april 16, 2024, 19:21:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "Backfire" - eksosproblem?  (Lest 1955 ganger)
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« på: juni 12, 2008, 09:01:05 am »

Jeg har en 1750 ccm singelport F-motor med original oppdyset forgasser i min zwitter. I en hektisk oppkjøringsfase til Bug Run ble det sveiset et hjemmelaget eksosanlegg av noen gamle type 2 stusser og en original potte. Motoren justert OK og går helt fint, og etter et bikkjeslagsmål opp en lang seig bakke mot en 1680 Porschemotor, virker det som effekten i motoren er tiltede. MEN, etter gasspådrag når jeg slipper gassen får jeg ettertenning og stikkflammer, omtrent som en sliten russebil. Jeg er ingen motorekspert, men har lest meg til at lekkasje i eksosanlegg, kan føre til at luft dras inn i motoren og årsaker ettertenning. Det skal sies at veien fra friluft og inn i motoren er betraklig redusert med det hjemmesnekra anlegget kontra originalt. Kan det være eksosanlegget som er årsaken? Motoren har relativt mye mer komp enn en original motor, uten at jeg kan oppgi noen verdier.
Jeg har også fått en oppfatning at dette er et problem som også kan oppstå på buggyer med korte eksosrør. Har ikke sjekket motoren med kompmåler for å utelukke brent ventil, men effekten og gangen på motoren idikerer ikke dette. Pluggene ser heller ikke ut til å gå magert. Noen innspill?

PS! Motoren gikk tur/retur Mantorp i helga uten noen andre sykdomssymptomer. (Det skyldes heller ikke den spisse albuen min..=)


* zwitter-red.JPG (90.84 KB, 934x580 - vist 297 ganger.)
« Siste redigering: juni 12, 2008, 09:02:49 am av Knechten » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1 på: juni 12, 2008, 10:16:32 am »

Det er eksosen din som ikke er tett ja.. om ventilen ikke var tett ville den skyte konstant...

E L S K E R bakdekkene dine.... de ser KANON ut på det bildet!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Soddli
Seniormedlem
****
Innlegg: 413
Bosted: Levanger



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 12, 2008, 10:32:20 am »

Det er eksosen din som ikke er tett ja.. om ventilen ikke var tett ville den skyte konstant...

E L S K E R bakdekkene dine.... de ser KANON ut på det bildet!

Digger hele bilen jeg, så tøff vogn ja...MERE BILDER!!!
Loggført

Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 12, 2008, 12:55:45 pm »

Ja, det var da enkelt  Glad Må se på en alternativ eksosløsning da, tror både motor og effektkurve kan ha godt av det. Akkurat som dekkene, er eksosen kun "looks". Diagonalene er faktisk ikke så ille å kjøre på som forventet, selv om de ikke akkurat er ideelle for banekjøring. Takk for hyggelige tilbakemeldinger  Blunker Langt i mellom de som forstår dette konseptet uten blanke felger... PS! Ingen som har et brukt sebring-anlegg liggende?
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 12, 2008, 15:07:42 pm »

Det er eksosen din som ikke er tett ja.. om ventilen ikke var tett ville den skyte konstant...

E L S K E R bakdekkene dine.... de ser KANON ut på det bildet!

Digger hele bilen jeg, så tøff vogn ja...MERE BILDER!!!

bloggen hans: http://52zwitter.blogspot.com/ underblogg som de andre på www.outlaVWs.blogspot.com
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!