mars 28, 2024, 11:50:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vw 1600 TL 1973  (Lest 44558 ganger)
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« på: november 20, 2007, 00:17:01 am »

Vel siden gamle forumet blir borte når vi hopper over til 2008 er det vel på tide å få over prosjektet mitt her.

Litt historie:

Bilen er en Vw 1600 TL Fastback kjøpt av min bestefar 19.03.73 på Vw Jessheim. Bilen var i daglig drift frem til 31.12.1997 (hvertfall reg frem til da, mener den ble parkert våren 97). Bestefar døde i 2001, siden har bilen stått i garasjen frem til 04.10.2007 da jeg hentet den .

Reg nr: CC35417
Understellsnummer: 3132075491
Lakkkode nummer skilt: 72(på høykant)09-1-3024  L98Z Agate brown metalic
Type: 31

Motor: 1600 m/2 forgassere 32 PDSIT
Motorkode: husker ikke men begynner på T ..... dobbeltport





Bilen kom trygt hjem uansett. Men skikkelig Suburban til å dra hengeren var ikke dette noe problem (innleid kammerat med førerkort i klasse A til Å . )

Dagen etter fikk jeg nesten ikke sove. var nysgjerrig på å utforske denne gamle "damen" ..

Joda bremsene må skiftes. kun venstre bakhjul som henger på, her var alt rustet godt i sammen.

Plukket av alle skjermer, rust nederst bak på begge sider oppunder luftboksene og rundt innfesting av brakett til skvettlapp.
Rust begge sider foran i innerskjem samt i bunnen av frontbrønnen.

Har i dag faktisk fått sveiset inn nytt stål på de største områdene begge sider foran.






Må lage hull i tank luftingen, men dette kommer etterhvert.

Så neste på planen er å få inn nytt blekk på sidene av frontbrønnen samt en smal stripe på begge sider i bakkant av hjulbuene, her skal jeg på sikt lage en skvettlapp patent slik at fremtidig dritt fra hjulene ikke lager rust ..

Midt oppi alt dette har jeg fått startet bilen, ble gjort 14dager etter jeg hentet den . nye tenningsdeler og ny rensede forgassere . Motoren satt IKKE fast etter disse årene.

Fortsettelse følger...
« Siste redigering: januar 28, 2009, 06:39:00 am av Anders Peder » Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 20, 2007, 00:25:54 am »

Vel trengs en del nytt utenom å fjerne rusta ..

Bremser rundtom hele inkl bremseskjold og slanger, vurderer å bytte rør også mens jeg driver på .
Støtdempere, alt av foringer rundtom,styredeler inkl styredemper.
eksosanlegg (lyst på noe mere sporty enn orginalt NOS ,men vil forsatt har varmeboksene intakte.
Ny lakk ,,orginal fargen tiltross for den er litt trist.
Evt nytt interiør, dørsider,gulvtrekk etc.
Og noen FETE felger ...

Motoren skal ut så fort jeg får ferdig sveisinga ...men skjermer står høyt på ønskelisten ..har begge til venstre. men trenger "nye" til høyre siden .

Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 21, 2007, 19:53:17 pm »

vel fikk startet med litt til i dag .sveising av nytt stål nederst i høyre hjulbua . men de siste dagene har MIGn kødda litt. så jeg måtte demontere . releet som styre magnetventil/trådmatinga begynner å bli sliten ..blitt mye punktsveising siste året. Releet sitter på en printkort med masse andre deler. så jeg tenkte dette blir dyrt.  så en nøye gjenomsøk hos elfa gjorde susen .funnet riktig rele og bestillt. kjøpte 2 da. reserve kjekt å ha . Så da er det en stor fare for at jeg setter på framhjula . kjører den ut ..snur den ..å begynner på motoren imens. 1pri er å få av all eksos og varmebokser. og får jeg veldig lyst kan d hende jeg tar ut hele motoren ...
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: november 30, 2007, 01:07:33 am »

Hva slags grunning er den røde? Ellers ser det ut som du er godt i gang.!
Loggført

1957 Type 2
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 30, 2007, 06:45:45 am »

det røde ? hm tørr nesten ikke å si hvilket merke d er ..men er SINK grunning hovedsaklig. bruker denne rett på bart metall og sveise skjøter . ¨åsså har jeg på tectyl utenpå ..fiberforsterket i innerskjermene .  En kammerat har brukt slik sink grunning i mange år uten problemer. noen av prosjektene hans har stått ute i mange år etterpå med dette på og den holder fortsatt .så BILTEMA sink grunningen ser ut til å duge .selv om mange her inne fniser av sånt.
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 11, 2007, 21:09:35 pm »

Da er det vel på tide å få ut et liten oppdattering ... vært lite motivert i det siste til å gjøre noe, men i posten i dag dukka det opp en flott bok . How to rebulid you volkswagen engine ..denne ga meg litt motivasjon ..noe som resulterte i at motoren ligger på gulvet nå ..klar for å heises på plass i motorbukken ...


Ble ganske tomt nedi her nå



Fått på motorholderen tilslutt. slik std motorbukk fra biltema så jeg har lånt av en kammerat. ikke helt vw tilpasset kan man si . satser på at motoren holder seg oppe i 3 bolter ..


Så nå har jeg endelig funnet ut hvor lekkasjen på eksos er .. masse rust der flensen inn på syl 4 går ned i varmepotten ..så da blir det ny eksos når lommeboka er klar . Så har noen et tips for hvordan å tette igjen varmekanalene baki bilen ? Men varmepotta er hel på høyre side. går det ann å bruke J-tubes kun på ene sia ,men beholde varmepotten på høyre siden?

Ellers er motoren generelt oljete . kliss klass over alt . så blir nok "rebulid" av dette. Går ikke for noen trim untatt 1641/1680 syl sett. bare nye pakkninger til hele skiten . Men får se.

Dette var alt så lenge. ..
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: desember 11, 2007, 21:19:51 pm »

Jeg har hørt at biltema sin grunning skal være bra saker så kommer til å teste ut dette selv senere.
Bra å se at du gjør ting ordentlig og at du tar masse bilder til oss. Glad
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: desember 11, 2007, 22:12:00 pm »

Er det spesiell grunn til at du ønsker å handle i England?
Har du sjekket prisene hos Unneberg i forhold til hva du må ut med der?
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: desember 11, 2007, 22:15:48 pm »

med den handlelista blir det vel jul
Loggført

1 up
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 12, 2007, 03:10:38 am »

ingen spes grunn til det. men har noe en bra nettbutikk i usa som sender til norge å tipse om så gjerne det. cip1 er et bra alternativ .men noen andre?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 12, 2007, 12:21:35 pm »

er dette noe å satse på? http://www.chircoestore.com/catalog/product_info.php?cPath=28&products_id=4333
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: desember 12, 2007, 12:23:48 pm »

Du sparer fint lite på å kjøpe diverse småtteri i utlandet.
Trim-deler etc kan det være endel å hente inn på, men ikke på standard kammer og sylinder sett.

VWservice solgte sylindersett til 2000 kr i høst, og kanskje de har den kampanjen fortsatt.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #12 på: desember 12, 2007, 13:21:44 pm »

visst selve varmepotta kan reddes så bruker du dem.De mellom stykkene som sitter ut fra syl 2 og 4 tar du bort så setter du på et effektanlegg til T3 feks.dobbel turbo dempere.flexi slange fra viftehuset og ned på varmepotta det burde funke
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 12, 2007, 15:06:44 pm »

okei ..varmepotta venstre side . ved syl 4 har hull i selve eksos røret. men tett i luft delen . Høyre siden er motsatt. jippi ..

Har startet å demontere litt nå ..  der hvor motortypen står er følgende støpt inn :

40 VW(logo) 211 101 102 E  høyre side da
39 VW(logo) 211 101 102 E  venstre side 
AS41


hva fortelle disse nummerne? AS41 er vel blokktypen ,ettersom jeg har forstått er dette den med 12mm oljekanaler. siste generasjonen i type 3. stemmer dette?
« Siste redigering: desember 14, 2007, 21:42:53 pm av zefiro » Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 14, 2007, 21:42:09 pm »

Fått gjort litt mere demontering i dag .har igjen kun selve viftehuset (det i aluminium) .sitter en SVÆR bolt ei midten av remskiva så da tok jeg kvelden så jeg får lest litt i de fine bøkene mine om dette.



Og toppene avslutter med siffrene 375G hva betyr dette?   funnet det ut nå ..står slik i boka:
311 101 375G 71-73 1600 Breather pipe in rocker cover,right side only .

Og på øyemål og god hørsel er det noe sinnsykt endeslark i veiva .klakk klakk sier det når jeg drar frem og tilbake .snakk om 3-4mm ..



Litt bilder med div kommentarer :

Problem bolten


Møkkete og rustete varmeboks


Vet ikke om jeg vil kalle denne for noe annet enn olje"varmer" jeg :


oversiktsbilde:




AS41 blokk
« Siste redigering: desember 15, 2007, 17:10:04 pm av zefiro » Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
notch
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: nittedal



Vis profil
« Svar #15 på: desember 14, 2007, 23:33:25 pm »

Sjekk om det er links gjenger på den svære bolten
Loggført

notchback 1965 1500n
notchback 1965 1500s
type 1 1950
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 14, 2007, 23:50:53 pm »

står ittno om det i bentley boka at det skal være feil vei .. men får prøve meg fram . Har en 36mm pipe .men den er for tykk i godset til å passe inni hullet remhjulet ..så må nok låne ei av noen lokale vw folk tenker jeg.
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 16, 2007, 19:15:33 pm »

da blir det biltema tur i morra så jeg får tak i ei 30mm 1/2" pipe ..må jo få fått opp denna bolten ..
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #18 på: desember 17, 2007, 20:40:44 pm »

Bolten er oppe og motoren begynner å bli rimelig rein .. for deler velog merke . rimelig møkkete hvertfall . inngrodd gammel olje er tingen ..fysj å den ser ut .

stempla er småhakkete på toppen. sylindervegga er riptete .slitte stempelfjærer, og i alle deler som kan være slarkete ER slarkete ..MYE og det .. så da blir det 1680 syl sett, ny 278grader kam, + alt av lager/tettninger ,samt nye skruer og pakninger til hele motoren. ++ div ymse man måtte føle for å bytte.

Litt bilder fra i dag :





Kan umulig væra bra:





På detta bildet ser dere at de to brennkammera ser helt forskjellige ut. det ene er rent og pent ,den andre forbrent ..hva er årsaken til dette? Det stemplet som er avbildet på siden er fra det forbrente kammeret.
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #19 på: desember 19, 2007, 17:42:31 pm »

Er det en sprekk i toppen? ved tennpluggenhullet?
Eller er det noe grums som bedrar? ikke så lett å se da..
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #20 på: desember 20, 2007, 08:28:33 am »

Det ser ut som det har vore noe fremmedlegemer i sylindrene da pleier det å se sånn ut.
har du sjekka pris på deler til motoren hos unnebergbil?? Jeg kjøpte kamaksel+lager fjærer++det var ikke så dyrt der.Unneberg har det meste på lager også.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 21, 2007, 19:52:25 pm »

Er det en sprekk i toppen? ved tennpluggenhullet?
Eller er det noe grums som bedrar? ikke så lett å se da..


Er nok kun synet som bedrar, har renset/vasket toppene i dag . ser ingen ulumskheter i dem jeg.
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #22 på: desember 21, 2007, 20:00:05 pm »

Det var nå enda godt at det var synet som bedro da Gliser! Fortsett med en fin tråd Glad
Loggført
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 21, 2007, 20:04:33 pm »

Har fått delt blokka i dag. plukket ut alt som kan plukkes ut. Veiva skal jeg bruke opp igjen , hel og fin der hvor lagerne sitter uten noen rå slitasje, kammen er like fin som ny, men blir nok en engle W100 tenker jeg. og nye løftere, ++ div nytt som lager og tettninger i motoren ..

Har også HÅNDvasket motoren i dag i ei stor balje .. zalo vann , oppvaskbørste , biltema super avfetting og bremserens .

Før:



Etter:







Slitne lager:


Div:


Jeg la merke til at der kamaksling lagera sitter på blokka så er det et senterhull med slike" tapper" på høykant som sikkert skal forhindre at lager blir med rundt, men selve halvmånen som lagerhalvdelene sitter nedi har slitemerker, dette er litt rart sisden lageret sitter fast pga denne tappen. Men kan det være pga vibrasjoner som skapes av slitte lager at denne delen blir slitt?  Er dette noe å bry seg om før man begynner monteringsprosessen?? En ny lagerskål vil jo ligger over denne flaten så ser ikke helt problemet.

Vanskelig å se hva jeg mener på bildet ,men :

Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #24 på: desember 21, 2007, 20:22:34 pm »

se her ja jobba nå. litt renere en før  Rekker tunge
Loggført

1 up
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #25 på: desember 21, 2007, 20:24:32 pm »

"litt" jah . ikke ren som i dønn ren/som i nyvasket fra verkstedets delevasker opplegg, men helt ren nok for mitt formål . er ikke akkurat noen utstillingsbil den skal i så fornøyd jeg.
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #26 på: desember 22, 2007, 01:42:37 am »

ja er du fornøyd så er det det viktigste. det er bare å stå på. skal bli morro og se den ferdig. før sommeren ? er det planen ?
Loggført

1 up
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #27 på: desember 22, 2007, 12:41:48 pm »

før sommern er planen, men kjem litt ann på lommeboka .
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #28 på: desember 22, 2007, 12:58:37 pm »

det er fint, så kan langnesene stå sammen på treff Gliser
Loggført

1 up
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #29 på: desember 22, 2007, 13:05:16 pm »

hehe sant det. mangler bare en notchback så så er type3 familien komplett.
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!