VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« på: mai 05, 2013, 20:05:20 pm » |
|
Kva gearolje anbefalast for vw boble 1969 modell?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #1 på: mai 05, 2013, 20:18:31 pm » |
|
GL4
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #2 på: mai 05, 2013, 22:30:04 pm » |
|
Er SPIRAX AX80/90 dugandes?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #3 på: mai 07, 2013, 12:06:54 pm » |
|
Det meste av 75w90 duger, gjerne GL4 som nevnes over her.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #4 på: mai 07, 2013, 14:43:30 pm » |
|
før i tiden anbefalte man rein 90-olje med GL4 spec, mens man skulle bruke 80 olje om vinteren. Godt vi har multigrad-olje
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #6 på: mai 07, 2013, 18:47:28 pm » |
|
Taf-x har bare skifta navn. Samme olja i syntrans. Selv bruker jeg Subaru sin girolje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #7 på: mai 09, 2013, 13:32:16 pm » |
|
Er vel strengt tatt GL5 olie der skal på her da det er en bakaksel med girkasse funksjon og ikke ren girkasse. Men der findes jo GL5/GL4 olie også.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #8 på: mai 09, 2013, 17:29:30 pm » |
|
GL5 er litt fy, da den inneholder stoffer som angriper synchroringene. Den er ikke en bakaksel, den er en girkasse.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #10 på: mai 09, 2013, 18:16:33 pm » |
|
Hmm, interessant. Har altid hørt at på grund af diffen er gearkassen på vores biler betegnet som en bakaksel. Og alle FR bilerne vi leverer dele til har anbefalt GL5 olie til bakaksel og de fleste skal have GL4 olie i gearkassen. Og så er der et par enkelte der kører med "tyk" motorolie på gearkassen. Men det er vel aldrig for sent at lære noget nyt. hvad står der i de gamle skrifter? Uanset har jeg brugt en 80/90 olie på min gearkasse. GL5 er litt fy, da den inneholder stoffer som angriper synchroringene. Den er ikke en bakaksel, den er en girkasse.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
|
« Svar #11 på: mai 09, 2013, 18:25:44 pm » |
|
Bruker altid GL 5 Både med og uten sperre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #12 på: mai 09, 2013, 19:57:11 pm » |
|
En 97-04 passat med forhjulstrekk har samme oppsett som bobla, bare i motsatt ende, fremdeles en girkasse selv om diffen sitter i kassa ;-) Nå er tilsetningen i GL5 betegnet som mildt korroderende på messing++. Så det er nok ikke døden å fylle en GL5, men anbefales ikke.
Og så kommer det jo an på hva slags sperre man har. Har man lamell-sperre så er det viktig at oljen har tilsetning for dette. Oftest bruker man en torsen-diff i boble som er helmekanisk og da er det ikke så nøye med tilsetningen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #13 på: mai 09, 2013, 23:52:24 pm » |
|
Instrusjonsbøkene sier vel GL4. både på type 1 og 2 og senere "T3" busser
Så GL4 med VW spec er vel best. den er jo beregnet for Hypioddrev som diffen har. moly coatinga på syncro ringene en 091 kasse jeg kjørte med en sommer forsvant RASKT med GL5....
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #14 på: mai 09, 2013, 23:56:34 pm » |
|
Men litt sånn på kanten av topic. Hypoid: The hypoid gear places the pinion off-axis to the crown wheel (ring gear) which allows the pinion to be larger in diameter and have more contact area. Står Piniongen offset av senteret på kronhjulet i en boblekasse? Syns ikke det så sånn ut når jeg hadde opp min egen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #15 på: mai 10, 2013, 07:48:38 am » |
|
Hvis man er glad i popcorn er der lidt læsning her, hvis der er tid http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=276529Spesielt det indlæg her synes jeg er interessant.. Here's an explanation Bruce sent me almost 2 years ago when I had the same question. Figured I'd help you not to repeat yourself again, great info!
Jeff, All cars made today have brass syncros that look the same as Beetle syncros. To think that the oil companies would make a product that would destroy every gearbox it went into is rediculous. When I first heard this GL-4/GL-5 corrosion thing, I did some research on the oil co web sites. I couldn't find anywhere that said it was harmful, so I sent a tech message to the Amsoil tech guy. His response stated the history of how that myth got started by the ignorant VW people. When GL-5 first came out it was indeed corrosive to brass syncros. But only at temps above 250ºF. Now since it is impossible to get any street driven gear oil to that temp (It is hard to get engine oil that hot!), there will be no problems using regular GL-5. However, just to satisfy the ignorant masses, the API came up with another added rating, called MT-1 which is tacked onto the end of all GL-5 oils you can buy today. With this MT-1, GL-5 oil is not corrosive at any temp. The difference between GL-4 and GL-5 is the extreme pressure capability. On surfaces that have high pressure where metal to metal contact will happen, the GL-5 is way better at protecting. Spider gear teeth and side gear teeth are one place where GL-5's better EP rating is desperatly needed. I've got 5-6 Bus 091 ZFs in my garage right now that have suffered significant wear on the gear teeth from probably using GL-4. The nay-sayers like to point out their Bentley recommends GL-4. Of course it does, that's all there was 30 years ago. It also recommends using only mono-grade engine oil, bias ply tires........ The use of synthetic or dino makes no difference. I highly recommend you use syn over dino, you can really feel the difference in the way it shifts. If you buy a fresh gearbox, first put in dino for about 500-1000 miles then dump it and put in syn. It stays there long enough to warrant the extra cost, unlike syn engine oil. I put my money where my mouth is. My last gearbox was a full out Berg 5 with close 2nd and a near NOS ZF. You couldn't pay me enough to risk damaging it with GL-4's inferior EP performance. Argueably, that gearbox is worth $3500-4k. I always challenge the guys that say GL-5 is bad by asking them to tell me who do they know that had a failure using GL-5. Still waiting. Good luck, Bruce
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #16 på: mai 10, 2013, 10:12:56 am » |
|
Dewil: ja det er Hypoid, du må se etter neste gang hvorfor "ta sjansen"? jeg mener det er større sjansespill med å gå for GL5 kontra GL4 som vw spesifiserer og som API standarden nevner. nå finnes det jo oljer som har begge klassifiseringene ellers har jo Castrol en grei olje API GL-4. Oils for various conditions - light to heavy. They contain up to 4.0% effective anti-scuffing additives. Designed for bevel and hypoid gears which have small displacement of axes, the gearboxes of trucks, and axle units. These oils are standard for synchronized gearboxes, especially in Europe, and may also be recommended for non-synchronized gearboxes of US trucks, tractors and buses and for main and other gears of all vehicles. GL-4 oils may also be used in many limited-slip differentials. API GL-5. Oils for severe conditions. They contain up to 6.5% effective anti-scuffing additives. The general application of oils in this class are for hypoid gears having significant displacement of axes, generally non limited-slip differentials. They are recommended as universal oils to all other units of mechanical transmission ( except synchronized gearboxes specifying GL-4). Some GL-5 oils in this class, which have special approval of vehicle manufacturers, can be used in synchronized manual gearboxes. API GL-5 oils can be used in limited slip differentials only if they correspond to the requirements of specification MIL-L-2105D or ZF TE-ML-05. In this case the designation of class will be another, for example API GL-5+ or API GL-5 LS.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #17 på: mai 10, 2013, 14:09:40 pm » |
|
Da får jeg studere mer nøye neste gang. Kassa skal sikkert opp igjen etter en røff sesong ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|