april 25, 2024, 23:36:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ekstra batteri ved bruk av skillerele.. Dropper solcelle"lading"  (Lest 14335 ganger)
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« på: april 10, 2013, 18:17:09 pm »

Har kjøpt et solcellepanel på Btema som jeg tenkte å "vedlikeholdslade" batteriet på treff i sommer. Tenkte at jeg da kan bruke litt lys og lade dupidittene uten å tenke på at batteriet er tomt..
Har også kjøpt en laderegulator, slik at batteriet ikke overlades, eller får for mye spenning inn..

Det jeg lurer på er da...

Står at jeg ikke kan ha det koblet til bilbatteriet når man bruker starteren. forstår det slik da at det må vere frakoblet når man kjører. Har montert bryter, MEN hva om jeg glemmer å slå det av før jeg starter? noen med elektrikerskills som kan si om det er kaputt om jeg glemmer det engang og to? evt hva er det som blir ødelagt?

Her er det jeg har kjøpt.
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Solcellepanel-31631/
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Laderegulator-31635/
« Siste redigering: april 12, 2013, 15:25:21 pm av Nordtveit » Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Norbeck
Seniormedlem
****
Innlegg: 375
Bosted: Nes i akershus



Vis profil
« Svar #1 på: april 10, 2013, 19:14:04 pm »

Ta et egent batt til cd og duppeditter så orginal batt på bilen Glad
Loggført

nesligaen vw klubb
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #2 på: april 10, 2013, 19:40:03 pm »

Tja, kunne gjort det, men litt i tvil på om 6W og ca 400mA lading er nok til å høre på musikk i 3-4-500km i strekk..

En annen ting. Lurer på å legge plexiplate på toppen for å unngå at koffert blir fyllt opp med vann.. vil dette redusere effekten av ladingen skal tro? plexiplate reflekterer vel kansje endel lys i seg selv..

* image.jpg (109.7 KB. 661x528 - vist 464 ganger.)

Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: april 10, 2013, 21:46:32 pm »

Eller så kan du bruke et rele som bryter spenningen til solcellepanelet med en gang du setter på tenningen. Da kan du ikke glemme det.....
F.eks 42-134. Det har kontakt mellom 30 og 87a når det er uten styrespenning (tenning av)
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Rele/Rele-42134/
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #4 på: april 10, 2013, 21:53:06 pm »

Eller så kan du bruke et rele som bryter spenningen til solcellepanelet med en gang du setter på tenningen. Da kan du ikke glemme det.....
F.eks 42-134. Det har kontakt mellom 30 og 87a når det er uten styrespenning (tenning av)
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Rele/Rele-42134/
De hadde jo vert supert.. selv om man må trekke litt ledninger.. men da vil man jo få lading til batteriet på hver minste stopp man har...
men du som er inne på det.. hvor skal hver og en leding da? tenker da på releet og leding til tenning.. altså et lite koblingskjema til meg...  Gliser
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: april 11, 2013, 16:56:00 pm »

Vil tro det greieste er å plassere releet fremme ved sikringsboksen. Blir ikke så lange ledninger da.

30 til en sikring som har pluss hele tiden
87a til solcelleregulatoren sin pluss
85 til jord et sted i bilen
86 til en sikring som har pluss når tenningen er på

Edit. Vet ikke årsmodell og bil dette skal i, men har sett "nyere" tenningslåser på boble som har en ledning det kommer pluss ut av kun når tenning er av. Har du en slik, er det bare å bruke denne ledningen i stedet for hele releet.
« Siste redigering: april 11, 2013, 16:59:30 pm av SveinT » Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #6 på: april 11, 2013, 17:32:02 pm »

Dette skal i en -64 modell buss. hakke peiling på hvilke tenningslås det er snakk om her..
Men takk for god informasjon Glad
Har tenkt litt på om jeg skal \sette nedi et reserve 12V batteri under rock and roll bed`en istedenfor å koble til bilbatteriet. Da vil jeg evt kun bruke det reserve batteriet til lys, ipodmusikk og lading av diverse dupeditter. Da tror jeg at det skal holde. så unngår jeg å belaste biltatteriet til alt utenom "bilen" sin elektronikk.. får se hva jeg gjør her. ikke bestemt meg enda..
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #7 på: april 11, 2013, 17:40:18 pm »

Tenkte også på bare en booster som ligger der istedenfor et bilbatteri. men der er vel ikke Amperen på mer en max 19.. så det blir vel kansje i minste laget til å drive 30-40 watt med stasj.. Det er vel et reknestykke på hvor mange watt man kan bruke per ampere time..
40Watt delt på 12 volt er 3,33 ampere og om jeg har belastning i 5 timer så har jeg jo brukt i underkant av 17 ampere.. Så da blir vel kansje en starthjelp-booster i minste laget.. Så et bilbatteri på 45amper til 499 på biltema blir vel kansje løsningen.
Og det sies vel at man aldri skal bruke mer enn halvparten av batteriets kapasitet uten å ødelegge det..

inspill noen??
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: april 11, 2013, 17:55:21 pm »

Tja, kunne gjort det, men litt i tvil på om 6W og ca 400mA lading er nok til å høre på musikk i 3-4-500km i strekk..

En annen ting. Lurer på å legge plexiplate på toppen for å unngå at koffert blir fyllt opp med vann.. vil dette redusere effekten av ladingen skal tro? plexiplate reflekterer vel kansje endel lys i seg selv..
[ Vedlegg ]

Vi spilte med 2x3W på full guffe for 30 år siden, det var normal styrke ut dengang....
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #9 på: april 11, 2013, 18:05:30 pm »

Dette skal i en -64 modell buss. hakke peiling på hvilke tenningslås det er snakk om her..
Men takk for god informasjon Glad
Har tenkt litt på om jeg skal \sette nedi et reserve 12V batteri under rock and roll bed`en istedenfor å koble til bilbatteriet. Da vil jeg evt kun bruke det reserve batteriet til lys, ipodmusikk og lading av diverse dupeditter. Da tror jeg at det skal holde. så unngår jeg å belaste biltatteriet til alt utenom "bilen" sin elektronikk.. får se hva jeg gjør her. ikke bestemt meg enda..

Dette er sånn jeg har gjort det i min og ett " båtrele " som lader begge men kutter mellom batteriene når den ikke lader  Glad
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #10 på: april 11, 2013, 19:11:46 pm »

Jeg hadde en skikkelig kjip opplevelse med lading av et batteri som sto inne i en boble en gang... knallgass Rekker tunge Men det er kanskje ikke noe problem med det batteriet du skal kjøpe? Hvis ikke kan det være en idé å plassere batteriet et sted som luftes ut litt bedre, f eks motsatt side av det originale batteriet? Hvis ikke du har en webasto der da. Ellers en knallkul idé!! like Glad
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: april 11, 2013, 19:50:08 pm »

Tenkte også på bare en booster som ligger der istedenfor et bilbatteri. men der er vel ikke Amperen på mer en max 19.. så det blir vel kansje i minste laget til å drive 30-40 watt med stasj.. Det er vel et reknestykke på hvor mange watt man kan bruke per ampere time..
40Watt delt på 12 volt er 3,33 ampere og om jeg har belastning i 5 timer så har jeg jo brukt i underkant av 17 ampere.. Så da blir vel kansje en starthjelp-booster i minste laget.. Så et bilbatteri på 45amper til 499 på biltema blir vel kansje løsningen.
Og det sies vel at man aldri skal bruke mer enn halvparten av batteriets kapasitet uten å ødelegge det..

inspill noen??

Når man først regner på det, er jo de 6wattene (0,5A) fra panelet også bitte lite. Har du full lading i 10 timer blir det 5Ah. Har du en 30Amp dynamo, gjør den samme jobben på 10minutter....
Men liker tanken med å finne på noe som ikke alle har  Glad
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #12 på: april 11, 2013, 19:53:01 pm »

Tenkte også på bare en booster som ligger der istedenfor et bilbatteri. men der er vel ikke Amperen på mer en max 19.. så det blir vel kansje i minste laget til å drive 30-40 watt med stasj.. Det er vel et reknestykke på hvor mange watt man kan bruke per ampere time..
40Watt delt på 12 volt er 3,33 ampere og om jeg har belastning i 5 timer så har jeg jo brukt i underkant av 17 ampere.. Så da blir vel kansje en starthjelp-booster i minste laget.. Så et bilbatteri på 45amper til 499 på biltema blir vel kansje løsningen.
Og det sies vel at man aldri skal bruke mer enn halvparten av batteriets kapasitet uten å ødelegge det..

inspill noen??

Når man først regner på det, er jo de 6wattene (0,5A) fra panelet også bitte lite. Har du full lading i 10 timer blir det 5Ah. Har du en 30Amp dynamo, gjør den samme jobben på 10minutter....
Men liker tanken med å finne på noe som ikke alle har  Glad
eh..ja.. du sier noe der.. snakk om å bæsje på leggen. den tanken hadde jeg ikke tenkt på nei.  Hæ Sjokkert Øyerulling
Litt for opphengt i #Norbeck# som ikke hadde hatt problem med å holde strømmen når han hadde koblet cd spiller og forsterker til batteri med solcellelading...
« Siste redigering: april 11, 2013, 19:57:19 pm av Nordtveit » Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #13 på: april 11, 2013, 22:15:45 pm »

Dette skal i en -64 modell buss. hakke peiling på hvilke tenningslås det er snakk om her..
Men takk for god informasjon Glad
Har tenkt litt på om jeg skal \sette nedi et reserve 12V batteri under rock and roll bed`en istedenfor å koble til bilbatteriet. Da vil jeg evt kun bruke det reserve batteriet til lys, ipodmusikk og lading av diverse dupeditter. Da tror jeg at det skal holde. så unngår jeg å belaste biltatteriet til alt utenom "bilen" sin elektronikk.. får se hva jeg gjør her. ikke bestemt meg enda..

Dette er sånn jeg har gjort det i min og ett " båtrele " som lader begge men kutter mellom batteriene når den ikke lader  Glad

Kansje jeg bare skal droppe hele solcellegreia da..   Hæ noen hundrelapper fattigere, men slik er det nor man absolutt skal ha ting gjort i en fei uten å tenke seg om..  Gliser

ser de selger skillerele ("båtrele") på Tema også.

 
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 11, 2013, 22:59:52 pm »

Vil du gå fra 6W til 300W lading - så gå for denne:
Noen kan sikkert regne på hva den lader i ca 80 km/t

« Siste redigering: april 11, 2013, 23:03:47 pm av erikaa » Loggført
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #15 på: april 12, 2013, 07:30:32 am »

Når man først er i fart så er det vel dynamoen på motoren som gir best virkningsgrad. Glad
Loggført

Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #16 på: april 12, 2013, 08:38:24 am »

Vil du gå fra 6W til 300W lading - så gå for denne:
Noen kan sikkert regne på hva den lader i ca 80 km/t


Gliser ja den blir jo super på taket Glad
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #17 på: april 12, 2013, 08:39:50 am »

Når man først er i fart så er det vel dynamoen på motoren som gir best virkningsgrad. Glad
Absolutt. Og da vil et slikt rele og et batteri vere det beste. Tror jeg dropper solceller i det hele og det store... Glad
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #18 på: april 12, 2013, 14:54:47 pm »

Dette skal i en -64 modell buss. hakke peiling på hvilke tenningslås det er snakk om her..
Men takk for god informasjon Glad
Har tenkt litt på om jeg skal \sette nedi et reserve 12V batteri under rock and roll bed`en istedenfor å koble til bilbatteriet. Da vil jeg evt kun bruke det reserve batteriet til lys, ipodmusikk og lading av diverse dupeditter. Da tror jeg at det skal holde. så unngår jeg å belaste biltatteriet til alt utenom "bilen" sin elektronikk.. får se hva jeg gjør her. ikke bestemt meg enda..

Dette er sånn jeg har gjort det i min og ett " båtrele " som lader begge men kutter mellom batteriene når den ikke lader  Glad
har sånn jeg også, kjøpte en batterikasse på Tema og plasserte det under RnR senga..... med skillereele.. Blunker
Loggført
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #19 på: april 12, 2013, 15:24:25 pm »

Dette skal i en -64 modell buss. hakke peiling på hvilke tenningslås det er snakk om her..
Men takk for god informasjon Glad
Har tenkt litt på om jeg skal \sette nedi et reserve 12V batteri under rock and roll bed`en istedenfor å koble til bilbatteriet. Da vil jeg evt kun bruke det reserve batteriet til lys, ipodmusikk og lading av diverse dupeditter. Da tror jeg at det skal holde. så unngår jeg å belaste biltatteriet til alt utenom "bilen" sin elektronikk.. får se hva jeg gjør her. ikke bestemt meg enda..

Dette er sånn jeg har gjort det i min og ett " båtrele " som lader begge men kutter mellom batteriene når den ikke lader  Glad
har sånn jeg også, kjøpte en batterikasse på Tema og plasserte det under RnR senga..... med skillereele.. Blunker

Hvor tykk kabel bør jeg kjøpe til og fra skillerele? og henter jeg strøm fra laderegulator eller pluss på hovedbatteri som skal inn på skillereleet og videre til batteri nr 2?
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #20 på: april 12, 2013, 16:00:03 pm »

Dette burde vell forklare

Dynamostyrt standard relé: Kraftige relé'er fåes kjøpt bl.a. hos bilelektriske verksteder.
 Relé'et styres fra ladelampe uttaket på dynamoen, det lukker altså når ladelampen slukker. (Ladelampe-uttaket kan ha mange navn, D+,61,Lamp,Ind)


* lading.jpg (19.17 KB. 474x278 - vist 751 ganger.)

Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #21 på: april 12, 2013, 19:32:27 pm »

Var litt kjapp i vendingen her også..
ser på veiledningen til tema releet at man tar strøm fra pluss på hovedbatteriet.. så da er det jo ikke noe stress..


* skillerele.jpg (62.37 KB, 529x600 - vist 530 ganger.)
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #22 på: april 12, 2013, 20:55:03 pm »

Jeg har montert ett 100A skillerele fra DEFA med 100amp ANL sikring både før og etter releet.
Brukte 50mm2 trippel isolert stereokabel.Exide start AGM og Exide dual AGM batteri til forbruk.
75amp vekselstrømsdynamo.Alt av stereo,stikkontakter og ledlys er montert på dual batteriet.
Kjører du dual batteriet i "bunn" så tåler det 800-1000dyputladninger.Start batteriet står alltid urørt.
På skillereleet til DEFA kan man montere en lampe som lyser på dashen,så du vet at det lader begge batteriene.
Du kan også montere det slik at begge batteriene slår seg "sammen" ved start av bil.
Releet slår seg på så fort dynamoen lader mer enn 13.3volt,og skiller seg når tenninga slås av.
Ekstra batteriet er montert bak venstre baklys.
Har masse bilder på facebook siden min.Under tittelen:Pioneer

-Kim Andre Larsen
Loggført
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #23 på: april 12, 2013, 21:56:06 pm »

Glimrende.. noe slikt hadde ikke vert så dumt nei.. Et AGM er nok bedre enn et syrebatteri ja. Så er vel verdt å bruke litt ekstra penger på det.
Ideen om også koble stereoen på reservebatteriet er jo også en fordel.. Da vil jo man som du sier alltid ha startstrøm Glad
Men fant ikke mappen din "pioneer"...
« Siste redigering: april 12, 2013, 23:54:13 pm av Nordtveit » Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #24 på: april 12, 2013, 22:07:58 pm »

Du får sende meg en forespørsel på fjøsboka.

-Kim Andre Larsen/har kokkeklær på meg i profilbilde.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!