mars 28, 2024, 18:22:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva synes du om jernkors ol. på vw?  (Lest 63499 ganger)
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #60 på: desember 25, 2007, 20:46:03 pm »

hahahahaha Osteaktig
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #61 på: desember 25, 2007, 21:49:53 pm »

Da har du ikke forstått hva han sier...
Håper det ja, men syns han drar det vel langt, men det gjør også Espen i ett par av innleggene sine.
Er enig i at jernkorset symboliserer mye annet enn nazisme, men det er også ett utrolig følsomt tema, særlig for den eldre garde, og såpass skylder vi vel dem at vi respekterer "hatet" dems til dette korset. Ting er nok mye forandret i løpet av 20-30 år. Da er det nok blitt ganske tynt med både krigsveteraner og krigsbarn. Ting må nok gå sin gang i sitt eget tempo uten at vi prøver "å skynde" på tinga
Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #62 på: desember 25, 2007, 23:50:49 pm »

Da har du ikke forstått hva han sier...
Håper det ja, men syns han drar det vel langt, men det gjør også Espen i ett par av innleggene sine.
Er enig i at jernkorset symboliserer mye annet enn nazisme, men det er også ett utrolig følsomt tema, særlig for den eldre garde, og såpass skylder vi vel dem at vi respekterer "hatet" dems til dette korset. Ting er nok mye forandret i løpet av 20-30 år. Da er det nok blitt ganske tynt med både krigsveteraner og krigsbarn. Ting må nok gå sin gang i sitt eget tempo uten at vi prøver "å skynde" på tinga


Enig med deg der. Og hvis man på død og liv må klistre/male/spraye/tagge ting på bilene sine, så må det jo være mye kjekkere å lage noe eget i stedet for å gulpe opp gamle klisjéer. Alle symboler som har en politisk/religiøs rot vil vekke minst like mange negative assosiasjoner som det vil vekke positive...
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
FosenXpressen
Seniormedlem
****
Innlegg: 343
Bosted: Leksvik, Fosen


TOTO


Vis profil WWW
« Svar #63 på: desember 26, 2007, 12:12:00 pm »

hmm.

Noen som har bilder av jernkors og malterserkors her?
Skulle likt å sett forskjell.



T
Loggført

Fahrtknockerz Aircoolerz
   Member#1 & Founder
     "We break wind"
It`s not the fahrt that kills,
        it`s the smell
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #64 på: desember 26, 2007, 13:05:21 pm »

maltese kors


* mcross3s.jpg (1.5 KB, 99x99 - vist 1830 ganger.)
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #65 på: desember 26, 2007, 13:06:09 pm »

jernkors


* ironcross1s.jpg (1.88 KB, 112x112 - vist 2543 ganger.)
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #66 på: desember 26, 2007, 13:07:39 pm »

å her er hitlers produksjon. han satte sitt eget preg på korset.


* ironcross2s.jpg (1.99 KB, 112x112 - vist 1962 ganger.)
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #67 på: desember 26, 2007, 13:19:53 pm »

Sidan eg er brukt som døme ikkje mindre enn tre gangar..

Ja, dette meinar eg. Det er ikkje fordi eg meinar at svastika skal bli eit kultsymbol - men fordi eg vil at krafta i symbolet skal forsvinne. Kall meg merkelig, men all den tid nazigutta ser på svastika som "sitt" symbol - så må ein "forsøple" symbolet såpass at dei ikkje lenger ser seg nytta i det.. Svastika har ein symboleffekt som intet anna ikon, fordi det er så til dei grader tabubelagt.

Og for å sette fram endå ein absurd tanke; om alle verdens jødar, homoseksuelle, funksjonshemma eller på andre måtar berørte av ei fortid som uønska av nazityskland tok til seg svastika som "sitt" - i form av at under dette symbolet gjennomgjekk vi tidenes helvete og kom ut av det sterkare og større - så hadde nynazistane droppa svastika som ei roten potet.

Det handlar ikkje om å fremme nynazisme. Det handlar om å begrense nynazisme. Inga anna gruppe spelar så til dei grader på ikon og symbol enn denne gjengen. Då må ein "grise til" symbola deira.. Og kva er vel verre for ein slik misfit enn å oppleve at deira største hatobjekt brukar deira ikon som eit teikn på den kampen dei har gjennomgått - og forsåvidt kom seirande ut av - sjølv med tanke på dei tapa dei opplevde i prosessen.

Så får eg heller legge hovudet på hoggestabben her.
Har lest i mellom alle innlegga her og kan ikke si annet enn at jeg sitter med spørmål om jeg misforstår deg(og det håper jeg inderlig at jeg gjør) eller om du "sympatiserer" litt til Hitler og det han står for. Tror du hadde høsta bra mye aplaus på ett vigrid møte. Bor selv i den byen som vigrid lederen bor(eller har bodd i til nylig) og er dritt lei alt det de står for og driver med-


I så fall er du anten veldig dårlig til å lese eller veldig dårlig til å dra konklusjonar. Kvar finn du eventuelle sympatiar her? Der eg vil begrense nynazisme? Der eg vil fjerne "krafta" i symbola - for å ta i frå nynazistane makt? Går du aktivt inn for å misforstå..?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #68 på: desember 26, 2007, 13:57:22 pm »

Sidan eg er brukt som døme ikkje mindre enn tre gangar..

Ja, dette meinar eg. Det er ikkje fordi eg meinar at svastika skal bli eit kultsymbol - men fordi eg vil at krafta i symbolet skal forsvinne. Kall meg merkelig, men all den tid nazigutta ser på svastika som "sitt" symbol - så må ein "forsøple" symbolet såpass at dei ikkje lenger ser seg nytta i det.. Svastika har ein symboleffekt som intet anna ikon, fordi det er så til dei grader tabubelagt.

Og for å sette fram endå ein absurd tanke; om alle verdens jødar, homoseksuelle, funksjonshemma eller på andre måtar berørte av ei fortid som uønska av nazityskland tok til seg svastika som "sitt" - i form av at under dette symbolet gjennomgjekk vi tidenes helvete og kom ut av det sterkare og større - så hadde nynazistane droppa svastika som ei roten potet.

Det handlar ikkje om å fremme nynazisme. Det handlar om å begrense nynazisme. Inga anna gruppe spelar så til dei grader på ikon og symbol enn denne gjengen. Då må ein "grise til" symbola deira.. Og kva er vel verre for ein slik misfit enn å oppleve at deira største hatobjekt brukar deira ikon som eit teikn på den kampen dei har gjennomgått - og forsåvidt kom seirande ut av - sjølv med tanke på dei tapa dei opplevde i prosessen.

Så får eg heller legge hovudet på hoggestabben her.
Har lest i mellom alle innlegga her og kan ikke si annet enn at jeg sitter med spørmål om jeg misforstår deg(og det håper jeg inderlig at jeg gjør) eller om du "sympatiserer" litt til Hitler og det han står for. Tror du hadde høsta bra mye aplaus på ett vigrid møte. Bor selv i den byen som vigrid lederen bor(eller har bodd i til nylig) og er dritt lei alt det de står for og driver med-


I så fall er du anten veldig dårlig til å lese eller veldig dårlig til å dra konklusjonar. Kvar finn du eventuelle sympatiar her? Der eg vil begrense nynazisme? Der eg vil fjerne "krafta" i symbola - for å ta i frå nynazistane makt? Går du aktivt inn for å misforstå..?
Gidder ikke å komentere dette mer. Legger heller hele dritten dødt.
Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #69 på: desember 27, 2007, 18:59:41 pm »

lurt, begynner å bli kjedelig dette
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
syver
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: geithus (buskerud)

tlf 46847022


Vis profil

« Svar #70 på: desember 30, 2007, 22:35:15 pm »

ja hvis  vi stopper her er det blanke ark til nyttår.
       GODT NYTTÅR ALLE SAMMEN. Hemmelig
Loggført

1303s 73mod
1300 67mod
honda accord aerodeck 86mod
volvo v70 2,0t 04mod
58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #71 på: februar 27, 2009, 23:00:04 pm »

jeg syns folk skal få lov til å ha hva dem vill på bilen sin jeg, uten at noen trenger å bry seg med det. jeg har en helt orginal 58 t1 uten noe form for jern kors eller noe som helst på, men jeg får stadig høre det med hitlerkjelke og jævla hitler faen osv men det driiiiiter jeg nå i, det er min bil og jeg elsker den, og hitler har jeg aldri møtt og kommer aldri til å møten heller, så det tenker jeg ikke så mye på. men når det gjelder ratlook og jernkors må jeg si at jeg syns det er rå tøfft.
Loggført

FOLLO VW KLUBB
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #72 på: mars 01, 2009, 11:00:00 am »

Jeg syns det er stilig med jernkors på en boble, men det er bare til pynt ikke no mer!
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
rockshelter
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Harstad


-70


Vis profil
« Svar #73 på: mars 02, 2009, 13:59:19 pm »

http://no.wikipedia.org/wiki/Military_Cross  små nyanser i symboler ... så dette må man vel kunne bruke og være på trygg grunn?
« Siste redigering: mars 02, 2009, 14:03:13 pm av rockshelter » Loggført

Fort nok...
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #74 på: mars 02, 2009, 15:11:37 pm »

Ehhh... går du rundt med et brennende ønske om å ha en obskur engelsk medalje på bilen din rockshelter, så er det sikkert greit for oss alle....

Denne tråden ble lagt død for lenge siden, det er tydeligvis ingen som har noe nytt å bidra med - kan vi ikke bare la den gå tilbake i arkivene og godta at jernkors er omstridt og at noen er for og noen er mot?




Loggført

1969 Militær-buss
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal


Savner Folkevogn klubben Østfold


Vis profil
« Svar #75 på: mars 02, 2009, 19:12:40 pm »

De av dere som tar en tur til halden bør dra og se på Emanuelkirken. Se veldig nøye på gjerdet som er rundt den.
Loggført

T-1 1959
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #76 på: mars 02, 2009, 19:24:57 pm »

Til og med dei gamle portane til Oslo Energi vekker kjipe minner hos eldre tyske turistar, og det er jo berre å innsjå at symbol som ein gang for mange år sidan symboliserte energi i dag blir forbundet med heilt andre ting..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #77 på: mars 02, 2009, 19:49:19 pm »

De aller fleste av spikerne hjemme i huset mitt har solkors på seg. Bør jeg bytte ut de 100 år gamle spikerne eller må jeg sparkle over hodet?

Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #78 på: mars 02, 2009, 20:40:53 pm »

Burde få deg bort fra tastaturet en stund i det minste, Lid Gliser
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #79 på: mars 02, 2009, 20:53:42 pm »

Til og med dei gamle portane til Oslo Energi vekker kjipe minner hos eldre tyske turistar, og det er jo berre å innsjå at symbol som ein gang for mange år sidan symboliserte energi i dag blir forbundet med heilt andre ting..

Og der treffer du spiker'n på hodet, så og si... Glad Det er hvordan korset OPPFATTES AV ANDRE som betyr noe i mine øyne, og nazi-symboler er det mange her i Norge som naturlig nok blir opprørt og såret over.

Men pynt bilen med nazi-kors, kall ungen din Adolf Hitler og rop Sieg Heil når du hilser på kjente, men spar meg ihvertfall for patetiske bortforklaringer om at det ikke er det korset, den Adolf Hitleren eller den nazi-hilsenen du mente.

Det er nazismen folk vil forbinde det med, og hele historien bak å bruke jernkors i VW-sammenheng er (foruten historiske kjøretøyer) å kopiere hotrodderne i USA som nettopp brukte jernkorset som nazi-symbol.
Loggført

1969 Militær-buss
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #80 på: mars 03, 2009, 08:32:53 am »

Nå syntes jeg vi bør legge dette dødt, uten at jeg er noen moderator.
Alle oppegående mennesker vet at eldre folk forbinder disse symbola med krig og jævelskap, og bør derfor se seg for gode til å bruke dem av den grunn. Det handler om respekt Blunker for andre mennesker.

Er folk interessert i å vite hva de symboliserer ved å vise seg sammen med disse symbolene, kan man raskt lese seg opp om dette på f.eks: http://no.wikipedia.org

Symboler handler dessverre ikke om hva du vil symbolisere, det handler om hva folk forbinder med symbolene, fordi det er det som betyr noe. Skal man bruke symboler bør det derfor være helt klare og entydige symboler, ellers kan man faktisk få svi for noe man egentlig ikke mener.

Jeg er både pasifist, og det folk kaller ateist(det stemmer nok ikke dette helt men), derfor ser jeg ingen grunn til å bruke noen av disse symbolene da de strider imot hva jeg selv står for.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #81 på: mars 03, 2009, 10:44:38 am »

Det var vel dette vi kom frem til for et halvår siden også, så jeg ser ikke noen grunn til å diskutere dette videre Blunker Men for all del... skal ikke hindre de som gidder.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #82 på: november 09, 2010, 20:22:23 pm »



Afghanistan 2010
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #83 på: november 09, 2010, 21:24:40 pm »

la merke til den logoen jeg og.. Blunker
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
ww2
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #84 på: oktober 31, 2011, 22:39:34 pm »

Tragisk tråd,folk burde lære seg litt historie...Er det nazi og kjøre boble også da?
Loggført

Den gode, den onde,den grusomme og meg ;-)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #85 på: november 03, 2011, 11:43:27 am »

Er det nazi og kjøre boble også da?

Godt poeng. Boble VAR nazi, jernkors VAR nazi. Ser ut til at denne diskusjonen aldri tar slutt hehe
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #86 på: november 03, 2011, 12:19:24 pm »

Morsomt at det sitter en nordmann i en tysk Dingo Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #87 på: november 03, 2011, 12:35:07 pm »

Hva med dette?

Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #88 på: november 03, 2011, 23:54:26 pm »

Tragisk tråd,folk burde lære seg litt historie...Er det nazi og kjøre boble også da?

Bra innspill  Øyerulling
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #89 på: november 04, 2011, 14:35:05 pm »

Er det nazi og kjøre boble også da?

Nettopp, folk tror de "kjenner typen" bare for at man liker gamle historiske tegn, og er politisk engasjert?
Problemet er ikke nytt, disse guttene ble sikkert også forhåndsdømt:

Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!