april 27, 2024, 11:56:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenne senking på 61" Type 1 med Puma, erfaringer ønskes.  (Lest 2109 ganger)
Erik Olsen
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted: Nordhordland


Vis profil

« på: mai 19, 2013, 02:40:46 am »


Hei,

Sitter å formulerer eit utkast på søknad til SVV for å godkjenne senking av Bobla, samt prøve å få godkjent forskjellig dekkdimensjon framme og bak.
Bilen kommer til å bli vist på trafikkstasjonen i Bergen eller på Voss.

Setter stor pris på konstruktive kommentarer på dette og erfaringer ifrå folk som faktisk har fått dette godkjent sjølv.

Er klar over at ein må ha papirer ifrå Møller på Pumaen og dette med bil i vater og sveising av Puma justering, men det eg lurer litt på også er kva andre papirer som kan kreves av SVV, utenom hjulstillingskontroll og lysjustering?
Kva er Møller sine grenser/anbefalinger for maks Camber på bakhjul? SVV pleier jo stort sett å lene seg på at produsent eller uavhengig laboratorium må gå god for alt som dukker opp, men er usikker på kva som er kravene her på Boble.

Har SVV stilt krav til andre ang. fjæringsvei? (har godkjent andre vannkjølte biler med senkesett og fjæringsvei har aldri vore eit tema.)

Har nokon fått påpeikning på avstand mellom dekk og skjerm?

Nokon som er oppdatert på kva som er kravet til laveste faste punkt på bilen no? Tidligere var det vel 11cm, men no har eg hørt de har gått vekk ifrå dette igjen.

Har sett bilde av ei Boble som var rimelig lav med den Camberen bak det medfører, dette var ifølge eiger godkjent i vognkort.


Send gjerne PM om ein ikkje vil poste det i all offentlighet.

Erik
Loggført

61`T1 1200 DeLuxe
Luftkjølt Nybegynner Glad
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #1 på: mai 19, 2013, 09:04:54 am »

minimum bakke klaring skal vel være 8cm nå

minimum 3cm fjæringsveg og dekk/felg skal ikke subbe i karrosseriet
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: mai 19, 2013, 17:26:23 pm »

stemmer som Unneberg sier, men disse gjelder ved bilens makslast
Loggført
Erik Olsen
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted: Nordhordland


Vis profil

« Svar #3 på: mai 21, 2013, 00:25:38 am »

minimum bakke klaring skal vel være 8cm nå

minimum 3cm fjæringsveg og dekk/felg skal ikke subbe i karrosseriet

Ja okei, då stemmer det med det eg har hørt om 8cm, den e jo grei å forholde seg til.

Ingen subbing på felg og dekk er jo også greit, men de på SVV har jo ingen mulighet å sjekke dette i praksis under ein kontroll på trafikkstasjonen, altså med bilens Makslast, blir vel i praksis litt synsing ifrå deiras side.

3cm fjæringsveg blir vel det største problemet om ein senker ned mot 8cm regelen.

Puma eg har vore borti med kortere raude koni dempere er rimelig stiv, og kan ikkje heilt sjå for meg korleis de praktiserer test av dette!?

Camberen bak ved senking blir jo ekstrem ved senking, tallene på hjulstillinga vil jo vere blodraude, det pleier jo ikkje kontrolløren vere fornøyd med, kva har folk gjort der tidligere? Fått det godkjent uansett?

Loggført

61`T1 1200 DeLuxe
Luftkjølt Nybegynner Glad
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 21, 2013, 00:31:59 am »

Få den godkjent senket, få det i notert vognkortet, så slenger du den ned i møkka.
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Erik Olsen
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted: Nordhordland


Vis profil

« Svar #5 på: mai 21, 2013, 00:37:19 am »

Få den godkjent senket, få det i notert vognkortet, så slenger du den ned i møkka.

Ja eg vurderer den løsningen, men kunne tenkt meg å få den godkjent så lav som de e villige til å godkjenne den, det de gjer no e jo å føra inn målet mellom hjulsenter og skjermkant i vognkortet, samt at det blir registrert i deiras system, så blir du stoppa så tar det 2 minutt å finne ut om bilen er senka meir etter godkjenning.


Loggført

61`T1 1200 DeLuxe
Luftkjølt Nybegynner Glad
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: mai 21, 2013, 06:59:21 am »

Er minst en god grunn for at den ikke skal bli senket mer enn til 8cm ved max last....

 Øyerulling
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Erik Olsen
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted: Nordhordland


Vis profil

« Svar #7 på: mai 21, 2013, 07:04:35 am »

Ja den er jo forståelig, det gjelder jo for alle biler som blir senket, gammel eller ny, men er spent på kor firkanta den kontrolløren eg møter på er ang. fjæringsveg.
Ingen av de bilene eg har godkjent tidligere har hatt 3 cm fjæringsveg med maks tillatt last, til det har de vore altfor stive.
Men der har eg jo hatt TUV på alt, og da lika de jo Glad

Loggført

61`T1 1200 DeLuxe
Luftkjølt Nybegynner Glad
Kjetil1985
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted: kløfta



Vis profil
« Svar #8 på: mai 29, 2013, 14:25:53 pm »

jeg har papirer fra møller du kan kopiere av meg eller som jeg kan scanne å sende på mail hvis du ikke har de. Glad
Loggført
Erik Olsen
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted: Nordhordland


Vis profil

« Svar #9 på: mai 29, 2013, 16:14:12 pm »

jeg har papirer fra møller du kan kopiere av meg eller som jeg kan scanne å sende på mail hvis du ikke har de. Glad

Takk for det, men har fått de papirene ifrå Møller ifrå andre innpå her, men om nokon har ein kopi av ein TUV papir levert med ei ny Puma forstilling so hadde eg satt pris på det.

Tistlo, fant du de papirene på dekkdimensjoner?

Loggført

61`T1 1200 DeLuxe
Luftkjølt Nybegynner Glad
Norbeck
Seniormedlem
****
Innlegg: 375
Bosted: Nes i akershus



Vis profil
« Svar #10 på: mai 29, 2013, 20:04:32 pm »

Papirer på dekk dim vil jeg gjerne ha og vis du får tak i det Glad
Loggført

nesligaen vw klubb
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: mai 29, 2013, 23:49:50 pm »

har glømt deg heilt! skal sjå kva eg har imorgo, og prøva å få lagt da ut her og isofall.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: mai 30, 2013, 09:18:56 am »

Når de godkjente den ene bilen min med (relativt lav) senking, kjørte jeg opp på ganske høye klosser med v.s. foran og h.s. bak, for å simulere "maks fjæringsvei". Så ba han meg svinge maks til venstre/høyre, mens han sjekket med lommelykt inni hjulbuehuset om det tok tak noe sted.. :-)

Dette var dog ikke noe luftkjølt VW, men tenkte å vise eksempel på måte de kan teste det på..
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!