel
73 1303
70 sika kortet inn 1m.
56 oval

61 tempo arrow
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #3 på: februar 17, 2013, 19:51:22 pm »

1641 sylindersats og en anna kam og enkle 40 kadrongassere og du har en knallfin motor.
Loggført

Mvh
Reiel
vw-vw
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793


Hei og hå!


Vis profil
« Svar #4 på: februar 17, 2013, 20:09:00 pm »

Med en 1641 sats, krever det noe bearbeiding av topper eller blokk?
Loggført

57 panel
73 1303
70 sika kortet inn 1m.
56 oval

61 tempo arrow
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: februar 17, 2013, 20:11:46 pm »

1641 sylindersats og en anna kam og enkle 40 kadrongassere og du har en knallfin motor.

Hvis du ikke skal porte toppene, kan du heller velge 1.25:1 vipper istedenfor å bytte kam. Originalkammen har visstnok minst like bra profil i den kombinasjonen som en eller annen spissere trimkam. Skal du ha toppeffekt, må du gjør noe med toppene også. Men hvis vevlagrene er modne for å byttes, er ofte blokka også klar for linjeborring. Sjekk nøye.

Edit: 1300 topper krever bearbeiding for å ta imot større sylindre. Hadde vært bedre med 1600 topper. De har vel større ventiler også, tror jeg.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vw-vw
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793


Hei og hå!


Vis profil
« Svar #6 på: februar 17, 2013, 20:16:03 pm »

Motor er egentlig veldig bra, den bare lekker som en sil.
Den har gått 97000km.
Ingen endeslakk å snakke om.
Hva annet burde jeg sjekke? Hvis alt er bra, er det noe vits å bytte
Lager i blokka da?
Loggført

57 panel
73 1303
70 sika kortet inn 1m.
56 oval

61 tempo arrow
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: februar 17, 2013, 20:27:55 pm »

Hvis alt er bra, er det noe vits å bytte
Lager i blokka da?

Nei. Ikke bytt for å bytte, bytt fordi de gamle er dårlige, er min erfaring. Ser alt bra ut, vil det fortsatt være det hvis du bytter olje ofte nok, og ikke kjører motoren for varm. Hver innkjøring av deler er et usikkerhetsmoment...
Krever tilgang til riktig måleutstyr, skal nye lager bli bra.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vw-vw
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793


Hei og hå!


Vis profil
« Svar #8 på: februar 18, 2013, 20:07:13 pm »

Hvis jeg skal bytte fra 1300cc til 1600cc sylindre da må jeg
Altså maskinene topper eller få tak i 1600 topper.
Hva er forskjellen på disse toppene?

Stian
Loggført

57 panel
73 1303
70 sika kortet inn 1m.
56 oval

61 tempo arrow
vw-vw
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793


Hei og hå!


Vis profil
« Svar #9 på: februar 23, 2013, 11:47:35 am »

Hvem freser opp topper og hva koster dette sånn ca?
Loggført

57 panel
73 1303
70 sika kortet inn 1m.
56 oval

61 tempo arrow
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 23, 2013, 12:14:21 pm »

Vil tro det er lettere å bytte ut til 1600. Mener å huske at de har litt større ventiler.

Selv kjørte jeg 1200 for noen år siden med 2x40mm webere, 1300 DP-topper og effektanlegg. Det gikk faktisk ganske så bra.

Med ny kamaksel vil man få enda mer effekt.

Mulig det kan lønne seg å høre under "deler ønskes kjøpt" for å finne noen som freser topper.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
vw-vw
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793


Hei og hå!


Vis profil
« Svar #11 på: mars 28, 2013, 23:02:28 pm »

Hei.
Da viser det seg at min 1300 er en 1600dp
... Lurt å sjekke selv og ikke ta det andre Sier for gitt!

Hva kan jeg gjøre da?
Passer en 1641 sats rett på?
Hvor mye er det å hente på å bytte til dette?
Skal fortsatt porte topper. Og kanskje andre forgassere.

Mvh
Stian
Loggført

57 panel
73 1303
70 sika kortet inn 1m.
56 oval

61 tempo arrow
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 28, 2013, 23:17:05 pm »

Den lille Økningen i volum gir nok ikke mye "bang for bucks"
Ville ikke byttet til 1641 om det originale er i orden. Er sylindrene slitt, lider av skjørtebank og riper kan man jo like godt kjøpe 1641 i stedet for 1600.

Men vippestell med høyere utveksling (som kjell roar nevner), forgassere (eks 2 doble 40mm webere), bedre eksos og et godt tenningsanlegg gir mer trøkk for penga enn 1641 sylindre alene.

Porting og øking av kompressjon ved å frese ned toppene er også noe man kan gjøre for å få mer trøkk Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
vw-vw
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793


Hei og hå!


Vis profil
« Svar #13 på: mars 28, 2013, 23:27:20 pm »

Takk for svar!

Åssen ser jeg at ev. Sylindrer og stempel er slitt?
Ingen riper å snakke om og hone merker er godt synlige.
Loggført

57 panel
73 1303
70 sika kortet inn 1m.
56 oval

61 tempo arrow
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: mars 28, 2013, 23:38:18 pm »

Riper i lengderetning på stempel og sylinder gir indikasjon på at noe er feil.
Man kan også måle klaringen mellom sylinderen og skjørtet. Mener det Står noe om dette i haynesboka om du har det.

Men om det ikke er riper i lengderetning på syl eller på siden av stemplene så er det skjelden feil med settet og det kan brukes på ny.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
vw-vw
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793


Hei og hå!


Vis profil
« Svar #15 på: mars 29, 2013, 07:07:28 am »

Flott

Da bruker jeg settet som er, så blir det porting og 1.25:1. vipper.
Skal også gå over ventiler.
 Er det noen andre tiltak som er greit å gjøre?

Mvh
Stian
Loggført

57 panel
73 1303
70 sika kortet inn 1m.
56 oval

61 tempo arrow
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 29, 2013, 10:10:49 am »

Du MÅ uansett ha nye stempelfjærer og hone sylindere hvis du først har tatt det fra hverandre. Du får ikke veldig mye effektøkning med å gå fra 1585ccm til 1641ccm, men noen hk er det + litt mer moment. Kjell Aaen bremset en gang i tiden en std. 1585 (1600ccm) motor og gjorde ingen ting ellers med motor enn å sette på 1680ccm sats dvs. ca.100ccm i volumøkning. Mener å huske at den bremset 63hk. Men 88mm (slip-in-satsen) har tynne sylindervegger så ville nok heller ha gått for 87mm 1641-satsen. Er dette en godt brukt motor som trenger nye lager osv. så ville jeg ha vært overrrasket hvis sylindersatsen på denne er like fin.
Ny sylindersats + nye lagere er i hvertfall det første jeg ville ha byttet hvis jeg først hadde motor fra hverandre. Husk å merke ventil-løftere i forhold til hvor de satt, hvis ikke bør du også kjøpe disse nye.

Er enig i at vippearmer med større utveksling kan gi ca. like mye som en "mild" kam, men når du først har motor fra hverandre så er jo jobben med å skifte kam uansett ikke noe ekstra jobb og en kam koster ikke noe mindre enn noen brukbare vipper, så jeg tror jeg hadde gått for en Engle W100-kam + nye løftere.

Kjøper du overhalings-sett til originalforgasseren din og får tak i en wassboxer-fordeler med tenningsmodul så blir i tillegg motoren din mer driftsikker.
« Siste redigering: mars 29, 2013, 10:15:08 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!