mars 28, 2024, 19:44:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva synes du om jernkors ol. på vw?  (Lest 63503 ganger)
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #30 på: desember 14, 2007, 17:03:30 pm »

Tyske ungdommer flirer av nazismen i dag og er helt ok ungdommer ...
Synes imidlertid vi skal holde oss for god til "å slenge symboler på bilen "
som vi kunne vært foruten .. Samme f.... for meg men uansett hvilker kors som står der, står det for noe djævelskap..
Hvorfor ikke holde seg til "California dreaming " ...
Dette er ikke kult Lobo uansett, kan misforstås vet du ....
Mvvvh
Sonic
Loggført
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #31 på: desember 14, 2007, 18:35:11 pm »

Jeg synes jernkorset er tøft i seg selv og mange med meg om det, men siden den gamle garde i norge forbinder det med okkupasjonen la jeg det på hylla. Det er nok ikke mangen i us&a som vet hvilket forholde europeere har til dette symbolet...

Velger du å kjøre med det på bilen din så værse god, men sett av tid når du stopper på rema for å kjøpe cola til å forklare gamle-hans at du forbinder det med hotrod og ikke med at halve slekten hans ble drept for 63 år siden...

og tenk litt på at du ødelegger for alle oss andre som bare vil bli assosiert med vw og ikke noe annet når du kjører rundt med dette, tenk litt på hvor mye annet kult du kan hive på bilen og attpåtil få den enda kulere..

dette var ikke myntet på noen spesielle, og jeg nazister synes jeg ikke så mye om

jon
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #32 på: desember 14, 2007, 22:18:48 pm »

Tyske ungdommer flirer av nazismen i dag og er helt ok ungdommer ...
Synes imidlertid vi skal holde oss for god til "å slenge symboler på bilen "
som vi kunne vært foruten .. Samme f.... for meg men uansett hvilker kors som står der, står det for noe djævelskap..
Hvorfor ikke holde seg til "California dreaming " ...
Dette er ikke kult Lobo uansett, kan misforstås vet du ....
Mvvvh
Sonic

Ja, det er jo det jeg sier Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #33 på: desember 14, 2007, 22:52:35 pm »

Problemet med ein diskusjon rundt dette er at nokon alltid vil henge seg i taklampa og leike apekatt i debatten. Beklager EspenX, du tilfører ingenting til debatten. Tankane dine er grunnfesta i den nød og jævelskap som ein svært liten andel av norske menn og kvinner opplevde under krigen. Hadde du utvida nedslagsområdet ditt til å omfatte europa så skulle eg kjøpt argumenta dine. Men realiteten er at her i landet var det pokker så lite nød jamnt over i forhold til andre europeiske land! Innpakkinga di består av påstandar, halvsannhetar og er basert på "slik er det - og slik blir det".

Det er ein grei debatteknikk å gå til frontalangrep på grunnlag av oppleste og vedtatte kjerneverdiar - som f.eks at ein ikkje skal lefle med nazisme og alt som kan inkluderast under nazismefanen - for det er ingen med vitet i behold som vil stemplast som nazist. Ei heller rasist - når ein skal debattere rasisme. Førstemann som skrik "rasist" under debatten - drep den effektivt.

Skal ein ha ein debatt, får ein debattere på stolane. Ikkje hengande opp ned frå taklampa.

Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #34 på: desember 15, 2007, 19:40:07 pm »

FreddyB, innspillet ditt fortjener egentlig ikke noe svar, du drar debatten ned på barnehage-nivå.

Du mener jeg ikke tilfører noe til debatten etter i setningen før ha kalt meg en apekatt!!?? Og du bruker resten av innlegget på snakke om min debatt-teknikk og ikke med et ord nevne jernkors??! Jesus, hører du ikke selv at det singler i glass?

Og angående påstander og halvsannheter, hva med å dokumentere påstanden din om at kun en svært liten andel av befolkningen under krigen opplevde nød og jævelskap? Snakk om å skyte seg selv i foten.

"Det er ein grei debatteknikk å gå til frontalangrep på grunnlag av oppleste og vedtatte kjerneverdiar". Ja, det vil jeg da si.
Loggført

1969 Militær-buss
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #35 på: desember 15, 2007, 19:49:47 pm »

 Sjokkert

...
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #36 på: desember 15, 2007, 20:17:55 pm »

FreddyB, innspillet ditt fortjener egentlig ikke noe svar, du drar debatten ned på barnehage-nivå.

Du mener jeg ikke tilfører noe til debatten etter i setningen før ha kalt meg en apekatt!!?? Og du bruker resten av innlegget på snakke om min debatt-teknikk og ikke med et ord nevne jernkors??! Jesus, hører du ikke selv at det singler i glass?

Og angående påstander og halvsannheter, hva med å dokumentere påstanden din om at kun en svært liten andel av befolkningen under krigen opplevde nød og jævelskap? Snakk om å skyte seg selv i foten.

"Det er ein grei debatteknikk å gå til frontalangrep på grunnlag av oppleste og vedtatte kjerneverdiar". Ja, det vil jeg da si.


Vel, om det er der du føler dette har havna, så deg om det. Du går faktisk rett i angrep på dei som ikkje delar ditt syn, og gjev dei eit ultimatum om å vere enig med deg - eller bli stempla som nazistvennlig. Ikkje særlig forumvennlig, spør du meg.

Når du "fyrer av frå levra" er du samtidig den som står på stolen - eller heng i taklampa. Ingen "vettuge" vil seie deg i mot då dei automatisk blir stempla som nazistvennlige. Eg beklagar at eg framstilte deg som ein apekatt. Du framstår meir som eit forumtroll, rett og slett.

Lasse foreslår - som meg - å få omgjort eller nedtona betydninga av svastika - for å fjerne krafta i symbolet. Du svarar ikkje på dette - men rakkar ned på fyren og belærer han om alt du har lest og høyrt om krigen. Ingen har vel sagt noko imot at krigen var jævlig og at mange mista livet, men ikkje avfei dette berre fordi det eksisterte ein krig - og at du har høyrt at dette var jævlige greier. Prøv å tenke litt lenger - sjølvstendig.

Så tar du for deg DKL, der syver bemerkar - gjerne litt uheldig - at du "slår alle under ein kam" - kor på du inntar den belærande og blærande "dette fekk du ikkje til - men her har du fasiten"-haldninga. Du svarar ikkje på kvifor du gjev DKL den tvilsomme æra å få bli skyteskive for fjaset ditt, men ror deg unna ved å "drite ut" syver for hans feil.

Og dokumentere påstanden om at alle ikkje hadde det så jævlig under krigen? Tja, det er jo berre å ta ein prat med folk som vaks opp for 3-4 generasjonar sidan. Tyske soldatar var tyske "turistar" i Noreg så lenge befalet ikkje var til stades. Vanlige menige - utkommandert i ein krig dei ikkje fatta vitsen med - som oppførte seg som vanlege folk all den tid dei ikkje var under oppsyn av Wehrmacht. Eg er så heldig å ha "oppegåande" eldre i min omgangskrets - som gladelig fortel om korleis det var å leve i Norge under krigen. Det var ei beleiring - men det var langt i frå det folk i andre europeiske land opplevde.

Kva er det totale tapet for Noreg under WWII, EspenX? 10.262 menneske. Innanlands og utanlands. Sivile og militære. Sjømenn som lotter. I Noreg omkom det til samanlikning 15.500 russiske krigsfangar under krigen. Kven trur du hadde dei kummerligaste forholda..?

Og om du maktar å lese innlegga før dette, så ser du at eg er for ei nedtoning - men at ein skal velge sine områder med omhu. Det eg legg i dette er at ein ikkje nødvendigvis treng å sette i gang prosessen ved å ha jernkorset på bobla si no, men at dette kan bli sluttresultatet når jobben med å nedtone forholdet nazi - jernkors/svastika er fullført.

Så velkommen i barnehagen, EspenX. Vi kjem nok til å trivast her. Men ver såpass grei i din forumbruk at du tillet folk å ha andre meiningar enn deg - og argumenter i alle fall mot argumenta og ikkje mot personen.

Då kan det hende vi beveger oss mot grunnskule og til slutt vidaregåande her i forumet.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #37 på: desember 15, 2007, 20:36:55 pm »

Så tar du for deg DKL, der syver bemerkar - gjerne litt uheldig - at du "slår alle under ein kam" - kor på du inntar den belærande og blærande "dette fekk du ikkje til - men her har du fasiten"-haldninga. Du svarar ikkje på kvifor du gjev DKL den tvilsomme æra å få bli skyteskive for fjaset ditt, men ror deg unna ved å "drite ut" syver for hans feil.


Nå vil jeg bare påpeke at jeg ALDRI trodde at Espen mente noe negativt om oss... jeg ville bare påpeke noe som jeg så som fort kunne leses veldig feil...

Beklager men uten at vi skal bli uvenner så må jeg si at resten av det du skriver en så til de grader menigsløst at jeg ikke gidder å bruke tid på å kommentere det en gang...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #38 på: desember 15, 2007, 20:43:46 pm »

ska me sloss togga? Osteaktig

Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #39 på: desember 15, 2007, 20:47:35 pm »

Det er jo det som er poenget med eit forum, Torgeir Schibevaag. Forskjellige meiningar skal få komme fram - utan at forumisten skal føle seg idioterklært for sine meiningar. Og eg kan gjerne gjenta meg til det kjedsommelige; eg trur at å få endra synet på svastika/jernkors til noko som ikkje nødvendigvis symboliserar krig, nazisme og jævelskap - så tar du makt frå nynazistane.

Og resten står eg for, utan at eg treng å gjere meg til uvenns med verken deg eller EspenX. Vi er enige i basisen - men uenige i korleis ein skal gripe dette i framtida.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #40 på: desember 15, 2007, 21:04:22 pm »

gjeeeeeeeesp! ble litt kjedelig dette?

Skal vi sette strek over hele greia? Og leve lykkelig ever after?

Alle er enige om følgende (arrest me if i´m wrong):

1. 2+2=4

2. øl + damer =  Gliser

3.
Nazister = stinker
Nazisymboler = for mye stinkende bagasje

4.
Skal man kjøre safe = null nazitull
Skal man risikere å provosere krigshelter/krigshelters barn/barnebarn/venner etc = jernkors på vw

Det eneste vi egentlig er uenige om er:
- om tiden er moden for avdramatisering av gitte symboler, noe denne tråden ikke var startet for å finne ut av.

am I right?
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #41 på: desember 15, 2007, 21:24:09 pm »

Men ver såpass grei i din forumbruk at du tillet folk å ha andre meiningar enn deg - og argumenter i alle fall mot argumenta og ikkje mot personen.

Jeg synes det er ytterst naivt å tro man kan nedtone betydningen av hakekorset, men la oss være enige om å være uenige.

Når det gjelder mitt svar til Syver, hvor var argumentene hans?? Han skrev ikke et ord om hva han synes om jernkors/svastika på VW. Hans eneste bidrag til debatten var å kalle innlegget mitt helt idiotisk, han snakket om å slå alle under en kam og skriver "TENK FØR DU SVARER  Hæ". Går du så friskt ut, så bør du forvente å få et svar i samme klasse tilbake. Når det gjelder DKL, så har jeg allerede forklart og beklaget at det eksempelet kunne misforstås.

Ellers er jeg enig med Lasse, debatten har sporet helt ut. Selve bruken av symboler er en viktig debatt, men ingen er vel i tvil om hva jeg synes om det Blunker

La oss konkludere med at nazi-soldatene som okkuperte Norge var som turister å regne, og at hvis vi bare bruker hakekorset ofte nok så vil nok folk glemme verdenskrigen. Verdenskrig og verdenskrig forresten, tysk feriekoloni var det jo her hjemme ja.

Loggført

1969 Militær-buss
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #42 på: desember 15, 2007, 21:28:11 pm »

 Glad
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
syver
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: geithus (buskerud)

tlf 46847022


Vis profil

« Svar #43 på: desember 15, 2007, 21:34:23 pm »

Så tar du for deg DKL, der syver bemerkar - gjerne litt uheldig - at du "slår alle under ein kam" - kor på du inntar den belærande og blærande "dette fekk du ikkje til - men her har du fasiten"-haldninga. Du svarar ikkje på kvifor du gjev DKL den tvilsomme æra å få bli skyteskive for fjaset ditt, men ror deg unna ved å "drite ut" syver for hans feil.


Nå vil jeg bare påpeke at jeg ALDRI trodde at Espen mente noe negativt om oss... jeg ville bare påpeke noe som jeg så som fort kunne leses veldig feil...

Beklager men uten at vi skal bli uvenner så må jeg si at resten av det du skriver en så til de grader menigsløst at jeg ikke gidder å bruke tid på å kommentere det en gang...
fint du så at alt ble bemerket utenom dkl poenget mitt,god jul til dere alle.
Loggført

1303s 73mod
1300 67mod
honda accord aerodeck 86mod
volvo v70 2,0t 04mod
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #44 på: desember 15, 2007, 22:22:08 pm »

Det som er problemet mitt med Fred's innlegg er egentlig kun bagatelliseringen av det som for mange var en gusom tid... Å argumentere meg at noen har hatt det mer grusomt er som å si til søsteren sin at hun ikke skal gråte for hun kun ble voldtatt en gang på bydefesten, mens nabojenta fikk gleden tre ganger...

Synes bare det er for lett når en ikke har opplevd krigen å avfeie det som et tall som måles opp mot et annet....

men som Lasse skriver.. ikke vits å dvele mer rundt dette...  Anser dette som mitt siste innlegg i denne tråden...

Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #45 på: desember 15, 2007, 22:32:08 pm »

er vel ikke mange  eller ingen på dette forum som har opplevd krigen.. eller den grusomheter..  og det har vel aldri heller vært snakk om swaztika(hakekors) på bilen..  men hvorvidt det er ok/ikke ok å kjøre med jernkors..  masse delte meninger der ute, og det må man jo nesten bare leve med..  jeg personlig ser ikke på en som kjører med jernkors på bilen sin som nazi.. men det er sikkert mange der ute som gjør det, og sånn kommer det sikkert til å bli for alltid..  som sagt i en tidligere post så har det tyske flyvåpen fortsatt jernkors på sine fly.. noe sier meg at de ikke fortsatt er nazi..selv om de fortsatt har det.. må jo være en slags mening bak det.. ikke at man elsker hitler og alt som har med nazister å gjøre.. 
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #46 på: desember 15, 2007, 23:06:09 pm »


La oss konkludere med at nazi-soldatene som okkuperte Norge var som turister å regne, og at hvis vi bare bruker hakekorset ofte nok så vil nok folk glemme verdenskrigen. Verdenskrig og verdenskrig forresten, tysk feriekoloni var det jo her hjemme ja.



Aner et snev av ironi i den komentaren Glad


Hakekors ER et nazi symbol, og jernkorset er IKKE et nazisymbol. Som det er skrevet ovenfor her: Jernkorset brukes av det tyske forsvaret I DAG!  Og de er ikke nazister!
Problemet ligger i det at mange fortsatt forbinder jernkorset med nazisme, og da er det like greit å drite i å ha det på bilen.

Du har også missforstått en ting til:
Vi snakker IKKE om å glemme det grusomme som skjedde under 2.vk, men at vi kanskje en vakker dag ikke lenger forbinder jernkorset med nazismen!



PS: Jeg tviler sterkt på at noen kjører med hakekors på bobla si, dette ble litt useriøst.
« Siste redigering: desember 15, 2007, 23:17:28 pm av Nicolai (Lobo) » Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #47 på: desember 15, 2007, 23:44:01 pm »

Her må man følge med i svingene Glad Debatten begynte med jernkors, men utviklet seg til også å alminneliggjøre hakekors. Ikke for å kaste bensin på bålet, men for å forstå min siste kommentar om hakekors så er det et tilsvar til disse uttalelsene:

Og eg kan gjerne gjenta meg til det kjedsommelige; eg trur at å få endra synet på svastika/jernkors til noko som ikkje nødvendigvis symboliserar krig, nazisme og jævelskap - så tar du makt frå nynazistane.


Lasse foreslår - som meg - å få omgjort eller nedtona betydninga av svastika - for å fjerne krafta i symbolet. Du svarar ikkje på dette - men rakkar ned på fyren

Eg trur heilt ærlig at den største bjørnetenesta vi gjer oss sjølve er å halde fram å tabubelegge svastika og dets like. Krafta i svastika blir styrka kvar gang ein "berømt" går ut og fordømmer den eller ein høgtståande ledar i f.eks ein ledande jødeorganisasjon uttalar si avsky ovanfor bruken.

Loggført

1969 Militær-buss
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #48 på: desember 16, 2007, 00:50:13 am »

Sidan eg er brukt som døme ikkje mindre enn tre gangar..

Ja, dette meinar eg. Det er ikkje fordi eg meinar at svastika skal bli eit kultsymbol - men fordi eg vil at krafta i symbolet skal forsvinne. Kall meg merkelig, men all den tid nazigutta ser på svastika som "sitt" symbol - så må ein "forsøple" symbolet såpass at dei ikkje lenger ser seg nytta i det.. Svastika har ein symboleffekt som intet anna ikon, fordi det er så til dei grader tabubelagt.

Og for å sette fram endå ein absurd tanke; om alle verdens jødar, homoseksuelle, funksjonshemma eller på andre måtar berørte av ei fortid som uønska av nazityskland tok til seg svastika som "sitt" - i form av at under dette symbolet gjennomgjekk vi tidenes helvete og kom ut av det sterkare og større - så hadde nynazistane droppa svastika som ei roten potet.

Det handlar ikkje om å fremme nynazisme. Det handlar om å begrense nynazisme. Inga anna gruppe spelar så til dei grader på ikon og symbol enn denne gjengen. Då må ein "grise til" symbola deira.. Og kva er vel verre for ein slik misfit enn å oppleve at deira største hatobjekt brukar deira ikon som eit teikn på den kampen dei har gjennomgått - og forsåvidt kom seirande ut av - sjølv med tanke på dei tapa dei opplevde i prosessen.

Så får eg heller legge hovudet på hoggestabben her.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #49 på: desember 16, 2007, 11:16:54 am »

det handler heller ikke on swaztika korset...  alle vet hva det står for..  så synes det er dumt å blande inn det her..  men det er meg da... 
Loggført
SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #50 på: desember 16, 2007, 15:03:13 pm »

Jernkorset er et tysk, militært symbol som ikke har noe som helst på sivile biler å gjøre.
http://no.wikipedia.org/wiki/Jernkors
Det har mer med Tysklands forsvar å gjøre enn nazismen(se link).
Jeg har ennå til gode å se RAFringene på en britisk bil(selv om det sikkert ikke ville ledet til noe diskusjon om bakenforliggende mening). Jeg har også tilgode å se en norsk Troll, og tror ikke noensinne jeg kommer til å se en med den norske løve.

Er bilen en tysk militærbil fra WWII, er det noe annet, naturligvis. Men også overmalte kors har sin historiske verdi.

Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #51 på: desember 17, 2007, 09:27:46 am »

Personlig velger jeg å holde meg unna slike symboler.
Selv om det kansje ser "tøft" ut velger jeg å ikke ta i bruk slikt.
Hjelper ikke om det ser tøft ut når symbolene tidligere har vært forbundet med nazisme.

Så får andre folk gjøre som de selv vil.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
rockshelter
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Harstad


-70


Vis profil
« Svar #52 på: desember 17, 2007, 12:13:12 pm »

http://www.netpages.free-online.co.uk/gms/sinister.htm
Loggført

Fort nok...
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #53 på: desember 17, 2007, 15:53:11 pm »

ordtak, "know when to shut up"  Glad
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #54 på: desember 17, 2007, 16:23:38 pm »

har jeg dårlig samvittighet i dag for at jeg har på meg en Independent skate t-shirt med logoen til independent i dag på jobb? nei...
er ikke vits å være fanatiker i hverken ene eller andre retningen her.. sunn fornuft pleier å funke
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #55 på: desember 17, 2007, 16:57:40 pm »

 Kult IRONCROSS ER KULT.
Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #56 på: desember 17, 2007, 23:01:59 pm »

jeg synes jernkorset er litt kleint og unødvendig, men malteserkors(som er en annen greie alltogether) i en sammenheng som ikke skriker hitler har jeg absolutt ingen problemer med...
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #57 på: desember 25, 2007, 20:16:50 pm »

Sidan eg er brukt som døme ikkje mindre enn tre gangar..

Ja, dette meinar eg. Det er ikkje fordi eg meinar at svastika skal bli eit kultsymbol - men fordi eg vil at krafta i symbolet skal forsvinne. Kall meg merkelig, men all den tid nazigutta ser på svastika som "sitt" symbol - så må ein "forsøple" symbolet såpass at dei ikkje lenger ser seg nytta i det.. Svastika har ein symboleffekt som intet anna ikon, fordi det er så til dei grader tabubelagt.

Og for å sette fram endå ein absurd tanke; om alle verdens jødar, homoseksuelle, funksjonshemma eller på andre måtar berørte av ei fortid som uønska av nazityskland tok til seg svastika som "sitt" - i form av at under dette symbolet gjennomgjekk vi tidenes helvete og kom ut av det sterkare og større - så hadde nynazistane droppa svastika som ei roten potet.

Det handlar ikkje om å fremme nynazisme. Det handlar om å begrense nynazisme. Inga anna gruppe spelar så til dei grader på ikon og symbol enn denne gjengen. Då må ein "grise til" symbola deira.. Og kva er vel verre for ein slik misfit enn å oppleve at deira største hatobjekt brukar deira ikon som eit teikn på den kampen dei har gjennomgått - og forsåvidt kom seirande ut av - sjølv med tanke på dei tapa dei opplevde i prosessen.

Så får eg heller legge hovudet på hoggestabben her.
Har lest i mellom alle innlegga her og kan ikke si annet enn at jeg sitter med spørmål om jeg misforstår deg(og det håper jeg inderlig at jeg gjør) eller om du "sympatiserer" litt til Hitler og det han står for. Tror du hadde høsta bra mye aplaus på ett vigrid møte. Bor selv i den byen som vigrid lederen bor(eller har bodd i til nylig) og er dritt lei alt det de står for og driver med-
Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #58 på: desember 25, 2007, 20:27:17 pm »

Da har du ikke forstått hva han sier...
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #59 på: desember 25, 2007, 20:38:49 pm »

jeg synes jernkorset er litt kleint og unødvendig, men malteserkors(som er en annen greie alltogether) i en sammenheng som ikke skriker hitler har jeg absolutt ingen problemer med...

Nei, Malteserkorset er jo stuerent som bare det. I alle fall i dag. Det ble opprinnelig kjent som varemerke brukt av noen gærne franskmenn som dro til Jerusalem for å ta livet av en drøss muslimer. For det første var det jo bare muslimer, for det andre var det jo paven(Guds vilje) som bad dem om å dra og for det tredje er det jo så lenge siden.
Tiden leger alle sår. Historien skrives av vinnerne. Sånn er det bare. Blunker
Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!