mars 29, 2024, 08:55:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tikking i motor/clutch?  (Lest 6268 ganger)
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« på: mai 25, 2013, 21:59:36 pm »

jeg satte inn en overhalt 1600 i bobla mi for noen uker siden, har kjørt 3-4 turer nå.
Når jeg var ute å kjørte i sta kom det en tikkelyd. det virker som den følger turtall, og blir borte når jeg tar inn clutch. det hjelper om jeg bare tar så vidt borti clutchpedalen også. jeg lot den bli kald og kjørte en tur til. etter ca 5 min kjøring kom tikkingen tilbake. jeg stoppet og satte bilen i fri, og når jeg slapp ut clutchpedalen så kom lyden tilbake Sint kan det være at det er noe inni clutchhuset som lager lyd? Jeg byttet trøstelageret når motor var ute, for det ene klipset hadde tydeligvis knekt forrige gang motor ble satt inn. noen som skjønner problemet?
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #1 på: mai 26, 2013, 08:10:20 am »

Det virker som det er clips,et som ikke sitter godt nå heller..kan jo vere noen slitasje/skjevhet på gaffelen så det glir av igjen? Brukte du nye Clips?
Loggført
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #2 på: mai 26, 2013, 10:08:53 am »

brukte nye klips ja. hmm, da er det vel bare å få ut motor igjen da Tvilende
Loggført
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #3 på: mai 26, 2013, 17:09:30 pm »

Da var motor ute. Fant ingen løse klips, men så at det var litt olje inni der. Skal det være det? Noen som har andre forslag?
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #4 på: mai 26, 2013, 18:25:40 pm »

Skall ikke være olje inni clutch hus, da er det enten simring på kasse eller bak svinghjul som må byttes.
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: mai 28, 2013, 12:57:49 pm »

tikking er vel ikkje da eg forbinder mest med clutch og utløysarlageret, men lageret spinner fritt rundt?(bør jo da sidan da er nytt men..) har du rett lager til den clutchtypen du bruker? og da ligger vel ikkje igjen klips frå clutchen om den er ny? nye clutcher er jo utstyrt med nokon klips for å holda spennet, som må fjernast før montering. men liten sjangs for at da ikkje er gjort. kor mykje dødgang har du på clutchpedalen?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #6 på: mai 28, 2013, 21:57:05 pm »

Hei. lageret spinner frit rundt ja, og det ser ut som at det beveger seg som det skal. det er samme type lager som jeg hadde sist, har ikke byttet clutch, da dette ble gjort for 3-4 år siden. vet ikke helt hvor mye dødgang jeg har på clutchpedalen, det er jo litt. men hvor mye er MYE Rekker tunge
jeg så at der hvor clutchvaieren går inn i "armen" på kassa var litt slakk, men det hadde vel blitt en mere skranglelyd enn en tikkelyd??? men når jeg fikk ut motor, så jeg at svinghjulet har subba borti noen steder, men det er vel mest naturlig at hvis det var den som lagde tikkelyd, ville det vel vært der med en gang etter at jwg fikk inn motoren? og ikke etter noen turer? eller hva?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: mai 28, 2013, 22:49:38 pm »

svinghjulet subba borti seier du. har du ein god slump med endeslark so vil du jo skubba svinghjulet vekk ifrå girkasso, og vist den subbar kan da vera nok til at den ikkje lenger subbar.. om du er med. lag klaring der da trengst. du skal ellers ha rundt 10-20mm dødgang på toppen av clutchpedalen ca.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #8 på: mai 28, 2013, 23:00:36 pm »

takk for svar:) skal ta en nærmere titt på det i morgen:)
Loggført
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #9 på: mai 30, 2013, 21:04:15 pm »

da har jeg fått slipt litt i clutchhuset:) også har jeg funnet ut hvorfor det var olje i clutchhuset, og det var jo simringen det Rekker tunge men da har jeg noen spørsmål. når vi satt sammen motoren nå sist, så brukte vi svinghjulet som stod på 1300 motoren, og satte den over på 1600 som jeg har i nå. når vi starta opp motoren i benk, så vi at det lakk bak svinghjul og da var det simringen som hadde "revna" så det ut som. simring og svinghjul ble byttet og da var det tett. svinghjulet var identisk med det som var i 1300, og det så mye bedre ut. men nå ser jeg at det har "revnet" igjen Hæ hva skjer? burda man bruke noe smøring rundt simringen, så det ikke blir varmt? eller er det noe annet
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: mai 30, 2013, 21:22:15 pm »

matt ned overflata på svinghjulet der det har kontakt med simringen med fint smergel, skift O-ringen inni svinghjulet, monter ny simring og smør den og svinghjulet med olja, og tight til svinghjulet.  utan olja der ved montering har simringen ingen smøring i oppstart= ikkje so bra
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #11 på: mai 30, 2013, 22:51:56 pm »

takk, da får vi prøve det:)
Loggført
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #12 på: juni 01, 2013, 18:47:57 pm »

fikk simring fra hotshop i dag, men den ser ikke ut som den jeg hadde i fra før. den som er ødelagt er rød og har to lepper, mens den nye er svart og har bare en leppe, bare den innerste. er dette riktig?
Loggført
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #13 på: juni 01, 2013, 19:34:13 pm »

Da er det det røde simringen med to lepper som er bare dritt, jeg og en annen bytta 2-3 ganger vi da. og brukte samme simring som du har hatt. den med en leppe og er svart er den du må bruke. da holder det Glad..

erik
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #14 på: juni 11, 2013, 22:16:33 pm »

da har jeg fått sammen alt igjen, og kjørt noen dager. stor lykke, men den varte ikke veldig lenge gitt Trist da jeg var ute å kjørte en tur i dag så kom den samme tikkingen igjen. den blir borte når jeg såvidt er borti clutch pedalen. som sagt tidligere så er trøstelageret nytt. men kan det kanskje være noe som gjør at trøstelager og clutch tar i hverandre på noen måte?? men rart at det ikke kommer med en gang motor er satt inn igjen da?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: juni 11, 2013, 23:25:21 pm »

har du i da heile tatt rett type clutch til rett type utløysarlager? mixar du dei to, kan da medføra ulydar, sjølv om funksjonen er tilstades. ellers, sitter utløysarlageret fast i armen, utan bevegelse?? dvs at klipsene er stramme
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #16 på: juni 12, 2013, 07:15:53 am »

Det er samme clutch som var i når jeg kjørte med 1300, og utløserlageret er det som unneberg sa var riktig. Og det så helt likt ut som det var i fra før. Kan det hende at jeg har fått feil utløserlager da kanskje?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: juni 12, 2013, 20:33:54 pm »

nei da har du nok ikkje fått, men skifta du klipsa til lageret? og har du fått festa da sånn at da henger stramt?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #18 på: juni 12, 2013, 21:14:56 pm »

klipsa er nye ja, å den satt ganske bra syns jeg, men kanskje den var for løs Hæ hmm, får vel ta ut motoren igjen å ta en titt da Blunker er jo heldigvis ikke den største jobben Osteaktig
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #19 på: juni 12, 2013, 21:30:46 pm »

Har du sjekka så det ikke er vajer'n din som rister i strømpa? Så lenge en liten tøtsj på pedalen gjør at lyden er bort? Prøve å stramme litt?
Loggført

Mvh
Reiel
1302super
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: ski


Vis profil

« Svar #20 på: juni 12, 2013, 23:03:17 pm »

mener du om den er litt løs inni armen på clutchhuset? for den er litt løs kanskje ja, men jeg tittet på den og prøvde å skru litt på den, men satt som bare det. så kanskje rart om den plutselig har løsnet litt siden den ikke var sånn før? og hvis det er den så hadde det kanskje vært litt mere "ristelyd"? ikke tikking? eller? veit ikke jeg as, men kan jo prøve å få stramma den litt også:)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: juni 12, 2013, 23:19:29 pm »

du kan jo begynna med å måla kor mykje dødgang du har på toppen av clutchpedalen
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #22 på: juni 13, 2013, 08:07:30 am »

mener du om den er litt løs inni armen på clutchhuset? for den er litt løs kanskje ja, men jeg tittet på den og prøvde å skru litt på den, men satt som bare det. så kanskje rart om den plutselig har løsnet litt siden den ikke var sånn før? og hvis det er den så hadde det kanskje vært litt mere "ristelyd"? ikke tikking? eller? veit ikke jeg as, men kan jo prøve å få stramma den litt også:)

Forklarte meg litt teit ser jeg Glad Mener at vajer rister litt inni røret den går i inni tunnelen..
Bak på armen som vajer er festet med en vingemutter justeres vajer. Hold igjen vajer på gjengepartiet som er utformet som en firkant og skru vingemutter med klokka. Den kan sitte som f... men bruk WD 40 el rustløser og ta i. Er nok ikke mye som skal til.

Har hatt lignende problemer selv en gang over ikke mye stramming som skulle til...
Loggført

Mvh
Reiel
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!